Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-09-2016, 12:16   #1
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Birstrike propellfly

I går ble WF744 ca en time forsinket til OSY, grunnet en birdstrike på innkommende maskin til TRD, noe som i seg selv ikke er veldig spennende.

Ifølge min mor fikk de beskjed om at de måtte vente litt, "til noen hadde fått pellet en fugl ut av propellene på flyet".

Frågan er som følger, når det gjelder birdstrike på propellfly, er det skade på selvepropellen eller det å få fugl inn i selve turbinen som er det vanligste? Ser for meg at det er enklere å skifte et propellblad, fremfor å måtte ut med en turbin, men det er forsåvidt en annen historie.

Inbiller meg at selve propellen vil gjøre "hakkemat" av det som evt. kommer inn i luftinntaket først, men det er jo litt plass imellom propellbladene også!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison

Last edited by kekker; 12-09-2016 at 12:41.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2016, 12:56   #2
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,546
Default Re: Birstrike propellfly.

Av erfaring må jeg si at det nok er mer vanlig at propellen tar støyten, selv om det nok kan forekomme at en sniker seg inn mellom bladene. Det er jo også rimelig, med tanke på arealet propelleren dekker.

Jeg kan i den sammenheng dra en liten selvopplevd historie: En AirUK F50 fikk birdstrike like etter avgang fra SVG en gang på 90-tallet. I og for seg ingen fare, men i og med at de fikk problemer med propellerens anti-ice system valgte de å returnere til SVG pga. isingsforhold rundt ABZ. Etter landing fant vi at en måke hadde truffet propelleren på høyre side (eller omvendt...) og var blitt spredt både på skrog og motorcowling. Men problemet viste seg å være at nebbet hadde penetrert forkanten på et blad og skadet heatingelementet inni. Nebbet sto faktisk igjen i bladet. Fulltreffer, altså...
Saken ble løst ved å koble fra heatingelementet i det ene bladet slik at de resterende kunne fungere, noe som var tillatt ifølge Fokkers Minimum Equipment List, og de kunne fly hjem, også i isingsforholdene.
Stone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
To-etasjers propellfly Norge Rundt På 14 Dager Flyhistorisk forum 9 09-07-2018 16:15
Propellfly på kortbanenettet Radiv Småprat 4 23-09-2017 17:30
Braathens propellfly Trety Flyhistorisk forum 2 13-04-2009 17:01
TUI B752 birstrike... Blubird Flyforum 4 25-10-2007 19:51


All times are GMT +2. The time now is 15:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.