Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-04-2019, 20:11   #401
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Eirik S View Post
Jeg ville ikke vært komfortabel med en flytur i 737 Max i nærmeste fremtid.
Rundt halvparten av alle flyulykker med kommersielle flyselskap skyldes handlinger (utilsiktede eller tilsiktede) foretatt av pilotene. Videre kommer ATC feil, vær, material tretthet, sabotasje osv. (Til slutt må vi selvfølgelig også ta med produksjonsfeil.) Du har to muligheter når du er ute å flyr: Enten kommer du frem - eller ikke. Jeg ville ikke satt pengene mine på at den neste store ulykken blir med en 737 MAX (særlig ikke etter den fullstendige gjennomgangen flytypen får nå). Det kan like gjerne være en A320 som går i bakken neste gang. Så hvis det skal være noen logikk i "redselen" din, bør du kanskje ofre dette en tanke.

(For private og chartrede fly, utgjør pilotfeil ca 90 % av alle krasjer.)
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2019, 20:51   #402
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
Rundt halvparten av alle flyulykker med kommersielle flyselskap skyldes handlinger (utilsiktede eller tilsiktede) foretatt av pilotene. Videre kommer ATC feil, vær, material tretthet, sabotasje osv. (Til slutt må vi selvfølgelig også ta med produksjonsfeil.) Du har to muligheter når du er ute å flyr: Enten kommer du frem - eller ikke. Jeg ville ikke satt pengene mine på at den neste store ulykken blir med en 737 MAX (særlig ikke etter den fullstendige gjennomgangen flytypen får nå). Det kan like gjerne være en A320 som går i bakken neste gang. Så hvis det skal være noen logikk i "redselen" din, bør du kanskje ofre dette en tanke.

(For private og chartrede fly, utgjør pilotfeil ca 90 % av alle krasjer.)
Men kommer ikke noen disse pilotfeilene av at det av og til skjer noe med flyet først. Og så er ikke pilotene i stand til å løse problemet (som faktisk var løselig), eller så håndterer de problemet på feil måte.

Altså ville ingenting skjedd hvis flyet ikke feilet litt først.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2019, 21:50   #403
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Hmmm kilde ? (helst en kilde som er i fra dette århundret og som har vært i Seattle (Bakevja) de siste 5-10 årene) Boeing har alvorlige problemer, såpass alvorlige at det er unødvendig å konstruere tenkte tilleggs problemer - tatt rett ut av luften uten noen som helst sammenheng.
Våte drømmer repeteres ofte i håp om at de blir virkelighet?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2019, 22:48   #404
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 103
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
Rundt halvparten av alle flyulykker med kommersielle flyselskap skyldes handlinger (utilsiktede eller tilsiktede) foretatt av pilotene. Videre kommer ATC feil, vær, material tretthet, sabotasje osv. (Til slutt må vi selvfølgelig også ta med produksjonsfeil.) Du har to muligheter når du er ute å flyr: Enten kommer du frem - eller ikke. Jeg ville ikke satt pengene mine på at den neste store ulykken blir med en 737 MAX (særlig ikke etter den fullstendige gjennomgangen flytypen får nå). Det kan like gjerne være en A320 som går i bakken neste gang.[...]
Jeg er også selvfølgelig klar over at det er mange faktorer som spilller inn her.

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
[...]Så hvis det skal være noen logikk i "redselen" din, bør du kanskje ofre dette en tanke.
Men, jeg reagerer på denne setningen. Jeg er ikke av de som lett hopper på en hype for noen verdens ting, men å skrive dette fremstår som noe arrogant når det dreier seg om en flytype som ulike luftfartsmyndigheter verden rundt faktisk har sett seg nødt til å sette på bakken av sikkerhetshensyn. Å antyde at de eventuelt bruker sikkerhet som et vikarierende motiv for for noe annet fremstår som i overkant konspiratorisk, etter mitt syn. Det vi har sett så langt er at samme feil sannsynligvis har medvirket til at to kliss nye fly har gått i bakken. Da er det, etter mitt skjønn, lite som taler for at:
Quote:
[...]flyet er trygt. Resten er politikk og handelskrig[...]

