Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2010, 23:05   #41
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Quote:
Originally Posted by Gulboble View Post
Veldig bra skrevet. Høres ut som en opplevelsesrik tur.
Har ikke erfaring fra Venezuela, men har reist i alle de andre landene sør for Columbia/Venezuela. Vi fløy med BA, IBERIA, LAN, TACA og TAM (stort sett busser) og TAME (E-190) samt AeroGal (732 og 727). Det virket mye mere normalt en det du beskriver fra Venezuela. Opplevde det egentlig ikke så mye anderleds enn å fly hvorsomhelst ellers i verden. Ellers kan jeg som deg anbefale Sør Amerika på det varmeste.
Høres spennende ut! Fint bilde også. Jeg opplevde det heller ikke så annerledes å fly i Venezuela, men det er likevel et par ting en merker seg:

- folk snakker i mobilen under flyturene, ved landing og mens man takser
- forsinkelsene innenriks er ikke til å unngå
- dårlig organisering ved gates, innsjekking og sikkerhetskontroller

.. og det gjør det jo interessant! Hører gjerne om turer i Sør-Amerika, jeg reiser gjerne tilbake. Men man må være forberedt, særlig når man besøker land som er tungt belastet av kriminalitet.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 09:16   #42
Tristar1011
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 137
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Veldig bra, kjekt med utfyllende rapporter med mange bilder!
Tristar1011 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 09:51   #43
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Kjemperapport! Intressant lesning, og det er heller ikke vanskelig å se at du har lagt mye arbeid ned i denne TR'en
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 10:54   #44
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Fantastisk rapport ! Var utrolig spennede å lese, bare å takke å bukke
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 01:36   #45
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 553
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Fantastisk rapport. Gjerne post fler bilder av selve oppholdet og maten, hvis du har.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 19:47   #46
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Mange takk for gode tilbakemeldinger. Puster lettet ut, og gleder meg til å skrive neste tr. Vet ikke når det blir, men fruen har lyst på en New York-tur i løpet av vinteren, i tillegg til at det ser ut til at det blir opptil flere Øst-Europa-turer i høst. Jeg får se hva jeg får spikret sammen.

Dere har etterlyst bilder fra destinasjonene. Jeg har derfor gjort et lite utvalg blant de 1500-2000 bildene jeg har (puh!).

Caracas var en spennende by. Det er en ganske stor overgang å lande på Simon Bolivar International Airport fra å gå ombord i Frankfurt. Du har kun reist i 9-10 timer, men flere tiår tilbake i tid.





Caracas ligger ca. 1000 meter over havet. Flyplassen ligger ved sjøen, og bilturen over fjellene tar ca. 20-30 minutter. Fra byen kan man ta en taubane, som i grunnen ligner Ulriksbanen i Bergen. Forskjellen er at denne banen tar deg over 2000 m.o.h. opp til et fjell hvor du har Caracas på den ene siden og Karibien på den andre. Problemet denne dagen var skylaget, og på toppen var vi rett og slett i tåka. Men vi fikk et glimt av byen på vei opp. Banen - El teleférico - koster ca. 70 kr. per person, om jeg ikke husker feil. Kan godt tenkes at det var for to også. Det tok ca. 25 min. opp.



I Canaima, som er kjent for sin vakre natur, er det mye å gjøre. Man bor stort sett i landsbyen, og det er stor forskjell på standard. Vi hadde betalt ekstra, og fikk dermed en toppmoderne lodge med air condition, dusj, badekar, egen hengekøye på verandaen, uteplass, flott restaurant, i tillegg til at lodgen lå på denne stranda:



Bildet er forøvrig det samme som på Lonley Planets Venezuela-guide. I Canaima National Park var vi på flere eksursjoner før vi dro innover til Angel Falls, blant annet Salto Sapo:



Vi gikk bak fossen, og det var helt sykt. Vannet slo og pisket i alle retninger, vi ble KLISSVÅTE, men for en opplevelse...

Her fra toppen av fossen. Rart å tenke på at vi gikk rett under.



Reisen inn til Angel Falls gikk med båt og til fots. Synes dette bildet oppsummerer naturen godt:



Etter å ha besøkt Angel Falls var det Ciudad Bolivar som sto for døren. En skummel by, men likevel er husene, arkitekturen, landskapet og gatene verdt å se:





Det var for øvrig her jeg ble presentert for topp fire i Venezuela:



Derfra gikk turen til Orinoco-deltaet. En tett jungel rundt en virvel av elver og små innsjøer nordøst i landet. Det var stekvarmt med 35 grader, en sol midt på himmelen og vindstille, fuktig jungelluft.



