Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-08-2011, 18:38   #1
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Kamera DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Da var jeg tilbake med ny trip report! Vond å be sa du? :P På forhånd så takker jeg for at min første trip report ble så godt mottatt — by popular demand har jeg derfor valgt å børste støv av USB-kabelen og synke ut noen bilder fra iPhonen min... Denne gangen går turen til San Francisco med Swiss via Zurich i deres nye Business Class!

Gjennom jobben min har jeg en del kontakt med BI, University of Oxford og UC Berkeley, så en gang i året reiser jeg til både London (typisk i oktober) og San Francisco (rundt mars/april) for å bli smartere. Om det funker eller ei kan diskuteres, men jeg får i hvert fall reist og det er kanskje viktigst utifra et trip report-perspektiv.

Denne gangen gjorde jeg bookingen selv via swiss.com og måtte bare dobbeltsjekke at det var de nye setene ombord denne flighten. Det var det. Bingo. Jeg har fløyet en del LX før og tipper jeg har 4-5 long-haul flighter ombord deres eldre business class, som jeg synes er minst like god som LH.

Etter å ha pakket trillekofferten og laptopbagen, var det på tide å komme seg til OSL. Jeg foretrekker, som de aller fleste oppegående mennesker, å reise med kabinbagasje med mindre det er absolutt nødvendig å sjekke inn. Med denne 20" store tassen klarer jeg fint en hel uke, og vel så det. Tassen kan også ekspanderes til å bli en riktig så tjukk tass, så det liker vi. Tøff er den også, har overlevd et par ganger rundt jorden (bokstavelig talt). Nok reklame. Here we go!



Våknet fredag 25. mars rundt halv syv av meg selv, og var fornøyd med å ha slått mobilen med hele 15 minutter. Selv om jeg er blitt gammel og grå, har jeg en tendens til å våkne av meg selv når jeg skal fly langt — i hvert fall hvis jeg har sett frem til reisen! Flighten min gikk 09:45 så hadde god tid til å gi min kjære en lang klem og nynne til "I'm leaving on a jet plane" i det jeg lukket døren til leiligheten (heldigvis synes hun jeg er søt og ikke bare lame).

Kom meg til OSL og gikk til innsjekkingen. Blir like forvirret hver gang jeg flyr LX at det ikke er SAS som håndterer innsjekkingen. What's up with that? Så måtte finne LX sin skranke langt der ute mellom Charter Svein og jentegjengen som skulle til syden for å ...

Hadde på forhånd sjekket inn på nettet, så det gikk veldig raskt. Leverte inn passet og fikk boardingpass, ingen spørsmål om hvem som hadde pakket tassen heller.

Gikk gjennom Fast Tracken uten problemer og gikk forbi Tax Free butikken for å komme meg raskest opp i loungen. Den hyggelige damen bak skranken (som for øvrig hadde farget håret sitt for anledningen) var som vanlig hyggelig, og lurte på hvor jeg skulle siden jeg hadde baggasje med meg. Da hun så reiseruten small-talket vi om SF før jeg så gikk inn.



Farris er undervudert.



No booze for you mister! Vente til klokken 13.



Det viste seg at statuene fra loungen hadde våknet til liv og bestemt seg for å ta seg en kaffe (vet ikke om alle tar denne? :P)



Før jeg visste ordet av det, var det på tide å bevege seg til en gate langt ute i gokk og boarde flighten til ZRH!
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2011, 19:04   #2
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Oslo — Zurich
Flight: LX1211
Avgang: 09:45
Maskin: A320
Sete: 02F

Synes OSL er en god flyplass når det kommer til effektiv boarding (sikkert noe som kunne ha blitt gjort bedre, men klager ikke). Så boarding tok som vanlig ikke så altfor lang tid. Fant frem til setet mitt og kunne til min glede oppdage at jeg kom til å få en 3-seter for meg selv. Bruker som oftest å bestille vindusplass når jeg skal fly langt/eksotisk/ny destinasjon, da jeg ikke har samme trang til å komme meg raskt på/av som når jeg flyr mine "weekly commutes" til ARN eller CPH.



Har sett at flere av dere skriver om knyttnevetester og load. Heldigvis var det ikke noe bråk på denne flighten, så fikk ikke testet knyttneven min. Ei heller vet jeg hva loaden var lenger bak, men i C var det nesten 80% fullt.



Sikkerhetsdemoen ble foretatt på GameBoy Color skjermen, så var det på tide å ta av.



Ser også at flere av dere vet hvilken retning og slikt dere tar av, her er jeg litt usikker dessverre -- men fin utsikt er det uansett hvilken retning man tar av på OSL!



