Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-06-2011, 16:50   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,854
Star Alliance Bayern og Sørlandet

Ikke den mest vanlige kombinasjonen, men må man så må man. Med ting som skjedde i München mandag og tirsdag, og Kristiansand onsdag så gjaldt det å finne noen passende billetter til denne turen og endte opp med følgene routing

6/8 OSL-MUC LH2457 07:40-09:55
7/8 MUC-CPH SK664 20:20-21:55
8/8 CPH-KRS SK2880 08:20-09:15
8/8 KRS-OSL SK216 15:45-16:30

Måtte være i München ved lunsjtider mandag, og da passer LHs sin morgenavgang ganske så bra. At den går 07:40 og ikke 06:et-eller-annet som første flyet til endel andre plasser gjør det også litt mer behaglig

Men hvorfor CPH og stopp der. Jo siste flyet til MUC-OSL 19:35 ville jeg trolig ikke rekke, og da passet 20:20 avgangen til CPH bedre. Alternativet så var å overnatte i København eller da siste flyet til OSL....som innebærer at man fort er hjemme etter 01:00. Og da hadde det vært lite vits å dra hjem til Oslo for å sove 4 timer i egen seng for å rekke SK205 07:40 til KRS. Faktisk så tror jeg kanskje samboeren ikke engang hadde merket at jeg hadde vært gjennom, så alternativet hadde uansett vært å overnatte på OSL. Men siden det betydde mer søvn og hvile ved å overnatte på CPH så ble det booket på første flyet CPH-KRS, som går ganske så behaglig 08:20 og et rom på Park Inn Kastrup

KRS-OSL var som nesten alltid SK216, 15:45, og også eneste leg med fleksibel billett.

SAS flightene valgte jeg som EBG sete ved innsjekk og endte opp med 17A (mye Extra og Biz på MDen som var satt opp MUC-CPH), 17A (nødutgang CRJ-900) og som normalt 2A på siste flighten hjem. Og dagen før avgang bar det inn på sas.no for å sjekke inn på 4A og første economy rad på LH sin A320 til MUC

Opp og stå og som normalt var det trikken til Oslo S også Flytoget derfra. Printet ut et boarding card ved ankomst OSL, raskt gjennom Fast Track og etter et lite pit stop i Tax-free refund bua for å få tilbake noen € etter litt shopping i Barcelona for noen uker siden, så satt jeg i loungen og fikk meg litt lett frokost og lest noen aviser i fred og ro. Dessverre ingen smoothie denne morgenen, men var uansett ikke noe å si på juicen de serverer.

En av SAS sine CRJ har nettopp fløyet fakiren til OSL og er klar for returen


Ble så tid for boarding på LH2547 hvor D-AIPZ stod å ventet. En av de eldre A320 levert LH i januar 1991, så 20-års dagen var forlengst passert. Dog hadde maskinen nylig vært inne å fått det nye NEK-interiøret, så var vel få andre enn meg som faktisk fikk. Meningen om dette interiøret er blandede, men personlig merket ikke jeg så mye forskjell fra de gamle setene. De var litt hardere, men var passet ryggen min ganske så godt. Og uansett var knyttnevetesten bestått, på denne tilnærmet fulle maskinen til MUC


Opp i luften og kursen ble satt sørover, og serveringen kom igang. Ryktene skal ha det til at LH har oppgradert serveringen intra-Europa, men dette heller stusselige stykket med ost og skinke minnet lite om oppgradrering. Og er dette den nye standarden foretrekker jeg heller en bra buy-on-buy ala SAS eller Norwegian. Dog var juicen grei


Hyggelig og profesjonelt crew som vanlig hos LH sitt MUC-baserte crew, og duppet av i ny og ned, mens kaptein Braunsteiger eller noe annet som hørtes tyskt og tøft ut loset oss ned til MUC. Landet på tid og ble belønnet med fjernpark og buss.


Mange med videreforbindelser ombord og antar ca 3/4 fortsatte opp trappe til deres mange Anschlussflug

To interesante dagen i München var så over, og selv om øllet fortsatt var godt så var det tid for å komme seg videre. U-Bahn og S-Bahn tok meg greit ut til flyplassen. Jeg liker som mange andre svært godt MUC som flyplass, men skulle ønske den enten lå nærmere byen eller at det gikk et ekspresstog ut dit.