Her er campen vår. En av de som jobbet der fortalte om at det var funnet slanger på rom 3, og at de hadde hunder for å holde tigre, store slanger og andre uvedkommende unna om natten. Da vi hørte dem bjeffet midt på natten lå vi ofte og funderte over hva det kunne være. Anakonda? Aligator? Tiger? Dyrelydene var intense. Froskene bråkte veldig. Apene lagde ofte rabalder, selv om de var vanskelig å få øye på. Og fuglene holdt det gående fra kl. 04:30 til kl. 00:30.



Vi dro på tur ut i jungelen om natten også. Så aligator, men fikk ikke noe bra bilde.



Andre bilder fra elveturene:





Etter et intenst jungeleventyr, som har fått meg til å sette Jungelboken innerst i dvd-hylla, og absolutt ikke ønske meg telt til jul, reiste vi mot kysten. Karibien lå og ventet. Blå, varm og mektig. Akkurat som forrige gang. Det var ikke lenge siden vi hadde hoppet i karibiske bølger fra Haitis strender, dykket ved Cayman-øyene og badet med delfiner i Mexico. Likevel gir det en voldsom energisk følelse hver gang knærne treffer karibiske bølger med godt over 20 grader..

Vi bodde på en resort som heter Playa de Uva. Her ble vi kjent med de som drev stedet (vi hadde vært involvert i en liten bilulykke som gjorde at vi ble tatt godt hånd om), som fortalte at det var moren til den nåværende direktøren som hadde bygget stedet fra grunnen. Og denne helgen var første gang hele familien returnerte sammen for å hygge seg. Det var flott å dele gleden med dem - de strålte fra topp til tå. Det er jo ikke så rart. De hadde jo faktisk bygget paradis på jord.





Måtte også legge vet et bilde fra et typisk måltid. Dette ble vi servert på Playa Medina, som visstnok skulle være en av Venezuelas vakreste strender. Jeg var ikke overbevist. Jeg hadde jo oppdaget Playa Uva.



Om det var noe spesielt, noe fra noen spesielle steder etc. dere savnet da dere etterlyste bilder, bare skriv! Kan godt laste opp flere, men det er litt vanskelig å velge.. Nøl iallefall ikke med å spørre.

Jeg brkte forøvrig Cacao Travel Group som arrangør av turen. Ettersom det skjedde en del alvorlige hendelser (flyselskap som etterlater oss alene midt i Venezuela midt på natten - på feil flyplass; bilulykke, pengetrøbbel pga. strøm til tross for løfter om at VISA-betaling ikke er noe problem; svært dårlig kommunikasjon blant ansatte og turoperatører etc.) har jeg bedt om kompensasjon. Cacao Travel har et flott opplegg, men jeg betalte fryktelig mye for denne turen, og forventer da at sikkerheten ivaretas så langt det er mulig. I dette tilfellet følte jeg ikke at Cacao Travel har satt strenge nok krav til flere av sine samarbeidspartnere mht. til trafikksikkerhet etc. Jeg er klar over at bilkjøring i Venezuela skiller seg betraktelig fra europeisk, men jeg forventer likevel at shuttleservice-sjåfører kjører forsvarlig når de transporterer turister. Hva andre trafikanter gjør, er en annen sak.

Vel, jeg skal ikke ta hele den historien. Men det kan være en liten huskelapp til de av dere som fristes av LHs Sør-Amerika-kampanjer.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	RIMG0422.jpg
Views:	653
Size:	122.1 KB
ID:	27429   Click image for larger version

Name:	RIMG0401.jpg
Views:	652
Size:	109.4 KB
ID:	27430   Click image for larger version

Name:	RIMG0290.jpg
Views:	654
Size:	73.3 KB
ID:	27431   Click image for larger version

Name:	RIMG0558.jpg
Views:	643
Size:	58.8 KB
ID:	27432   Click image for larger version

Name:	RIMG0635.jpg
Views:	640
Size:	75.7 KB
ID:	27435  

Click image for larger version

Name:	DSC_0048.JPG
Views:	337
Size:	184.2 KB
ID:	27436   Click image for larger version

Name:	DSC_0097.JPG
Views:	336
Size:	106.4 KB
ID:	27437   Click image for larger version

Name:	DSC_0125.JPG
Views:	338
Size:	168.4 KB
ID:	27438   Click image for larger version

Name:	DSC_0258.jpg
Views:	338
Size:	94.8 KB
ID:	27439   Click image for larger version

Name:	DSC_0282.JPG
Views:	335
Size:	199.8 KB
ID:	27440  

Click image for larger version

Name:	DSC_0299.jpg
Views:	354
Size:	90.6 KB
ID:	27441   Click image for larger version

Name:	DSC_0338.JPG
Views:	354
Size:	217.4 KB
ID:	27442   Click image for larger version

Name:	DSC_0654.JPG
Views:	344
Size:	143.2 KB
ID:	27443   Click image for larger version

Name:	DSC_0671.JPG
Views:	340
Size:	217.2 KB
ID:	27444   Click image for larger version

Name:	DSC_0755.JPG
Views:	341
Size:	162.7 KB
ID:	27445  

Click image for larger version

Name:	DSC_0822.jpg
Views:	339
Size:	134.0 KB
ID:	27446   Click image for larger version

Name:	DSC_0826.JPG
Views:	340
Size:	180.3 KB
ID:	27447   Click image for larger version

Name:	RIMG0908.jpg
Views:	335
Size:	179.4 KB
ID:	27448  
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 19:50   #47
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Nok en gang, herlig !!! Spenn av SeatBeltet , slapp av og lag mer til oss...

