Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-03-2020, 21:50   #1381
TheCrew
Newcomer
 
Join Date: Mar 2020
Posts: 21
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Og når nu vi nu er ved Finnair, udtaler CEO Finnair : “We will be seeing a worldwide phenomenon of government bailouts in various forms taking place”
TheCrew is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 21:59   #1382
TheCrew
Newcomer
 
Join Date: Mar 2020
Posts: 21
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by EvakCPH View Post
Norwegian har misset leasing-betalingsfrister på to fly:

“DP Aircraft said Norwegian Air was unable to pay the leases on two aircraft, LN-LNA and LN-LNB, due to the "unprecedented pressure placed upon the airline industry" from Covid-19.”

https://www.morningstar.co.uk/uk/new...d-bailout.aspx
Ser ud til at Norwegian ikke var de eneste. Sakset fra Financial times UK

"As many as half of global airlines are seeking rent relief now, according to a note from JPMorgan Chase analysts Jamie Baker and Mark Streeter. They estimate as much as 15 per cent of revenue could disappear this year either with lessors’ blessings, or because airlines default."

"Airlines and lessors are trying to work together because when the crisis lifts, airlines will still need planes, and lessors will still need a return on their assets, Mr Khoo said. Lessors “want their customers to survive, so they’re going to be accommodating”."
TheCrew is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 00:07   #1383
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hva med legene og sykepleierene som alle bør ha mer penger, har sagt det i flere år og nå jobber uten ferie og til lavere lønn enn de fleste av arbeiderene her på forumet som har omsetning på hundretusener på kredittkortene sine, uten å klage eller true om streik?
Selv om Norge er land hvor det relativt sett ikke lønner seg å ta lengre utdannelse, sammenlignet med andre OECD-land, så er lønnsnivået til legene det absolutt siste jeg bekymrer meg for i disse koronatider. Bortsett fra toppledere og enkelte politikere ligger legene på toppen. Finn meg en lege som har jobbet i ca. 10 år som tjener under 800k!

Sykepleiere er en litt annen historie. Gjsnt. har de visstnok 537.000 kr i året, 2019-tall. Klart, det er forskjeller her, turnus, sykehus vs. sykehjem (spesialisthelsetjeneste vs kommunalhelsetjeneste), "tvungen deltid". På plussiden er at de stort sett er sikret jobb uansett hvor de må flytte i landet. Og de blir aldri permittert.

Nå skal jeg unngå å be for egen syke mor. Jeg bare nevner at en gjennomsnittlig advokat tjener mindre enn en lege, har langt større finansiell risiko (mye ENK eller mindre AS'er). Og pt. er 1 av 5 permittert eller i fare for å bli permittert.

Den økonomiske krisen treffer ALLE som ikke er ansatt i kommune eller i staten. Kabinpersonale, psykologen, fysioen og frisøren.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 00:16   #1384
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Selv om Norge er land hvor det relativt sett ikke lønner seg å ta lengre utdannelse, sammenlignet med andre OECD-land, så er lønnsnivået til legene det absolutt siste jeg bekymrer meg for i disse koronatider. Bortsett fra toppledere og enkelte politikere ligger legene på toppen. Finn meg en lege som har jobbet i ca. 10 år som tjener under 800k!

Sykepleiere er en litt annen historie. Gjsnt. har de visstnok 537.000 kr i året, 2019-tall. Klart, det er forskjeller her, turnus, sykehus vs. sykehjem (spesialisthelsetjeneste vs kommunalhelsetjeneste), "tvungen deltid". På plussiden er at de stort sett er sikret jobb uansett hvor de må flytte i landet. Og de blir aldri permittert.

Nå skal jeg unngå å be for egen syke mor. Jeg bare nevner at en gjennomsnittlig advokat tjener mindre enn en lege, har langt større finansiell risiko (mye ENK eller mindre AS'er). Og pt. er 1 av 5 permittert eller i fare for å bli permittert.

Den økonomiske krisen treffer ALLE som ikke er ansatt i kommune eller i staten. Kabinpersonale, psykologen, fysioen og frisøren.

Vel, argumentet var lydende at staten får noe igjen av å redde flyselskap (uansett hvilket, i grunn, men i dette tilfellet ett som har vært ganske ivrig på utenlandsk outsourcing). Da spør jeg meg hvorfor man framstiller en "unødvendig" bransje som turisme og reiseliv som noe som er verdt å spytte milliarder inn i, når det er store mangler i arbeidslivet til flere bransjer som er betydelig mer viktig for et lands integritet - etter min mening selvfølgelig. Frisører er heller ikke livsviktig for at et samfunn skal gå rundt, om man ser rent kategorisk på det.

