Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-12-2015, 11:09   #21
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,172
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

Knallbra. Deler inntrykkene så langt av Buenos Aires. Var skeptisk på forhånd, da alle snakker om kriminalitet og gugge. Men det føltes helt ok synes jeg.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2015, 21:13   #22
Flying
Newcomer
 
Join Date: Nov 2015
Location: Ålesund
Posts: 26
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Knallbra. Deler inntrykkene så langt av Buenos Aires. Var skeptisk på forhånd, da alle snakker om kriminalitet og gugge. Men det føltes helt ok synes jeg.
Må innrømme jeg var litt skeptisk selv før jeg landet når det gjelder å gå rundt i strøk der det befant seg lite folk. Men jeg fikk følelsen av at det var ganske trygt så lenge man ikke går rundt å vaser alene på natta i ukjente gater
Flying is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2015, 00:15   #23
Flying
Newcomer
 
Join Date: Nov 2015
Location: Ålesund
Posts: 26
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

DEL 4 (Buquebus båt fra Buenos Aires – Montevideo)

Dagen startet kl 06:00 i Argentina. Båten hadde avreise klokken 07:30 og jeg hadde beregnet å møte opp 45 min før avgang siden jeg hadde First-class.

Rute: Buenos Aires – Montevideo
Selskap: Buquebus
Båt: Francisco
Klasse: First / Primera Especial
Overfart: 2.15 timer
Pris: 1100 NOK pr vei

Her er terminalen. Denne ligger Nord-øst i Buenos Aires:


Prosessen før man kommer om bord i båten er ganske likt det å ta fly og generelt være på en flyplass. Det anbefales å møte opp 1 time før avgang da det kan være noe kø ved økonomiklassen.



Prioritert innsjekk hvor First og Business benytter samme kø/skranke.



Bagasjen blir sjekket inn og du slipper å tenke på å drasse rundt med den. Etter å ha levert bagasjen måtte man opp en etasje og der var sikkerhetskontrollen. Denne var ikke så veldig seriøs da de aldri sjekket noen av de som gikk igjennom sånn spesielt godt og ting som ble lagt på bandet lot de bare gå igjennom uten at de såg på skjermen en gang.

Etter sikkerhetskontrollen var det en passkontroll før man kom til en terminal der man kunne boarde. Det var ingen prioritert kø her så alle sto fint på en lang linje uansett hvilken klasse man hadde.



Om bord i båten finner du 4 forskjellige klasser.



Clase Economica (økonomiklasse/billigst hvor man sitter nede).

Clase Turista (Eco Plus lignende hvor du får litt bedre stoler og får sitte på dekk 2/etasje 2 i båten)



Clase Business (Business class, gode stoler, champagne ved entreen og matservering).



Clase Primera Especial (First Class, beste stoler, god service, god mat og drikke og veldig stille og rolig atmosfære). Man får ikke et spesielt sete, man kan velge fritt når man kommer om bord.









Til frokost var det et bra utvalg av mat og drikke. Jeg gikk bort og forsynte meg med appelsinjuice, omelett, med bacon og pølser samt frukt + dessert. Jeg gikk fint tilbake til sete mitt og for å begynne å spise. Maten var veldig god og når man reiser First Class er vel alt inkludert i prisen? (eller….) Fordi, i det jeg skulle til å begynne å spise kom det en som jobbet der og sa, "dette blir ca 140 kroner"

Så husk: viss du reiser First med Buquebus en gang, ingen mat om bord er gratis/inkl i prisen. Det står ingenting verken ombord eller på nettsiden om at det ikke er inkl og er du rask med å forsyne deg når du kommer ombord, er det lett å tro at det ikke koster noe ekstra. Men jeg syns prisen var helt OK likevel for et så godt måltid, og frokost må man ha:



Etter 2 timer og 15 minutter om bord i båten kom vi frem til Montevideo. Her fikk jeg levert bagasjen min veldig raskt og dette minne også om en flyplass med et bagasjebånd hvor en og en passasjer får levert bagasjen sin:



Når bagasjen var plukket opp, var det på tide med ny sikkerhetskontroll og toll av bagasje og også her var det grise slapt av vaktene (ennå slappere enn i Argentina) det var så vidt de såg på skjermene og lot alle gå fint forbi (de hadde dog en stikk-kontroll av enkelte personer rett før utgangen, der sjekket de igjennom bagasjen og spurte dem div, jeg ble ikke stoppet).