Uansett var hadde jeg sjekket inn på SK664 dagen før, og da var det fortsatt en MD-80 som skulle fly og valgte også å beholde setet mitt. SK2880 gikk det derimot ikke ann å sjekke inn på hverken via sms eller nett, så her hadde tydeligvis SAS-IT vært på ferde.

Raskt gjennom fast track i MUC, og tok ikke lang tid før jeg satt i Senatorloungen til venstre på Schengen. Som var pusset opp for en stundt tilbake og fremstod fresh og moderne, imotsetning til tidligere da den heller var grå og kjedelig.


Fant meg uansett et bord og kombinasjonen øl, kyllingvinger og kjøttpudding gikk rett ned


Ble så tid for boarding på SK664, men så raskt at vi ville bli litt sene da det ble å vente veldig lenge før man fikk gå ombord. Så ingen MD-80, kun litt av en grå A321 så antok bussing. Men så feil kan man ta, for der stod visstnok en av SAS sine 8 A321, nærmere bestemt OY-KBF. Levert SAS september 2002, og det så ut som den hverken var malt eller vasket utvendig siden den gang. Derimot var det langt freshere inni. A321 var tidligere et av de bedre flyene i SAS-flåten, men etter de fikk flere seter enn sunt er, har de blitt heller trange med mindre man sitter langt fremme, så knyttnevetesten på rad 17 ble ikke bestått, selv om jeg ihvertfall fikk inn deler av hånden imotsetning ombord hos Ryanair hvor selv det var umulig


3 rader biz, 7 economy extra og retsen economy, belegget var etter hva jeg kunne se rundt 90%. Så var vel en grunn til at det dukket opp en A321 og ikke MD-80


Opp i luften og kapteinen kunne opplyse om at vi tross forsinkelsen, regnet med å fly inn det tapte og lande på rutetid. Kjøpte meg en øl og cashewnøtter, og brukte tiden på å lese the Economist på turen opp til CPH. Hyggelig og proft crew, bestående av dansker i alle aldri


Ankom CPH og var glad for at jeg bare hadde håndbagasje, for der hadde samtlige bagasjebånd stoppet. Det samme gjaldt metroen, så da fikk man heller gjøre seg upopulær og ta en taxi til Park Inn CPH. Fikk også sjekket inn og printet ut boarding card på morgendagen flight til KRS uten problemer, så var tydeligvis bare internett somm var vrien i kombinasjonen med SK2880

Neste dag skippet jeg frokost på hotellet og tok meg heller lit mat i loungen mens jeg satt å ventet


Litt uheldig med gate, for det ble en god spasertur om morgenen ut til A-gatene. Dvs en av Norwegian "sine" gater, hvor det ironisk nok ikke stod en eneste DY-maskin. Kom oss ombord, og etter litt venting på noen innkommende passasjerer fra noe jeg mener var Newark så kunne vi og OY-KFG, en CRJ-900 levert juni 2009 begynner på de 400km til KRS


Husker ikke belegget, men mener det var ca halvfullt, men endel på economy extra. Uansett, så var det ingenting å utsette på benplassen ombord ved nødutgang


2 yngre danske damer i kabin, og to nordmenn i den spisse enden, og tok etter litt kø på CPH ble kursen satt mot nordvest


Tok igjen den lille forsinkelsen, og ankom KRS på tid. Så bar det gjennom en byggeplass, toll og jeg fikk praiet en taxi for å komme meg fra flyplassen.

Siste legget var en standard SAS innelandsflight. Brukbar benplass på rad 2 som vanlig og tok meg en kaffe til avisen på den korte turen til OSL, ombord i LN-RRN. Levert til SAS i november 1999, men som var nymalt i det riktige SAS fargene for ikke veldig lenge siden

Alle flightene var helt standard flighter med Lufthansa og SAS. Kjapt, effektivt og alle med god service på bakken og helt grei i luften. Brødblingsen hos LH skuffet litt, og kan noen vennligst gi SAS sine A321 litt vask og maling, da flere av de utvendig ser ut som en dass

Totale poengfangsten ble 1355 grunnpoeng, hvilket var en start da jeg begynte nytt år 1/6, så er ihvertfall 3% av neste års gullkort i boks. Bare synd jeg ikke får poeng på innenlands, for en fleksbillett KRS-OSL ville gitt 900-1200 poeng.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-06-2011, 18:08   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Bayern og Sørlandet

Takk for en kjekk beskrivelse.