Ble litt tørst etter take-off (grunnet avstanden til gaten), så spurte om en flaske vann. Denne kom på 13,4 sekunder (tiden ble målt på iPhonen!):



På denne morgenavgangen til ZRH serverer de frokost, men har også en pre-breakfast drink til de som ønsker. Siden klokken var over 10 så var det greit med Champagne.



Omsider kom også frokosten, valgte faktisk frukt og croissant. Kompisen på 2D valgte egg og bacon, men følte selv for en litt lettere frokost.



Ellers gikk flighten uten store nevneverdige hendelser, og innflyvningen til ZRH startet litt før tiden pga. medvind. Etter en effektiv men bestemt landing (tror faktisk purseren, eller Maitre de Cabine som han kalte seg, sa noe á la "as you may have noticed, we have landed in ZRH...") så var det bare å finne frem til loungen med gratis gummibjørner!
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 01:01   #3
CFN_001
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 133
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

kommer mer?
CFN_001 is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 07:31   #4
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Fløy F med Swiss og tok en tur bakover i bussen, bizsetene så gode ut. Jaja skal skrive ferdig min tripreport etterhvert og var egentlig litt skuffet over Swiss F. Joda de gikk out of the way og slike ting, men da det var min tur til å bestille hovedrett var de tom for den. Utrolig nok så var de tomme for desserten jeg ville ha da den skulle bestilles I F class burde man forvente å få det man ønsker fra menyen særlig når man potensielt kan betale fra 10000 USD og oppover.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2011, 13:55   #5
eirikma
>>>>><<<<<
 
eirikma's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: Bodø
Posts: 311
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

En foreløbig flott rapport! Ser frem til fortsettelsen. Du skriver godt, ikke kjedelig å følge med.
__________________
Whisper Mode!
eirikma is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2011, 20:04   #6
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Vi landet on-time og og jeg fikk omsider kommet meg inn til terminalen. Swiss har tre lounger i ZRH, en business lounge, en Senator lounge og en First Class/HON lounge — grunnet min manglende HON-status (den dagen LH kjøper opp SK så skal jeg garantert jakte HON) så ble det bare Business og Senator lounge på meg. Jeg synes disse loungene er vesentlig mye bedre enn Senator loungene i FRA/MUC, så dette er bare en av grunnene til at jeg foretrekker LX fremfor LH når jeg flyr C.



Loungen var nokså busy denne dagen, men kom meg inn uten å vente lenge. Fikk levert inn billetten og ble henvist til Senator loungen til venstre (Business loungen er opp trappen til høyre). Når man entrer loungen så fremstår den som veldig romslig og vesentlig mye renere/stiligere enn LH sine lounger i Tyskland.



De har et begrenset drikkeutvalg i første etasje, men selve mat- og drikkeutvalget er i andre etg. Hadde nokså begrenset tid i loungen, men fikk sjekket ut dette litt.





Crowded!

Bilde funnet på Internett:


Sitteplass i loungen:


Etter en kort stund i loungen, var det på tide å boarde flighten til SFO. Dette var første gangen jeg skulle teste ut LX sitt nye C, så denne flighten så jeg frem til!
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2011, 15:43   #7
ESCOHA
Newcomer
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 1
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Gleder meg til fortsettelsen.....

Escoha
ESCOHA is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2011, 22:26   #8
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 426
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Quote:
Originally Posted by ESCOHA View Post
Gleder meg til fortsettelsen.....

Escoha
+1
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2011, 14:33   #9
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Synes ZRH er en meget effektiv flyplass, så etter å ha siklet litt på noen sveitsiske urverk i butikken rett utenfor loungen, beveget jeg meg mot gaten. Nettopp fordi ZRH er en effektiv flyplass, er det ikke noe vits i å forlate loungen selv om det blinker Go To Gate. Tok den velkjente ubemannede t-banen (med diverse kulydeffekter) ut av terminalen og mot dit long-haul flightene går fra. Siden jeg valgte å ikke være blant de første til å boarde, slapp jeg også å stå i noen som helst kø ved gaten.

LX brukte denne dagen bare en dør for boarding, 1L, så ble stående fast i broen ned sammen med resten av de uvaskede hordene. :P Fra spøk til alvor, en av ulempene med å boarde sist når de bare bruker en dør er nettopp dette med at man blir stående fast. La merke til at en dame hadde på seg en sekk med et lite norsk flagg, så prøvde å small-talke litt med henne. Viste seg at hun også skulle delta på samme seminar som meg ved UC Berkeley, så ja, kunne nok en gang konstatere at det er en liten verden etc.