Utenfor "Buquebus ankomst-terminalen" ble jeg møtt av en laaaang kø med folk, og alle ventet på Taxi.... Så da var det bare å stille seg bakerst og vente. Dette tok ca 15-20 minutter.



Min opplevelse av turen med Buquebus: (positivt +, negativt -)
+ Prioritert innsjekk,
+ Prioritert boarding (OBS, kun når du reiser fra Montevideo – BA),
+ Folk er raske om bord (man står ikke å venter i flere minutter for å komme frem),
+ Ryddig og reint,
+ Stille og behagelig,
+ Veldig god mat,
+ Gode stoler (bildene lyver litt, ser trangere ut enn det faktisk er),
+ Kun knappe 2 timer overfart,
+ Tror jeg hadde gitt terningkast 6 dersom mine negative punkt hadde vært inkl i prisen.

- WIFI er ikke gratis (koster 6 dollar for 2 timer),
- Mat er ikke gratis/dårlig opplyst,
- Crew snakker ikke Engelsk,


Fikk et lite glimt av norske «Sivlia Ana» før avgang. Den lå i samme området som båten jeg skulle reise med.

Les mer om "Silvia Ana" her
http://www.dagbladet.no/2014/03/25/t...line/32485022/




Fortsetter...

Last edited by Flying; 05-12-2015 at 00:21.
Flying is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2015, 10:37   #24
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

Mycket bra. Sydamerika verkar inte så dumt.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2015, 13:24   #25
Strominho
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

Kjemperapport! Får lyst til å booke tur til BA selv. Også opplevd irritasjon angående toaletter og trafikk på premium eco til LH B747-8I. De burde hatt eco+ rett foran toalettene.. det verste etter mine observasjoner er å sitte på fremste rad. Med mindre man er av den ekstremt sosiale typen da ☺
__________________
Strominho is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 14:22   #26
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

Herlig!
Argentina er på blokka for neste senhøst, så dette var midt i blinken.
Godt skrevet og mye god informasjon.
Tusen takk for at du deler opplevelsen!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2015, 14:39   #27
Flying
Newcomer
 
Join Date: Nov 2015
Location: Ålesund
Posts: 26
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Mycket bra. Sydamerika verkar inte så dumt.
Nei det er veldig fint her. Anbefales!

Quote:
Originally Posted by Strominho View Post
Kjemperapport! Får lyst til å booke tur til BA selv. Også opplevd irritasjon angående toaletter og trafikk på premium eco til LH B747-8I. De burde hatt eco+ rett foran toalettene.. det verste etter mine observasjoner er å sitte på fremste rad. Med mindre man er av den ekstremt sosiale typen da ☺
Holder med 100 %

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Herlig!
Argentina er på blokka for neste senhøst, så dette var midt i blinken.
Godt skrevet og mye god informasjon.
Tusen takk for at du deler opplevelsen!
Ja det er en veldig spennende tur dette og mye å oppleve! bare å glede seg
Flying is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2015, 14:41   #28
Flying
Newcomer
 
Join Date: Nov 2015
Location: Ålesund
Posts: 26
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

Må bare beklage at det har vært stille her noen dager nå. Dårlig med internett er grunnen og jeg fikk ikke lastet opp bilder med den hastigheten jeg har hatt de siste dagene. DEL 5 er rett rundt hjørnet
Flying is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2015, 02:58   #29
Flying
Newcomer
 
Join Date: Nov 2015
Location: Ålesund
Posts: 26
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

DEL 5: (Montevideo)

Hotellnavn: TRYP Montevideo
Hotellstjerner: 4
Etasje: 5
Pris: 2560 NOK, 2 personer, 2 netter.

Min opplevelse av hotellet (fra 1 til 6 - hvor 6 er best)

Førsteinntrykk: 3
Innsjekk/utsjekk: 5 (lynrask innsjekk under 1 min, utsjekk 5-7 min)
Service: 4
Språk: 4 (mest spansk)
Renhold: 3-4
Frokost: 3 (lite utvalg av brød, pålegg og drikke, ikke god juice, ok spiselokale).











