Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2010, 11:28   #1
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
SAS SAS: Flyprisene skal opp 2011

John S. Dueholm i SAS sier at SAS-billettpriser vil gå opp i 2011 sammenlignet med 2010.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2017520.ece

Norwegian derimot lover å holde prisene nede.


Hehe, man kan ikke gjøre annet enn å le av SAS. Makan til inneffektivt selskap skal man lete lenge etter.
I 2011 kommer de til å miste ytterligere markedsandlerer
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 11:42   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Man kan le så mye man vil, men SAS greier nå å fylle en del fly til høyere pris enn DY på en del destinasjoner. Har selv fløyet OSL-ARN noen ganger i det siste. Der har SK gått nesten smekk full, mens DY har ligget 1000 kr lavere i pris hver vei, med belegg på rundt 40-60%.

På en del markeder greier de med andre ord å ta ut høyere pris enn den lokale konkurrenten, mens på andre markeder (ferie/fritid) er det antagelig annerledes. Blir spennende å se på hva som skjer fremover.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 11:54   #3
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Kan ikke se hvad der er at le af her. Alle virksomheder (incl. flyselskaber) skal forsøge at få så høj pris for deres varer som muligt iht. udbud/efterspørgsel. Med en tendens til øget efterspørgsel og stigende priser på verdensplan - og ikke mindst fulde fly hos SAS - er der vel intet mærkeligt i at SAS vil forsøge at hæve priserne også.

At DY siger de ikke vil er jo i bedste fald et PR-stunt. Naturligvis vil de det hvis muligheden byder sig. Og hvis ikke, så ville jeg da være mere end almindeligt bekymret, hvis jeg var aktionær i DY, såfremt de har en strategi om ikke at få den højest mulige pris for deres "varer".
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 11:59   #4
Spantax
ScanFlyer Virgin
 
Spantax's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
At DY siger de ikke vil er jo i bedste fald et PR-stunt. Naturligvis vil de det hvis muligheden byder sig. Og hvis ikke, så ville jeg da være mere end almindeligt bekymret, hvis jeg var aktionær i DY, såfremt de har en strategi om ikke at få den højest mulige pris for deres "varer".
Dette var jo i DN, så Ola Dunk leser kanskje ikke den, men likevel: Selvsagt er det DY sier et PR-stunt. Og det er jo slik de hamrer inn budskapet sitt: "DY billig - SK dyrt". DET er de gode på. SAS fremstår ofte som litt klønete med sine uttalelser.
__________________
Spantax is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 12:16   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by Spantax View Post
Selvsagt er det DY sier et PR-stunt. Og det er jo slik de hamrer inn budskapet sitt: "DY billig - SK dyrt". DET er de gode på. SAS fremstår ofte som litt klønete med sine uttalelser.
Det er vi helt enige om

SAS har meget at lære her, men omvendt, så er jeg sikker på at en sådan strategi ikke virker helt så godt overfor biz-segmentet, som overfor Ola Dunk. Personligt bliver jeg ihvertfald træt af at høre på selskaber, der altid er billigst, flyver med nye og miljørigtige fly selvom hovedparten er gamle, indfører gebyrer for pax skyld osv osv.

John Dueholms udtalelse er helt sikkert henvendt mod aktionærerne, der skal forsikres om bedre indtjening i fremtiden og så har han ikke tænkt så langt at denne udtalelse virker modsat på visse typer pax og ikke mindst giver DY en mulighed for at komme med lidt spin og en påstand om det modsatte.

SAS har meget at lære PR-wise, men jeg håber aldrig de falder ned på det niveau som visse andre holder.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 12:16   #6
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,011
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

På tide at det blir litt dyrere å fly en å parkere bilen på OSL, eller ta flytoget til flyplassen.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 12:22   #7
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
På tide at det blir litt dyrere å fly en å parkere bilen på OSL, eller ta flytoget til flyplassen.
Absolut - og også på tide at det bliver lidt billigere at parkere eller tage flytoget
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 12:32   #8
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
I 2011 kommer de til å miste ytterligere markedsandlerer
Jøss, har vi fått en spåmann på forum også nå?
Stian is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 12:33   #9
Spantax
ScanFlyer Virgin
 
Spantax's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Det er vi helt enige om

SAS har meget at lære her, men omvendt, så er jeg sikker på at en sådan strategi ikke virker helt så godt overfor biz-segmentet, som overfor Ola Dunk. Personligt bliver jeg ihvertfald træt af at høre på selskaber, der altid er billigst, flyver med nye og miljørigtige fly selvom hovedparten er gamle, indfører gebyrer for pax skyld osv osv.

John Dueholms udtalelse er helt sikkert henvendt mod aktionærerne, der skal forsikres om bedre indtjening i fremtiden og så har han ikke tænkt så langt at denne udtalelse virker modsat på visse typer pax og ikke mindst giver DY en mulighed for at komme med lidt spin og en påstand om det modsatte.