Last edited by Eirik S; 10-04-2019 at 00:41.
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2019, 23:23   #405
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Akkja, har heldigvis lenge før Maxkrisen booket ytterligere 26 kortturer i Europa i år med LH 32x .. Vil heller ikke booke Max foreløpig, men gjerne classic... Har et selskap begge 737 typer vil jeg foreløpig stå over...
Ikke umulig at nettopp Lufthansa blir Max kunde
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2019, 09:13   #406
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Eirik S View Post
Å antyde at de eventuelt bruker sikkerhet som et vikarierende motiv......
Nei det er ikke det jeg prøver å formidle. Man har funnet årsakene og løst problemene = trygt fly. Det tryggeste for flysikkerheten nå er derfor å få MAXen opp i lufta igjen. (Det mer usikre alternativet er å fly med eldre fly - eller å la være å fly.) Men nå er det altså neste akt med heksejakt. Det er greit det, men få nå flyene i lufta!
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2019, 11:40   #407
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

https://www.washingtonpost.com/busin...=.68f6c8971fd4
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2019, 17:57   #408
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 103
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
Nei det er ikke det jeg prøver å formidle. Man har funnet årsakene og løst problemene = trygt fly. Det tryggeste for flysikkerheten nå er derfor å få MAXen opp i lufta igjen. (Det mer usikre alternativet er å fly med eldre fly - eller å la være å fly.) Men nå er det altså neste akt med heksejakt. Det er greit det, men få nå flyene i lufta!
Har FAA og/eller andre luftfartsmyndigheter godkjent løsningen og erklært flyene trygge, slik at flyforbudet er opphevet? Hvis nei, er de per definisjon ikke tryge enda.
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2019, 20:18   #409
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Eirik S View Post
Har FAA og/eller andre luftfartsmyndigheter godkjent løsningen og erklært flyene trygge, slik at flyforbudet er opphevet? Hvis nei, er de per definisjon ikke tryge enda.
Så vidt meg bekjent er alle kommersielle fly som noen gang har styrtet (inkludert de to siste B737 MAX) vært godkjent av en eller flere luftfartsmyndigheter. Det kan umulig ha vært helt trygt likevel.

Siden du også skriver "per definisjon" lurer jeg umiddelbart på hvilken definisjon du sikter til.
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2019, 21:14   #410
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 103
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
Så vidt meg bekjent er alle kommersielle fly som noen gang har styrtet (inkludert de to siste B737 MAX) vært godkjent av en eller flere luftfartsmyndigheter. Det kan umulig ha vært helt trygt likevel.

Siden du også skriver "per definisjon" lurer jeg umiddelbart på hvilken definisjon du sikter til.
Etter min begrensede kunnskap på dette området, så er det slett ikke slik at luftfartsmyndigheter rundt omkring deler ut garantier, de sertifiserer at flytypen er trygg nok til å benyttes i kommersiell virksomhet. Det opp til luftfartsmyndighetene, ikke meg eller deg, å definere hva som ligger i trygg nok, og vurdere om flytypen oppfyller kriteriene. Når de da, etter en eller flere hendelser, beslutter at flytypen skal settes på bakken er det fordi de mener at det har fremkommet opplysninger som taler for at flytypen for tiden ikke er trygg nok.
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2019, 22:56   #411
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
Nei det er ikke det jeg prøver å formidle. Man har funnet årsakene og løst problemene = trygt fly. Det tryggeste for flysikkerheten nå er derfor å få MAXen opp i lufta igjen. (Det mer usikre alternativet er å fly med eldre fly - eller å la være å fly.) Men nå er det altså neste akt med heksejakt. Det er greit det, men få nå flyene i lufta!
Du er igjen litt raskt ute, et av problemene har en løsning som er overlevert FAA for godkjennelse, det andre problemet er identifisert men ikke løst.

