Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-01-2007, 11:23   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,824
Default Star Wars - SAS vs Austrian

Da er det klart for en ny tur. Denne gangen til Wien og blir med SAS ned og Austrian tilbake.

Sjekket inn på web'enn hos SAS 22 timer før og sikret meg sete 8A i en MD-87. Men nok engang så skjønner jeg meg ikke på web check-in hos SAS. Reiser også denne gangen på billig billett (L), men imotsetning da jeg dro til OSL for 4 uker siden og kun kunne velge plasser i den bakerste halvdelen, var nå alt fra rad 8 og bakover åpent (Antar det er biz og flex 1-7).

Rapport med sammenligning vil komme og kanskje noen bilder
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-01-2007, 11:42   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Star Wars - SAS vs Austrian

Jeg skjønte ikke helt hva du mener? Er ikke rad 8-26 bakerste delen?

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2007, 11:45   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,824
Default Re: Star Wars - SAS vs Austrian

Quote:
Originally posted by Superhai

Jeg skjønte ikke helt hva du mener? Er ikke rad 8-26 bakerste delen?
Jo, men forrige gang kunne jeg kun velge i den bakerste halvdelen. Tror det var fra rad 16 eller noe rundt der, og det var på en 321 på intrascan.

Rad 8 er jo ganske langt foran!
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-01-2007, 13:58   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,584
Default Re: Star Wars - SAS vs Austrian

Knallbra navn på rapporten...
EB is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2007, 17:20   #5
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,123
Default Re: Star Wars - SAS vs Austrian

SAS en-kabin flighter ruter så blir sjekk-inn foran i flyet holdt av til passasjerer med fleksible billetter, antall rader som blir sperret for economy passasjerer avhenger helt av ant. bookede bus/flex passasjerer. Opplevde selv når jeg skulle sjekke inn på ARN-OSL i desember at rad 24 på en MD-80 var første tilgjengelige rad når jeg sjekket inn 22 timer før avgang, grunnet argumentasjonen over.

SAS tre-kabin flighter så kan economy passasjerer selvfølgelig sjekke inn i hele eco-kabinen (dog kan enkelte seter være blokket pga. vekt/balanse).
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2007, 00:00   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,824
Default Re: Star Wars - SAS vs Austrian

Da er det tid for rapporten...


Hadde som kjent sjekket inn på nettet dagen før og ankom Kastrup 50 minutter får flyet skulle gå. Gikk så for å få meg ett boardng pass og og bag tag og fikk levert fra meg baggen etter å ha stått ca 5 minutter i kø. Var også 5 minutter med venting gjennom security. Pga sent innkommet fly ble avgangen 15 minutter forsinket så jeg benyttet tiden til å rusle litt rundt og ta ett par bilder får det vra klart for boarding. På MD-87 som skulle ta meg til VIE 3 rader biz, med 1 pax, 3 rader flex med 3 pax og resten var ca 80% fullt (tipper total belegg på ca 70%). Satt på sete 7A og vil si banplassen er relativt god. Etter 10 minutter med venting var det klart for push back og tok av ca 25 minutter etter oppsatt rute tid. Dette var hvis jeg husker riktig (fly arkivet mitt er hjemme i Oslo, første gang siden Oktober 2001 jeg flyr MD-87, hvor jeg fløy en MD-87 OSL-CPH samme dag som Linate-ulykken og det var definitivt bedre stemning ombord på denne turen)

Som kjent så er det ingen servering for de uvaskede massene, men siden jeg var sultet kjøpte jeg meg "Morgenmad" som er ett rundstykke, yougurt, juice og te/kaffe. Egentlig burde dette vært gratis og det var egentlig det eneste jeg savnet ombord.

Pga stormen som hadde herjet Europa hadde vi endel medvind på 33000 for. Ifølge den svenske kapteinen hadde vi ca 350kmt i timen med vind skrått bakfra noe som innebar en ground speed på over 1100kmt. Pga dette tok vi igjen deler av forsinkelsen. Var litt små risting på vei ned til Wien og damen foran mag var tydeligvis ikke spesielt begeistret for det, og pursheren valgte defor å sitte ved siden av henne inntil 20 sekunder før landing og forklarte henne endel om fly og turbulens, noe som var en veldig bra service av besetningen:clap

Tok vel 15 minutter før bagasjen kom og jeg kunne sette meg på flytoget (CAT) inn til sentrum av Wien. Om det var de som var mest høylytte eller om det stemte så var mitt inntrykk at bortimot halvparten av passasjerene var svensker



Så var det klart for tilbaketuren. Valgte å sjekke inn på togstasjonen 4,5t før avgang, for i Wien har Austrian (og Niki og AB) innsjeknings skranker der, som også lar deg bli kvitt bagasjen. Leverte derfor fra meg kofferten og brukte de siste timene i Wien til å rusle litt rundt og gå innom noen puber for litt godt å drikke også.

