Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2018, 00:43   #61
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Flybussene i Oslo

Bare for å få det helt klart AirbusTrond - var det så at du (og flere andre) ikke fikk være med 01:15-avgangen lørdag kveld selv om det var flere ledige sitteplasser?

Og når kom (og gikk) neste buss?

Jeg har selv kjørt både Flybussekspressen og OSL-ekspressen (men ikke SAS-bussen / FB2 og FB5), og slik passasjerbehandling hører ingen steder hjemme.
I min tid tok vi da med folk så lenge det var plass selv om det medførte noe forsinket avgang.
Selvfølgelig er sjåføren ferdig for dagen etter siste turen, men det er da ingen selvfølge å komme avgårde på minuttet når det er flere som vil være med og det er ledige plasser. Det kjøres uten tilskudd, og selskapet trenger nok alle inntekter de kan få.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2018, 08:36   #62
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Bare for å få det helt klart AirbusTrond - var det så at du (og flere andre) ikke fikk være med 01:15-avgangen lørdag kveld selv om det var flere ledige sitteplasser?

Og når kom (og gikk) neste buss?

Jeg har selv kjørt både Flybussekspressen og OSL-ekspressen (men ikke SAS-bussen / FB2 og FB5), og slik passasjerbehandling hører ingen steder hjemme.
I min tid tok vi da med folk så lenge det var plass selv om det medførte noe forsinket avgang.
Selvfølgelig er sjåføren ferdig for dagen etter siste turen, men det er da ingen selvfølge å komme avgårde på minuttet når det er flere som vil være med og det er ledige plasser. Det kjøres uten tilskudd, og selskapet trenger nok alle inntekter de kan få.
Hei!
Ja, klarte å komme fram til bussen ganske nøyaktig 0115. Det var da en mann som stod ute og billetterte, og så var der en sjåfør som satt inne i bussen. Bussen så ut til å være langt under halvfull.

Det er godt å høre at dette var ureglementert. Jeg skal sende en klage på dette. Uansett foranledning er det uproft å skjelle ut passasjerene på denne måten. De fremste i køen der sa jo også "only 5 minutes" - og det er jo korrekt - å ekspedere 5-10 flere passasjerer hadde ikke tatt mer tid enn det, vil jeg tro.

Det som for meg var det verste var at jeg ikke var klar over at det var satt opp en ekstra avgang kl 0145. Dette ble opplyst i informasjonsskranken, men det var ingen info fra Flybussen om dette på noe vis.

Som sagt - veldig dårlig omdømme for hele OSL og kollektivtilbudet i Oslo-Akershus dette, som jo ellers er veldig bra og får mye skryt. Dette var en skamplett.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2018, 12:35   #63
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Kvaliteten på den tjenesten som flybussen i Oslo leverer har dessverre en negativ utvikling etter min mening. Dette gjelder både service på flyplassen, ombord og nettsidene.

På flyplassen er det kun noen få sjåfører som holder hodet kaldt og klarer å ekspedere rolig og jevnt. Sikkert en ekstra kostnad, men å ha noen som tar seg av billettering og info fast plassert hadde ordnet mye. Ikke minst det kaoset som oppstår når en kommer fem min før avgang og skal ekspedere 20-30 personer. Sjåførene må også leke infoskranke til folk som er usikker på hvilken buss de skal ta, noe som heller ikke hjelper.

Om bord er det også så som så. Mange av bussene har relativt slitt interiør, har opplevd ganske ofte at seteryggen ikke klarer å holde seg oppreist og setebelter som er ødelagt. Og de hadde vært bedre om man spilte inn et bånd med stoppestedene og ga sjåførene en knapp å trykke på. For selv for oss som kan stoppestedene utenatt er det ikke alltid lett å forstå hva som sies...

