Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-03-2020, 14:10   #21
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Her er en hel masse fjernet dessverre.

Stavanger forrige uke utgikk, Dublin denne uken likeså. Har en Københavntur i Slutten av Mai som foreløpig står, mens Las Vegas i slutten av Mai allerede har blitt kansellert. Så gjenstår en tur til California/Las Vegas i Juli som foreløpig står, men vi får se an hvordan det er der borte innen den tid.

Ellers tyder mye på at det blir Norgesferie i år, om da hotellene er gjenåpnet. Telt utgår totalt, kan til nød vurdere en hytteovernatting (i nøden spiser fanden fluer osv...) men kun èn...

Så bare å lene seg tilbake å se hva verden bringer fremover tror jeg, booker når ting kommer i gang igjen!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 14:46   #22
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Til de som legger ferien til Norge: Regner med at det blir stappfullt i teltbyen på Langøyene i sommer. Kjenner en som bruker være tidlig ute for å sikre seg de beste plassene. I år må han nok enda tidligere ut.

Blir ikke veldig overrasket om noen allerede har sikret seg de beste plassene der til påsken.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 15:28   #23
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Har ikke avbestilt noe ennå.

Langhelg i Tokyo i slutten av mai, booket i SAS Business med Eurobonus-poeng. Ryker nok ganske sikkert.

Sommerferie til Taiwan i tre uker fra sankthans, booket med ANA mellom Stockholm og Haneda, og videre til Taipei. Her tviler jeg på om denne nye ruten i det hele tatt blir startet opp. Om det i det hele tatt er mulig med innreise i Taiwan på dette tidspunktet så blir vi vel booket om av ANA, da det ikke er bonusreise.

Langhelg i London i august for å se Whoopi Goldberg i Sister Act. Whoopi kommer etter sigende å holde seg hjemme en lang stund, så formålet med reisen gjør at det spøker, selv om det finnes andre ting å finne på i London - hvis det er tilrådelig å reise dit.

Høstferie i Tokyo - igjen booket med ANA mellom Stockholm og Haneda.. Bonusreise denne gangen, booket via SAS Eurobonus. Kanskje ting har roet seg på dette tidspunktet, men kan nok se langt etter å fly direkte.

Last edited by Fly med oss; 30-03-2020 at 16:53.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 16:09   #24
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Har heldigvis ikke bestilt noe fram i tid, er generelt ikke glad i å gjøre det lang tid i forveien. Bare unntak når det er spesielt gode tilbud.
Er bekymret for om det blir noen Thailandreise i november, og har i alle fall liten tro på at det er mulig å få (årlig) besøk fra Thailand denne sommeren.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 16:33   #25
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Har avbestilt Shanghai - Tokyo - Beijing med SAS og ANA i påsken, samt en reise til Paris i morgen med SAS, hvor jeg i stedet for det bestilte direktefly, fikk denne reiseruten fra SAS: OSL - CPH, neste dag CPH-OSL, 3 dager til neste flight OSL - CPH - CDG, hjem neste dag CDG - ARN - OSL, og da hjem 3 dager senere enn bestilt. Fikk beskjed om at kun skatter og avgifter tilbakebetales, ( i GO ), men SAS sales & service bekreftet at hele reisens pris ville bli tilbakebetalt.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 16:43   #26
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Hvis tråden skal begrense seg til flyreiser, så er det bare en tur som er rammet.

Vi skulle til Tenerife med Ving, med avreise 12. april. Denne turen "overlevde" konkursen i Thomas Cook, et hotell som nektet å ta imot gjester fra (det de kanskje antok fortsatt var) Thomas Cook-systemet, samt calima-sandstorm. Men Corona-viruset klarte tilslutt å får turen avlyst. Det var Ving som tok kontakt (etter at vi bare har holdt oss i ro med is i magen gjennom alle viderverdigheter). De ga oss tilbud om å booke ny reise senere med 1500,- per pers. i rabatt, samt gratis ombooking, men vi har ingen mulighet til å se inn i fremtiden når vi kan ta en ny tur, så vi benytter oss av det andre alternativet - å få pengene refundert. Vi har riktignok ikke sett noen refunderte penger enda, etter snart to uker, men de sa det kunne ta noen uker på grunn av høyt arbeidspress. Vi har dog tenkt å gjøre et nytt forsøk på en Tenerife-tur når verden har kommet seg igjennom dette.