Edit: Håper fler og fler av oss på forumet nå etterhvert vil vurdere Sør-Amerika...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 17:01   #48
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 553
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Takk for en spennende rapport.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 06:20   #49
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

En tidlig morgen på jobb, i avvente av at dagen skal starte, er jeg som vanlig litt rundt på nettet og ser på flysider o.l., og er tilfeldigvis inne på Wikipedias side om Rutaca Airlines. Under "accidents and incidents" har det kommet opp følgende siden sist:

- On 27 july 2010, a Rutaca Boeing 737-200, registered YV169T, made an emergency landing at Puerto Ordaz (PZO) international airport following a domestic flight from Ciudad Bolivar after problems in engine 1.

http://en.wikipedia.org/wiki/RUTACA_Airlines

Det er ikke spesielt betryggende at jeg satt i maskinen en måned tidligere, ei heller at det dreier seg om de samme flyplassene. Det ser ut til å ha gått bra og udramatisk for seg. Det er imidlertid kanskje en idé å vurdere utskiftning av de gamle -200-maskinene fra 70-tallet?
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 06:50   #50
Hawkboy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: Trondheim
Posts: 92
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

strålende mann! sugerende lesning om en destinasjon jeg fremdeles har tilgode. fristende å bestille....
Hawkboy is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 10:19   #51
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Hadde tenkt meg om to ganger. V. er ikke et land man bare drar til. Du kan selvfølgelig være heldig, men sjansen for kidnapping, ran, overfall, frastjeling og at ting ikke løser seg (fordi ting ikke organiseres noe særlig) er stor. Men som sagt; du kan være heldig. Jeg møtte mange som hadde the time of their life, men også flere som hadde opplevd mindre hyggelige ting, som f.eks. at alt innholdet i bagen hadde blitt borte på flyplassen, fordi de som jobbet med bagasje visste å forsyne seg.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 15:16   #52
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Utrolig bra!! En av de bedre jeg har lest!
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 21:56   #53
nyheim
Newcomer
 
Join Date: Jun 2010
Location: Bodø, Norway
Posts: 6
Smil Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Spennende og god TR! Men,
http://www.youtube.com/watch?v=uBlRmAAp6J8
nyheim is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 23:36   #54
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Fantastisk rapport! Floey selv til Caracas fra Roma med Alitalia paa 90 tallet, da med 747 uten roekeforbud :P

Synd det som har skjedd med det flotte landet
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 10:04   #55
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Quote:
Originally Posted by nyheim View Post
Spennende og god TR! Men,
http://www.youtube.com/watch?v=uBlRmAAp6J8
Sjeldent jeg gjør det, men av praktiske årsaker hadde jeg kun én bukse med, og det var en bukse som man bruker i jungelen. Valget ombord falt derfor på pen-shorts m. skjorte. Hadde vært upassende med den stygge buksa.

Jeg er enig i at man bør kle seg litt når man flyr, noe jeg også føler jeg gjorde.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2011, 04:01   #56
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Fantastisk rapport!! Denne hadde vist gått meg upåaktet hen. Sannsynligvis siden den ble skrevet da jeg var lenger nord på samme kontinent. Bra man har vett til å lete litt bakover på sidene her inne Fikk du forøvrig noe av den kompensasjonen du ba cacao travel om?
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2011, 07:57   #57
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,231
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Slutter med til T.A.K. Denne rapporten har gått meg hus forbi også, men for en fantastisk trip rapport.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2011, 20:57   #58
NZ83
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 71
Default Re: El estreno: República Bolivariana de Venezuela 2010

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Kjemperapport! Intressant lesning, og det er heller ikke vanskelig å se at du har lagt mye arbeid ned i denne TR'en
Som jeg selv skulle ha skrevet det!

Et lite spørsmål. Snakker du eller kona spansk? For det er vel et must og kunne det lokale språket?
NZ83 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ceska Republica mm. inger Bilder & foto 9 14-05-2012 21:58
Venezuela SQ 777 Reiseforum 2 03-10-2010 18:42
Flyhavari i Venezuela ENGM 911 Flyforum 12 14-09-2010 11:19
Isla de Margarita - Venezuela Mr_Tupolev Reiseforum 0 15-03-2009 23:41
Flystyrt i Venezuela Trety Flyforum 2 05-01-2008 16:38


All times are GMT +2. The time now is 10:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.