Og ikke få meg til å begynne om nettsidene, det gjør bare vondt å bruke de, rett og slett vondt...
Enig med deg - men synes OSL ekspressen stort sett har hyggelige sjåfører. En gang hadde jeg forhåndskjøpt billett til feil avgang, men det fikk sjåføren ordnet uten problem. OSL ekspressen bruker jo de bussene som ble brukt til Rygge i sin tid tror jeg.

Har faktisk tatt bussen i Hong Kong selv om toget er langt raskere så var det greiere da jeg skulle til Hunghom. Komfortable seter bånd som tydelig annonserte neste stopp på kantoensisk, mandarin og engelsk. Nå brukes jo de bussene også som lokalbusser for befolkningen men selv i morgenrushet (kom jo inn med SAS) var det veldig greit. Samtidig også mye å se.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2018, 19:09   #64
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
OSL ekspressen bruker jo de bussene som ble brukt til Rygge i sin tid tror jeg.
Det er riktig, de nyeste bussene fra Ryggeekspressen går nå på OSL.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 16:14   #65
Turbomeca
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
Default Re: Flybussene i Oslo

Noen som vet hvor stor rabatt OSL-Ekspressen gir til folk som jobber på OSL? Da de startet opp tilbød de ingenting, noe som ikke virket veldig lurt. Nå ser jeg på nettsiden deres at de tilbyr en eller annen slags rabatt men at det må kjøpes direkte fra sjåføren; høres upraktisk ut. FB2/FB5 tilbyr klippekort til 45,- per klipp.
Turbomeca is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 16:20   #66
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Flybussene i Oslo

Nå var det riktignok en stund siden sist, men tok bussen OSL-Storo tisrdag, og ser prisen en mer enn inflasjonsjustert, og er nå oppe i 230kr en vei. Dog er det når jeg må vente 2 minutter på bussen, det som er raskest
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 17:11   #67
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Flybussene i Oslo

230 Gærningmoen-Storo blir vel omtrent akkurat det samme som flytoget til Oslo S og T-bane/buss videre til Storo? Sikkert ikke heeelt tilfeldig.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2018, 19:06   #68
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Flybussene i Oslo

De to minuttene burde du bruke til å kjøpe billetten på nett. Da er prisen 195 til Storo
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 22:08   #69
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Flybussene i Oslo

FB3 Bekkestua-OSL ble overtatt av Norgesbuss tidligere i, og nye busser skal være på vei inn i disse dager
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2020, 20:36   #70
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Flybussene i Oslo

Osl ekspressen starter opp fra og med 1 juli med reduserert rutetabell etter å ha vært Coronastengt siden mars. Flybussen forblir innstilt enn så lenge.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Last edited by Hypern; 24-06-2020 at 20:38.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2020, 11:58   #71
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,106
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Osl ekspressen starter opp fra og med 1 juli med reduserert rutetabell etter å ha vært Coronastengt siden mars. Flybussen forblir innstilt enn så lenge.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
FB3 og FB5 har planlagt oppstart med timesrute 6 juli. Trist syn og se ca 10 flybusser stå parkert og uvirksomme i Lommedalen helt fra midten av mars.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2020, 17:23   #72
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Flybussene i Oslo

Torp-ekspressen starter også opp 1. juli med et begrenset antall avganger tilpasset flyavganger.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 02:08   #73
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Flybussene i Oslo

Så stopper Flybussen i Oslo igjen, FB3 og FB5 innstilles fra lørdag 21. november.
Det sies vel ikke høyt, men det er liten tro på at Flybussen kommer i gang igjen før sommerprogrammet starter igjen

OSL-ekspressen og Torpekspressen kjører fortsatt enkelte avganger, men sterkt redusert tilbud. Det samme gjelder Værnesekspressen.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 21:38   #74
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Flybussene i Oslo

Jepp OSL ekspressen har maks 6-7 avganger pr dag nå. Men nei jeg var eneste passasjer på vei hjem fra OSL for halvannen uke tilbake på OSL ekspressen. Synes de alltid har kjørt halvfulle selv før corona, men like fullt et bra tilbud for oss som bor på østkanten. Halvtime til OSL på bussen er det lite som slår igrunn. Er nok bare et tidsspørsmål før de innstiller helt igjen nå som den "vanlige" flybussen om man kan kalle det det har kasta inn håndkleet enn så lenge.
Ser at Flytoget fortsatt kjører 10 minuttersfrekvens da som er det samme som vanlig.

