Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-10-2014, 19:03   #21
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

En tom 757 (58T) kan teoretisk akselerere med ca 0,68g de første meterene på max effekt (ISA).
Deretter vil akselerasjonen avta noe mot rotate. Med MTOW vil den være ca halvparten, 0,34g.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2014, 22:32   #22
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Vil ikke avbryte kommunikasjonen her, bare kort innpå:
Hva er den PRAKTISKE betydningen av å vite hvor fort et fly akselrerer fra 0 til 100 km/t ? Hva kan det brukes til ?
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2014, 22:49   #23
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Quote:
Originally Posted by LN-SSL View Post
Vil ikke avbryte kommunikasjonen her, bare kort innpå:
Hva er den PRAKTISKE betydningen av å vite hvor fort et fly akselrerer fra 0 til 100 km/t ? Hva kan det brukes til ?
Til det samme som man bruker hvor raskt en personbil akselererer fra 0 til 100.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 13-10-2014 at 00:42.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 13:22   #24
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Til det samme som man bruker hvor raskt en personbil akselererer fra 0 til 100.
Jasså, skal du kjøpe deg fly, og ønsker et med god akselerasjon?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 13:36   #25
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Jasså, skal du kjøpe deg fly, og ønsker et med god akselerasjon?
Det er fullt mulig å ha interesse for og ofte reise med både fly og bil uten selv å være eier.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 14:20   #26
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Men hvordan kan dette brukes på samme måte som oppgitt akselerasjon for en bil? Skal du leie fly basert på 0-100?
Uansett er dette såre enkelt å regne ut, bare bruk Isaac's andre lov.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 14:54   #27
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

For den store andelen av flyintetesserte forummedlemmer som ikke har tilknytning til bransjen, vil dette være en fun fact på lik linje med antall motorer, MTOW, vingespenn, rekkevidde, materialvalg, fargeskjema osv., altså helt uten praktisk betydning. Akkurat som med akselerasjon for bil for meg. Uinteressant i praksis, men litt gøy og interessant likevel.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 16:17   #28
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Men hvordan kan dette brukes på samme måte som oppgitt akselerasjon for en bil? Skal du leie fly basert på 0-100?
Uansett er dette såre enkelt å regne ut, bare bruk Isaac's andre lov.
Om du sjekker et forum for flyinteresserte... dette forumet for eksempel... så vil du finne at man kan ha de utroligste grunner for å velge å fly med en flytype over en annen. Aksellerasjon er langt fra den mest obskure grunnen du vil finne her.

Når det gjelder å leie fly så flyr jeg bare kollektivt, slik som de fleste her på forumet. Man trenger altså ikke kjøpe eller leie et fly, men bare kjøpe billett hos de som bruker flyet. Det er visst flere firmaer som har funnet ut at dette er noe de kan gjøre business ut av og de selger regelmessig billetter til de som ønsker fly.

Selv om Newtons andre lov stemmer har det vist seg at det er en lite presis måte å beregne aksellerasjon for biler og det samme gjelder antagelig fly. Problemet er at effekten til motoren går med til mye annet enn å aksellerere objektet.

Ellers har jeg klart å avsløre hvordan jetmotorer virker:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	jet.jpg
Views:	2280
Size:	39.7 KB
ID:	37631  
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 16:50   #29
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Selv om Newtons andre lov stemmer har det vist seg at det er en lite presis måte å beregne aksellerasjon for biler og det samme gjelder antagelig fly. Problemet er at effekten til motoren går med til mye annet enn å aksellerere objektet
Newtons 2.de lov fungerer ikke på biler, men fungerer bra på fly

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 18:07   #30
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Om du sjekker et forum for flyinteresserte... dette forumet for eksempel... så vil du finne at man kan ha de utroligste grunner for å velge å fly med en flytype over en annen. Aksellerasjon er langt fra den mest obskure grunnen du vil finne her.

Når det gjelder å leie fly så flyr jeg bare kollektivt, slik som de fleste her på forumet. Man trenger altså ikke kjøpe eller leie et fly, men bare kjøpe billett hos de som bruker flyet. Det er visst flere firmaer som har funnet ut at dette er noe de kan gjøre business ut av og de selger regelmessig billetter til de som ønsker fly.

Selv om Newtons andre lov stemmer har det vist seg at det er en lite presis måte å beregne aksellerasjon for biler og det samme gjelder antagelig fly. Problemet er at effekten til motoren går med til mye annet enn å aksellerere objektet.
Helt feil, loven stemmer godt på fly. Motoren brukes til andre systemer, men vi kan gå ut fra packs off og feilen blir for liten til at den er interessant i denne sammenhengen. Rulle- og luftmotstand kan vi anta er proporsjonal med massen, og man derfor også se bort fra dette her.

