Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-01-2007, 07:45   #21
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Min første tur med SAS Inter-continental...

Ikke misforstå meg, du ser ikke rester etter ulykken. Hele broen som Air Florida maskinen crashet i er nå erstattet av en ny og bredere bro som ligger klin inntil der den gamle lå. Kjørebanene på den gamle er fjernet, men fundamentene er der fortsatt. Rivingen av den gamle broen var visstnok en stor lokal event fordi folk hatet den gamle broen på grunn av hyppige trafikkorker. Mener til og med å huske at de hadde en konkurranse hvor vinneren skulle få trykke på knappen som sprengte den gamle!

EDIT: Det er jeg som husker feil om ulykken! Broen jeg snakker om ligger sør for DCA, Air Florida crashet i 14th St. Bridge (I-395) som ligger nord for flyplassen.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2007, 08:44   #22
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Min første tur med SAS Inter-continental...

Uansett - bra historie fra DC!!! Man lærer så lenge man lever...
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2007, 20:29   #23
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Min første tur med SAS Inter-continental...

United har 4 forskjellige snack bokser pluss en frokost boks som selges på morran. Har faktisk aldri reist med Northworst
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 13:07   #24
ln-pep
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 126
Default Re: Min første tur med SAS Inter-continental...

Fin fin rapport. Men hva gjorde du i GFK egentlig? Har selv vært der tre ganger på "ferie" Eks dama studerte til flygeleder der. Lengste oppholdet jeg hadde der borte var 2mnd.
__________________
****************
Take Your seats...
ln-pep is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 00:28   #25
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Min første tur med SAS Inter-continental...

Var i GFK på ferie, studerte der i fjor og var over for å besøke venner denne gangen.

Siste del av reisen gikk fra IAD til CPH og videre til OSL. Super Shuttle hentet meg på hotellet klokken 13:30, og etter å ha fyllt opp vanen gikk turen ut til Dulles. Fem av passasjerene skulle med SAA til Cape Town, og sjettemann med LH til Frankfurt og videre til Israel. Jeg var på Dulles i 15 tiden, da var innsjekken åpen og jeg var sjekket inn i løpet av kort tid. Jeg spurte om hun som sjekket meg inn kunne sjekke om rad 21 eller 31 var ledig, men dette glemte hun tydeligvis, og jeg fikk 41H. Spurte en av de andre etterpå (om rad 31) og fikk beskjed om å spørre i gaten pga av dette var en exitrad. Sikkerhetssjekken gikk også kjapt og greit unna, TSA er bedre enn sitt rykte spør dere meg.

Vel ute i ved gate B37 ca. 15:30 var det fortsatt ikke kommet noe fly, men det sto noen SAS representanter der, så jeg spurte om jeg kunne få byttet sete. Damen sjekket og fant ut at både 21 og 31 var opptatt (NÅR kan disse egentlig fåes???), men jeg fikk hele fireseteren på rad 23 for meg selv istedet, ettersom flyet ikke på langt nær var fullt. Like etterpå landet flyet fra CPH. Selv om vi var få pax drøyet det litt før vi fikk gå ombord, overhørte en samtale mellom en av de i gaten og kapteinen, og det var tydelig at de hadde hatt enkelte problemer, uten at jeg vet hva de gikk ut på.

Etterhvert annonserte de pre-boarding for de som trengte assistense og elitepax. Siden jeg ikke tilhørte noen av gruppene ble jeg sittende. Det ble imidlertid snart klart at de hadde fortsatt å boarde resten også, uten å annonsere det. Dette skjer HVER BIDIGE GANG SAS prøver seg på noen form for pre-boarding, enten det er etter setenummer eller klasse, de annonserer nesten aldri når de fortsetter boardingen, og jeg begynner å bli temmelig lei av det. Neste gang gir jeg blanke blaffen i hva de annonserer og stiller meg opp ved første annonsering. Det er rett og slett frekt overfor de av oss som faktisk hører etter å ikke annonsere på nytt når vi kan gå ombord.

Visse irritasjonsmomenter til tross, boardingen gikk fort, og 23 CDE var ganske riktig tomme. Det viste seg imidlertid at 24GH også var tomme, så da boardingen var fullført flyttet jeg meg over dit for å få sett siste rett av USA, og holdt meg i de setene hele turen.

Vel oppe i lufte var tid for drink- og matservering. Krutongene hadde rømme- og løksmak dene gangen, og smakte bedre enn oreganovarianten på turen over.

Etter å ha lest DC-8-63s skrekkhistorier om laksepateer fryktet jeg det værste, men ble behagelig overrasket. Middagen besto av en veldig enkel salat, bestående av issalat, ost og creamy peppercorn dressing, kyllingfilet med ris i en sterk soyaaktig saus, tror det var teriyaki, men skal ikke si det sikkert. I tillegg var det noen ihjelkokte grønne bønner og brokkoli som smakte OK, men ikke akkurat gjorde noe for å live opp en heller brun og kjedelig hovedrett. Til dessert var det en liten eplekake med ostetopping (av den type man finner på gulrotkaker)

Etter middag gikk kabinpersonalet en runde gjennom kabinen med flightshop vogner, før kabinlysene ble dimmet og crewet gikk rundt og lukket gardinene. Det var ingen annonseringer over PA mellom dette og ca. halvannen time før landing i CPH, sikkert fordi at folk skulle få sove. Jeg kunne sikkert flyttet meg tilbake til fireseteren, men klarte å finne en ganske komfortabel stilling i toseteren, så jeg holdt meg der. Jeg får aldri sove i fly, og denne gangen var ikke noe unntak, men jeg fikk ihvertfall slappet av i en komfortabel stilling, i motsetning til turen over hvor jeg måtte sitte rett opp og ned i et ekstremt ukomfortabelt sete.