Badet var skittent og mugg i taket. Dårlig vedlikehold generelt i hele hotellrommet. Ikke bra...


Ekstra info: dette hotellet ligger litt utenfor «sentrum» og «der-det-skjer». Det som trekker opp er at det ligger kun 100 meter fra et veldig stort shoppingsenter (Punta Carretas Shopping) med flere hundre butikker og alt mulig man trenger og ikke trenger.




Uruguay skal visst nok være det landet i Sør-Amerika som er tryggest å besøke med tanke på terror og krinimalitet. Så det er helt trygt å gå i gatene og se seg rundt, selv der det ikke er folk å se (men det anbefales å ikke gå rundt alene i tomme gater når det blir mørkt).



Det er ikke så veldig mye å se i byen av kjente kjennemerker. Men denne bygningen er en av dem få og heter «Palacio Salvo» og ligger midt i sentrum/bykjernen.



Dette er første gang jeg er i varmere strøk i juletider/desember. Og jeg må si at jeg ikke fikk helt julefølelsen selv om de hadde satt opp et juletre midt i byen. Ingen jul uten snø?




Montevideo har et par strender. Dette er den største av dem og ligger sør-øst i byen.



Jeg fikk testet en god del restauranter på den lille tiden jeg var i Montevideo. Maten var ikke dårlig, men jeg føler likevel at både mat, restauranter og service var bedre i Buenos Aires. Og du skal være veldig god for å finne en restaurant der de snakker engelsk (ellers så var jeg ekstrem uheldig bare). Av alle jeg var innom var det kun 1 restaurant som kunne noe engelsk. De andre var helt blanke og kunne ikke et eneste ord engelsk, kun spansk….



Min opplevelse der i fra ble dermed at Montevideo ikke er like «turistvennlig» for folk som ikke snakker spansk. Folk på gaten «glodde» litt mer på oss også (skulle tro de ikke hadde sett turister før, ikke ekstremt, men litt flere blikk enn i BA når man kom gående med en selfie-stang og ryggsekk)

Tok meg en tur ned på havnen for å se hvilke båter som lå inne. Da fikk jeg øye på norske «Bow Faith» fra Bergen med fullt norsk mannskap. Stilig.




Min opplevelse av Montevideo:
Taxiene og sjåførene virker litt mer «slurvete» enn i Buenos Aires, du kan bare ta ut 900 kr i minibank pr dag, byen er litt mindre turistvennlig enn BA, veldig dårlig engelsk (trodde Buenos Aires var dårlig men her snakker de nesten ingenting engelsk), generelt dårligere standard på spisesteder samt hotell. De har en fin og lang strand for dem som liker å bade og bruke dagen sin der. Bra shopping senter (de har flere enn det jeg nevnte). Hadde jeg hatt 1 dag ekstra der hadde jeg tatt meg en tur til «Punta del Este» som virker veldig kult (ca 1.5 time fra Montevideo).

Ville jeg bodd på samme hotell?
Nei. Fikk lite for pengene og ville bodd nærmere sentrum neste gang.

Ville jeg reist tilbake til Montevideo?
Ja
Flying is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2015, 03:25   #30
Flying
Newcomer
 
Join Date: Nov 2015
Location: Ålesund
Posts: 26
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

DEL 6 (Buenos Aires, igjen...)

Etter å ha tatt Buquebus tur / retur må jeg se at de imponerte. Jeg synes det gikk smertefritt og lett. Enkelt å finne frem, hyggelige folk som jobbet der og prisen er helt innenfor. Så skal du mellom BA og Montevideo, ta båten. For min del følte jeg det var mye tryggere og behagelig enn å kaste seg på et fly for en så kort distanse

Så da var man tilbake i Buenos Aires igjen. Denne gangen nytt hotell og område. Har flyttet meg litt mer nord-vest i byen til følgende hotell:

Hotellnavn: Palo Santo Hotel
Hotellstjerner: 4
Etasje: 2
Pris: 1150 NOK, 2 personer, 1 natt.

Min opplevelse av hotellet (fra 1 til 6 - hvor 6 er best)

Førsteinntrykk: 3-4 (ligger veldig skjult og vanskelig å finne frem).
Innsjekk/utsjekk: 4 (innsjekk: 10-15 min, utsjekk 2 min)
Service: 4
Språk: 5 (middels engelsk og ingen kommunikasjonsproblemer)
Renhold: 4
Frokost: forlot hotellet før kl 06:00 for å rekke flyet til Santiago, så fikk ikke testet frokost...


















