Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-07-2013, 12:57   #1
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Turbulent tur til Taiwan




Det er utrolig hvor fort tiden går. Plutselig var det ennå en gang på tide med sommerferie, noe som selvfølgelig var ekstra spennende siden jeg hadde bestilt en tur med poeng fra US Airways. Yesss, DM-kjøret skulle oppleves på nytt! Og siden jeg har fått øynene opp for Taiwan, så bestemte jeg meg denne gangen for at det kunne passe med 10 dager på denne spennende øya. Jeg skulle besøke byene Taipei og Kaohsiung. Så da sier jeg bare SNURR RAPORT!





----------
OSLFRA
20/6-2013
LH861
A320
Business
----------


Som vanlig skulle turen begynne med å ta Flytoget fra Nationaltheatret. Mange ganger har jeg irritert meg over dette store skiltet som står plassert kloss inntil kortleserne for billettløs reise. Jeg mailet over en klage til Flytoget med en gang, men jeg fikk bare et svar om at skulle sende klagen videre internt. Grrrrr...




OSL hadde jeg gleden av å ta i bruk en ombygd Fast Track.




Og dette var fuglen som skulle få sende meg på første etappen av årets sommerferie:




Om bord ble det servert en helt grei lunsj, og i tillegg kom den med en liten meny så det var mulig å lese hva jeg spiste. Jeg fikk også skrapelodd! Men jeg vant dessverre ingen bil eller noe annet spennende. Ja-ja.








Jeg satt ved midtgangen, og jeg kom i snakk med han som hadde vinduplassen. Han var på vei til sandkasseland, men han hadde tidligere vært flere ganger i både Taipei og Kaohsiung i forbindelse med jobb. Må si det var en artig start på turen
Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 12:58   #2
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

----------
FRA - ICN
20/6-2013
OZ542
B747-Combi
First
----------


FRA hadde jeg noen timer på meg før neste flyvning, så jeg satt i en Senator-lounge som jeg aldri har vært i før. Det er utrolig hvor mange lounger Lufthansa har på denne flyplassen.

Etter hvert ble det på tide å gå bort til gate. Wheeeeeee






Her var det streng, prioritert boarding, med First, Business og gullkort først.




Jeg var kanskje nummer to til å gå inn i F-kabinen. Jeg ble ønsket velkommen, og ble vist setet mitt. Slett ikke verst, dette! Litt gammeldags kanskje, men who cares!




Dette var et K-sete, altså på høyre side av kabinen, og mens jeg utforsket setet, så la jeg merke til et lite deksel rett under vinduet. Siden det var forseglet, så turte jeg ikke å åpne, men jeg lurte fælt på hva det var... Jeg tenkte at det kanskje var en liten beholder med en flaske vann? Neida, viste seg at det var flytevesten! Godt jeg ikke prøvde å klore vekk forseglingen.




Det slo meg hvor god plass det var i F-kabinen. 10 seter, men masse ledig gulvplass. Jeg kikket rundt på setene, og tenkte at det hadde vært dritkult om de egentlig var superkomfortable radiobiler! Tenk så morsomt det hadde vært – det var jo mer enn nok med plass til å kjøre rundt




De var visst ikke radiobiler allikevel, fant jeg ut. Jeg utforsket setet videre, og pliktoppfyllende som jeg er så trykket jeg knappen for å få setet i helt rett stilling før take-off.




Det skulle jeg ikke ha gjort, for da begynte armlenene å hoppe opp og ned på en urytmisk men også ganske fascinerende måte. Herlighet, tenkte jeg, hvis det skjedde av å trykke på den ene knappen, hva kommer til å skje senere i kveld når jeg skal legge ned setet for å sove? Noe som dette?




Heldigvis ble det bare med frykten

Neste på programmet? Amenity kit, vel! Uff... det var ikke pent. Ekstremt feminint, men med helt greit innhold. Jeg la også merke til at det var forseglet på feil sted, sånn at forseglingen fortsatt var der etter at jeg åpnet glidelåsen. Jeg fikk også en kjempekul, koreansk pysjamas som passet meg helt perfekt.