Zurich — San Francisco
Flight: LX038
Avgang: 13:15
Maskin: A340-300
Sete: 11K

Da vi omsider kom oss ombord, var det bare ett ledig sete i K-raden. Jeg hadde på forhånd booket et K-sete, da LX' nye Business Class har såkalte "single seats" hvor man sitter helt for seg selv. Passer utmerket når man flyr alene og ønsker å sove. I det vi nærmer oss mitt sete (11K) kommenterer min nye venninne at "de som sitter her må være heldige, stakkars vi som må prøve å sove bak der ha-ha!" hvorpå jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle si at det faktisk var min plass, uten å virke som en voksen som stjeler godteri fra et barn for å senere fortelle at julenissen ikke finnes og at Justin Bieber faktisk synger med playback.



Klarte å formulere noe som at "Oi dæven! Dette var visst plassen min!" (hvem sier dæven these days, egentlig...) uten å røpe at jeg faktisk er en frequent flyer junkie, og at dette sete hadde blitt valgt ut med omhu etter x-antall timer foran FlyerTalk og etter to telefonsamtaler til Swiss sitt call center i Zurich. "Noen er visst mer heldige andre! Vi sees i San Francisco!". Min nye venninne hadde forlatt C-kabinen og som sistemann i C fant jeg meg til rette i mitt nye hjem i 11 timer. Fikk appelsinjuice og begynte å finne Zen.


Last edited by Robbiedeluxe; 21-09-2011 at 14:38.
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2011, 16:03   #10
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Siden jeg var blant de siste til boarde, var det ikke lenge til takeoff. Dette var også grunnen til at jeg valgte en appelsinjuice og ikke champagne. Er ikke så glad i å styrte champagne, med mindre jeg er på fest med folk som tåler mindre alkohol enn meg.

Etter takeoff kom purseren bort og introduserte seg selv. Så vidt jeg kan se, gjorde han dette etter statusrekkefølge, da herremannen foran meg også var SEN og han kom bort til oss først. Hyggelig fyr, men han kunne kanskje spare seg for så mye kroppslig kontakt neste gang. Han spurte om det var første gangen jeg var i SF og om det var noe som kunne gjøre fighten min bedre måtte jeg ikke nøle med å si i fra! Så kom nøttene frem (no pun intended).



Etter noen minutter begynte de serveringen av drikke. Spurte om en Cola Light m/sitron (var veldig tørst) og Champagne. En ting som plager meg litt med Swiss er at de allerede her spør hva du vil drikke til maten. Andre flyselskap jeg har opplevd i C kommer gjerne med drikkevognen rett før/etter maten for påfyll av vin. Derfor endte jeg opp med en interessant blanding av Champagne, Cola Light og rødvin.



Da var det bare å vente på maten. Dessverre har jeg klart å rote bort menyen, men som kjent sier et bilde mer enn tusen ord.

Forreten var ikke særlig god, og smakte litt polsk. Carpaccio er godt det, men når det er så tørt og serveres russian style med diverse rotfrukter så nah.



Etter en litt skuffende forrett tenkte jeg å safe med en ordentlig biff til hovedrett. Denne skuffet ikke, spesielt sausen stod til Star Gold!



Er ikke noe dessertmenneske, men what the hell. Flyr man premium, flyr man premium.



Etter maten gikk jeg en tur på toallettet. Tror jeg tok flere bilder, men det eneste jeg finner er dette av diverse fine små flasker.



Så var det på tide å sove litt. Leste et par artikler på iPaden min før jeg sovnet som et lite barn. Rett før approach inn mot SFO ble det servert en liten snack. Nudler er good stuff, så dette takket jeg ja til. God kylling og gode nudler.



Etter en nokså kort innflyvning til SFO landet vi på en eller annen rullebane og jeg gjorde meg klar til å spurte ut av flyet for å komme først til Immigration. Jeg er i de siste år blitt ganske flink på dette, men uheldigvis hadde en annen flight landet før oss, så det var masse kø i Immigration uansett. Som vanlig valgte jeg den tregeste køen (gikk etter forretningsreisende, men en asiatisk forretningsmann fikk litt problemer der framme -- hvem skulle tro at køen med alle gamlingene gikk raskere?!) så ble til og med tatt igjen av min nye venninne. Hun spurte om ikke vi kunne dele en taxi inn til byen siden, joda sa jeg. Lite visste jeg at hun hadde sjekket inn baggasje, så dette betød at jeg måtte stå i ytterligere 45 min med henne etterpå og vente på at hun fikk kofferten. Farvel superffektive plan om å ikke sjekke inn baggasje og løpe ut av flyet for å komme raskest gjennom Immigration...
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2011, 16:20   #11
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Taxituren inn til SF gikk uten problemer og med den sedvanelige køen inn mot bysentrum. Alle de øvrige seminardeltakerne hadde booket rom på Marriott, men siden jeg liker å gjøre ting på min egen måte og siden jeg tross alt er trofast Starwood medlem valgte jeg The Westin. Dette hotellet ligger 100 meter lenger ned fra Marriott, og med vår corporate rate fikk jeg en ganske ok pris for et superior room.

