Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-10-2015, 23:36   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default HEL-MOW tripreport

Nå trodde dere kanskje at jeg skulle beskrive noe med Aeroflot eller Finnair, men den gang ei. Det er noe som aldri er forsinka i Russland og det er toget. Jeg tenkte jeg skulle ta en sidetrip fra Finnair A350 Mega Do.

Toget går presist kl 18:56 Helsinki tid hver dag utenom lørdag. Dette toget har også navn "Tolstoj" som er oppkalt etter den russiske forfatteren. Dette ankommer da 09:18 Moskva tid neste dag - som på finsk sommertid er faktisk 0 timer i tidsforskjell. Jeg mente at man før måtte stille klokka enda en time frem, men russerne skifter tydeligvis tidssoner ofte - dette direktivet trådte i kraft for bare 1 år tilbake...

Samma det - man møtte opp på plattformen på Helsinkis jernbanestasjon litt over 18:40. Jeg hadde booket plass i VIP vogna som er vogn nr 15 i toget og lengst frem mot Moskva.

Sånn ser toget ut
[IMG]]http://bildr.no/thumb/THcyb0Vo.jpeg[/IMG]

Litt mer detaljer med konduktørene som står foran hver sin vogn med skikkelige uniformer

Før ombordstigning ble billett og pass sjekket - billetten hadde jeg kjøpt på VR.fi som er Finlands svar på NSB.

Konduktøren viste meg frem til min kupe og her lå det amenity kit klart.


Denne sofaen slår man bare ned når det er leggetid for å få senga. Her fikk man merke russisk service, konduktøren på min vogn kunne minimalt engelsk (og merk at dette var på et internasjonalt tog som krysser landegrensa til Finland)

I VIP klassen lå det en kurv på bordet med diverse snacks og mat man kunne spise. Det lå også to flasker vann, vann på tog er jo ikke akkurat kjent for å være noe særlig å drikke så det var jo greit.



I VIP klassen er det middag inkludert og det lå et menykort med hva man kunne velge mellom pluss drikke.

Jeg valgte biffretten og en forrett av noe slag. Det viste seg at for å få øl måtte jeg "veksle inn" to juiceflasker, men det gjorde meg ikke noe.

Her er uansett maten med forrett og hovedrett

Før grensa kom det en finsk toller innom og lurte på om jeg ville ha refundert noe tax free, så kom det en finsk passkontrollør som sjekket papirene mine før det kom en pengevekslingsmann. Han valgte jeg å benytte meg av til egentlig en dårlig kurs, men ombord på toget ville de selvsagt ha betalt i rubler som lider av inflasjon. Dem om det - de tok aller nådigst euro første gangen jeg ville ha Baltika. Prisen for en Baltika var 2 euro.

Denne VIP vogna har en bar som kan hente fra restaurantvognen, men det gadd de ikke. Det måtte jeg ordne sjæl. Da jeg da gikk inn i nabovogna kom det en sinna russisk mann som lurte på hva faen jeg gjorde i hans vogn, restaurant sa jeg - men nei den funka ikke. Visste nok egentlig det da det var fremdeles i grensesona. Uansett denne VIP baren funka ikke på noen deler av turen selv da vi hadde passert Vyborg.

Vel over grensa kom det førsten russisk toller som lurte på noe jeg ikke forstå men han bare rynka på nesa og gikk videre. Selve stempelet inn til Russland skjer ved Vyborg hvor toget stopper i en time. Jeg hadde da fyllt ut migrasjonskort. Da kom passkontrolløren sammen med en toller til som bare skulle sjekke at jeg ikke smugla noe.

Da toget endelig hadde startet fra Vyborg kunne jeg endelig oppsøke restaurantvogna for å få en øl til. De folka i VIP vogna hadde slukket lyset i baren der.
Det er en ganske stillig vogn.

Her fikk jeg min Baltika for russiske rubler, heller ikke de forstod et kvekk
engelsk.

VIP vogna har i alle sine kupeer individuelt bad med dusj og toalett - dette var rent og pent og holdt god standard.



Frokosten bestod av sjokoladecroissanten som lå i kurven.

Etterhvert kom konduktøren inn og sa det var straks ankomst Moskva og med det takker jeg for turen


Positivt - toget holder generelt god standard i VIP vogna - rent og pent og mer som et hotellrom på skinner. Man sover godt og trenger ikke å tenke andre passasjerer da de bookes individuelt. Tommel opp med amenity kit med tannbørste og alt man trenger ombord. Svært god seng også.

