Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-01-2007, 11:15   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default En kronglete hjemtur fra Hamburg

Torsdag kveld og jeg er booket med SK652 fra HAM til CPH og videre til KRS. Avgangstid er 1855. Det har vært orkan i Europa så mange av flightene sydover fra HAM er kansellert. Det er lange køer på flyplassen. Får sjekket inn etter 20 min venting for Bizclasse innsjekk om man kan bruke med sølvkortet. 2 personer sjekket inn folk og køen ble bare lengre og lengre.

Flyet var foreløpig i rute da jeg sjekket inn 1,5 time før avgang. I terminal 2 som SAS og Lufthansa bruker har de en god restaurant i 3 etg med utsikt over flyplassen. Så der ble det en matbit i påvente av flighten. Neste gang jeg sjekker, ca en time før avg, står det at flyet lander 5 min forsinket, men de har allikevel klart å forsinke avgangen med en hel halvtime pga for sent innkommet fly.

Til min store overraskelse var det en MD80 som skulle ta oss til København. Vanligvis er det jo en propeller av typen Q400.

Var noe skeptisk til at jeg skulle miste min forbindelse fra CPH til KRS da det kun var 50 minutter mellom flightene i CPH.

Vel, flyet kom som annonsert 5 min forsinket. Da kl ble 1915 fikk vi beskjed om at flyet hadde blitt truffet av lynet på veien og måtte derfor sjekkes. Ny beskjed kl 1930. Kl 1940 som sier at pga mørket og vinden så må de taue flyet inn i hangaren for å se på delen som ble truffet av lynet. Ny beskjed kl 2000. Kl 2000 stod flyet fortsatt ute på fjernparkeringen. Kl 2030 får vi så beskjed om at avgangen er blitt kansellert. Alle må hente bagasjen og gå på billettkontoret for å booke om og få hotell.

Jeg durte av gårde da jeg så at køen ville bli lang. Fant bagasjen og fikk stilt meg i kø. Det var vel ca 150 personer foran meg i køen så det var jo kjempeflott. En time senere ble det min tur i køen. Ble booket om til en avgang med LH via Oslo med avgang kl 0645 og videre til Krsand 0925. Det var jo flott. Videre voucher til hotell med middag og frokost (Dorint Novotell Hamburg Alster) og vouchere til taxi frem og tilbake.

Kom til hotellet ca 2215. Det var nytt og flott. Fikk et greit rom og tok turen ned i restauranten hvor jeg ble sittende sammen med noen svensker jeg hadde snakket med i køen på flyplassen som hadde samme problem. Det ble 3 retters middag og flere glass vin på LH/SAS regning. For en gangs skyld føltes det som at man fikk en del igjen for billettprisen.

Etterpå var det rett i seng og vekking til kl 0445. En rask dusj, utsjekking og taxi tilbake til flyplassen kl 0530. Fikk levert bagasjen og tok veien til gaten. Boarding startet til rett tid (avg 0645) og vi ble busset ut til flyet. Men så var det slutt på regelmessigheten.

På grunn av mye vind kvelden før ble flyene fyllt helt opp med fuel så de skulle bli tyngre og ikke blåse av. Så om morgenen måtte de tappe av en del av fuelen før avgang, og det gav selvfølgelig problemer. Så vi ble sittende 40 minutter i bussen utenfor flyet. Hurra hurra. Jeg ble nervøs for forbindelsen videre. Hadde opprinnelig 70 minutter mellom flyene på osl.

Kl 0735 slapp vi ombord i flyet, en CRJ 700. Ny flytype for meg. Forsåvidt også ny rute. Har aldri flydd direkte Ham - Osl før. Har dog flydd Osl - Fbu med Iberia for mange år siden. Flyet har 70 seter men jeg tror ikke vi var mer enn 30 pax, så jeg hadde heldigvis en hel toseter for meg selv. Det var 6 rader med bizclass, men kun 5 pax der. Serveringen bestod av en bitteliten grov bolle med noe skinke på. Ellers sov jeg resten av turen.

Vi landet 40 minutter etter rute. Jeg stormet av sted. Gjennom taxfree og da jeg kom til bagasje båndet kom akkurat min baggasje ut. Gjennom tollen og full fart opp til innsjekking. Men neida. Var 5 min for sen til å sjekke inn på flyet til KRS. så det gikk ikke.

Så da var det å ta veien til SAS billettkontor. Kl var da 0910 og jeg visste at neste fly til krs har avgang 1440. Veldig festlig å vente så lenge på Oslo Gardemoen. Det eneste som manglet nå var at ettermiddagsflyene til KRS var fullbookede. Men heldigvis var det plass på 1440. Fikk også en matkupong til 150 kr som kompensasjon.

Så nå sitter jeg og prøver å få tiden til å gå i Sportsbaren på OSL og håper at tida skal gå litt fortere. Tenker av og til på at en ulykke kommer sjelden alene og det med at alle gode ting er 3. Så blir flyet til KRS også kansellert, så tror jeg det er like greit å ta toget hjem! Vi får krysse alle fingre!

Hilsen
en trøtt BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2007, 11:56   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,584
Default Re: En kronglete hjemtur fra Hamburg

Mat, vin og hotell...bra!!! De tar da vare på deg når det først går galt...
EB is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2007, 16:30   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: En kronglete hjemtur fra Hamburg

Da er jeg endelig kommet hjem. 1440 avgangen gikk i rute og nesten helt fullt.

EB, du har selvfølgelig rett i det du sier. Det var ingenting å utsette på servicen når shit happens. All ære til LH og SK for det! Det hadde nok vært andre boller hadde turen gått med DY eller dets like!!

Neste uke går turen til London med SAS. Så får vi håpe regulæriteten er i orden der også!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2007, 17:17   #4
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: En kronglete hjemtur fra Hamburg

If you have time to spare,go by air!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ryanair til Hamburg fra Torp ENTO Flyforum 18 07-10-2018 09:28
Hjemtur, Paris til Trondheim via København i D-klasse hanswest TripReports 11 03-03-2013 17:31
Korean og litt fra en tur til Hamburg findus Bilder & foto 7 10-10-2010 22:15
Hjem fra Hamburg Bizflyer TripReports 9 05-07-2007 15:50
Fra Hamburg til Finkenwerder sk931 Flyforum 2 22-09-2006 21:03


All times are GMT +2. The time now is 15:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.