Vi fløy et langt sydligere track på returen enn på utreisen. Etter avgang fra IAD gikk turen nordvestover mot NY, vi hadde Manhattan nede på venstre side mens vi fløy over Long Island. Deretter gikk turen over Nova Scotia, sør for både Grønland og Island, rett over Færøyene, like nord for Shetland, krysset inn over Norge ved Jæren, fløy over bibelbeltet og ut over Skagerak litt vest for KRS.

Frokosten ble servert ca. 5.30. På bekreftelsen sto det "Continental Breakfast". For å si det sånn: det eneste flyselskapet som muligens kunne slippe unna med å kalle det som ble servert for "Continental Breakfast" uten å lyve må vel være Continental...
Frokosten (servert i samme type bokser som i skandinavia) besto av en kopp Minute Maid, en youghurt og varme rundstykker, kaffe og te. Det eneste som kom av pålegg var en liten, tykk skive mild cheddar og et fingerbøl med druegele. Etter litt kreativ kirurgi med osten fikk jeg delt den opp slik at den dekket et halvt rundstykke, og druegeleen dekket den andre halvdelen. Jeg fikk mere mat mellom OSL og CPH enn på denne frokosten, men det var ihvertfall bedre enn den sylteagurksandwichen vi fikk før landing i IAD.

Vi landet i CPH klokken 06:57, ca en halvtime før rutetid. Jeg hadde ikke billett videre før 09:45, men så at det gikk en maskin 08:30. Jeg fant derfor ut at jeg skulle høre i transfersenteret om jeg kunne få komme med neste maskin hjem. Transfersenteret før passkontrollen var imidlertid stengt, og jeg fant ikke transfersenteret innenfor.
Jeg tuslet ned mot B7 hvor det første Osloflyet skulle å fra for å sjekke matriellet. Hvis dat var en A321 ville jeg prøve å få bytte, men det var en MD-80, samme type som min avgang var satt opp med. Etterhvert begynte jeg å tenke på at det ville bli servert frokost på 8:30 avgangen, og ikke på den 9:45, så jeg fant ut at jeg skulle gjøre ett nytt forsøk på å finne transfersentert. Jeg fant masse skilter som pekte mot det, men fant aldri selve transfersenteret, så etter et litt halvhjertet forsøk gav jeg opp og fant meg noen liggestoler. Der ble jeg sittende til 8:30 når jeg tuslet tilbake mot gate B9 der min maskin skulle gå fra. 8:30 maskine holdt da på med boarding. Mens jeg satt ved B9 kikket jeg over mot pir C. Der sto en SU319, SQ777, TG744, BY763, SK343, DK333, CO752, GL752 og SK333 (den jeg kom med). I tillegg landet en 767-300 fra Martinair like etter at Britanniaen hadde taxet ut.

Det skulle vise seg at latskap/tålmodighet (stryk det som ikke passer) lønnte seg, for gjett hva som ble tauet inn til gaten vår, jo en A321! Det ga enda en ny maskin i boka mi. Byttet må ha skjedd ganske sent for jeg fikk tildelt et annet setenummer ved ombordstigning enn jeg hadde på boarding passet fra IAD. Turen opp til OSL var hendelsesløs, ingen servering og jeg kjøpte heller ingenting. Landing etter ca. en time i luften.

Alt i alt ble returen en ganske behagelig affære, ikke fordi SAS seter har blitt noe bedre over natten, men fordi det var så få pax ombord. Servicen var omtrent som man vil regne med fra et skandinavisk selskap, crewet gjorde jobben sin med ett smil, men heller ikke mer. Middagene var tradisjonelle, noen vil kanskje si kjedelige, men gode. Når jeg bare får et måltid på fem timer foretrekker jeg noe som jeg klarer å spise opp fremfor noen uspiselige kulinariske eksperimenter. Alt i alt vil jeg si at SK nok trekker det lengste strået i konkurranse med NWA og Icelandair, som er de jeg har å sammenligne med, men det er absolutt rom for forbedringer.

Har fløyet mye Airbus den siste uka, og må si at selv om de små bussene er litt luftigere enn 737, så synes jeg generellt det er mye lyder i Airbusene, store som små. Det knirker og knaker og pumper og smeller. Er ikke noen nervøs passasjer så dette er ikke noe som bekymrer meg, men jeg synes vel at "kvalitetsfølelsen" er et par hakk høyere på Boeingene.

Takker forresten for alle tilbakemeldingene!
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 07:22   #26
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Min første tur med SAS Inter-continental...

Knallbra slutt på rapporten også... Men var det en 757-300 som CO hadde i CPH???
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 08:00   #27
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Min første tur med SAS Inter-continental...

Nei, en liten leif det der!
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 15:36   #28
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Min første tur med SAS Inter-continental...

Norwegian med A330-300?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 15:42   #29
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Min første tur med SAS Inter-continental...

Har du ikke hørt det Per Christian? DY lanserer Norwegian Intercontinental!
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 16:23   #30
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Min første tur med SAS Inter-continental...

Ah
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 21:25   #31
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Min første tur med SAS Inter-continental...

Ugh, skulle selvsagt være DK333 (MyTravel)
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Min første London-tur - 10th Anniversary special! Martin TripReports 19 09-06-2013 03:14
Min aller første tur på business, til sagaøen Polaris TripReports 20 22-12-2011 19:05
Min første tur i biz til CPH Pelle propellfly Reiseforum 10 20-09-2011 18:56
40 siden første inter-kont med Finnair CK Flyforum 1 14-05-2009 13:15
Min første spotting tur ! dypen Bilder & foto 6 15-07-2008 22:05


All times are GMT +2. The time now is 15:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.