Negativt - tja altfor dyrt mtp servicenivå, servicenivået burde vært langt bedre og gi nå folka et engelskkurs eller noe sånt. Eurocitytogene - der behersker alle engelsk. Jeg kan noen få gloser russisk og det trenger man, men på en internasjonal linje til et ikke russisktalende land burde engelsk eller noe sånt være forventa. Dette kan de jo på Sapsan toget mellom St Petersburg og Moskva.

Når det er sagt så har jo Russian Railways ganske sositifikert billettsystem som fungerer langt bedre enn NSB her i landet og jeg vil uansett ikke fraråde noen å reise med tog i Russland. Bare vær beredt på språkbarrieren.

VIP vogna har også en tv i hver kupe og DVD spiller - men det lå selvsagt bare russiske filmer der.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2015, 01:19   #2
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: HEL-MOW tripreport

Toppers rapport!
Har noen togturer i vente, men de er nok desverre noe mindre eksotiske.
Takk for turen
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2015, 09:26   #3
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: HEL-MOW tripreport

Flott rapport å innta morgenkaffen til
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2015, 10:27   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: HEL-MOW tripreport

Topper. Takk skal du ha.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2015, 11:20   #5
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: HEL-MOW tripreport

Forøvrig så er ikke dette så veldig eksotisk egentlig - da Finland og Russland bruker omtrent samme sporvidde slipper man den eksotiske øvelsen med å bytte bogiesett. Dette møter man på om man feks tar den ruta Moskva-Beijing, Russland og Mongolia bruker samme bredsporede sporvidde mens Kina bruker vesteuropeisk og amerikansk 1435 mm (også kalt normalvidde). Dette henger sammen med at jernbanenettet i Finland i all hovedsak ble bygget ut av det russiske imperiet da Finland var russisk i ca 100 år. ¨

Kan forøvrig også si at det var wifi ombord på dette toget, men man må betale ca 30 kroner for 12 timers surfing men dette fungerte til gjengjeld veldig godt. Ja kunne tom spille av Youtube fillmer store deler av turen. NSB can you hear me - der fungerer tom WiFien dårlig selv på strekninger det burde fungere godt på...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2015, 12:16   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: HEL-MOW tripreport

Takk - dette var meget spennende ! Utfordrende å reise i områder der språket er en barriere. Og kulturen er jo også ganske forskjellig. Hva slags andre passasjerer var det som reise på strekningen? Ellers bet jeg meg merke i sjokolade med logo fra menyen -artig å ha. (PS - om jeg får ta opp en av mine språklige kjepphester - egen tråd et annet sted her - "beef" er "oksekjøtt", ikke "biff" - beklager at jeg er så pirkete, men det går igjen i nesten alle rapporter der flyselskaper serverer diverse retter av okse ... ).
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2015, 12:30   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: HEL-MOW tripreport

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Takk - dette var meget spennende ! Utfordrende å reise i områder der språket er en barriere. Og kulturen er jo også ganske forskjellig. Hva slags andre passasjerer var det som reise på strekningen? Ellers bet jeg meg merke i sjokolade med logo fra menyen -artig å ha. (PS - om jeg får ta opp en av mine språklige kjepphester - egen tråd et annet sted her - "beef" er "oksekjøtt", ikke "biff" - beklager at jeg er så pirkete, men det går igjen i nesten alle rapporter der flyselskaper serverer diverse retter av okse ... ).
Ja det er vel definitivt ikke biff de serverer i valget mellom chicken and beef... Det var det ikke her heller for å si det sånn. Egentlig burde jeg jo vite det. VIP vogna var det vel faktisk noen barnefamilier fra Russland og noen andre velkledde herremenn. Gadd ikke å sjekke de andre vognene og som regel er jo folk inni kupeene sine. Ellers er det verdt å merke seg at russiske tog ikke selger noe annet enn vin og øl hva gjelder alkohol - antagelig for å dempe vodkaproblematikken.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2015, 19:51   #8
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: HEL-MOW tripreport

Strålende. Det minner meg litt om min egen reise for noen år siden fra St. Petersburg til Moskva. Vi sov for det meste, men det var en behagelig reise. Tog er noe de kan i Russland, selv om smilene ikke sitter løst hos mannskapene.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare Someone Flyforum 63 15-06-2023 13:13
Flybe Nordic starter TRD-HEL og UME-HEL fra vinterprogrammet MD90 Flyforum 38 19-06-2012 02:18
HEL-ARN-LHR-HEL (allt 23FEB11) Ludde TripReports 2 28-02-2011 01:52
OSL-HEL med Blue1 - tripreport jcnorway TripReports 27 06-04-2009 20:29
HEL-MUC-BCN-EAS(taxi)BIQ-ORY(AF Le Cars)CDG-HEL Ludde TripReports 2 28-03-2009 20:17


All times are GMT +2. The time now is 00:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.