Last edited by Fly med oss; 14-07-2013 at 13:51.
Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:02   #3
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Så fikk jeg spørsmål om jeg ville ha noe å drikke før avgang. Det ville jeg jo selvfølgelig, men ble litt skuffet over at det kun var alkoholfritt å få. Ja-ja, tenkte jeg, og spurte om et glass vann. Jeg fikk også litt snacks.




Deretter fikk jeg se på menyen i ca. tretti sekunder før jeg ble spurt om jeg hadde bestemt meg for hva jeg ville ha til hovedrett. Og ja, flyet stod fortsatt på bakken, hvis dere lurer. Jeg hadde i grunn bestemt jeg for Beef Tenderloin Steak, så greit nok. Men heldigvis hadde jeg leste en TR et annet sted på nettet om hvor raske de var til å ta med seg menyen, så jeg tok bilder av den for å vite hva jeg spiste for hver rett som ville bli ble servert i løpet av flyvningen. Og jo, jeg ble også spurt om hva jeg ville ha å drikke til maten. Jeg bad om å få starte med Champagne, og fortsette med rødvin når hovedretten kom. Det var ikke noe problem, fikk jeg vite. Bra!

Pushback var på tiden, og i F-kabinen satt det totalt fire sjeler, mener jeg å huske. Mens flyet taxet bortover var det visst passende å servere første rett. Det kaller jeg effektivt!

1. Grissini with Coppa Ham, Beef Mozzarella Croquette with Red Pepper Coulis.




Jeg rakk å bli ferdig før vi kom frem til rullebanen, og så var det bare å lene seg tilbake og bli med til himmels

Det gikk litt tid uten at det skjedde noe på serveringsfronten. Ja, jeg begynte nærmest å tørste der jeg satt. Mens jeg ventet på vått og tørt kikket jeg på IFE-tilbudet. Jeg fant meg en film som jeg ville se på litt senere («Identity Thief»). Etter å ha ventet litt til så skulle matorgien endelig fortsette. «Duk, bre deg ut!»




Gul rose også, veldig hyggelig! Ennå hyggeligere ble det når denne flasken ble båret bort til meg:




Men så var det slutt på moroa, for da var det på tide med litt turbulens, som tittelen på denne TRen spiller på. Litt? Nei, det trekker jeg tilbake. Det var på tide med masse kraftig, nærmest voldelig turbulens. Jeg er ikke redd for turbulens, men noen ganger kommer det på et veldig upassende tidspunkt, og dette var et av de tidspunktene. Champisglasset var fullt, vannglasset var fullt og det var en skål med olje/balsamico på bordet. Jeg har bare to hender, så mens det ristet og bråket (ja, det var støyende der helt fremme i kabinen, det hørtes nesten ut som store hagl slo mot nesetuppen til jumboen) dekket jeg til den lille skålen, holdt vannglasset i den ene hånda og champisglasset i den andre. Det var dessverre ikke nok til å unngå søl (mesteparten av vannet sølte jeg på duken) – mens de edle dråpene «sølte» jeg heldigvis inn i munnen min




Etter kanskje 30 kjipe minutter ble det endelig stille, og serveringen kunne fortsette. Det interessante med serveringen er at jeg aldri ble spurt om jeg ville ha samtlige retter eller ikke. Men jeg fant raskt nok ut at siden jeg ikke hadde sagt noe spesielt, så regnet de med at jeg ville ha alt. Bring it on!

2. Caviar
3. Roasted Veal Saddle and Roasted Prawns
4. Carrot Cream Soup
5. Mixed Greens




Jeg begynte allerede å bli mett, men jeg tenkte jeg ville ta dette som en utfordring Og som tidligere bestilt, så dukket nå rødvinen opp!




Og med rødvinen kom også mer mat.

6. Beef Tenderloin Steak
7. Cheese
8. Sacher Torte with Cinnamon Custard Sauce
9. Petit Fours




Jeg klarte å søle litt Cognac inn i blandingen også, og mens jeg spiste koste jeg meg med den tidligere nevnte filmen. Etter hvert ble det tid for å legge seg, og i frykt for at setet skulle spise meg levende hvis jeg trykket på feil knapp så spurte jeg pent om å få «turndown-service» mens jeg gikk og skiftet om til pysjamas og pusset tenner. Toalettet var lite, men hadde greit med småtterier som får en til å føle seg vel.

Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:04   #4
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Jeg sov helt greit, selv om setet var noe løent og slitent. Jeg ble vekket tre timer før landing, og fikk masse å spise til frokost!




Etter å tatt morgenstellet og skiftet tilbake til vanlige klær, ble jeg tilbudt en gave fra Asiana. Jeg kunne velge mellom noe godlukt og en slags lommebok/kortholder. Jeg spurte om det var godlukt for menn, og da var svaret «Yes. No. Maybe.» Hmm... jeg valgte kortholderen jeg, for sikkerhets skyld. Den var ganske fin, men hadde dessverre ikke Asiana-logo.




Etter en myk landing var det bare å navigere seg gjennom gangene på ICN og finne en lounge. Der tok jeg en dusj så jeg var klar til siste etappe på veien til Taiwan!


----------
ICN-TPE
20/6-2013
TG635
A330-300
Business
----------





Dette individet (HS-TBG) var nesten helt nytt, og hadde bare vært i drift i to-tre måneder. Kult!




Interiøret var i velkjent stil, og siden det var bare noen få passasjerer i C-kabinen på denne flyvningen så flyttet jeg meg fra midtgang til vindu.







Etter et glass med edle dråper suste maskinen bortover rullebanen, og jeg hadde et par timer i luften foran meg. Etter noen få minutter i luften kunne jeg altså se ut og ned på denne øya, som veldig mange her på Flyprat har vært innom når de har vært på DM-tur.




Etter kort tid ble det ennå en mulighet til å få i seg mat og drikke. Denne gangen valgte jeg fisk til hovedrett, med hvitvin til. Fisken smakte aldeles forferdelig. Vinen derimot Etter desserten tenkte jeg på å bestille et glass Grand Marnier, men klarte i stedet å bestille Drambuie. Kløne. Glasset ble nå uansett tømt – på mystisk vis.




Når flyet begynte å nærme seg Taipei kjente jeg at det kilte i magen og jeg ble ganske oppspilt




I løpet av kort tid gikk utsikten fra å være dette:




Til å bli dette – hvor jeg kjente igjen en av severdighetene fra fjorårets sommerferie (limt inn fra fjorårets TR):




Etter en noe vinglete landing fikk jeg dette passende synet i skumringsmørket:




Immigration og henting av bagasje gikk helt greit, det samme med taxituren inn til Taipei. De første tre nettene bodde jeg på samme hotell som i fjor sommer (CityInn II), så jeg har ingen bilder derfra denne gangen.
Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:07   #5
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Jeg klarte da å oppleve litt disse første dagene i Taipei, bl.a. besøk på Museum of Contemporary Arts:












Og utenfor et slags Cinematek-lignende bygg så jeg denne filmplakaten!




Og nå en liten quiz midt i TRen min. Jeg så litt på TV på hotellet, og fant denne gamle klassikeren som alle bør se før de drar på badeferie. Noen som tør gjette på hvilken film dette er fra?




På søndagen dro jeg tilbake til den lille Songshan Airport som ligger i Taipei, takket være et bra tips fra Islending her på Flyprat! Det er nemlig mulig å komme tett inntil rullebanen for å drive med litt spotting Det var kjempegøy! Dessverre har ikke jeg noe godt kamera til å ta ordentlige bilder av flyene, men jeg klarte nå i hvert fall å få med meg Dreamlineren til ANA.










Dagen etter tok jeg høyhastighetstoget fra Taipei til byen Kaohsiung, som ligger ganske langt sør på øya. Med en hastighet på nærmere 300 km/t tok turen bare 96 minutter! Nå har jcnorway her på Flyprat tidligere skrevet om dette toget, men her er noen bilder fra min tur. Først fra High Speed Rail-terminalen i Taipei:








Og så et bilde fra selve togturen. Jeg reiste i Business, så det var greit med plass til klovneføttene mine. Det var gratis kaffe og snacks, mens varm mat, sjokolade, øl etc. kunne kjøpes fra salgsvognen.