Værnesekspressen ser jeg kjører halvtimesruter på hverdager for det meste - riktig nok en god del ned fra 10 minuttersruta som var vanlig før men i dagens situasjon kan man ikke kalle det et sterkt redusert tilbud. Nå ser jeg også at flybussen Stavanger innstilles fra og med mandag til uka.

Last edited by Hypern; 19-11-2020 at 21:45.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2020, 13:23   #75
StefanBerg
Newcomer
 
Join Date: Dec 2020
Posts: 2
Default Re: Flybussene i Oslo

Buss er nyttig. I det minste for få mennesker, som jeg ser.
StefanBerg is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2021, 00:55   #76
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Flybussene i Oslo

Flybussene i Oslo starter så smått opp igjen
Fredag 18.6.21 startet FB10 OSL-ekspressen opp igjen med noe færre avganger og ingen kjøring lørdag
Fra 1. juli starter også FB3 (Bekkestua/Lommedalen) og FB5 (Sentrum via Helsfyr-Carl Berner) opp med times frekvens
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2022, 17:56   #77
Staralliance
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2018
Posts: 121
Thumbs up Flybussen, linje 2 Oslo-Gardermoen i gang igjen

Da har endelig FB2 startet opp igjen etter å ha vært innstilt to års tid.
Det betyr at det nå er 2 avganger i timen mellom Helsfyr og Gardermoen (FB" + FB5). FB2 går fra Oslo sentrum via Tøyen og Ensjø før Helsfyr.
Jeg så Flybussen kjøre over Tøyen/Ensjø i dag.

Personlig har jeg vært overrasket over at det har tatt så lang tid å få denne ruten i gang igjen.
Staralliance is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2022, 20:53   #78
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Flybussen, linje 2 Oslo-Gardermoen i gang igjen

Ja det har tatt en del tid med disse flybussene. I tillegg kjørte jo flytoget en god stund med redusert frekvens.

Sent fra min SM-G990B via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2022, 23:16   #79
Bolle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Location: Amsterdam/Riga
Posts: 108
Default Re: Flybussen, linje 2 Oslo-Gardermoen i gang igjen

Håper de etterhvert kommer tilbake til kvartersruter Helsfyr-OSL
Bolle is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2022, 12:10   #80
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Flybussen, linje 2 Oslo-Gardermoen i gang igjen

Quote:
Originally Posted by Staralliance View Post
Da har endelig FB2 startet opp igjen etter å ha vært innstilt to års tid.
Det betyr at det nå er 2 avganger i timen mellom Helsfyr og Gardermoen (FB" + FB5). FB2 går fra Oslo sentrum via Tøyen og Ensjø før Helsfyr.
Jeg så Flybussen kjøre over Tøyen/Ensjø i dag.
Har du noen annen dokumentasjon på dette enn egen observasjon av en buss?

Kommer ikke fram på reiseplanleggeren verken til flybussen.no eller #Ruter/Entur, og står heller ingen rutetabell for FB2 på nettsiden
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Apollo starter Oslo-Tirana og Oslo-Sita (Kreta) sommer 2018 Navigator Flyforum 11 22-09-2017 19:18
Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo FlightDeck TripReports 17 03-07-2012 13:50
Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo FlightDeck TripReports 19 15-03-2012 13:07
DY starter Oslo-Lakselv-Oslo til sommeren 2011 LN-BEF Flyforum 14 02-07-2011 22:46
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteboerg-Oslo FlightDeck TripReports 16 16-01-2009 14:41


All times are GMT +2. The time now is 17:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.