Ekstra info: Hotellet ligger veldig skjult, til og med taxisjåføren slet med å finne det. Det er dårlig skiltet på utsiden og entreen til hotellet er en kamuflert dør. Så det er umulig å se at det er et hotell med mindre du har adressen. Området rundt er kjedelig, ikke noe spesielt å se der men det er en haug med bra spisesteder. Så er du i Buenos Aires for å smake på mat er dette riktig område!!

Hotellet er ikke så stort, veldig få rom, men rommene er veldig fine, bra stand, ser nytt ut, veldig fint og moderne bad og det er en liten balkong med utsikt til noe høye bygninger (ikke så bra utsikt siden jeg bodde i 2 etg...) og ned i en hage hvor restauranten til hotellet ligger. Koselig.

Ville jeg bodd på dette hotellet igjen?
Dessverre ikke. Området er for kjedelig og jeg ble ikke imponert over oppholdet. Men det er på ingen måte et dårlig valg dersom man ønsker å bo i dette området
Flying is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2015, 04:41   #31
Flying
Newcomer
 
Join Date: Nov 2015
Location: Ålesund
Posts: 26
KLM Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

DEL 7: (Buenos Aires - Santiago)

ENDELIG var det ut å fly igjen! I dag er det KLM som står for tur. KLM flyr opprinnelig ruten: Amsterdam (AMS) - Buenos Aires (EZE) - Santiago (SCL) og jeg hopper ombord på siste etappen.

Flight: Buenos Aires (EZE) - Santiago (SCL)
Rute: KL 701
Flyselskap: KLM
Klasse: Business Class
Sete: 5J
Flytype: 777-300ER
Reg: PH-BVG





Innsjekk, bag drop, sikkerhetskontroll gikk uten problemer. Men sikkerhetskontrollen kunne de "nesten" bare fjernet. De ser ikke å skjermene og hva som blir lagt på båndet, du slipper å ta ut toalett-artikler av baggen/vesken, pcen skal ikke ut av vesken, beltet skal ikke av, du kan gå med solbriller og ingen blir stoppet og sjekket. Sikkerhetskontrollen = pynt.

Jeg fant lett fram til gaten og Sky Priority boarding fungerer utmerket her - akkurat som i Amsterdam. 2 rekker/køer, 1 for Sky Priority og 1 for økonomiklassen. Så dersom noen som har biz/platinum medlem kommer senere så slipper de å stille seg bakerst i en lang kø, men å heller bare gå rett til Sky Priority rekka. Sånn skal det være!! 1+ poeng til KLM.



Flyet i dag var en 777-300 med 2-3-2 konfigurasjon.

Jeg vet at "Fnate" her på forumet har tatt samme ruten/flighten og for å svare han på det med setekonfigurasjonen: Jeg har hørt at midtsetet er blokkert med mindre noen reiser sammen. Dvs om 2 ukjente reiser sammen blir midtsetet blokkert. Men dersom du reiser sammen med kona di på tur og dere velger midtsetet og det vedsiden av samt en ukjent velger det andre setet så sitter dere 3 på rad der...






Synes plassen er akseptabel. Det er ikke trangt, men det er noe trangere enn Turkish Airline og LH sin business class (dog var begge business classene hos dem som jeg prøvde en annen flytype og konfigurasjon også...).



Dagens etappe. Ca 1.5 time. Og det skal jeg love deg går RASKT når man har world business class med flat-beds... skulle gjerne vært noen timer lengre ja.



Lufthansa sin dronning, 747-8, i bakgrunnen som kom fra Frankfurt litt etter KLM denne morgenen.



Dagens program:





Servering startet umiddelbart etter takeoff. Selv om flytiden er kort så fikk man ikke noe følelse av at flyvertinnene stresset for å "rekke alt" av servering og service til oss som satt i business. Alt gikk rolig for seg som om turen skulle vært 13 timer lang.

