Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2018, 19:53   #41
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 719
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Personlig synes jeg det er helt greit at Avinor tar et slikt initiativ, da kan de jo gå i bresjen med å f.eks. bygge ut strøm/ladeløsninger på flyplassene.

Kanskje vi faktisk kan slippe høna & egget-syndromet.. der flyplasser ikke vil bygge ut ladestrøm fordi det ikke finnes elfly, og folk ikke vil kjøpe elfly fordi de ikke kan lade det på flyplassen..

Det blir jo ikke aktuelt med passasjerfly med det første, men GA-segmentet kan jo dra nytte av dette.. og da kan man bygge erfaring osv.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2018, 20:33   #42
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Personlig synes jeg det er helt greit at Avinor tar et slikt initiativ, da kan de jo gå i bresjen med å f.eks. bygge ut strøm/ladeløsninger på flyplassene.

Kanskje vi faktisk kan slippe høna & egget-syndromet.. der flyplasser ikke vil bygge ut ladestrøm fordi det ikke finnes elfly, og folk ikke vil kjøpe elfly fordi de ikke kan lade det på flyplassen..

Det blir jo ikke aktuelt med passasjerfly med det første, men GA-segmentet kan jo dra nytte av dette.. og da kan man bygge erfaring osv.
Er einig i det. Det er ikkje så dumt at Avinor fronta eit ynskje. Om ein tenkjer litt etter, så er dei jo staten, og har ei interesse av at flyplassar og kortbanenettet held seg. Skal ikkje undervurdere det å skape debatt.

Til slutt (ganske fort om det er liv laga) lyt dei andre aktørane komme etter, slik som selskapa og flyprodusent.

Mulig dette er noko ein kunne teke tak i forskingsmiljøa, men utover noko anna enn kraftelektronikk og styringssystem, så mangla vi vel fagmiljø (kjenner delar av NTNU) til å fronte noko slikt.

Dette blir heilt klart noko å fylgje med på. Men kvar det endar er det vanskeleg å spå. Var ein fin analogi avinorsjefen hadde på radio, om Buddy for ti år sidan vs nye elbilar no.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2018, 20:36   #43
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Personlig synes jeg det er helt greit at Avinor tar et slikt initiativ, da kan de jo gå i bresjen med å f.eks. bygge ut strøm/ladeløsninger på flyplassene.

Det blir jo ikke aktuelt med passasjerfly med det første, men GA-segmentet kan jo dra nytte av dette.. og da kan man bygge erfaring osv.
Det er jo et stråmannsargument.

Jeg ser det som problematisk fordi det er en svært krevende oppgave som Avinor ikke er strukturert for. Deres oppgave er å drifte norske flyplasser, yte service til kommersiell samt GA-flyvning. At SD ber Avinor om å bruke ressurser på noe de har null kompetanse på, er ikke annet en uforståelig. Enkelt og greit.

Skal Norge være innovative på dette feltet, burde prosjektet ene og alene gått til NTNUs avdelinger og ikke til Avinor med en kolossalt drøy påstand om at innen 2040 skal norske flyselskap være påtvunget å bytte ut alle fly med elektrisk drift, men heller en tilnærming til at vi håper å nå dette målet.

Det er snakk om å være litt realistisk og ikke gape over for mye på en gang, spesielt når man er et statlig foretak som har null og niks med flybygging å gjøre.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2018, 20:40   #44
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Dette blir heilt klart noko å fylgje med på. Men kvar det endar er det vanskeleg å spå. Var ein fin analogi avinorsjefen hadde på radio, om Buddy for ti år sidan vs nye elbilar no.
Ja, men så er det ikke Statens Veivesen som er årsaken til det da....
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2018, 20:40   #45
havard
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2017
Location: BGO
Posts: 141
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Enig med bamseh!
Det er ikke uvanlig at statlige foretak eller offentlige etater har slike oppgaver - ofte etter politisk bestilling.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det blir som om veivesenet skulle skryte av sin elbil-politikk.
Statens vegvesen mener nok mye om elektrifisering av bilparken. Et eksempel på FoU de er involvert i her:
https://www.vegvesen.no/fag/fokusomr...ansport-elingo
havard is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2018, 20:43   #46
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by havard View Post
Enig med bamseh!
Det er ikke uvanlig at statlige foretak eller offentlige etater har slike oppgaver - ofte etter politisk bestilling.



Statens vegvesen mener nok mye om elektrifisering av bilparken. Et eksempel på FoU de er involvert i her:
https://www.vegvesen.no/fag/fokusomr...ansport-elingo
«FoU-prosjektet ELinGO skal gjøre en konseptanalyse om elektrifisering av den tunge vegtransporten. Målet er å bidra til elektrifisering av godstransport på veg som styrker norsk næringslivs konkurransekraft i et lavutslippssamfunn..» sier Veivesenet.

