Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-08-2011, 02:17   #21
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default

Quote:
Originally Posted by Someone View Post

Og det er dyrere å kjøre til RYG enn OSL, og forskjellen i kollektivtransporten er ikke så stor

Men ja, Rygge har en fremtid som en sekundær flyplass til Oslo, for de som enten er gjerrige eller har dårlig råd
Hva mener du med dette?

Det kommer vel an på hvor du reiser fra om det er dyrere å kjøre til RYG enn til OSL?

RYG vil vel kunne være en grei flyplass hvis avgangene og destinasjonene klaffer for andre enn de gjerrige eller fattige også? Selv kjenner jeg mange som setter pris på 5 til 40 minutters reisevei til flyplassen i stedenfor 90 til 120 minutter når de skal til London eller Berlin.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 02:17   #22
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Hvordan kan Rygge gå så mye i minus når Torp går veldig mye i pluss?

Quote:
Originally Posted by plane-spotter View Post
Ser poenget med dårlig råd eller gjerrig, men blir litt for enkelt. Det bor nesten 300 000 tusen mennesker i Østfold, og Rygge ligger omtrent midt i fylket. Det er klart det er marked for i alle fall en rute til en HUB. Problemet er selfølgelig at ingen selskaper vil konkurere med seg selv fra OSL, som igjen har blitt nevnt en del ganger her inne.
MEN, som "RYKogREIS" poengterer, så skal man ikke undervurdere RYG. En grunn er de fine prisene på RYG (bortsett fra for småfly). Grunn nummer to er det faktum at Nærheten til OSL og selskapers frykt for å konkurere med seg selv IKKE nødvendighvis er en ulempe. Det er ikke skrevet i leksikon at absolutt alle nettverksselskaper må fly til OSL, mens nærheten kan tiltrekke seg flere selskaper ala Ryanair, som ikke finnes på OSL.

Akkurat som det ikke er sikkert at Ryanair eller Norwegian blir på Rygge for alltid, som kan man aldri utelukke at selskap som Wizzair, KLM, og EasyJet en gang vil vise interesse for flyplassen.

Til slutt, hadde Norwegian hatt fem basefly på RYG og tallene fortsatt var røde, så tror jeg fortsatt pipa hadde hatt en annen tone en slik det er nå. Skepsisen til Ryanair er nok høy her inne, mens den ikke er like høy blant passasjerer generelt.
Hadde ikke vært dumt med KLM så man iallefall hadde klart å fått ett nettverksselskap der.
Greit å ikke bare bruke Ryan når man skal fly.
Men den vanlige uintresserte flyforbuker tenker nok ikke slik som mange andre her inne vil jeg tro.
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 07:50   #23
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Hvordan kan Rygge gå så mye i minus når Torp går veldig mye i pluss?

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Hva mener du med dette?

Det kommer vel an på hvor du reiser fra om det er dyrere å kjøre til RYG enn til OSL?

RYG vil vel kunne være en grei flyplass hvis avgangene og destinasjonene klaffer for andre enn de gjerrige eller fattige også? Selv kjenner jeg mange som setter pris på 5 til 40 minutters reisevei til flyplassen i stedenfor 90 til 120 minutter når de skal til London eller Berlin.
Nå satte jeg tingene litt på spissen her, men jeg ser fremdeles ikke at Rygge kan bli noe mer enn en sekundærflyplass for markedet fra Oslo. Noe ala Stanstead i beste fall

Selvsagt kommet det an på, men tok nå basis for folk fra Oslo, så tok utgangspunkt i Oslo S

Ja, selvsagt er flyplassen fin for de som bor i området, og dermed slipper å kjøre til OSL. Men jeg er fortsatt spørrende til hvor stort dette markedet er, hvilket ting også tyder på da det ikke virker være lett opprettholde ruter primært myntet på lokalmarkedet. Tenker da f.eks på innenlandsrutene, hvor DY ikke gjør/gjorde det spesielt bra. Ihvertfall ikke med 737-materiell, men det samme gjelder TRF. Men dette gjør også at dere ofte for det må kjøre til OSL hvis man skal reise et annet sted eller en annen dag enn når Ryanair flyr

Rygge kommer ikke til å forsvinne, og har sin funksjon, men om den noen gang vil oppfylle Thon og Orkla sine krav til avkastning stiller jeg med tvilende til.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 12:11   #24
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Hvordan kan Rygge gå så mye i minus når Torp går veldig mye i pluss?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Rygge kommer ikke til å forsvinne, og har sin funksjon, men om den noen gang vil oppfylle Thon og Orkla sine krav til avkastning stiller jeg med tvilende til.
Om Thon ikke tjener penger sånn direkte på Rygge i første omgang, så kanskje han får inn pengen likevel hvis turister som kommer til landet med Ryanair bor på hotellene hans. (Den myten noen prøver å etablere om at det bare er fattigfolk og riff-raff som reiser med Ryanair, er fryktelig feil).

Men hvis Orklas intensjon med å investere i Rygge var å få gode forbindelser for forretningsreiser, så er de nok skuffet.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mye vind i Alta i går LN-VLE Småprat 0 14-11-2012 20:26
The Airplane Geeks Podcast- Veldig mye bra stoff! Farmer Flyforum 0 05-09-2010 08:50
Osl 10. mai Korean, PIA og mye mye mer :D Terje Bilder & foto 4 12-05-2008 13:24
Fikk ikke så veldig mye spennende på Flesland..Men erlingjo Flyforum 18 04-08-2006 14:12
ikke så veldig mye spennende på Flesland i dag, Men.... erlingjo Flyforum 17 02-08-2006 09:18


All times are GMT +2. The time now is 15:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.