Maten ble servert og den var helt sykt god. KLM har alltid imponert når det gjelder smak, kvalitet og ok mengde mat og de bollene der er de beste jeg noen gang har smakt. Det samme gjelder for appelsinjuicen, nypresset og ferskere juice skal du lete lenge etter på 41.000 ft. Jeg er ikke noe super kok eller en person som vet veldig mye om mat, men jeg er kresen. Og dette var veldig godt, så da må det være bra greier??



Etter maten var spist opp var det på tide å sjekke ut hva "pakken" fra KLM hadde å tilby:

Mørkeblå til gutta og mørkerød/brun-ish til damene.





For å si det sånn hadde jeg ikke bruk for noe annet en pennen for denne korte flighten. Men hyggelig å få dette uansett. Hva brukte jeg pennen til? Fylle ut immigrasjonspapirene før jeg landet i Santiago, he he.

Når det var ca 20 minutter igjen av flyturen var alt av koppetøy ryddet opp og det ble fred og ro i kabinen. Da var det fint å bare lene seg tilbake og nyte utsikten over Andesfjellene som dukket opp når det var på tide å gå inn for landing, nydelig:



Etter landing ble det delt ut små hus med alkohol inni. Veldig fine å samle på dersom man flyr mye med KLM long houl business. Man får ett hus hver gang man flyr og det finnes totalt 96 stk (obs kommer 1 nytt hvert år). Les mer om dette her: http://www.klmhouses.com/



Jeg har vært litt skeptisk til å fly mellom landene i Sør-Amerika da det finnes utrolig mye dårlige flyselskaper her. Holder en knapp på LAN Chile og Avianca dersom man skal velge noe her i fra.

Ellers kan jeg nevne at om du skal mellom Buenos Aires - Santiago og ikke ønsker å fly med de "lokale flyselskapene", så er KLM (Sky Team) midt i blinken. Air Canada flyr også denne strekken viss du heller foretrekker Star Alliance

Min opplevelse på denne flighten (positivt +, negativt -)
+ Prioritert innsjekk,
+ Prioritert boarding,
+ Hyggelig crew,
+ VELDIG god mat,
+ Akseptabel pris for business class med flat beds på 1.5 timers tur,
+ landet når vi skulle,
+ det føltes veldig trygt å fly KLM i Sør-Amerika,

- dårlig sikkerthet i sikkerthetskontrollen,
- ikke noe mer spesielt,
Flying is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2015, 22:32   #32
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

Herlig!
Og så kult å se at det går an å reise med bolaget mitt også intra-søramerikansk.
Kanskje det blir fire nye hus på hylla til høsten, ikke bare to
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 00:41   #33
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,047
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

Veldig bra rapport
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 10:16   #34
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

Tøft! Ser frem til fortsettelsen.

KLM biz ser veldig bra ut, dumt jeg er så anglofil
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2015, 23:09   #35
Flying
Newcomer
 
Join Date: Nov 2015
Location: Ålesund
Posts: 26
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

DEL 8 (Santiago)

Da var man kommet til Santiago i Chile. Flyplassen her er oversiktlig og grei. Enkelt å finne frem og prioritert bagasje fungerer utmerket. Jeg ble en av de første til å få bagasjen min.



Flyplassen ligger ca 10 minutter med taxi fra sentrum, altså rimelig sentralt. Hotellet jeg bodde på var 20 minutter fra flyplassen men taxisjåføren var visst nok ikke så kjent i "sin egen by" så han kjørte rundt i 50 minutter før han fant hotellet. Det viste seg at han hadde kjørt via sentrum og det skulle ikke være nødvendig. Greit nok for meg, jeg hadde avtalt pris på forhånd og når han i tillegg viste meg alt som var verdt å se nærmere på etterhvert som vi kjørte forbi det i sentrum, så skal ikke jeg si jeg er missfornøyd



Hotellnavn: Renaissance Santiago Hotel
Hotellstjerner: nesten 5
Etasje: 11
Pris: 1450 NOK, 2 personer, 1 natt.

