Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-06-2014, 21:44   #1
DY1503
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 89
Default Kontinuerlig opppdatering av flytype?

Diskuterte med en kompis som mente at det var stor forskjell mellom sas og norwegian sine 737, og at norwegian sine nye fly var så mye bedre. Jeg mente at det ikke skulle være noe spesielt med forskjeller da begge flytypene jo er av NG-versjonene.

Spørsmålet (som jeg ikke fant svar på da jeg søkte i forumet, beklager om jeg har oversett noe) er da om det faktisk er noe forskjell på en gammel 737NG og en ny 737NG. Vil Boeing kontinuerlig gjøre justeringer slik at en 738 produsert idag vil være annerledes enn en 738NG produsert for 5 år siden? Eller vil selv små oppdateringer gjøre at ting må sikkerthets-godkjennes osv, slik at ting bare blir endret når en går fra 737NG til 737MAX?
DY1503 is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2014, 22:08   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Kontinuerlig opppdatering av flytype?

Det er alltid snakk om kontinuerlige forbedringer, og det resulterer i % forbedringer når det gjelder drivstoff-forbruk. Et fem år nyere fly kan gjerne ha 1-3% lavere forbruk, selv om man ikke kan se noe med det blotte øye. Det er snakk om både forbedringer i selve flyet og for motoren.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2014, 22:11   #3
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Kontinuerlig opppdatering av flytype?

Det gjøres forbedringer i produksjonen hele tiden. Det kan være mindre aerodynamiske endringer, endringer i strukturen, software oppgraderinger osv. osv. Alt vil ha en virkning for bl.a. vekt, aerodynamisk effektivitet, system performance osv.
Et godt eksempel er at dagens CFM56-7B er siste ledd i utviklingen fra opphavet -7B via -7B2 (SAS' DAC-motorer) til -7B3 ("tech insertion") til -7BE (Evolution).
Boeings tall indikerer at en ny -800 vil ha en drivstofføkonomi rundt 10% bedre enn de første -800 produsert. Riktignok inkludert vinningen med wingletinstallasjon, men likevel...

Så kompisen din har nok i utgangspunktet rett. Spørsmålet er bare hva han legger i begrepet "så mye bedre".
Stone is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2014, 22:30   #4
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: Kontinuerlig opppdatering av flytype?

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
...Så kompisen din har nok i utgangspunktet rett. Spørsmålet er bare hva han legger i begrepet "så mye bedre".
10% bedring i i drivstofføkonomi bør vel kunne betegnes som mye innenfor samme flytype. Det var langt over det jeg hadde forventet selv når en tar høyde for winglets. For selskaper som kjøper brukte maskiner vil jo dette komplisere regnestykkene, samtidig som det presser ned prisen de må betale.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2014, 22:51   #5
DY1503
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 89
Default Re: Kontinuerlig opppdatering av flytype?

Med bedre mente han ting som luft, støy og ting en merker som passasjer. Derimot antar jeg at det her også blir oppdatert litt etter litt, siden en gjør det på motorer, struktur og den slags.
DY1503 is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2014, 01:31   #6
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Kontinuerlig opppdatering av flytype?

Quote:
Originally Posted by DY1503 View Post
Med bedre mente han ting som luft, støy og ting en merker som passasjer. Derimot antar jeg at det her også blir oppdatert litt etter litt, siden en gjør det på motorer, struktur og den slags.
Det en også må ta hensyn til er at etter hvert som fly blir eldre vil nok for eksempel isolasjon og slikt bli dårligere slik at det kan virke inn på støy og luftkvalitet.
En annen ting er jo også at et mer "smakfullt" interiør, i dette tilfellet Sky Interior vil kunne gi et bedre førsteinntrykk slik at passasjeren blir "lurt" til å tro at alt er mye bedre..
Stone is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2014, 15:46   #7
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: Kontinuerlig opppdatering av flytype?

Det ligger vel også inne en option om ytterligere isolasjon i hele kabinen foran vingeroten. Denne har vel DY benyttet seg av på alle sine egne bestillinger om jeg ikke husker helt feil. Som pax foran vingen merker man betydelig forskjell på f.eks NOC og NGX
73H is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2014, 15:48   #8
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: Kontinuerlig opppdatering av flytype?

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Det ligger vel også inne en option om ytterligere isolasjon i hele kabinen foran vingeroten. Denne har vel DY benyttet seg av på alle sine egne bestillinger om jeg ikke husker helt feil. Som pax foran vingen merker man betydelig forskjell på f.eks NOC og NGX
Hvordan merkes dette best? Støy eller temperatur?
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2014, 22:13   #9
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: Kontinuerlig opppdatering av flytype?

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Hvordan merkes dette best? Støy eller temperatur?
Støy - vil ikke tro det merkes noen temperaturforskjell overhodet Om det er varmt eller kaldt skyldes nok kun settings i cockpit ..
73H is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kontinuerlig justering Are G Flyteknisk forum 7 16-05-2014 22:31
Flytype? Boeing_fan Register- og ATC-Forum 8 18-12-2010 00:03
Flytype TG stoeckli Reiseforum 4 31-10-2010 11:45
Hvorfor søker SAS Danmark kontinuerlig etter Cabin Crew? ice Flyforum 13 28-02-2007 22:04
Flytype....... LN-FHU Flyforum 5 26-05-2006 19:07


All times are GMT +2. The time now is 15:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.