Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-06-2008, 13:31   #1
BudFox
Newcomer
 
Join Date: Jun 2008
Location: London
Posts: 45
Default Et teknisk spørsmål

Hei,
Når jeg sitter på min favorittplass (vindu-nødutgang, er 2m høy.....) og titter ut, har jeg oppdaget at en luke på flymotoren åpnes/skyves tilside med en gang flyet toucher bakken, og motoren settes i revers (mulig ikke revers, men jeg oppfatter det slik )

Hva er hensikten med denne luken som åpnes?

\BF
BudFox is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2008, 14:22   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Et teknisk spørsmål

Denne gir deg sikkert noen svar: http://en.wikipedia.org/wiki/Thrust_reversal

Så kommer det sikkert noen kvalifiserte flykyndige innom her med mer påfyll.

En liten apropos innen samme tema - noen har også lov til å rygge:
http://www.youtube.com/watch?v=ID3jfc39x3E
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 28-06-2008 at 14:32. Reason: Lagt inn Powerback
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2008, 22:16   #3
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Et teknisk spørsmål

Discus har vel bidratt med selve svaret her, men jeg kan jo fylle på litt ekstra.

Når flyet kommer i kontakt med bakken vil det skje ganske mange ting, men det er to ting du i hovedsak vil merke.
Det er;
1: Thrust Reverse - disse lukene på motoren som går bakover.
2: Spoiler-panelene (platene oppå vingen) spretter opp og fjerner 80% av løftet på vingen.

I tillegg skjer f. eks. på MD80;
- Kjøleviften til radio-rekkene i EE (Electronics and Equipment bay - rommet under cockpit) starter.
- Approach Idle (legger 10% power på tomgangen - minsker aks'em fra idle til full fra 15sek til 7,5sek) slås av og du får vanlig tomgang.
- Du starter en 'timer' - som blant annet gir input til AutoBrake (3sek delay ved 'mid' 1 sek ved 'max').
- Varme skrus på i panelene til vannpåfylling og toalett-service.
- 'Timeren' gir ett signal til anti-ice systemet etter 20sek som tar en selvtest, som tar 150sek - hvis denne er OK blinker to gule lys 6 ganger.
- Resirkuleringsviften til airconditionanlegget skrues av.
- Hvis du har digital Cabin Press Controller veksler den fra computer 1 til computer 2.
- Hvis kabintrykket ikke er på bakken i det du lander, starter Cabin Press Controlleren en 20sek justering for at flyet skal normaliseres.

Dette er bare fra husken, så ta alle tall med en liten klype salt - men det skal stemme 99%.

Som du forstår så er det mye som skjer når flyet lander, blant annet platene på motoren.
Mange tror at reversering av motoren er det som stopper flyet mest, men det er helt feil!
Det utgjør rundt regnet 10% av stoppeffekten, og er i praksis kun effektivt over 60kt airspeed.
Dette varierer veldig fra fly til fly - på en 737 har thrust reverse lite å si i den store sammenheng,
mens på en Beech 200 med turboprop motor hvor du reverserer propellen har det mye å si.

Vi kan jo ta en B737nyere enn -200 som eksempel;

- CFM56-3 - en motor som står i B737-300 til B737-500.

Motorens energi må deles inn i to deler - kjerneluft og bypassluft.
Kjerneluft er luften som går gjennom selve motoren, og bypassluft er luften som passerer rundt.
På denne motoren er "bypass-forholdet" (luft gjennom viften/luft gjennom selve motoren) rundt 5.5/1.

På en 737 reverserer du kun luften som går i "bypass" (luften som ikke passerte selve motoren)
og da har du fortsatt en høyt akkselerert luftmasse som gir flyet fremdrift,
for luften fra selve motoren (kjernen) går jo fortsatt bakover.
I tillegg snur du jo ikke luften 180*, den snus kun ca. 110* og da har du i praksis bare stoppet denne luften,
den gir deg ikke noe særlig kraft som er rettet forover.