Min opplevelse av hotellet (fra 1 til 6 - hvor 6 er best)

Førsteinntrykk: 5 (litt vanskelig å finne frem for tiden da det foregår veiarbeid og det er mange anleggsområder i området rundt hotellet).
Innsjekk/utsjekk: 6 (innsjekk: 5 min, utsjekk 2 min). Innsjekkingen var helt suveren, de tok bagasjen med engang man hopper ut av taxien og du får all info du trenger + litt mer som er nyttig å vite om byen etc dersom det er førstegang for deg der. Hyggeligere karer som er like glad i jobben sin skal du lete lenge etter. Du blir tatt i mot som om du skulle vært en konge. Topp karakter.
Service: 6
Språk: 5-6 (god engelsk)
Renhold: 5
Frokost: 5-6 (Frokosten på hotellet er noe av det beste jeg har vært borti. Mange typer brød, varm mat, nypresset juice, nydelig lokale/designe, hyggelige folk som jobber der, reint, fint og alt du trenger for å nyte en perfekt frokost og noe av det beste jeg har vært borti av frokoster på hotell).

Rommene er passelig store med en OK utsikt over den "ytre" byen og Andesfjellene:







Et steinkast unna hotellet ligger et kjøpesenter med mange spisesteder med alle typer mat. Så her er noe for en hver smak. Rett ved siden av ligger også et buss-stopp for en "Hop on/hop off" buss. Denne går rundt i hele byen og koster bare 100 kroner. Den går hvert 20-min.



Mercado Sentral, marked:







Midt i sentrum finner du "Cerro Sta Lucía" som et slott-lignende område med en fin liten utsikt over byen:



Ønsker du ennå mer utsikt anbefaler jeg å ta turen opp til "San Cristóbal Hill". her kan du enten gå opp (tar 1 time i følge en lokal mann) eller ta "funicular/fløybanen" som tar 2 minutter.



Utsikt over Santiago fra "San Cristóbal Hill"




Var ikke dette god nok utsikt for deg? Da bør du ta en tur opp i "Costanera" som du ser i bakgrunnen her. Dette er den høyeste byggningen i Sør-Amerika og er visst nok bygget på en plate som stabiliserer hele tårnet dersom jordskjelv skulle inntreffe, så den velter ikke med mindre det skulle være noe veldig kraftige greier.





Min opplevelse av Santiago:
Santiago virker som å være en mer turistvennlig by enn de to andre byene jeg har besøkt på denne turen, Buenos Aires og Montevideo. Det er mye bedre engelsk blant folk på butikker og folk man snakker med på gata. Byen virker renere enn BA og Montevideo og mye mer ivaretatt, mindre søppel og høyere standard på bygningene og et mer morderne helhetsinntrykk. Prisen er ikke så veldig forskjellig fra Norge men føler likevel at det var billigere enn Argentina, men dyrere enn Uruguay.

Ville jeg bodd på dette hotellet igjen?
Pga servicen: definitivt. Pga beliggenheten: tjaaa, det lå litt utenfor sentrum og "der det skjer". Hadde kanskje bodd halve oppholdet på dette hotellet og siste halva på et hotell i sentrum neste gang.

Last edited by Flying; 15-12-2015 at 23:18.
Flying is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2015, 23:11   #36
Flying
Newcomer
 
Join Date: Nov 2015
Location: Ålesund
Posts: 26
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Herlig!
Og så kult å se at det går an å reise med bolaget mitt også intra-søramerikansk.
Kanskje det blir fire nye hus på hylla til høsten, ikke bare to
Det hadde ikke vært så dumt

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Veldig bra rapport
Takker for det!!
Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Tøft! Ser frem til fortsettelsen.

KLM biz ser veldig bra ut, dumt jeg er så anglofil
KLM biz er å anbefale
Flying is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2015, 23:48   #37
Flying
Newcomer
 
Join Date: Nov 2015
Location: Ålesund
Posts: 26
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

DEL 9 (Santiago - Easter Island)

Etter en fin dag i Santiago var det på tide å vende nesen lengre vestover og mot hoved-destinasjonen for denne turen, PÅSKEØYA!

Flight: Santiago (SCL) - Easter Island Matavari Intl (IPC)
Rute: LA 841
Flyselskap: Lan Chile
Klasse: Økonomi
Sete: 20D
Flytype: Boeing Dreamliner 787-9
Reg: CC-BGB

Helt stappa fullt fly til Påskeøya denne dagen, ingen prioritert innsjekk, kø eller bag drop. Ikke at det gjør meg noe, jeg flyr økonomiklasse på denne strekka så det var bare å stille seg i køen.





Fin maskin. Boeing Dreamliner 787-9. Ombord har de 2 klasser: Premium Business class og økonomiklasse.