Last edited by Fly med oss; 14-07-2013 at 13:55.
Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:09   #6
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Fra sol i Taipei til elendig og miserabelt regnvær i Kaohsiung:




Kaohsiung er Taiwans nest største by, med i underkant av tre millioner innbyggere. Her nede går livet litt saktere enn i Taipei, engelskkunnskapene er noe dårligere, og trafikkskilt og -regler oppleves kanskje som mer veiledende enn i Taipei

Kaohsiung har en ganske ny metro med bare to linjer, så den er veldig oversiktelig og fin:






I Kaohsiung bodde jeg på Fullon Hotel, og dette valgte jeg siden det hadde utendørs svømmebasseng som var åpent hele dagen. Trodde jeg. En av dagene det var fint vær så ville jeg ligge ved bassenget hele dagen, men nei da... klokka 13 ble jeg kastet ut («Pool closes 1 pm every day, sir») til tross for at hotellets hjemmeside, brosjyren på rommet samt skiltet på døra ut til bassenget alle sa at det var åpent hele dagen. Jeg prøvde å protestere i resepsjonen, men det var overraskende lite de ville gjøre med saken. Grrrrrr










En annen dag hvor det var skikkelig dårlig vær, bestemte jeg meg for å ta en tur til flyplassen i Kaohsiung for å snuse litt rundt. Jeg tok metro ut dit, og det tok kanskje 20 minutter fra sentrum.






Kunstverk laget av barn, på vei inn mot innenriksterminalen:




Innenriksterminalen, med avganger til steder jeg aldri har hørt om før. Ganske eksotisk!




På vei fra innenriks- til utenriksterminalen var det et «view deck» hvor man kunne se på flyene – riktig nok var det innendørs og gjennom vinduer, men allikevel gøy!








De hadde også utstilt en del flymodeller, og én av de var en Dornier som hadde samme registreringsnummer som det ene flyet fra det samme flyselskapet som jeg så utenfor vinduet. Morsomt






De hadde også en modell av selve flyplassen:

Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:15   #7
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Etterpå gikk jeg til utenriksterminalen, som var noe større og mer moderne:




EVA Air hadde akkurat blitt medlem av Star Alliance:




Hva annet kan man finne på i Kaohsiung? Jo, man kan f.eks. la seg imponere over noe som heter Lotus Pond, som er en stor innsjø med et par kule «accessoirer»












En av dagene det var fint vær bestemte jeg meg for å dra ut til en øy rett ved byen som heter Cijin. Her skulle det etter sigende være en fin badestrand. På vei til fergeterminalen gikk jeg gjennom et område med masse artig kunst. I bakgrunnen på det første bildet ser dere forresten Tuntex Sky Tower (378 meter høy når antennene telles med), som var Taiwans høyeste bygning frem til Taipei 101 ble ferdigstilt.







Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:16   #8
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Denne fergen kostet 5 kroner og det tok 10 minutter ut til Cijin.








Velkommen til Cijin Beach! Her skulle jeg bade og kose meg. Wheeeeee




Men neida... dette var ikke noen badestrand. Den så mer ut som et månelandskap. Skuffende.






Ja-ja... da fikk det heller bli en gåtur på øya da, for å se om jeg kanskje fant den «fantastiske» stranda jeg hadde hørt om. Den fant jeg aldri, og etter å ha gått rundt et par timer var jeg varm, dehydrert og sliten. Kanskje jeg bare burde gjort som disse to:




Jeg dro heller tilbake til hotellet, og litt senere på dagen så jeg tilfeldigvis noen nyheter på en lokal TV-kanal. Jeg forstod så mye som at det hadde vært varmerekord denne dagen, og de hadde vært ute på samme øy som meg og filmet! Det var blant annet målt 57 grader i sanden, noe som gjorde at det kanskje var like greit at jeg aldri fant noen badestrand denne dagen.




Men jeg fant noe annet, nemlig øl! Litt overrasket over at de hadde Pripps Blå der nede. Men jeg valgte heller noe så enkelt og ujålete som «The Beer»



Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:17   #9
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Etter fire netter i Kaohsiung tok jeg høyhastighetstoget tilbake igjen til Taipei, hvor jeg skulle tilbringe de siste tre nettene i Taiwan. Her sjekket jeg inn på Regent Hotel, et supert hotell med sentral plassering.