Ønsket forøvrig ikke å gå inn i detaljdiskusjon da "underdiskusjonen" om andre bransjer ikke tilhører tematikken, derimot det enkle argumentet som er summert i øvre avsnitt. Det er riktig at leger tjener greit, betyr det at vi har god lege-dekning i alle hjørner av Norge? Betyr det at leger har nok tid til hver pasient? Betyr det at hver operasjonslege har nok tid til rekvolaisens mellom hver operasjon? Det er mange vitale ting vi kan forbedre om helsesektoren hadde fått mer pengestøtte, lønn isolert sett er selvfølgelig snevert og ubalansert å fokusere på. At helsesektor og jordbruk har forbedringspotensiale og burde styrkes, synes jeg står framfor å skulle drive statsstøtte til et LCC-selskap i krisetider. Money better spent i å styrke f.eks Widerøe da, med jetflyene kan de jo også ta over f.eks Oslo-Tromsø uten problemer. Så kan både SAS og Norwegian ta seg en siesta, og alle blir fornøyde
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 00:52   #1385
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
. Det er riktig at leger tjener greit, betyr det at vi har god lege-dekning i alle hjørner av Norge? Betyr det at leger har nok tid til hver pasient? Betyr det at hver operasjonslege har nok tid til rekvolaisens mellom hver operasjon? Det er mange vitale ting vi kan forbedre om helsesektoren hadde fått mer pengestøtte, lønn isolert sett er selvfølgelig snevert og ubalansert å fokusere på. At helsesektor og jordbruk har forbedringspotensiale og burde styrkes, synes jeg står framfor å skulle drive statsstøtte til et LCC-selskap i krisetider. Money better spent i å styrke f.eks Widerøe da, med jetflyene kan de jo også ta over f.eks Oslo-Tromsø uten problemer. Så kan både SAS og Norwegian ta seg en siesta, og alle blir fornøyde
Helt merkelig, men da prater vi plutselig om leger
Men det skal ikke stikkes under stol, at det er legene som styrer butikken selv, såvel offentlig som privat, og dermed i stor grad styrer egen lønnsutvikling.

Sånn er det jo ikke nødvendigvis i flybransjen, hvor det stort sett sitter økonomer, jurister og muligens noen samfunnsvitere på toppene rundt omkring.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 01:48   #1386
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Helt merkelig, men da prater vi plutselig om leger

Du klippet bort hele begrunnelsen min for hvorfor jeg brukte de som eksempel, så da er det ikke så "merkelig" at det for deg er "helt merkelig" at vi snakker om de...
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 02:05   #1387
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Du klippet bort hele begrunnelsen min for hvorfor jeg brukte de som eksempel, så da er det ikke så "merkelig" at det for deg er "helt merkelig" at vi snakker om de...
Jo, det er merkelig.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 02:17   #1388
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Jo, det er merkelig.

OK .
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 13:10   #1389
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Bjørn Kjos har mistet troen kan det se ut til. Eller så har han kapitalbehov.

Er uansett under 5% nå.

Finansavisen
Quote:
HBK Holding har tirsdag solgt 617.269 aksjer i Norwegian, opplyses det i en melding.
E24
Quote:
Kjos og Kise fortsetter å selge Norwegian-aksjer
Den tidligere sjefsduoen eier nå under fem prosent av aksjene i flyselskapet.
PS:
Har hørt rykter om at de har satset en del på SAS aksjer, men dette er helt ubekreftet.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 13:30   #1390
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post


PS:
Har hørt rykter om at de har satset en del på SAS aksjer, men dette er helt ubekreftet.
Du skal være jævlig forsiktig med hva du sier nå.....


Uansett er vel aksjene til HBK såpass belånt at de nærmest ikke har noe valg for å unngå konkurs i HBK invest.
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 13:31   #1391
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Bjørn Kjos har mistet troen kan det se ut til. Eller så har han kapitalbehov.

Er uansett under 5% nå.
Det er nok trolig behov til å betale kreditorer som ønsker litt cash tilbake.

Det er fortsatt mulig å redde Norwegian, men jeg tipper HBK Invest skal godt gjøre å slippe unna konkurs
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 31-03-2020 at 13:35.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 13:35   #1392
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Du skal være jævlig forsiktig med hva du sier nå.....
SAS skal også kjøpe 747.... Slapp av

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er nok trolig behov til å betale kreditorer som ønsker litt cash tilbake.

Det er fortsatt mulig å redde Norwegian, men jeg tipper HBK Invest skal godt gjøre å slippe unna konkurs
Ja, man får håpe på ett mirakel for NAS sin del, men jeg blir bare mer å mer skeptisk. Ser det spekuleres i emisjonskurs på 1 krone.
Det er isåfall en helt utrolig utvanning av aksjonærene, kan nesten ikke forstå at selskapet/styret kan være interessert i noe slik?

Har HBK Invest så store utfordringer? Har de lånt penger til/på aksjene sine?
__________________


Fuck google, ask flyprat!