Har forøvrig en rekke andre aktiviteter i kalenderen utover sommeren, men ikke med fly.

Det neste som går i vasken er sannsynligvis en tur til Hamar for å kjøre Mjøsa Rundt på motorsykkel 1. mai. Det går jo ikke ettersom jeg bor i Sverige og ikke slipper inn i Norge.

16. mai skulle jeg til Linköping og se på Flygvapenmuseum, men det er stengt på grunn av Coronavirus, så jeg vet ikke om det blir noe av.

Deretter skulle jeg vært med på et større MC-event i Tanumstrand (ca 450 pax) i slutten av mai, men det er allerede nå bestemt utsatt et år.

Videre aktiviteter utover sommeren lar jeg foreløpig stå i kalenderen, med dertil hørende hotellbookinger, inntil jeg ser hvordan det går med diverse restriksjoner på bevegelser, møte og reiser.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 17:56   #27
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Alt kansellert. Godt fornøyd hvis jeg får lov å bruke hytta.


-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 18:32   #28
mikro
A330
 
Join Date: Mar 2007
Location: Kristiansund
Posts: 1,002
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Jeg og en venn skulle egentlig på et arrangement i Liverpool nå i april etter påske. Det ble utsatt på ubestemt tid.

Reisen med Norwegian var bestilt i to deler: t/r MOL-OSL-SVG og t/r SVG-MAN. Først endret Norwegian på reisen ned fra Molde, slik at jeg ikke ville rekke videreforbindelsen til SVG. Takket ja til refusjon med Cashpoints. Uken etter kansellerte Norwegian SVG-MAN, der ba jeg om refusjon i penger da vi var to på denne bestillingen.

Kommer det en ny dato for arrangementet og det er forsvarlig å reise får vi kjøpe nye billetter.

Når det kommer til sommerferien blir det nok biltur nedover mot Stavanger og Sørlandet, gitt at nåværende restriksjoner er lettet, og det er "innenfor" å besøke og treffe folk når den tid kommer. Hvis ikke kan jeg like gjerne jobbe hele sommeren om det blir mulig.
__________________
JUN24: KSU-OSL-HEL-MAD-BGO-MOL | SK/SVS, AY/N7, IB, WF | E195, E190, A321, A320, DH8D
mikro is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2020, 18:53   #29
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

En tur er utsatt, en står på vent til den offisielt blir kansellert, resten er allerede kansellert eller avbestilt. Triste greier.
Men de MÅ få igang hyttelivet igjen. Jeg lover å handle og koke maten her hjemme, ikke puste på noen og å flise ned igjen, om jeg skulle få litt feber eller en plagsom hoste. Helst innen 17. mai. Takk.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 12:52   #30
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Jeg hadde en tur til USA (SFO) 19 mars, men da hadde de stoppet flyene
Så nå har jeg flyttet reisen til 14 mai, og håper bedre lykke da

Gleder meg til flyene begynner å gå normalt
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 13:01   #31
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Hadde som nevnt Air Transat A310 over dammen denne uken, aksepterte en voucher på den, selv om sannsynligvis neppe noe stort behov for å fly med dem nå når A310 er borte. Kompis av meg prøvde å få tilbake pengene, men de forlanger 211 GBP i kanseleringsavgift, så tja ja ...
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 13:26   #32
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Jeg hadde en tur til USA (SFO) 19 mars, men da hadde de stoppet flyene
Så nå har jeg flyttet reisen til 14 mai, og håper bedre lykke da
August hadde vært veldig optimistisk. Mai?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 13:56   #33
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Så nå har jeg flyttet reisen til 14 mai, og håper bedre lykke da


Glem det, karantenereglene kommer ikke til å bli løftet før tidligst i juni/juli - og det er kun hvis det dabber av med nye tilfeller i den nærmeste måneden. Og selv det tror jeg er optimistisk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 14:22   #34
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Glem det, karantenereglene kommer ikke til å bli løftet før tidligst i juni/juli - og det er kun hvis det dabber av med nye tilfeller i den nærmeste måneden. Og selv det tror jeg er optimistisk.
Man må ha kraftig nedgang i nye tilfeller... og klare redusere tiltakene uten av man får ny spredning. Og det både der man flyr fra og dit man skal fly. Da får man lov til å fly.