Boeing har klart et anderledes syn på dette enn det du legger frem, men hva vet vel noen her i Bakevja om slikt
Det at man reduserer produksjon tempoet fra 52 til 42 maskiner i måneden viser at dette vil ta tid - noe markedet (børs) også reagerte på (ned 11% fredag, 4% på mandag og ligger nå på USD 330.00 i dag (ned fra USD 369 på fredag).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2019, 11:53   #412
Solkysten
Newcomer
 
Join Date: Apr 2019
Posts: 2
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Så 2 United Max ta av i KIAD få dager siden. Taxet fra gate så jeg regner med det var pax ombord. Trodde de var gounded??
Solkysten is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2019, 11:54   #413
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Solkysten View Post
Så 2 United Max ta av i KIAD få dager siden. Taxet fra gate så jeg regner med det var pax ombord. Trodde de var gounded??
De er grounded, men sikker på at det ikke var en 737NG med scimitar winglets du så?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2019, 13:33   #414
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
De er grounded, men sikker på at det ikke var en 737NG med scimitar winglets du så?
United har vel bare Max 9 - men de er også parkert på linje med Max 8
Rland is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2019, 14:32   #415
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd



Fin denne fra FT sin instagram
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Clipboard01.jpg
Views:	822
Size:	138.1 KB
ID:	46837  
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2019, 14:56   #416
Solkysten
Newcomer
 
Join Date: Apr 2019
Posts: 2
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Visste ikke at -800 kunne ha MAX winglets,( en opp og en ned). Det forklarer en del. Hvordan ser jeg forskjell på -800 og en MAX? Har fløyet 737-600,700,800 noen år, men ikke MAX.
Solkysten is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2019, 15:40   #417
Scooter01
ScanFlyer Old
 
Scooter01's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 1,964
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Solkysten View Post
Visste ikke at -800 kunne ha MAX winglets,( en opp og en ned). Hvordan ser jeg forskjell på -800 og en MAX? MAX.
Joda, United har en god del 737-824 med scimitar winglets, Den største synbare forskjellen er størrelsen (fasongen) på motorene. -MAX har en del større motorer.

Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood...
Scooter01 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2019, 15:42   #418
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Scooter01 View Post
Joda, United har en god del 737-824 med scimitar winglets, Den største synbare forskjellen er størrelsen (fasongen) på motorene. -MAX har en del større motorer.



Scooter01


Og når man kommer nærme nok har jo MAX en annen haletupp/APU eksosutgang. Mer ala 787 enn den klassiske 737 «rompa»
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2019, 15:47   #419
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Max har også slike tagger bak motorene som dreamliner..
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2019, 16:16   #420
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Solkysten View Post
Visste ikke at -800 kunne ha MAX winglets,( en opp og en ned). Det forklarer en del. Hvordan ser jeg forskjell på -800 og en MAX? Har fløyet 737-600,700,800 noen år, men ikke MAX.
Det er ikke helt de samme. Wingletene på MAX er utviklet av Boeing og Split Scimitar-winglet’ene på NG er utviklet av APB (som sto bak de originale ‘blended’ winglet’ene for NG og 3-/500.

https://www.aviationpartners.com/air...nded-winglets/
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 777X - statustråd LN-MOW Flyforum 210 15-03-2024 22:53
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 RJon Flyforum 36 15-03-2024 18:39
Norwegian 737MAX - statustråd LN-HFH Flyforum 202 02-06-2023 13:08
COPA bestiller 61 737MAX LN-MOW Flyforum 2 11-04-2015 16:28
Boeing med 737MAX winglets til 737NG Someone Flyforum 33 12-03-2015 15:42


All times are GMT +2. The time now is 13:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.