Ved innsjekk fikk jeg beskjed om at jeg hadde blitt oppgradert til det ekslusive Tai Pan executive floor, og det var jo selvfølgelig veldig hyggelig! Dessverre ble skuffelsen stor da det viste seg at dette var en etasje som var helt lik alle andre etasjer, bortsett fra navnet. Inne på rommet lå det en brosjyre som listet opp alle fordelene ved Tai Pan, som f.eks. egen executive lounge som var åpen døgnet rundt, egen butler, pressing av tøy + + + Ja, det var ikke måte på hvor bra det skulle være. Men når jeg prøvde å få tilgang til disse fordelene ble jeg avfeid med at det var «members only». Litt rart i grunn. Det er nesten det samme som å bli oppgradert til business- eller førsteklasse på et fly, for deretter å få vite at man får servert mat og drikke fra turistklasse. Nåja, men hotellet var for all del veldig bra.

Nøkkelen til rommet var... en ekte nøkkel!




Jeg fikk noe taiwansk te som velkomstgave.




Stort og fint rom med bra utsikt:














Denne fikk meg til å føle at jeg var i FCT i Frankfurt:




Safen på rommet var enorm, og faktisk den største jeg har sett på et hotellrom. Ja, den var nesten så stor at jeg kunne spasere rett inn




Flott bassengområde på toppen av hotellet, i 20. etasje. Bassenget var oppvarmet og holdt 31 fantastiske grader!

Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:19   #10
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Tok en tur bort til Taipei 101. Var oppe i noen-og-åttiende etasje og spiste en sykt dyr middag med venner fra Taipei, men da var det så mørkt at det ikke ble noen bra bilder.




Ikke gal temperatur så sent på kvelden:




Noe av det morsomste på denne turen var et besøk på Kuo Yuan Ye Museum of Cake and Pastry med noen venner fra Taipei. Her fikk jeg blant annet muligheten til å bake mine egne ananaskaker! Jeg fikk de med meg hjem, men de «levde» dessverre ikke så lenge. Stakkars, stakkars kaker...








En morsom og interessant ting i Taiwan er at for å motarbeide svart økonomi så har alle godkjente kvitteringer en unik kombinasjon av bokstaver og tall printet på toppen. Hver kvittering er dermed med i et statlig lotteri, hvor man kan vinne alt fra små til ganske store pengepremier! Nå er det ikke noe lett å være med på for turister (kanskje ikke en gang mulig), men for mange av de lokale så er dette selvfølgelig interessant å være med på. Så hvis noen av dere befinner dere i Taiwan på et tidspunkt, ikke kast kvitteringene! De kan f.eks. puttes i innsamlingskasser, eller så kan dere gjøre som meg: legge de igjen på hotellrommet som «tips» til vaskedamene




Den tidligere nevnte, ekslusive executive lounge på hotellet virket en stund ganske uoppnåelig for meg å komme inn i. Men en kveld bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk (dvs. gjøre et tredje forsøk) og tok på meg den fineste stasen min og det største smilet, og klarte utrolig nok å komme inn. Det var helt greit, men ikke noe mer fancy enn andre executive lounger jeg har vært i tidligere. Jeg tok meg litt vin, noen hors d'oeuvres og noen søtsaker før jeg stakk igjen.





Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:21   #11
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Og med det så var Taipei-eventyret ute for denne gang Jeg sjekket ut fra Regent etter tre netter, og tok en taxi til flyplassen for å begynne på den laaaaange hjemreisen.


----------
TPE-ICN
1/7-2013
OZ712
A330-300
Business
----------


Jeg hadde god tid på flyplassen, så jeg ville prøve ut en av EVA Air-loungene. Det var forvirrende å vite hvor jeg skulle gå:




Det viste seg at jeg skulle bruke loungen som heter «The Star»:








Deilige kaker å forgripe seg på:












Loungen var veldig stille og rolig, og jeg likte interiøret godt. I tillegg til et godt utvalg av mat og drikke, så hadde de også på utstilling noen av EVA Air-produktene som kan kjøpes – både om bord og i nettbutikken til EVA. Flymodeller har jeg sett før, men de kabin-/flyvertinnemodellene har jeg aldri sett maken til!



Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:24   #12
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Men jeg var ikke på flyplassen for å se på figurer, men for å reise videre – i første omgang til Seoul med denne kreasjonen:




C-kabinen var anslagsvis halvfull på denne flyvningen, og setene var store og gode til å være en så kort flyvning.






