Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2013, 12:22   #1
WFkørv
Newcomer
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 20
Avinor Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt

Slik jeg forstår det kommer Stortinget til å gå inn for en stor flyplass på Helgeland i dag. Denne blir lokalisert ved eneste alternativ, som ligger noen få kilometer nord for Mo i Rana. Dette medfører at dagens flyplasser Røssvoll og Kjærstad (Mosjøen) blir nedlagt. I de siste 5-6 årene har det vært meget heftige diskusjoner rundt lokaliseringen av denne flyplassen, dette er noe som jeg ikke vil lage debatt om. Det jeg derimot er interessert i å høre fra folk her på forumet, er hva de tenker om hvilke flyselskap som vil komme til å bruke denne.
Slik jeg har forstått det har folk på helgeland som kommenterer på www.ranablad.no og www.helgeland-arbeiderblad.no tatt det for gitt at både SAS og Norwegian kom til å fly her. De fleste har heller ikke satt seg inn i hvor dyrt det er å drive flyselskap i Norge, og tror at "når vi blir kvitt widerøe blir alle billettene så mye billigere". Leste også en presentasjon av flyplassen hvor det nærmest ble lovet at det kommer til å gå 3-4 avganger til/fra oslo hver dag.

Jeg har sett meg lei av å høre på alle bedreviterne på helgeland, som nærmest over natta har blitt flyeksperter. Derfor håper noen som f.eks. har erfaring med lignende flyplasser (eks. Evenes, Alta m.m) tar seg tid til å svare.
WFkørv is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 12:54   #2
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Spørsmålet er vel hvor mange passasjerer det blir på flyplassen? Noen som vet hva som kan forventes av reisende?
storg is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 13:15   #3
WF2BNN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 148
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Ufattelig spør du meg. De vil gå fra mange frekvenser med DH8 til en, maks to t/r OSL med 737 + DH8 til TRD (muligens også BOO)
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023
----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90
WF2BNN is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 13:17   #4
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Nå blir det nok ikke mer en "positive uttalelser"
Der vil ikke stå noe om at MJF skal legges ned, men at det skal gjøres regionalpolitiske utredninger for bl.a se på både mulig passasjergrunnlag og hvilke positive og negative konsekvenser det blir for resten av regionen.
Den største utfordringen for Hauan er nok at SSJ utvides til 1199 meter og således tar bort viktig passasjergrunnlag...
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 13:21   #5
WFkørv
Newcomer
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 20
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Veldig vanskelig å spå, MQN hadde ifjor 100k, MJF ligger vel på rundt 60k tror jeg. Også kommer det jo litt an på hvor mange pax de kan stjele fra nsb, og evt om statoil ser at det vil lønne seg med helikopter fra MQN og ut til feltet utenfor brønnøy, istedenfor dagens ordning der jeg (uten å vite det helt sikkert) tror de fleste reiserr OSL-TRD-BNN.
WFkørv is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 14:40   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Festlig. Har som 'mosjø-pendler' fulgt denne debatten, og det er mye rare regnestykket. Jeg er bl.a. skeptisk til 'flybusstjenesten' og den potensielle kostnaden vil gjøre at NSB fra TRD kan bli svært konkurransedyktig ...

Ellers er trafikkprognosene for plassen helt hinsides all realisme...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 16:48   #7
WFkørv
Newcomer
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 20
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Jeg håper jo at folk skjønner at dersom folk i mosjøen overhodet skal vurdere den nye flyplassen så må det bli en enkel og effektiv flytogløsning. Hvis det skal ta over 1 time fra Mosjøen inn til PLU vil nok færreste bruke Mo I Rana og heller bruke Stokka Sandnessjøen. I tillegg tror jeg ikke det blir noe helitransport til oljefeltet fra MQN.
Så i bunn og grunn tror jeg at denne flyplassen kommer i manges øyne til å "floppe". Jeg tror trafikken vil bli som den er ved MQN i dag, og evt noen 737 til oslo mot helga og høytider. Det jeg tror kan redde denne flyplassen er Widerøe's 78-setere, disse vil jeg tro er perfekte for flyplassen. Men så spørs det hvorvidt WF har kapasitet til dette da den tid kommer.
Skal jo sies at Mo i Rana er en by i vekst, så man vet jo aldri hva f.eks. Høyskolen som har oppstart i høst kan bidra med av trafikk, rett og slett umulig å spå spør du meg.
WFkørv is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 16:53   #8
LN-NGT
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 378
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Hva skjer med OSY ?
LN-NGT is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 18:37   #9
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Sjheptisk til hele prosjektet, tviler på at passasjergrunnlaget er strekt nok for at SAS og NAX vil satse så mye på det, av den grunn at dagens system vil være mer lønnsomt, om det ikke blir en melkerute da, eks Tromsø - Bodø - Mo - Trondheim.
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 19:37   #10
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Først! Ikke begynn å lag en IATA code til Polarsirkelen før den får det på ordentlig, så slipper vi den evige plagen med RSL og RYG...