Når det gjelder å velge fly ut fra teoretisk 0-100 blir det også helt feil. Det blir som å velge å sitte på med en Mercedes E280 taxi i stedet for en E250, fordi førstnevnte er i stand til å aksellerere bedre i et lyskryss. Noe man kan merke, men sannsynligvis ikke.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 18:37   #31
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Ser ikke helt det skadelige med denne tråden (i alle fall begynnelsen) Dette er litt koselig "fun facts", som bimboer som meg liker meget godt..

Jeg har faktisk lurt på hvor høy Chrysler bygningen er uten å hverken ha vurdert å kjøpe eller leie den
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 19:03   #32
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Ja, funfacts er moro, og slike ting gjør luftfart mer interessant. Synd man ikke kan bruke tallene til noe fornuftig. Vil man ha en rakett-takeoff bør man gjerne satse på en kort og glatt bane og en kort flight.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 20:56   #33
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Det blir jo mest lek med tall og det kan jo være moro nok. De fleste vil nok bruke veldig lang tid opp til 100 ved tomvekt siden motorene yter heller dårlig uten fuel
Nå manglet både 737 i diverse utgaver og A318/319 på listen godeste MOW linket til og jeg vil tro særlig noen av 737ene med høy thrustrating vil komme godt ut i et airliner drag race.( ny sport?)

Det vil være veldig sjelden man kan oppleve noe i nærheten av maks ytelse siden man stort sett alltid vil bruke lavere thrust enn maks under avgangen. Og de gangene man ikke gjør det er man gjerne tung uansett.
Størst mulighet er det på en slik flight som Dag Viking beskriver og i tillegg med elendig belegg
CFM is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 21:14   #34
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

A318 fra LCY sparket også godt, og var raskt i lufta.

Quote:
Originally Posted by Il-86 View Post
DC-9-21 mener jeg å huske at fresa rimelig raskt opp også.
Gikk ikke den på folkemunne som "DC-9 Sport"?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 21:30   #35
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post

Gikk ikke den på folkemunne som "DC-9 Sport"?
Stemmer det. Den hadde designator D9S og dermed var den enkel ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 23:32   #36
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

DC9-21 gikk vel også som "kystmopeden" om jeg ikke tar helt feil?

Ellers mener jeg den følte effekten av frasparket (akselerasjon) er bedre i en turboprop enn i en jet, men hvorvidt de faktisk er kjappere vet jeg ikke. Men Widerøe har jo -100 gående på 800m baner, og Vr er vel gjerne over 100KIAS...? Da har man ikke all verden med tid tilgjengelig for akselerasjon...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2014, 01:09   #37
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Fløy en av Air Greenland sine DHC-7 et par hopp på Grønnland for noen år siden. Vi skulle fra Nuuk og over til Maniitsoq på veien tilbake til SFJ, ved avgang fra Nuuk var vi fire passasjerer ombord, det kombinert med vinterføre på rullebanen førte hvertfall til den heftigste ankselerasjonen og påfølgende takeoff jeg noen sinne har opplevd. Det er eneste gangen jeg har opplevd å virkelig bli trykket skikkelig hardt tilbake i setet.

En nesten tom DHC-7 kommer flytter seg hvertfall fort fremover, men det er vel et fly for litt spesielt interesserte. Det eneste jeg har opplevd som er i nærheten av den er Widerøe sine minste hjulvisper
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2016, 22:14   #38
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 375
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Sånn apropos biler og fly... Jeg fikk sitte på i en Tesla Model S P85D på full strøm... Jeg hadde tenkt på det som omtrent som et lite lastet fly som ga bånn gass fra start, men det liknet ikke i det hele tatt. Hadde en hettejakke der hetta hadde krøllet seg bak nakken, og det gjorde vondt... :-)
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2016, 22:29   #39
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Til det samme som man bruker hvor raskt en personbil akselererer fra 0 til 100.
Nei, dette gir mening. Hvor fort et fly akselerer til 100 km/h er egentlig uinteressant. Det interessante er V1, V2, VR.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2016, 23:26   #40
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Satt baki en fullastet Icelandair DC-8-60 (61 eller 63) en gang og brukte stoppeklokke, det tok over 1 minutt fra begynnelsen på T/O til lift-off. Var ikke mye bane igjen men den fikk karret seg av og klatret opp.
Tror ikke jeg har sett mere enn 35-40 sekunder senere. 60+ begynner å bli spennende.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvordan best og raskest få ned SAS sin CASK? Radiv Flyforum 15 05-12-2016 20:28
Raskest gold alekbj92 Reiseforum 0 22-06-2014 03:08
Torp Sandefjord vokser raskest i Europa NorwayDY Flyforum 0 24-05-2013 23:04
Rygge vokser raskest i Europa Wig-wag Flyforum 1 25-10-2010 11:44
Miniquiz: Hvilket fly er dette og hvilket land? anders320 Flyforum 25 28-03-2008 21:11


All times are GMT +2. The time now is 17:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.