De var ikke av typen true lie-flat, men mer av typen Hannibal Lecter-bundet-fast-til-tralla-si, som f.eks. også SAS fortsatt har på sine longhaul-flyvninger:




Maten var litt kjedelig da:






Jeg la forresten merke til at bordet, som kom ut av armlenet, hadde denne dramatiske, røde pilen ved festet. Er det noen som vet hva det betyr? Ser ut som en liten knapp/bryter der også, men jeg turte aldri å fikle med den.




Litt småplukk på toalettet:

Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:26   #13
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Tilbake på Incheon, hvor jeg hadde vært 10 dager tidligere, hadde jeg et par timer på meg i Business-loungen til Asiana før jeg suste videre mot Tokyo Haneda.


----------
ICN-HND
1/7-2013
OZ178
A321
Business
----------







Her var det litt dårligere plass til beina, men allikevel helt greit for en så kort tur. Det var totalt fire passasjerer i C-kabinen på denne flyvningen, selv om det var plass til 12 på tre rader med 2 + 2-konfigurasjon.




Overraskende bra IFE på et så lite fly:




Maten var også her ganske kjedelig, men det gikk nå ned:




Etter maten var det på tide å ta det rolig med en god bok og litt Cognac:




Ved ankomst til Haneda så var det skuffende nok parkering uten gate, og buss inn til terminalen. Overraskelsen var derfor stor (og hyggelig) da det kom en egen buss og hentet oss fire fra Business-kabinen og kjørte oss inn til terminalen Med oss fulgte det en egen vertinne som sørget for at vi ikke rotet oss bort da vi gikk av bussen.




Siden det neste flyet mitt gikk fra Narita neste morgen, måtte jeg gjennom immigration og deretter hente bagasjen. Alt dette gikk veldig greit, og siden det var såpass sent på kvelden (23:30) så tok jeg en taxi til hotellet. Det tok kanskje 20 minutter og kostet 500 kroner. Stivt, men greit nok siden jeg selv hadde satt meg i denne situasjonen den gang jeg la opp reiseruten.
Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:28   #14
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

I Tokyo bodde jeg på et veldig billig hotell ved navn Sotetsu Fresa Inn. Rommet var lite men rent og pent. Dessverre var air condition-anlegget veldig bråkete, og knappene hadde bare japanske tegn Jeg klarte derfor ikke å justere det, og ble liggende våken mesteparten av denne natten






Hotellet sett utenfra neste morgen:




Fra hotellet var det en kort gåtur til Tokyo Station, hvor jeg kjøpte noe å spise før jeg tok Narita Express ut til flyplassen.


----------
NRT-FRA
2/7-2013
NH209
B777-300ER
First
----------


For de som ikke har fått det med seg, så er det en ekslusiv liten lounge for innsjekk dersom man flyr i F fra Narita med ANA (og andre Star Alliance-selskaper). Det føles veldig riktig og hyggelig Deretter er det en egen sikkerhetskontroll, mens immigration må man dele med almuen.

Jeg satt et par timer i ANAs F-lounge (det vil si, jeg gikk først til den som var lengst unna gaten, og ble sendt derfra til en F-lounge som lå nærmere).




Så gikk jeg ned til gate, hvor boarding foregikk under meget ordnede forhold. Skulle ønske vi kunne ha det sånn i Norge også...






Det ble ganske kjapt min tur til å gå om bord, og der ble jeg ønsket hjertelig velkommen av et supert mannskap! Japanere er kjent for å være høflige og hyggelige, og disse jentene og damene var ikke noe unntak. Jeg hadde sete 1K på denne dagflyvningen, skjønt sete er en underdrivelse. Jeg satt vel i grunn heller i en liten hybel med navnet ANA First Square. Det eneste som manglet for å gjøre det komplett var en skyvedør – det var nemlig «åpen» dør inn til hybelen.