Det som også er litt kult som det ikke er så mange som vet, er at thrust reverse på en 737NG
kan kjøres ut opptil 3meter OVER BAKKEN! Altså kan den også gjøre som "Russerene" og reversere før hjulene er på bakken!

For å sammenligne Thrust Reverse på en B737 kan vi f. eks. bruke en MD80 som mal:

- Her ser du en sammenligning av en motor med "høy bypass" og "lav bypass".
Bildet er lånt fra: http://www.aerospaceweb.org/question...cy/q0265.shtml

På en MD80 har du en annen type thrust reverser enn på 737'en, det ser du på filmen til Discus.
Denne typen reverserer all luft (både "bypass-luft" og "kjerne-luft") og har en større virkningsgrad enn revereseren på en B737.
Men fortsatt utgjør denne "bremsen" ikke mer enn gjerne 20% av total stopp-kraft.

Det som stopper ett fly - og står for mer enn 70% av stoppkraften, er det samme som vi har på bilen vår!
Og det er hjul-bremsene - men!
Hvis du ikke får opp spoilerene dine, da har ikke heller disse mye effekt.
Jeg har dessverre ikke noen tabell her som sier hvor mye lenger stopplengden blir hvis du ikke får spoilerpanelene,
men som vi sikkert husker fra Oktober 2006 - da Avroen gikk av banen på Stord, så kan det fort bli fatalt..

Så kombinasjonen av spoiler og hjulbremser - er helt! avgjørende for at ett fly skal stoppe.

Selve den aerodynamiske motstanden i "thrust reverse", spoiler og flap er stor,
men alene har det ingen sjanse til å stoppe flyet.

Ja..
..da har jeg bidratt litt mer, alt er fra husken - så som sagt - ikke ta alt for god fisk,
men jeg står inne for 99% av tall og fakta.

Håper dette forklarte litt mer, skulle det være noen spørsmål - fyr løs!

Last edited by Speedbird; 29-06-2008 at 21:40.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2008, 19:11   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Et teknisk spørsmål

Her kom det mange artige detaljer fra en kyndig mann, ja! Gøy å lese.

Ble sittende å lese litt på Wikipedia og andre steder om dette, og snublet over et par andre som kunne/kan reversere i lufta - heftige saker:

The Hawker Siddeley Trident, a 120-180 seat airliner, was capable of descending at up to 10,000 ft/min (3,050 m/min) by use of the thrust reversers, though this capability was rarely used. The US Air Force's C-17A is one of the few modern aircraft that uses reverse thrust in flight. The Boeing-manufactured aircraft is capable of in-flight deployment of reverse thrust on all four engines to facilitate steep tactical descents up to 15,000 ft/min (4,600 m/min) into combat environments.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2008, 21:41   #5
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Et teknisk spørsmål

Hehe..
..sykt å se tallene på C-17!!
Og hvem bygget den? Jo, - McDonnell Douglas!!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 02:06   #6
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Et teknisk spørsmål

Er jeg helt på jordet eller var det ikke en 737-200 som gikk i bakken pga. T/R som åpnet i lufta for en del år tilbake?
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 13:52   #7
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Et teknisk spørsmål

Kan i farta ikke huske noen 737-200 som det skjedde med, men jeg husker Lauda Air sin 767-300 hvor thrust reverser til motor nr. 1 gikk på i luften. Dette skjedde 26/5-1991 underveis fra Bangkok til Wien.

http://aviation-safety.net/database/...?id=19910526-0
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ACARS teknisk spørsmål. ATC-flyradar Flyteknisk forum 9 23-03-2016 14:24
teknisk spørsmål, ant. eksponeringer petru26 Bilder & foto 5 16-06-2012 00:53
Teknisk spørsmål sirpjalle Flyforum 13 25-05-2007 13:44


All times are GMT +2. The time now is 04:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.