Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-09-2004, 21:38   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Ciao Ciao Alitalia

Det hade blivit dags att beställa returresan till Syd Frankrike och jag vill flyga någonting annat än Snowflake eller Sterling. Ett sök på Wideroe.no gav mig valet mellan LH, KL, AF och Alitalia. Eftersom Alitalia var det av alternativen jag aldrig hade rest med beslutade jag mig för att boka in mig på sträckorna ARN-MXP och MXP-NCE.

Den 6/9 var det så dags. Efter en stor lunch i Sky City checkade jag in och fick platserna 7A och 3A på respektive leggar. Tog farväl av mina föräldrar och utnytjade mitt Priority Pass kort för att slappna av en stund i loungen.

Klockan 1510 gick jag ner till shoppingen (vägrar kalla den för Tax-free) och köpte 3 travelpack med "Djungelvrål" åt en god vän innan jag rörde mig till gate 12 och I-DATR "Livorno" som skulle ta mig till Malpensa. Boardingen gick smidigt och jag sjönk ner i min stol tillsammans med min mp3 spelare. Somnade direkt (tack vare en stor fest kvällen innan) och vaknade inte föräns det blev dags för serveringen som sköttes av en väldigt trött besättning. Maten bestod av en smörgås med skinka och smältost samt lite patiserier. Beställde en gott rödvin som jag desvärre inte minns namnet på (sorry EB).

Började prata med den unga dam brevid mig och det visade sig att hon studerade konst i Florence och var på väg ner för att påbörja höstens studier. Alltid trevligt att prata med utlandsstudenter. Vi landade på MXP 10 minuter före tid. Blev frågad om jag hade lust att ta en öl eller två eftersom vi bägge hade 2 timmar innan våra connecting flights skulle gå.
Utbudet av butiker på Malpensa är gott och jag köpte till slut en ny klocka i Swatch butiken samt lite chocklad till min transport på NCE.

Leg 2:



21:20 påbörjades boardingen av AZ340 till Nice och de 17 passagerarna tog bussen ut till vår ATR72 EI-CLD "Fiume Piave"

Som sista passagerare ombord stod jag framför kaptenen som precis hade gjort sin preflight inspection. Jag frågade om möjligheten att få jumpseata och fick svaret att "I will see what I can do".

ATRen hade behagliga skinnsäten men dåligt med plats för carryons och min "roll-a-board" fick ett eget säte. Motorerna startades och vi gjorde en låååååång taxning ner till rwy 35L. Servicen startade så fort skyltarna hade släckts och denna kväll serverades läsk och glass av värdinnor som var både glada och serviceminded och kom med påfyllning 3 gånger. Just innan vi skulle påbörja vår inflygning kom en av värdinnorna och sade att kaptenen välkomnade mig till cockpit. Krånglade mig in på jumpseat och njöt av en "Kai-Tak" style approach på 04L. Vi parkerade på ett remote stand med hjälp av tre marshallers och bussades in till terminalen där vi upplevde något såpass ovanligt som att väskorna kom inom tio minuter. NCE är annars i klass med OSL när det gäller leverans av väskor. Clearade security utan problem och mötte min chaufför som tog mig till lägenheten där jag somnade gott.

Mat: 3 Kan inte få mer.
Service: 6 Bätte än average, men inget utöver vad man skall förvänta.
Komfort: 6 Dåligt med benplats på MD80n men super komfort på ATRen
Punktlighet: 10 On time
Annet: 9. MXP är en bra transferflygplats och cockpitbesöket drar upp betyget
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2004, 23:23   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,979
Default Replying to Topic 'Ciao Ciao Alitalia'

Fløy dere Riviera Visual Approach inn til NCE? Har vært med på denne én gang tidligere, etter at det hadde blitt mørkt. Stilig innflygning, da man kan se hele flyplassen fra kabinen om man sitter på høyre side. "Turning final" blir gjort veldig sent.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2004, 22:04   #3
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Replying to Topic 'Ciao Ciao Alitalia'

Kom från Milano och flög därför först en Bordi(Bordigera) 4R arrival och bad därefter om en visual appr till 04L. Den du tänkte på är väl landningen på 22R?

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2004, 22:15   #4
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,979
Default Replying to Topic 'Ciao Ciao Alitalia'

Ja ihvertfall til RWY22, flyr visuelt langs Rivieraen forbi Cannes, svinger mot venstre etter å ha passert Cannes sentrum og havn og påbegynner final, før man til slutt etablerer seg på RWY-heading. Blir brukt mest for å redusere støynivået, så om man ankommer i CAVOK-forhold så er vel sjansen stor for å få denne approach'en tror jeg.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2004, 22:26   #5
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Replying to Topic 'Ciao Ciao Alitalia'

Enligt AIP för NCE om jag har förstått sker det beroende på MET conditions snarare än noise restrictions. Den enda noiserestriction jag hittar är "Overflying of Cap d'Antibes prohibited due noice restrictions.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2004, 22:47   #6
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,979
Default Replying to Topic 'Ciao Ciao Alitalia'

Leste en grundig rapport angående innflygningen til NCE tidligere i år, der sto det ihvertfall at man vurderte å flytte den visuelle delen enda lenger ut over havet for å redusere støy-nivået langs Rivieraen. Den visuelle innflygningen er jo en omvei fremfor "straight in".
Men uansett en artig innflygning å være med på.
Blubird is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ciao Roma! LN-GAB TripReports 14 03-03-2010 20:47
Alitalia T7 Blubird Bilder & foto 10 11-12-2009 18:10
ALITALIA OJB Flyforum 0 13-08-2007 16:07
Alitalia Herlov Flyforum 5 28-09-2006 21:53
Alitalia sk931 Flyforum 3 23-05-2006 12:20


All times are GMT +2. The time now is 22:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.