Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-11-2017, 14:26   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Madeira med litt av hvert av selskaper

Jeg slenger inn en kort rapport fra en reise til Madeira denne uken. November er sjelden feil tid for slike turer. De fleste selskapene er rapportert fra foer, men Swiss-eide Edelweiss er ikke blant dem, tror jeg. Jeg sliter litt med aa finne bilder og tror jeg kun har fra selve oppholdet og ikke reisen. Skal hoste opp etterhvert om det dukker opp noen som er verdt aa dele.

Svigermor fylte nettopp 70 og inviterte oss med til Madeira. Undertegnede kunne kun reise i 4 dager og maatte reise fra den nye hjemby Warszawa. Resten av foelge floey med Norwegian fra Arlanda. Den letteste forbindelsen for maksimalt opphold og god pris var via ZRH paa vei ned og via LIS og MUC.

Jeg tok buss ut til Warszawa Chopin for aa se hvordan det fungerte. Taxi er billig i Warszawa, men bussen direkte til flyplassen gikk rett utenfor kontoret, trodde jeg. Det var fotballkamp og kulturarrangementer paa gang og mange gater var avsperret. Etter et par omveier med trikk og metro kom jeg til riktig buss og 30 minutter senere kunne jeg spasere gjennom sikkerhetskontrollen. Foerste strekning gikk en fredag kveld med Swiss operated by Helvetic i en gammel F-100. Dette er sjeldne fugler og en grunn til at denne ruten var foretrukket. Flyet var ca. 2/3s fullt og alle respekterte boarding etter prioritet og grupper. Benplassen er bemerkelsesverdig god paa disse aldrende jernfugler og reisen var behagelig. Swiss boed paa en sandwich og vanlig drikke. Jeg gikk bak til toalettet en gang for aa sjekke stoeynivaaet og det er merkbart mer stoey bak ved motorene. Sete paa rad 8 i en toseter var derfor et godt valg.

En kort natt paa et billig hotell ved Zurich flyplass gikk fort ettersom Edelweiss gikk alt kl. 7. neste morgen.

Dette A-320 flyet var nesten helt fullt, for det meste av sveitsertysktalende passasjerer. Det var ganske mye haandbagasje, men vi kom oss avgaarde litt etter rutetabell, hvilket ble lett tatt igjen paa 3:45t ned til Madeira. Edelweiss var et nytt bekjentskap for meg. Selskapet er heleiet av Swiss og flyr mest til typiske feriesteder baade i Europa og lenger borte. Benplass var det litt skralt med, men servicen var jevnt over god. Det ble servert en god kald frokost med musli og yoghurt,rundstykker med ost og skinke, litt frukt og varme og kalde drikker. Edelweiss har en app som maa lastes ned foer avgang for aa kunne bruke IFE systemet til det fulle. Jeg hadde ikke gjort det, men man kan bruke en bekgrenset versjon uansett. Jeg sov litt og ca. 30 minutter foer avgang sa kapteinen at det var land i sikte. De skulle gjoere en liten sving rundt Madeira og lande fra soer. Jeg hadde kun haandbagasje og drog rett til hotellet da de andre skulle lande noen timer senere.

Madeira hadde jeg vaert paa en gang foer, men det var et hyggelig gjensyn. Med en liten datter blir det jo mye barnepass, men det ble tid til et dykk, en tur opp i fjellet og et dypp i "naturlige bassenger".

Returen inneholdt ikke mindre enn tre flyvninger. De to foerste med TAP. JEg ble hentet i ganske god tid foer avgang og hadde ca. 90 minutter aa slaa ihjel. Madeira flyplass er litt omvendt av andre flyplasser da man sjekker inn oeverst og gaar ombord et par etasjer under. Jeg ventet litt i TAPs lille lounge foer A-320 til Lisboa skulle gaa. TAPs vennlige vertinner serverte en sandwich og erkeportugisiske og gode pastel de nata (en liten terte).

Ankomst oerlite etter tid i Lisboa. Det var ca. en time aa vente og den ble tilbragt i ANA lounge, som flyplassen selv driver. Der er det fin utsikt til tarmac og flytrafikken. Tiden gikk fort og jeg la igjen mitt boardingkort i loungen. De hjalp meg med et nytt i gaten uten problemer. TAPs neste A-320 var smekkfull. Her var det helmannlig mannskap i kabin og cockpit. Servicen var omtrent det samme som fra Madeira, og det merkes at TAP har kuttet ned paa matserveringen siden sist. Turen til MUC hadde flytid paa 3 timer og paa like lange flyvninger fikk man et skikkelig maaltid til inntil for noen faa aar siden. ca. 15 minutter sene inn til MUC og det var heldigvis ikke bussgate for tiden til neste fly begynte aa bli smaaknapp til LHs A-320 (igjen) skulle ta av mot Warszawa. Det var langt aa gaa fra K til G-gates, samt en liten tur med automatisk tog. Boarding hadde started da jeg kom frem. Jeg satt nesten lengst bak og kom midt opp i en heftig diskusjon mellom en streng vertinne og passasjer om han kunne legge laptop'en i hyllen over. De ble visst enige til slutt og vi tok av punktlich. Servering var en igjen en sandwich, valg mellom pastrami og ost. Foerstnevnte ble valgt og drikke ble servert rundhaandet. Jeg tok litt vin saa jeg skulle sovne fort litt senere. Vi landet ogsaa punktlich paa Warszawa Chopin. Taxi hjem og rett i seng etter en lang dag med mye opp og ned.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2017, 10:53   #2
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Madeira med litt av hvert av selskaper

Pinlig å ta bilder av opphold istedenfor reisen dit. Men +2 for spesialsuppebolle-routing.

Glad jeg har booket bil ut til WAW imorgen så jeg slipper den superroutingen din der.

Takk for rapport!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2017, 11:05   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Madeira med litt av hvert av selskaper

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Pinlig å ta bilder av opphold istedenfor reisen dit. Men +2 for spesialsuppebolle-routing.

Glad jeg har booket bil ut til WAW imorgen så jeg slipper den superroutingen din der.

Takk for rapport!
Kritikk vedr. bilder vedtas. Skylder på lite batteri, tretthet etc. Jeg tar stort sett taxi til WAW, det funker bra og er billig. Det går visst et tog også, men informasjonen er noe mangelfull.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2017, 11:11   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Madeira med litt av hvert av selskaper

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
men informasjonen er noe mangelfull.
En paradegren her nede egentlig.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Litt av hvert fra SVG 23.4 og 24.4 Twin Otter Bilder & foto 7 27-04-2012 21:52
Værnes idag, med litt av hvert NAX115 Bilder & foto 13 17-05-2011 23:55
Osl, litt av hvert.. putzmeister Bilder & foto 17 30-03-2011 22:03
Litt av hvert på sola i dag gilera Bilder & foto 8 29-11-2009 04:03
Litt av hvert på en lørdag KAB Register- og ATC-Forum 0 02-02-2008 15:21


All times are GMT +2. The time now is 21:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.