283 økonomiseter totalt (av disse skal visst nok 51 stk være "space plus"-seter med noe bedre plass, satt meg ned og testet kjapt før jeg gikk bak til mitt sete, merket ingen forskjell...)

´

3-3-3 konfigurasjon.





Her skal det bli trangt og godt i 5 timer ja....







1 time etter take off får du servert dette (inkl i prisen). Var ikke så værst faktisk.



(Premium) Business class setene:



Stusset litt på hvorfor de kaller det Premium Business Class og ikke bare kaller det Business Class. De har flat beds, full servering, underholdning på skjerm +++. Prisen for business var ca dobbelt av økonomiklasse.





Etter nesten 5 timer i lufta nærmet vi oss Påskeøya. Jeg kjente at det skulle bli godt å komme seg ut av setet, ut i frisk luft og strekke på føttene igjen 787-9en var utrolig mye trangere enn jeg hadde sett for meg. Eller så er det bare at jeg alltid flyr med selskap som har god plass i økonomikabinen...





Fint fly. Det skal dem ha!






Min opplevelse på denne flighten (positivt +, negativt -)
+ God mat,
+ Akseptabel pris (4500 NOK pr pers, pr vei),
+ Spennende å få fly 787-9 istedenfor en A320 (som de brukte tidligere på denne ruten (?)).

- Ingen prioritert innsjekk for business class,
- dårlig system ved boarding (alle står i en klynge og nesten presser),
- trange seter i økonomiklassen,
- mye bråk pga fullt fly (en hel bråkete skoleklasse),
- kabinpersonalet sparer på smilet,
- dårlig engelsk blant de fleste (bare et par kunne engelsk),

Last edited by Flying; 15-12-2015 at 23:54.
Flying is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2015, 17:20   #38
Flying
Newcomer
 
Join Date: Nov 2015
Location: Ålesund
Posts: 26
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

DEL 10 (Easter Island / Påskeøya)

Etter å ha landet på Påskeøya (et av verdens mest isolerte steder) var det på tide å gå inn i ankomsthallen for å plukke opp bagasjen sin. På vei inn gikk vi forbi passkontrollen, som forøvrig så ut til å ha tatt juleferie (?).



Ved bagasjebåndet ble det raskt fullt opp med passasjerer som skulle hente bagasjen sin og det var ikke snakk om noe 0.5 m avstand fra båndet sånn andre kunne gå frem å hente sin bagasje. Her måtte man fint vente til den fremfor deg hadde fått sin bagasje før du kunne ta et skritt nærmere for å vente på at neste mann skulle gjør det samme. Ventet ca 30-40 minutter før min bagasje kom, og jeg var ikke sistemann. Litt treg levering her synes jeg.






Hotellnavn: Hangaroa Eco Village & Spa
Hotellstjerner: 5
Etasje: 1
Pris: 13.000 NOK, 2 personer, 2 netter, all inclusive.

Min opplevelse av hotellet (fra 1 til 6 - hvor 6 er best)

Førsteinntrykk: 5
Innsjekk/utsjekk: 4 (10 min innsjekk, 2 min utsjekk). Litt dårlig med info ved innsjekk og tregt personale som viser dem rommet.
Service: 5
Språk: 5 (god engelsk)
Renhold: 4-5 (litt støv her og der, stort sett reint).
Frokost: 4-5 (OK utvalg av mat, 3 typer brød, 3 typer juice, speilegg/omelett lages ved bestilling).

Lobbyen:




Uteområdet. 1 stort basseng, aldri noen som badet der, muligens litt tidlig i sesongen ennå.



Hotellrommet:







Rommene var store og fine. Minibar var inkludert og innhold bl.a vin, brus, vann, sjokolade, chips og annet snacks.

Første dagen ble brukt til å suse rundt på en ATV. Denne kostet 600 kr for å leie 24 timer. 300 CC som skulle ha en maks fart på minst 120 km/t. Så mer enn nok for veiene på Påskeøya som har 30 sone i byen og 80 sone på det høyeste som er på andre siden av øya.





På andre siden av øya finner man "Tongariki". Dette er et område med 15 statuer på rad og rekke, eller "Moai" som de heter.