Jeg fikk ganske raskt litt viktig informasjon: Ved siden av meg under denne flyvningen så ville jeg få en VIP-gjest, nemlig en tidligere japansk statsminister ved navn Taro Aso. Så snart han var på plass i setet sitt så underkastet mannskapet seg fullstendig, på ultrajapansk vis. Det var fascinerende å observere. Under hele flyvningen var de naturlig nok ekstra oppmerksomme på hans behov, uten at det gikk utover de andre passasjerene.
Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:29   #15
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Men der satt jeg altså, med gooood plass til klovneføttene, og et glass Champagne.






Jeg fikk et kjempeflott amenity kit, kanskje det fineste jeg har fått. Det var fra Samsonite, og hadde en sånn praktisk krok som gjør at det kan henges opp på badet når man er ute og reiser. Hadde jeg flydd motsatt vei, så hadde jeg fått et amenity kit fra Rimowa, men jeg føler i grunn at det jeg fikk var mer praktisk.




Det kom også en flyvertinne rundt med en kurv som hadde stort sett det samme som i amenity kit, men i tillegg hadde de sånn greie som skulle hjelpe meg med å sove dersom jeg hadde behov for det. Jeg prøvde å bruke den senere på flyvningen, men klarte ikke å få det til. Var visst noe avslappende lukt i den, men jeg skjønte ikke hvor jeg skulle gjøre av den.




Så begynte jeg å se meg rundt og fant alle mulige slags smårom og dører som kunne åpnes og knapper som kunne trykkes på. Jeg dumper like så godt alle bildene, så kan dere se selv




















Nok en gang kom en av flyvertinnene bort til meg og spurte om jeg hadde noen spesielle ønsker for turen. Jeg sa da at siden jeg var så trøtt så ønsket jeg å sove de to første timene, før jeg begynte å spise. Det er det som er så gøy å fly i F, at man kan si sånt uten at man blir sett på som sprø Etter take-off kom de og gjorde om hybelen til en seng mens jeg var på toalettet. Det var forresten to toaletter til F-kabinen, og begge var noe klønete plassert foran på venstre side. Det ene hadde «vanlig» størrelse, mens det andre var forholdsvis stort og hadde en egen «dressing platform» som kunne vippes ned fra veggen. Det er noe som ligger i den japanske kulturen, hvor man typisk kler seg om ved å ta av seg på føttene og tre opp på et eget, «rent» område, typisk sett i prøverom i japanske klesbutikker. Jeg har dessverre ingen bilder.
Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 13:34   #16
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Oppredd var hybelen veldig behagelig å ligge i, og jeg fikk to deilige puter Men så var det tilbake til tittelen på TRen igjen da, og dette med turbulens. Vel oppe i luften, og spent fast i senga mi, begynte det å riste igjen. Det ristet og det ristet. Først fra side til side. Så opp og ned. Jeg ble kastet rundt i senga som en filledukke. En ordentlig trøtt filledukke som ikke fikk sove. På det verste var jeg flere centimeter over madrassen før jeg dundret ned igjen hardt og brutalt. Gjennom øreproppene hørte jeg glass og bestikk gå i gulvet – det var tydelig at det ble gjort et forsøk på å gjennomføre servering av lunsj. Denne rystende moroa holdt altså på i nærmere to timer, og jeg var til slutt helt ødelagt. Turbulensen «roet» seg noe mot slutten, for når jeg stod opp etter de to timene så det ut som de fleste hadde gjort seg ferdig med maten – eller gitt opp. Jeg tenkte at jeg like gjerne kunne få i meg noe å spise, selv om jeg var trøtt som bare det. Så opp i sittende, og behold pysjen på, var da mantraet




De lurte fælt på om jeg ikke ville ha kaviar, men det takket jeg nei til denne gangen. I stedet ble det noe sånt som dette:

1. Amuse-bouche (husker ikke nøyaktig hva det var på denne flyvningen, fant det ikke i menyen).

(pause for «duk, bre deg ut»)

2. Soft-dried beef carpaccio style, tapenade and home-made Japanese sauce



Fortsatte med:
3. Grilled katsumou wagyu beef sirloin (sykt godt!)
4. Peach Melba
5. Petit fours

Og helt til slutt... litt snacks sammen med noe Cognac.