Men bortsett fra å støtte reiseindustri og flyselskaper, og sikre status i bonusprogrammer... ønsker noen virkelig besøke en destinasjon rammet av krise og hvor mye enda ikke fungerer?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 14:59   #35
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Men bortsett fra å støtte reiseindustri og flyselskaper, og sikre status i bonusprogrammer...
Jeg er sikker på at status i bonusprogrammer fryses.

Selv fikk jeg mail fra Finnair om at gullstatusen blir forlenget med 6 måneder.

Har for øvrig avbestilt 2 bonusturer hhv med SAS og KLM

Med SAS fungerte det greit å avbestille online og poeng og avgifter ble tilbakeført i løpet av 2 dager. Med KLM måtte jeg ringe til FlyingBlue. Poeng tilbake på konto samme dag, og avgifter tilbake til kredittkort i løpet av 7 dager
Rland is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 14:59   #36
Rosalie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2018
Posts: 128
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

"Heldigvis" lite planer for (fly)reiser lagt i år, da det i utgangspunktet skulle skje en del som gjorde at det var mest logisk med bilferie i Norge i sommer, men uka i Sharm i midten av mars ble det naturligvis ikke noe av. Prøver igjen neste år.
__________________
Er ikke dyslektisk. Skrivefeil skyldes iPad og klumpete fingre...
Rosalie is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 15:43   #37
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Rett før det begynte å tette seg til planla jeg en rundreise i slutten av juni med følgende legg BGO - CPH - ATH, ATH - LCA, LCA - SVO, SVO - HEL - BGO
Her rakk jeg akkurat å bestille BGO - CPH - ATH hos SAS, og satt og funderte på hvem jeg skulle fly med mellom ATH og LCA da restriksjonene begynte å komme. Fant da ut at å bestille flybilletter kanskje kunne vente litt.
Hvis det er lov å reise i slutten av juni, blir nok dette en reise BGO - (via ett eller annet) - SVO. Og blir det vanskelig, er det hyttefasiliteter på Sørlandet.

I begynnelsen av august har jeg bestilt følgende på en rundtur: BGO - RIX, RIX - MSQ. MSQ - LWO, (tog LWO - WRO), WRO - CPH - BGO
Denne tar jeg høyde for at kan gå sin gang. Men frykter at kanskje noen legg kan bli innstilt som følge at flyselskapene gjerne ikke flyr alt på en gang straks restriksjonene opphører. Air Baltics nye rute BGO - RIX kommer for eksempel kanskje ikke i gang
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 15:47   #38
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Quote:
Originally Posted by Rosalie View Post
gjorde at det var mest logisk med bilferie i Norge i sommer,
Og du klarer holde deg unna de 124 kommunene som har innført egne karanteneregler mot folk fra østlandet... eller mot alle som er utenbys fra? Du kan faktisk risikere å bli møtt av borgervern med høygafler på kommunegrensen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 15:51   #39
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Og du klarer holde deg unna de 124 kommunene som har innført egne karanteneregler mot folk fra østlandet... eller mot alle som er utenbys fra? Du kan faktisk risikere å bli møtt av borgervern med høygafler på kommunegrensen.
Selv om du liker å leke spåmann med fasiten, så vet jo ingen av oss hvordan karanteneregler og reiserestriktsjoner vil se ut til sommeren.

Det er fullt mulig mange består, og det ennå vil være både steder og land som er stengt. Men det er også fullt mulig det også vil finnes mange åpninger.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 16:18   #40
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post

Men bortsett fra å støtte reiseindustri og flyselskaper, og sikre status i bonusprogrammer... ønsker noen virkelig besøke en destinasjon rammet av krise og hvor mye enda ikke fungerer?


Med unntak av at attraksjoner er stengt, kollektivtransport er tungt redusert, dårlig med hotellrom og at man ikke kan spise i restaurantene fungerer det meste greit. Krise hvis man er turist kanskje, men lokalbefolkningen lider ingen nød med mindre man er tomme for dopapir.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Quiz i koleraens tid - eller corona - eller noe slikt LN-KOG Småprat 39 24-03-2020 08:02
Råd eller erfaringer med Transavia eller Corendon til Gambia? Flying-news Reiseforum 3 13-09-2013 20:50
Hotell med familierom eller suiter nær JFK eller LGA BårdK Reiseforum 1 16-01-2012 20:14
Ditt eller datt - eller var det DOT? EB TripReports 11 24-09-2009 15:33


All times are GMT +2. The time now is 11:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.