Gikk bort til Starwood Gold & Platinum desken og ble mottatt en av en hyggelig dame. Etter litt chit-chat om hvor jeg var fra, hva jeg skulle i byen kunne hun fortelle at jeg hadde blitt oppgradert til en suite. Sweet tenkte jeg. Her betaler jeg mindre enn resten av gjengen fra Norge og bor bedre! Videre fortalte hun om hva de kunne gjøre for at jeg skulle føle meg mer velkommen, jeg smilte og sa at jeg nok skulle klare å føle meg velkommen. Hun insisterte og siden jeg var i godt humør så smilte jeg og sa "hva med et norsk flagg?" hun smilte tilbake og sa "I'll see what I can do, enjoy your stay!".

Tok heisen opp til etasjen min og kunne konstatere at jeg var blitt oppgradert.


Stue/inngang.


Stue/inngang.


Stue/inngang.


Mot soverommet.


SENGEN. HERREGUD, SENGEN.


TV og walk-in closet.


Walk-in closet og 1 stk jakke.


Badet.

Etter at jeg var blitt ferdige med å ta bilder og teste ut sengen, ringte telefonen på rommet. Det var madammen som hadde sjekket meg, lurte på om rommet svarte til forventningene og om alt var i orden. Jeg svarte at alt var i skjønneste orden, hvorpå hun sier om jeg ikke ville se ut av vinduet for å se om jeg fikk øye på noe spesielt og "Experience The Westin Difference"....



Ble stum i et øyeblikk før jeg bare måtte le. Dette er hotellet sitt, det!
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2011, 16:39   #12
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Hadde et ganske tett program denne uken i SF, men her kommer det litt random bilder fra byen og Silicon Valley.


Det obligatoriske bildet.


Puss, puss så får du ...


Morton's Steakhouse.


Etter en dag hos Intel, var dette alt jeg hadde lov til å ta bilde av.


De har en time-capsule der også...


Var også en dag hos Cisco, og dette var det eneste jeg hadde lov å ta bilde av.

Litt bilder fra Alcazar:















Moods of Norway!

Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2011, 08:29   #13
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Det med flagget - konge!!
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2011, 10:01   #14
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Herlig rapport så langt Vil tro du ble litt satt ut når du så det norske flagget
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2011, 18:09   #15
Islending
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 854
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Wow! Det kaller vi service (flagget)!

Gleder meg til fortsettelsen!
__________________
Islending is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2011, 23:09   #16
JonF
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2007
Location: Skedsmo
Posts: 225
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Herlig rapport! Fortsett!
JonF is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2011, 07:47   #17
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Hvordan er setene å sove i? De ligner jo nesten på Swiss sine gamle F seter.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2011, 13:42   #18
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,621
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Haha, sykt bra med det flagget! (Dæven!)
view is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2011, 14:59   #19
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Steike! Dette var artig lesing Gleder meg til fortsettelsen!
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2011, 21:17   #20
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco!

Quote:
SENGEN. HERREGUD, SENGEN.
Hehe, etter å ha tilbragt tre døgn på Westin New York nylig, skjønner jeg akkurat hva du mener. Resten av hotellet var ikke noe spesielt, men sengen: zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.....
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DeluxeReport: Til Koh Samui i First Class! Robbiedeluxe TripReports 115 17-02-2014 00:43
DeluxeReport: Lufthansa & TAM Business Class — Sao Paulo og Santiago! Robbiedeluxe TripReports 33 10-10-2012 23:50
"Must see" på vei fra San Francisco til San Diego i bil BårdK Reiseforum 16 17-11-2011 16:12
Leiebil San Francisco til San Diego jcnorway Reiseforum 22 23-02-2011 23:06
Lufthansa og Swiss med Business Class tilbud ILS2 Reiseforum 11 12-05-2010 14:04


All times are GMT +2. The time now is 23:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.