Husket de å varme frokostrundstykkene hos LH, eller kom de kalde og stive?

Jeg fikk en rykende varm dings sist gang jeg hadde Frühstück-flighten til MUC, smakte helt grei, og definitivt bedre enn "skinke eller ost"-varianten. Hjem var det en fersk salat til kvelds som var meget god.

Quote:
SK2880 gikk det derimot ikke ann å sjekke inn på hverken via sms eller nett, så her hadde tydeligvis SAS-IT vært på ferde.
Jeg reiste i samme tidsrom og det var bare surr med innsjekk på nett for meg også, så SAS-IT holdt på med et eller annet, ja.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2011, 18:41   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,854
Default Re: Bayern og Sørlandet

Nei, det var kaldt og heller kompakt, og dårligere enn de gamle kjedelige med ost og skinke
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-06-2011, 19:20   #4
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,230
Default Re: Bayern og Sørlandet

Godt skrevet rapport dette, med en litt uvanlig routing.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei, det var kaldt og heller kompakt, og dårligere enn de gamle kjedelige med ost og skinke
Jeg reiste på 07:40 avgangen til MUC for en drøy måned siden, og da fikk vi det varmt. Tror de pleier å varme det, kanskje du var uheldig.

Det jeg synes er merkelig, er at LH sin morgen avgang til MUC går såpass sent på morgen. Den burde vel gått tidligere, slik at det hadde vært mulig å rekke enda flere connections ut fra MUC.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2011, 20:35   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,854
Default

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Det jeg synes er merkelig, er at LH sin morgen avgang til MUC går såpass sent på morgen. Den burde vel gått tidligere, slik at det hadde vært mulig å rekke enda flere connections ut fra MUC.
Ikke nødvendigvis. For det første er det en kabal som skal gå opp, og endel tidlige connections nås trolig via FRA. Og siden det er begrenset hvor lange man ofte gidder å ha i transfertid så er det andre muligheter som blir aktuelle ved en senere avgang.....dessuten er det mer behaglig med litt senere flighter
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-06-2011, 21:13   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Bayern og Sørlandet

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ikke nødvendigvis. For det første er det en kabal som skal gå opp, og endel tidlige connections nås trolig via FRA. Og siden det er begrenset hvor lange man ofte gidder å ha i transfertid så er det andre muligheter som blir aktuelle ved en senere avgang.....dessuten er det mer behaglig med litt senere flighter
Longhaul-kjøret begynner jo ikke før 11:30 til øst og vest. Med MCT på 0:30 i MUC så er det stort sett bare masse småplukk videre i Europa man "går glipp av", og det et vel som du sier også et godt alternativ via FRA for de som vil opp i otta.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2011, 00:49   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Bayern og Sørlandet

Takk for nok en flott rapport! Serveringen mellom Oslo og München skal være varm, så her gjorde de nok en feil.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
SAS flightene valgte jeg som EBG sete ved innsjekk og endte opp med 17A (mye Extra og Biz på MDen som var satt opp MUC-CPH),
SAS har ulike "standardmål" for ulike ruter og flytyper og som regel overdriver de antall passasjerer i Economy Extra/Business - derfor synes jeg ikke muligheten til å reservere seter før innsjekking starter er så veldig viktig, med unntak av på innland der hele flyet er tilgjengelig (unntatt rad 1).
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2011, 15:00   #8
Bolle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Location: Amsterdam/Riga
Posts: 108
Default Re: Bayern og Sørlandet

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
IJeg liker som mange andre svært godt MUC som flyplass, men skulle ønske den enten lå nærmere byen eller at det gikk et ekspresstog ut dit.
Dette er vel en klassiker i så måte. Det er tydeligvis et ønske om tog, men om planlegginga er like rotete som argumentene her, så kan det nok ta sin tid
http://www.youtube.com/watch?v=BNLWX0O2Iqg
Bolle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Snøværet på sørlandet ATC-flyradar Flyforum 5 24-02-2007 11:33
Utålmodighet på Sørlandet GF1 Flyforum 35 07-05-2006 19:40


All times are GMT +2. The time now is 09:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.