Alt smakte veldig godt, og etter å ha fått i meg ymse drikkevarer til maten (Champagne og rødvin), i tillegg til den nevnte Cognacen, så sloknet jeg og gikk inn i dyp koma mesteparten av turen. På en måte ergerlig, men jeg hadde vel behov for det da, så sliten som jeg var. Det tar på å reise, it's hard to be a nissemann og nordmenn klarer ikke å si nei til ubegrensede mengder med gratis alkohol. Enough said. Jeg fikk med meg noe frukt å spise rett før landing, selv om jeg selvfølgelig kunne ha valgt noe mer fancy.

Etter landing hadde jeg vett nok til å sitte i ro til VIPen (med følge) forlot flyet først. Ja, han hadde med seg en assistent som satt i Business-kabinen, og som løp frem med en gang flyet var parkert. Han bukket dypt til meg (assistenten, altså) og jeg bukket og smilte nok litt undrende tilbake.

Så var det takk for seg fra mannskapet, og jeg kunne se frem til et fem timer langt opphold på flyplassen i Frankfurt. Det er rart med det, men hjemreise og flybytte er liksom ikke så kult som på utreisen. Jeg var fortsatt trøtt og prøvde å sove litt i stillerommet i Senator-loungen, men det gikk ikke så bra. Så da var det bare å vente, og etter langt om lenge kunne jeg gå om bord og reise det siste strekket hjem.


----------
FRA-OSL
2/7-2013
LH864
A319
Business
----------


Med kun tre passasjerer i C, og kanskje halvfullt bak gardinen, så var dette en stille og rolig tur. Jeg var ikke sulten, så jeg tok bare noe brus og noe vann. Jeg prøvde å sove litt, og tror jeg var borte i kanskje en halvtime.

Denne kvelden/natten kom jeg ikke seng før kl 0130, dvs. ganske nøyaktig 47,5 timer etter at jeg sjekket ut av hotellet i Taipei. Det ble nok i lengste laget for en stakkar, men hva gjør vi ikke for å teste ut nye reiseopplevelser?

Alt i alt var jeg superfornøyd med hele reisen og alle opplevelsene. Taiwan står mitt hjerte nært, og jeg håper å kunne ta turen tilbake nok en gang i løpet av de neste to-tre årene. Jeg vil anbefale dere som ikke har vært der å ta en tur dit! Nå som EVA Air har blitt medlem av Star Alliance, så er kanskje mulighetene større for å ta en stopover eller et lengre opphold


Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 14:10   #17
kimmam
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Tusen takk for en glimrende rapport! Taiwan frister

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post

Etter å tatt morgenstellet og skiftet tilbake til vanlige klær, ble jeg tilbudt en gave fra Asiana. Jeg kunne velge mellom noe godlukt og en slags lommebok/kortholder. Jeg spurte om det var godlukt for menn, og da var svaret «Yes. No. Maybe.» Hmm... jeg valgte kortholderen jeg, for sikkerhets skyld. Den var ganske fin, men hadde dessverre ikke Asiana-logo.
Måtte du velge? Da jeg reiste fikk jeg begge to! Synd det er magnet i den visittkort-holderen. Ellers hadde vært fin som bankkort-holder
__________________
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 14:42   #18
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Morsom TR! Der ut som om cateringen til ANA ex-Japan er bedre enn i motsatt retning.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 14:50   #19
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Takk for en super rapport. Får veldig lyst å besøke Taiwan etter å ha lest rapportene dine
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 15:46   #20
teamseacow
ScanFlyer Silver
 
teamseacow's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
Default Re: Turbulent tur til Taiwan

Herlig TR! Nesten så jeg hopper på toget og tar første flyet til Taiwan
Man ser at du legger litt tid i disse, og det gjør det desto morsommere å lese de
__________________
Businesstudent, BCN/OSL

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Taiwan-tråden Upsaker Reiseforum 8 30-05-2018 11:08
Turbulent landing i Praha imm Småprat 6 10-10-2016 14:47
Høsttur til Sør Korea - Japan - Taiwan - Thailand med OZ,UA,TG(F) & LH,BR,SK(C) Jamesbond_ppk TripReports 15 09-01-2014 12:53
Kinesisk politikk ang. flygninger til Taiwan Mjolnir Flyforum 5 12-11-2011 18:30
En flott historie fra en turbulent Widerøe flyging! Farmer Flyforum 10 04-12-2009 00:35


All times are GMT +2. The time now is 03:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.