Last edited by Tjab; 31-03-2020 at 13:45.
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 17:21   #1393
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 932
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Håper både Norwegian og SAS greier seg og får den hjelpen de trenger. De ligger vel innunder "kritisk infrastruktur" skulle en tro. Vi trenger også konkuransen o0g kan ikke la SAS få hele kaka alene.
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 18:24   #1394
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Interessant analyse av situasjonen fra IATA

IATA: Covid-19 cash burn analysis

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2020, 17:05   #1395
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,501
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Norwegians første krisepakke på 300 millioner tømmes i rekordtempo - kaller inn gjeldsinvestorer til møte
Bak betalningsmur

https://www.dn.no/luftfart/norwegian...ote/2-1-785570
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2020, 23:59   #1396
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Litt mer generøse mot flyselskapene sine i USA

E24: Flytrafikken i Norge minst coronarammet
Quote:
– USA har skjønt det, og derfor ble CARES Act godkjent i forrige uke. I totalpakken på svimlende 23.000 milliarder kroner er det allokert 500 milliarder til flyselskapene, hvorav 250 milliarder kommer som direkte kapitaltilskudd som ikke skal tilbakebetales, og de resterende 250 milliardene er lånegarantier som skal være en buffer om kapitaltilskuddene ikke er tilstrekkelig.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2020, 19:41   #1397
HenrikL92
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2013
Location: Stockholm
Posts: 1,007
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Norwegian Air Sweden får inga pengar av svenska staten då moderbolaget finns i ett annat land, trots att bolaget har svenskt AOC, närmare 1000st som är anställda och soicalförsäkrade i Sverige, och 53 flygplan som betalar avgift till svenska luftfartsmyndigheten.
"Vi känner oss lite särbehandlade och att man inte får en neutral och fair evaluering" säger Robert Björkholm, pilot och huvudskyddsombud på Norwegian Air Sweden.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7443647
HenrikL92 is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2020, 15:38   #1398
LN-DYA
A Flying Paramedic
 
Join Date: Oct 2008
Location: Råholt/OSL
Posts: 172
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Noen som har hørt noe mer om Norwegian? Når det plutselig blir så stille, blir man jo nesten bekymret. Er ikke noe godt tegn at den svenske staten ei heller vil spytte inn penger.. Noen som vet status fra de andre landene hvor de har baser?

DYA
LN-DYA is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2020, 16:08   #1399
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Fikk "betryggende" epost i dag fra Norwegian:
Quote:
Vi vil snart være tilbake i lufta!

Tusen takk  

Til alle våre kunder – nye, gamle og fremtidige – vi håper vi snart kan ønske deg velkommen ombord igjen.
Dette er de mest utfordrende tider luftfarten har erfart, og vi takker for din forståelse for at vi gjør alt vi kan for å ta best mulig vare på deg, våre ansatte og vår virksomhet i disse utfordrende tider.

Vi bryr oss om deg  

Vårt hovedfokus er å tilby best mulig hjelp til våre kunder som er rammet av kanselleringer, samtidig som vi fortsetter å håndtere den utfordrende situasjonen og forbereder oss på å returnere til normale tilstander. Vårt kundesenter jobber døgnet rundt for å hjelpe deg.  Se siste Covid-19 oppdateringer

Reiseplaner uten hodebry for deg 

Vi tilbyr flere alternativer for eksisterende og nye bestillinger dersom du har behov for å endre dine reiseplaner. Fortsett å hold deg oppdatert via vår Covid-19 oppdatering side for den siste tilgjengelige informasjon og måter vi kan hjelpe deg.

Vi vil snart være tilbake

Vi vil gjøre alt vi kan for sikre at Norwegian også i fremtiden vil være ett selskap som skaper engasjement og reiseopplevelser; ett selskap som våger å utfordre det etablerte og ett selskap tusenvis av ansatte kan ha en jobb å gå til hver dag.

Til sist vil vi si takk for reisen vi har hatt så langt og hjertelig velkommen ombord igjen når reisen fortsetter. Ta godt vare på deg selv og hverandre.

Vennlig hilsen, 
Norwegian Air Shuttle 
Forhåpentligvis får de oppdrag med å fly flere tusen skandinavere hjem fra Australia.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2020, 16:36   #1400
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-DYA View Post
Noen som har hørt noe mer om Norwegian? Når det plutselig blir så stille, blir man jo nesten bekymret. Er ikke noe godt tegn at den svenske staten ei heller vil spytte inn penger.. Noen som vet status fra de andre landene hvor de har baser?

DYA
Det er faktisk en god tegn dersom man ikke kommuniserer via media men direkte med de involverte parter, som er först og fremst l kredittorer, bankene og leasingselskaper.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
IAG med resultatvarsel Someone Flyforum 0 26-09-2019 10:21
Resultatvarsel fra Lufthansa Someone Flyforum 2 24-06-2019 22:28
TUIfly med resultatvarsel darkcho Flyforum 1 29-03-2019 10:44
Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon sail4fun Flyforum 34 26-11-2009 23:28
Ny emisjon i Norwegian?? CK Flyforum 20 22-11-2004 00:07


All times are GMT +2. The time now is 11:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.