Etter det var det så å ta toget ut til VIE og få seg litt å spise siden jeg var sulten. På VIE foresten security check i hver enkelt gate (Ihvertfall på C piren). Boarding var også på tiden og hadde sete 7A på A 320'en i gamle OS farger som skulle ta meg tilbake til CPH. Plassen var temmelig nøyaktig lik som på turen ned med SAS. Austrian har forresten også ett litt alternativt fargevalg på setetrekkene som er i en slags lysegrønn farge med hvite, røde, gule eller blå fargetrekk. Vil anta flyet var 70% fullt, men det var kun 1 pax på biz og resten i eco. B setet ved iden av meg var også ledig.

Push back var også på tiden her. Var litt lett risting da vi tok av pga mye vind.

Austrian har som kjent også tatt til fornuften å innført gratis servering og vi fik servert ett slags mini måltid eller snack som bestod av røkelaks, coleslaw og en ubestemmelig kake, samt varme rundstykker, itellegg fikk jeg cola å drikke. Smaken var vel litt under middels, men det er bedre enn ingen ting.

Landet på tiden fra nord på CPH og etter 15 minutter ventig så kom bagasjen og så bar det via 7-11 for å kjøpe noe frokost til imorgen før jeg tok tog og metro hjem

Konklusjon:
I denne kampen vil jeg si det er ett tilnærmet uavgjort resultat.
Plass, seter og komfort er likt. Austrian får + for gratis servering, men får litt trekk for stygge interiør farger. SAS derimot får - for ingen gratis servering, men får + poeng for ett meget hyggelig crew på alle måter. SAS crewet smilte, og var hjelpsomme og i godt humør, imotsetning til Austrian crewet som var i mer "ordnung muss sein" modus.
Eller så var de kvinnelige FAene i snitt litt søtere hos SAS

Hvis bare SAS innfører gratis servering (behøver ikke være ett helt måltid) og Austrian bytter setetrekk og litt hyggeligere besetning så vil begge to levere ett MEGET bra produkt, men inntil da er det kun BRA.

Edit: Litt små info ang fly (Linate) og pax som jeg kom på i ettertid

Bilder:
1. Eksotisk fugl fra MAT i VIE
2. Greenlandair på pir C
3. Mad Dog med gjennskinn i soloppgang
4. Rumpa til en 757 fra CO
5. 330 på vei til take off
6. Mad Dog på vei til "jobb" en tidlig januar morgen
7. Vinge
8. Tårnet i Wien

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1000527.JPG
Views:	88
Size:	36.6 KB
ID:	7816   Click image for larger version

Name:	P1000528.JPG
Views:	87
Size:	32.6 KB
ID:	7817   Click image for larger version

Name:	P1000529.JPG
Views:	86
Size:	33.8 KB
ID:	7818   Click image for larger version

Name:	P1000532.JPG
Views:	85
Size:	25.9 KB
ID:	7819   Click image for larger version

Name:	P1000533.JPG
Views:	83
Size:	26.6 KB
ID:	7820  

Click image for larger version

Name:	P1000534.JPG
Views:	9
Size:	26.4 KB
ID:	7821   Click image for larger version

Name:	P1000537.JPG
Views:	11
Size:	20.7 KB
ID:	7822   Click image for larger version

Name:	P1000538.JPG
Views:	10
Size:	26.1 KB
ID:	7823  
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-01-2007, 06:26   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,584
Default Re: Star Wars - SAS vs Austrian

Ikke bare navnevalget på rapporten som var bra...:clap
EB is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2007, 19:54   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,827
Default Re: Star Wars - SAS vs Austrian

Trevleg rapport! La merke til få pax på businessclass. Hvorfor selger de ikke oppgradering til business for en passelig pengesum? Det er mulig å gjøre på Atlanta baserte AirTran ved ledig plass når du sjekker inn evt. bagasje.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2007, 21:58   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,824
Default Re: Star Wars - SAS vs Austrian

Quote:
Originally posted by E.N.

SAS tre-kabin flighter så kan economy passasjerer selvfølgelig sjekke inn i hele eco-kabinen (dog kan enkelte seter være blokket pga. vekt/balanse).
Men hvorfor var da rad 11 til 15 (biz og flex frem tilogmed 10) sperret av når jeg fløy til LHR forrige onsdag imotsetning når jeg dro til Wien hvor jeg kunne sjekke inn på første raden etter flex
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Next Level Austrian - Austrian med premium economy og noen flere fly Someone Flyforum 2 26-05-2018 02:50
ANA med R2-D2, BB-8 og Star Wars-livery LN-MOW Flyforum 12 13-11-2015 09:07
OSL Austrian Star Siggdude Spotteralerts 0 02-09-2012 12:31
Golden Air "Star Wars" Saab 2000?? HansJ Flyforum 6 23-03-2008 18:03


All times are GMT +2. The time now is 14:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.