Ellers finner man mange som står alene spredt over hele øya:





Bare et par hundre meter fra "Tongariki" finner man "Rano Raraku". Dette er også et område med "Moai"-statuer. Her får man muligheten til å se de på litt nærmere avstand enn de på "Tongariki".



Her får man også se hvordan de ble skjert ut fra fjellet:



Den eneste stranden på øya, "Playa de Anakena" finner man på nord-øst siden av øya. Dette er ganske nøyaktig så langt vekk det er mulig å komme med bil, fra sentrum, "Hanga Roa"...







Bilene som er mulig å leie på Påskeøya er som regel 4x4 og de fleste ser slik ut og koster 550 NOK:



Min anbefaling:
Et must dersom man skal til øya er å få leie seg en ATV, bil eller scooter. Jeg brukte som sagt første dagen til å utforske øya på ATV. Dette gjorde jeg pga man føler seg mer involvert i naturen da enn å kjøre rundt inni en bil. Jeg brukte 5 timer på å kjøre rundt hele øya (inkl stopp) med en ATV. Neste dag bytta jeg ATVen inn mot en bil og kjørte rundt samme ruten en gang til.

Leie av kjøretøy:
De som jobbet på hotellet hadde kontakter med en av de mange utleiefirmaene i Hanga Roa og de var meget hyggelig alle sammen. Det var ikke noe problem å få leie seg bil, atv, scooter etc og de var veldig seriøse. Kjøretøyene ble sjekket for riper, skader osv før jeg leide dem. Men de sjekket hverken bilen eller ATVen for skader etter jeg leverte den inn. Det var tydeligvis ikke like nøye.

Butikker og service:
På øya finnes det bare 1 bensinstasjon. Denne ligger i sentrum "Hanga Roa". Så pass på å ha nok drivstoff om du vurderer en tur på andre siden av øya. Dette kunne de ikke si nok. Så tydeligvis har det skjedd noen ganger at de må rykke ut pga noen har gått tom for drivstoff.

Ellers finnes det apotek, et par kiosker, en haug med utleie firmaer, noen restauranter, hoteller, campingplass, en fotballbane og selvsagt suvernirbutikker.

Folk:
Det bor ca 4000 personer på øya og det skulle visstnok være mer hester enn folk her. Men hvor er alle folka? Jeg synes det var ekstremt få hus å se, til og med i "byen" var det ikke så veldig mange hus til at det skal bo 4000 pers der. Turister så jeg knapt noe til også, kanskje 50 stk totalt på 2 dager, ingen turister å se på statuene heller, så jeg følte hele øya var ribbet for turister og mennesker (det kan man også se på bildene ovenfor her, de er ikke "prøvd" på å ikke få med folk, der var rett og slett ingen å se, merkelig...).

Kort oppsumering av Påskeøya:
Ønsker du å være i ferd og ro, glad i statuer/MOAIer og ikke er avhengig av internett. Da er Påskeøya stedet for deg. Folket er generelt vennlige og vandt med turister. Men man kan også få blikk fra folk som ikke er like glad i turister. Jeg spiste ikke mat utenfor hotellet (siden jeg hadde All Inclusive) så denne kan jeg ikke si noe på.

Anbefaler jeg Påskeøya for andre og ville jeg reist tilbake?
Ja.
Flying is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2015, 20:38   #39
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

Tøft!

Den 789en til LAN ser jaggu trang ut, er det samme config til MAD fra SCL?
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2015, 14:34   #40
EK 007
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 581
Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

Quote:
Originally Posted by Flying View Post
DEL 9 (Santiago - Easter Island)


+ Spennende å få fly 787-9 istedenfor en A320 (som de brukte tidligere på denne ruten (?)).
De har stort sett brukt B767-300 på denne ruten.
Sikkert en del frakt....
EK 007 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Argentina & Uruguay. valen Reiseforum 0 15-10-2011 22:41
Zurich Airport Easter Friday jameson82 Bilder & foto 1 04-10-2011 23:25
San Diego Easter Tour Savipix Reiseforum 21 07-02-2010 22:29
Brasil, Argentina, Chile paa sparket? Chaos Controller Reiseforum 5 17-12-2009 23:41
Charter Argentina og Chile Baktusbror Flyforum 5 02-02-2007 15:12


All times are GMT +2. The time now is 07:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.