Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-08-2022, 08:28   #201
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,223
Default Frosne bær i håndbagasjen

Moderen har vært på besøk hos oss noen dager nå. Hun drar hjem i dag med WF fra TRF til BGO. Hun vil ha med litt frisone multer hjem. Går det greit å ta med gjennom sikkerhetskontrollen?
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 08:43   #202
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,344
Default Re: Frosne bær i håndbagasjen

Det burde gå fint. Hadde selv med en kokosnøtt av alle ting i fjor, også fra TRF forøvrig. Den inneholder jo veske, men etter litt risting så godkjente han den. Jeg pleier som regel å ha med litt frukt å håndbagasjen, men bare i utlandet de sjekker frukt nøye. Er jo også lite væskeinnhold i multer, så de blir jo ikke så «synlige» på skjermen som en agurk f.eks.
Jeg synes også de er flinkere og hyggeligere i sikkerhetskontrollen på mindre flyplasser her i landet, blir kanskje feil å si mindre strenge, men er flere ganger den siste tiden på TOS typ håndsprit og nesespray har fått ligge i sekken min igjennom maskina.
__________________
upcoming: feb: TOS-OSL-TOS (DY), mar: TOS-OSL-TOS (DY)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2022, 08:26   #203
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,223
Default Re: Frosne bær i håndbagasjen

Takk LN-HFH. Det gikk fint å ta bærene i håndbagasjen. De har kommet seg trygt til Bergen.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2023, 18:11   #204
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,823
Default Re: Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Fra 2024 er målet at man på CPH ikke lenger behøver ta ut elektronisk utstyr når man går gjennom sikkerhetskontrollen

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/fl...P8uHhLFYui3zm0

Quote:
Flyrejsende kan beholde computere i bagagen gennem kontrol fra 2024
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-02-2023, 17:50   #205
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,223
Default Insulin penn på fly

Det nærmer seg turen til Tyskland nå. Vi drar lørdag 25. februar. Et kjapt spørsmål i den forbindelse. Etter operasjonene jeg har vært gjennom samt at de under siste operasjon fjernet deler av bukspyttkjertelen har gjort at jeg fremdeles har behov for insulin. Jeg håper det går over etterhvert, men vi får se. Er det kurant å ta det med inn i kabinen på flyet? Jeg trodde det var uproblematisk, men jeg ble litt i tvil når jeg prøvde å hjelpe kona med en chartertur i mai. På Apollo sine sider står det klart og tydelig at en må ha med bekreftelse fra lege på at en bruker insulin skrevet på engelsk. Vi flyr med Lufthansa. Ikke noe stor sak å skaffe en slik bekreftelse, men akkurat denne uken er livlegen min på ferie. Assistentlivlegen fikser det nok om det er behov.
__________________
Upcoming flights: Juni OSL- MXP-CPH-OSL (SK), juli OSL-DUB-OSL (SK), juli OSL-BCN-OSL (SK)
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2023, 22:23   #206
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,088
Default Re: Insulin penn på fly

Jeg har fløyet verden rundt med insulinpenn i snart 30 år og har aldri opplevd problemer med dette. I enkelte situasjoner har jeg i sikkerhetskontrollen på forhånd opplyst at jeg har insulinpenn i håndbagasjen, men det har stort sett vært når det har vært kort tid til flyavgang. De første årene brakte jeg med meg en erklæring fra legen om at jeg har diabetes type 1 og derfor er avhengig av insulin. Men jeg har ikke brydd meg med å fornye erklæringrn siden det aldri har vært nødvendig å bruke denne. Insulinpenn i håndbagasjen er nok ikke så uvanlig og de fleste sikkerhetskontrollører er nok godt kjent med hva dette er for noe. Veskemengden i ampullen/sprøyten er jo også begrenset.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2023, 10:32   #207
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Insulinpenn kan man selvsagt ta med, som sagt de fleste som er ansatte i sikkerhetskontroller rundt om er nok godt kjent med at dette ikke er helt uvanlig. Hvis ikke hadde man i praksis ilagt diabetikere flyforbud om det ikke var lov. Min far har pacemaker og kan ikke gå gjennom metalldetektorer så han har legeerklæring på det (blir vel patdown hver gang for han da)

Last edited by Hypern; 21-02-2023 at 10:34.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2023, 10:35   #208
B350ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2011
Location: TRF&RYG
Posts: 281
Default Re: Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

For mange år siden hadde jeg betakaroten (et gult pulver) i en spesial-thermos med i innsjekket bagasje. Ble kalt ut av flyet, inn på et kontor til et "intervju". Thermosen kunne ikke åpnes pga. fare for å spre ekstremt fargerikt pulver, så det ble en diskusjon om den dokumentasjonen jeg hadde og formålet med pulveret (forskning). Fikk til slutt lov til å board'e og bagasjen ble med. Dette er siste gang jeg skal gjøre en "tjeneste" for mine forsker-venner....
B350ER is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2023, 10:53   #209
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,223
Default Re: Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Takk til både Espen og Hypern. Da tar jeg med meg insulinpennene i håndbagasjen uten noe mer legeerkæring. Jeg har fått en beskrivelse av sykdom og hva jeg har vært gjennom på engelsk av legen min. Der er det også lagt ved medisinliste hvor det fremgår at jeg tar insulin.
__________________
Upcoming flights: Juni OSL- MXP-CPH-OSL (SK), juli OSL-DUB-OSL (SK), juli OSL-BCN-OSL (SK)
SK384 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva kan man finne på i Filippinene? Sondbjo Reiseforum 31 20-07-2012 11:01
Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen Trdfly Flyforum 118 26-02-2012 20:41
Hva kan man gjøre på Schipol? MARIT 77 Reiseforum 8 19-10-2011 11:00
Hva man kan gjøre om man er lei TSA... Fredrik Propell Småprat 3 01-08-2011 21:07
Man kan si hva man vil om skitne AF fly, SAS går de i næringen! LN-AFG Flyforum 24 04-06-2007 21:35


All times are GMT +2. The time now is 11:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.