SAS har meget at lære PR-wise, men jeg håber aldrig de falder ned på det niveau som visse andre holder.
Kunne ikke sagt det bedre selv
__________________
Spantax is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 12:35   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post

Hehe, man kan ikke gjøre annet enn å le av SAS.
Hva burde de gjort, etter din mening, for at du ikke skulle ledd av de?
Senket prisene eller holdt de på samme nivå som nå?
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 13:11   #11
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Bare en generell betraktning: Av og til, både når man leser aviser og når man leser poster på forumet her, skulle en tro at å drive flyselskap er en slags konkurranse. Den som har lavest priser, flest fly, flest passasjerer eller størst vekst vinner. Men hva vinner de? Førstepremien? En gullmedalje? Hovedpoenget ved å drive flyselskap (og annen privat virksomhet for den saks skyld) er å drive såpass fornuftig at man tjener penger. Flere penger må inn i selskapet enn ut. Om et selskap må øke prisene for å tjene penger, er ikke det nødvendigvis noe å le av. Det kan være prisøkningen som gjør at selskapet lever videre og arbeidsplasser sikres.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 13:30   #12
LN-Capt
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Shanghai
Posts: 79
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
. Det kan være prisøkningen som gjør at selskapet lever videre og arbeidsplasser sikres.
Det er da ikke sånn at man driver forretning for at arbeidsplasser skal sikres (kanskje med unntak av statlig eide selskap). Å sysselsette mennesker kommer som en naturlig følge av sunn drift og evt ekspansjon.
Det bør ikke være slik at man begynner i enden "hvordan skal vi sikre disse arbeidsplassene"?..
Da havner man fort inn i en usunn sirkel.

Jeg mener staten ikke har noe å gjøre som eier av et kommersielt flyselskap i 2010. Hva godt skal det tjene til?
LN-Capt is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 13:41   #13
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default

Quote:
Originally Posted by LN-Capt View Post
Å sysselsette mennesker kommer som en naturlig følge av sunn drift og evt ekspansjon.
Jeg er ikke uenig med deg i det Jeg satt det i prioritert rekkefølge.

Men om pengene, arbeidsplassene eller tjenesteproduksjonen er viktigst, er vel et verdispørsmål. Altså ikke noe fasitsvar.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 13:46   #14
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
John S. Dueholm i SAS sier at SAS-billettpriser vil gå opp i 2011 sammenlignet med 2010.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2017520.ece

Norwegian derimot lover å holde prisene nede.
Auda, John.... Ikke helt heldig, selv om det er sant.
Norwegian er kjapt ute med å bedyre at de ikke skal øke prisene, men fakta er at netsne hver gang de er ute og sier at de ikke vil øke prisene, så gjør de det allikevel, men de er smarte nok til ikke å utbasunere det. Det man kan gjøre - om man har tilgang til f.eks. Amadeus er å sjekke prisene i hele strukturen, og da oppdager man fort at DY er raske til å øke et par bookingsklasser med en 50-lapp her og en 100-lapp der - men de rører selvsagt ikke laveste pris... Smart!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 13:51   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by LN-Capt View Post

Jeg mener staten ikke har noe å gjøre som eier av et kommersielt flyselskap i 2010. Hva godt skal det tjene til?
[mod] Det er en helt annen debatt og kan tas i en annen traad. [/mod]

Man behoever kun aa se til USA saa vil man se at SAS har rett. Selv om Europa ikke har gaatt igjennom den samme kapasitetsreduksjonen, skapes det likevel mye ny trafikk og oeket press paa en del destinasjoner. Ogsaa i USA har man selskaper i samme kategori som f.eks. Ryanair, som til en stor grad operer paa sekundaere flyplasser og byer, men disse har sin nisje og opererer til en stor grad utenom radaren til 'de store'. Europa er ikke fullt saa segmentert, men man ser likevel en del av de samme passasjertendensene og mange unngaar ogsaa bevisst billigselskapene, til tross for at prisene er lavere. Frekvenser betyr ogsaa mye for de som behoever fleksibilitet i sitt reisetilbud, og der taper ogsaa de selskapene som kun tilbyr et par flighter i uka.

Oekonomien er paa vei oppover igjen - folks privatoekonomi blir bedre - presset oeker mer enn kapasiteten paa mange destinasjoner. Mange faller for gode Business Class-tilbud paa ferieturer, man oensker mer eksotiske reisemaal som kun nettverksselskapene kan tilby ... det er mange argumenter her som gir bedre levevilkaar for nettverksselskapene. OG for billigselskapene ogsaa. De har alle sitt marked. Men som CK slriver over - de legger ogsaa paa en lapp eller to der de kan. De skal jo tjene penger de ogsaa.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL

Last edited by LN-MOW; 11-11-2010 at 13:53.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 14:32   #16
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Smil Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by Spantax View Post
Dette var jo i DN, så Ola Dunk leser kanskje ikke den, men likevel: Selvsagt er det DY sier et PR-stunt. Og det er jo slik de hamrer inn budskapet sitt: "DY billig - SK dyrt".
Det stemmer jo forsåvidt at SK er mye dyrere en DY, det er en grunn til at SK taper markedsandeler.