Når det kommer til hvordan storflyplasskartet vil se ut om xx antall år, så tror jeg det vil være en alla Hammerfest v/Grøtnes, Tromsø, Evenes, Polarsirkelen og Trondheim som vil være de store flyplassene samt de litt mindre som BNN, SSJ, BOO, LKL, ANX, BDU, ALF og KKN.

Quote:
Originally Posted by LN-NGT View Post
Hva skjer med OSY ?
Namsos er laaaa----aangt unna Polarsirkelen Luftahvn, fra Bodø ligger MQN, MJF, SSJ, BNN og RVK før OSY kommer før TRD. Så det eneste som kan berøre OSY er melkeruteomlegging og eventuelt en felles flyplass i Namdalen...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 20:27   #11
WFkørv
Newcomer
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 20
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Først! Ikke begynn å lag en IATA code til Polarsirkelen før den får det på ordentlig, så slipper vi den evige plagen med RSL og RYG...
hehe, flyplassen blir nok å fortsette med MQN vil jeg tro.
PLU er bare en forkortelse på prosjektet. http://www.lufthavnutvikling.no/
WFkørv is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 20:37   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

PLU er Pierce County Airport - Thun Field, Puyallup, Washington, USA

http://airnav.com/airport/KPLU
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2013, 03:32   #13
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Quote:
Originally Posted by WFkørv View Post
hehe, flyplassen blir nok å fortsette med MQN vil jeg tro.
PLU er bare en forkortelse på prosjektet. http://www.lufthavnutvikling.no/
Flyplassen vil ikke hete MQN!
Når man får en ny flyplass skal den ha minst mulig å gjøre med de andre å gjøre slik at man ikke kan forveksle og at det blir forvirring...med gammel og ny code.
Men, vi får snarest se hva coden blir da den blir aktuel..
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2013, 07:06   #14
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Flyplassen vil ikke hete MQN!
Når man får en ny flyplass skal den ha minst mulig å gjøre med de andre å gjøre slik at man ikke kan forveksle og at det blir forvirring...med gammel og ny code.
Men, vi får snarest se hva coden blir da den blir aktuel..
Kode, med K. Ellers så er det ingen slik regel som du forespeiler.

Hvis Røssvoll blir nedlagt så er det ingen grunn til å ikke bruke MQN, som også er bykoden for Mo i Rana.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2013, 12:00   #15
ohels
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 36
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post

Når det kommer til hvordan storflyplasskartet vil se ut om xx antall år, så tror jeg det vil være en alla Hammerfest v/Grøtnes, Tromsø, Evenes, Polarsirkelen og Trondheim som vil være de store flyplassene samt de litt mindre som BNN, SSJ, BOO, LKL, ANX, BDU, ALF og KKN.
Mener du at Evenes, Hammerfest og Mo i Rana skulle vokse forbi BOO? Det ville i såfall være svært oppsiktsvekkende vekst og/eller fall for BOO.

Når det gjelder Polarsirkelen så er det kanskje marked for 2-3 rundturer. Alt avhenger av hva som skjer med flyplassene i Sandnessjøen og Mosjøen, og infrastrukturen mellom disse.
ohels is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2013, 12:35   #16
Theaviator
The old Norwegian Viking
 
Theaviator's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Ja det sies og skrives mye om MQN. I all beskjedenhet i forbindelse med et annet prosjekt jeg gjorde viste det seg at om man tar en sirkel på en time rundt kommende flyplass får man et potensiale på ca 85 000 mennesker. Mange av dem sør om eksisterende by, så får vi se hvem som drar det lengste strået SSJ (som har direkteruter i dag til OSL) eller nå nykomlingen som selvfølgelig har mye optimisme rundt seg. Henrik og hans medsammensvorne har gjort en formidabel jobb med å få flyplassen igjennom de ulike instanser.
Hva frekvens angår er det nærliggende å se på andre flyplasser i dag med lignende potensialer. Flyfrekvens både hos bruker og selskap øker ettersom prisene reguleres. det er surt når man må opp i 5 -8000 kr for en tur/retur til OSL selv om man finner seter til en 2500 - 3000 om man er ute i rimelig god tid.
Hva nye MQN angår uansett kode, kommer den til å bidra radiskalt til et område i Norge som på alle måter har sovet i et ti-år. Byen ligger mellom to større steder og har helt falt utenom gryta og trendsettinger som eller har funnet sted i Norge. Håpet er at folk flest nå får mer luft under vingene bokstavelig talt og tar for seg av tilbudene som kommer da i kjent DY prisstil...
Hva næringslivet angår er der allerede en optimisme og en satsing på flere områder som en direkte konsekvens av det håp mange har båret med seg om at flyplassen skulle komme. Flere hoteller kommer, reiselivet har startet en think-tank for å nevne et par tiltak.
Ellers er det vel å tro at de fleste gleder seg over endelig å slippe unna monopolet til WF som mange skryter opp i lufta. Betal du en 1200 kr for en 15 min flytur 2 - 3 ganger i uka så ser du hvor lenge lommeboka tillater sånne utskeielser.
Et paradoks:Betaler ofte mer i dag for MQN-OSL enn å fly hjem OSL-DEL
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly...
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2013, 17:37   #17
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,279
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Quote:
Originally Posted by ohels View Post
Mener du at Evenes, Hammerfest og Mo i Rana skulle vokse forbi BOO? Det ville i såfall være svært oppsiktsvekkende vekst og/eller fall for BOO.

Når det gjelder Polarsirkelen så er det kanskje marked for 2-3 rundturer. Alt avhenger av hva som skjer med flyplassene i Sandnessjøen og Mosjøen, og infrastrukturen mellom disse.
Det er vel ikke til å stikke under en stol, at trafikken i Bodø blir redusert, med en "Storflyplass" på Helgeland. Når flystasjonen legges ned, vil nok enda mer av trafikkgrunnlaget forsvinne. Så har man Jokeren Gimsøy, som også lurer i det fjerne.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2013, 21:34   #18
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Er vel tvilsomt at det blir grunnlag for noe større enn Q400. Materutene til Widerøe i dag betjener jo stort sett både Mo og Mosjøen på turen fra Værnes til Bodø. Det som kommer i tillegg måtte evt. være de som i dag kjører eller tar tog til Trondheim/Bodø

Har liten tro på at folk fra Sandnessjøen vil velge denne i noen stor grad, og enda mindre fra Brønnøysund. Da kjører folk heller til Trondheim. (eller tar direktefly til Oslo)
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2013, 07:14   #19
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

[QUOTE=Theaviator
Et paradoks:Betaler ofte mer i dag for MQN-OSL enn å fly hjem OSL-DEL[/QUOTE]

Og da er spørsmålet, er det mqn-Osl som er for dyrt eller Osl-del som er for billig ?
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2013, 15:56   #20
ohels
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 36
Default Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt i dag, tanker fra forumet?

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Det er vel ikke til å stikke under en stol, at trafikken i Bodø blir redusert, med en "Storflyplass" på Helgeland. Når flystasjonen legges ned, vil nok enda mer av trafikkgrunnlaget forsvinne. Så har man Jokeren Gimsøy, som også lurer i det fjerne.
Enig at det finnes argumenter som kan gi lavere trafikk på BOO. Men spørsmålet var jo hva som gjør at fantasien om at BOO skulle bli mindre enn EVE, Hammerfest og Polarsirkelen. Da blir jo disse tre faktorene bare bambus i forhold til de endringene som kreves.

Når det gjelder hvilken påvirkning det har for BOO at det blir en storflyplass på Helgeland så er det viktig å huske på hvor trafikken kommer til å gå. Det realistiske med dagens trafikk vil være direkterute til OSL, TRD og BOO. Hvor mye trafikk som går via BOO nå som kommer til å forsvinne kommer jo helt an på hvor stor andel av trafikken som går utennom BOO når Polarsirkelen står ferdig. Skal man fra Helgeland til OSL, så er det i de fleste tilfeller og for de fleste, naturlig å reise via TRD og ikke BOO.
ohels is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flystopp nord for polarsirkelen! ohegge Småprat 14 19-12-2012 02:35
Masterplan for Værnes vedtatt Geir Flyforum 0 14-02-2007 23:49
RULLEBANEFORLENGELSEN ER ENDELIG VEDTATT! enml Flyforum 10 31-08-2006 21:14


All times are GMT +2. The time now is 01:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.