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Kan ikke se hvad der er at le af her. Alle virksomheder (incl. flyselskaber) skal forsøge at få så høj pris for deres varer som muligt iht. udbud/efterspørgsel.
Jeg ler fortsatt av det. Greit nok at de kanskje ønsker å øke prisene, men hvem er dum nok til å gå ut i media og si det?? Jeg kan nesten ikke skjønne at det går ann.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 14:38   #17
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Det stemmer jo forsåvidt at SK er mye dyrere en DY, det er en grunn til at SK taper markedsandeler.



Jeg ler fortsatt av det. Greit nok at de kanskje ønsker å øke prisene, men hvem er dum nok til å gå ut i media og si det?? Jeg kan nesten ikke skjønne at det går ann.
Nej SK er ikke generelt dyrere ens DY. Du er hoppet deres PR-pladder. Du sammenligner æbler og pærer.

Selvom jeg ikke er enig i at gå ud i medierne med dette, så kan man jo vælge at se lidt mere nuanceret på og konkludere: Hvem er fair nok til at fortælle virkeligheden som den er? Og hvem er unfair nok til at sige det modsatte af virkeligheden?

Men det hjælper jo ikke meget hvis man ikke vil se det.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 14:41   #18
Spantax
ScanFlyer Virgin
 
Spantax's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Det stemmer jo forsåvidt at SK er mye dyrere en DY, det er en grunn til at SK taper markedsandeler.

Jeg ler fortsatt av det. Greit nok at de kanskje ønsker å øke prisene, men hvem er dum nok til å gå ut i media og si det?? Jeg kan nesten ikke skjønne at det går ann.
Nå har det vel ikke vært en bevisst tanke fra SAS å gå ut i media og spå høyere priser. Dette er nok et typisk tilfelle hvor noen blir bedt om en kommentar til den generelle utviklingen, og så blir det satt grundig på spissen av desken.

Les hva Discus skriver i post 2: I enkelte markeder klarer SK godt å fylle flyene sine til høyere priser. Det er nemlig ikke om å gjøre å alltid ha de laveste prisene, når man skal tjene penger. Prisene må stå i forhold til markedets betalingsvillighet.

Dessuten er det ikke sant at SK alltid er dyrere enn DY på ferie- og fritidsreiser heller. Men dessverre er det et faktum at DY har gjort en god jobb med å få Ola Dunk til å tro det: Om jeg hadde hatt ei krone for hver gang jeg hører "Jeg sjekker aldri SAS sine priser, for DY er jo billigst" - fulgt av måpende tryner når jeg smeller SAS-prisen for den aktuelle strekningen i bordet
__________________
Spantax is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 14:52   #19
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by Spantax View Post
Nå har det vel ikke vært en bevisst tanke fra SAS å gå ut i media og spå høyere priser. Dette er nok et typisk tilfelle hvor noen blir bedt om en kommentar til den generelle utviklingen, og så blir det satt grundig på spissen av desken.

Les hva Discus skriver i post 2: I enkelte markeder klarer SK godt å fylle flyene sine til høyere priser. Det er nemlig ikke om å gjøre å alltid ha de laveste prisene, når man skal tjene penger. Prisene må stå i forhold til markedets betalingsvillighet.

Dessuten er det ikke sant at SK alltid er dyrere enn DY på ferie- og fritidsreiser heller. Men dessverre er det et faktum at DY har gjort en god jobb med å få Ola Dunk til å tro det: Om jeg hadde hatt ei krone for hver gang jeg hører "Jeg sjekker aldri SAS sine priser, for DY er jo billigst" - fulgt av måpende tryner når jeg smeller SAS-prisen for den aktuelle strekningen i bordet
Jeg gir alltid SAS en sjanse, og jeg gir alle andre aktuelle selskaper en sjanse. Men fakta er den at DY er billigere enn SAS på utenlandsreiser i 9 av 10 tilfeller.

Det er dårlig PR å gå ut i media og si "Hei, vi er SAS og vi kommer til å øke prisene neste år". En person som ikke klarer å tenke før han åpner kjeften burde ikke representere SAS i et intervju.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2010, 14:56   #20
Spantax
ScanFlyer Virgin
 
Spantax's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
Default Re: SAS: Flyprisene skal opp 2011

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Det er dårlig PR å gå ut i media og si "Hei, vi er SAS og vi kommer til å øke prisene neste år". En person som ikke klarer å tenke før han åpner kjeften burde ikke representere SAS i et intervju.
Det var jo ikke det han sa! Nå melder jeg meg ut av denne debatten før den går inn i den kjente "nedoverspiralen".
__________________
Spantax is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing skal pusse opp B-1 og B-52 for $14,3mrd Someone Flyforum 13 28-04-2020 19:13
Basestrukturen i SAS skal opp til evaluering-igjen Dash Flyforum 17 13-03-2015 18:38
LN-WDE skal opp PerJen Flyforum 22 11-04-2008 23:36
Flyprisene skal opp 5,5% CK Flyforum 0 26-06-2007 08:40
Concorde skal opp å fly igjen Tertit54 Flyforum 2 30-05-2007 07:19


All times are GMT +2. The time now is 04:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.