Det er noe helt, helt annet. Det er noe som omhandler infrastruktur og har ingenting med å bygge elbiler, elbusser eller eltrailere å gjøre.

Last edited by Helimaf; 18-06-2018 at 20:46.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2018, 22:07   #47
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Det er jo et stråmannsargument.
Du har selv bygget en fin stråmann, der dette handler om å bygge fly. Prosjektet handler om "å legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart".

Quote:
Jeg ser det som problematisk fordi det er en svært krevende oppgave som Avinor ikke er strukturert for. Deres oppgave er å drifte norske flyplasser, yte service til kommersiell samt GA-flyvning. At SD ber Avinor om å bruke ressurser på noe de har null kompetanse på, er ikke annet en uforståelig. Enkelt og greit.
I tillegg til at en av oppgavene deres er å tilrettelegge for en mer miljøvennlig luftfart. Jeg kan ikke skjønne hvem andre som skulle være bedre egnet enn Avinor for å tilrettelegge norske flyplasser for at norske flyselskaper kan være i forkant når det gjelder å ta i bruk elektrisk drift, tilpasse ATC-tjenestene til de endringene som måtte kreves eller tilpasse flyplasstrukturen.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2018, 22:39   #48
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Å tilrettelegge er ikke det samme som å påstå dette;

«– I 2040 skal all flytrafikk her i Noreg vere elektrisk. Vi byrjar i det små og legg til rette for kortbanenettet først, og seinare for at heile landet skal betenast med elektriske fly i passasjertrafikken, har Falk-Pettersen tidlegare sagt til NRK

Merk påstanden. Å legge til rette i infrastrukturen er jo deres oppgave, men med den påstanden har jo jeg fått et inntrykk av at de skal være med på å utvikle elektiske fly for kommersiell luftfart, et inntrykk som forsterkes av direktøren i Avinor sin flytur med helelektrisk småfly med SM Solvik-Olsen.

At de påstår at «innen 2040 SKAL ALL flytrafikk...» er noe helt annet en å legge til rette i infrastruktur eller fremheve analyser for dette.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2018, 23:17   #49
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Å tilrettelegge er ikke det samme som å påstå dette;

«– I 2040 skal all flytrafikk her i Noreg vere elektrisk. Vi byrjar i det små og legg til rette for kortbanenettet først, og seinare for at heile landet skal betenast med elektriske fly i passasjertrafikken, har Falk-Pettersen tidlegare sagt til NRK

Merk påstanden. Å legge til rette i infrastrukturen er jo deres oppgave, men med den påstanden har jo jeg fått et inntrykk av at de skal være med på å utvikle elektiske fly for kommersiell luftfart, et inntrykk som forsterkes av direktøren i Avinor sin flytur med helelektrisk småfly med SM Solvik-Olsen.

At de påstår at «innen 2040 SKAL ALL flytrafikk...» er noe helt annet en å legge til rette i infrastruktur eller fremheve analyser for dette.


Dette har da ikke noe med flyproduksjon å gjøre, og jeg klarer ikke forstå hvordan du klarer tolke dette.

Kort sagt handler dette om at de ønsker være forberedt til å kunne legge rette til det når det kommer, samt det delvis er litt PR inn i bildet. 2040 er i beste fall er litt uforpliktende mål

Og som andre er inne på, dette er en bestilling fra Samferdselsdepartementet som da bruker sitt «luftfartsselskap» Avinor, til å fronte dette
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 00:33   #50
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dette har da ikke noe med flyproduksjon å gjøre, og jeg klarer ikke forstå hvordan du klarer tolke dette.
Nei, det er jeg meget klar over og det å poengtere en tolkning på internett er ikke lett. Hva jeg irriterer meg over er påstander som er ufravikelige, spesielt når de som kommer med påstanden ikke har noe kapasitet, kompetanse eller evne til å føre den i mål.

Å si at Avinor skal legge til rette for dette er overhodet ikke det samme som påstanden de har slengt ut og jeg forstår ikke at dere ikke ser den.

Avinor kan komme med konseptanalyse, legge til rette for og ikke minst være med på å promotere en utvikling mot elektriske fly.

Men å si at all luftfart i Norge innen 2040 skal være elektrisk er faktisk tåpelig av dem for flere grunner nevnt tidligere. Jeg er veldig glad i innovativitet, men jeg kan ikke fordra når statlige organer på død og liv skal stå bak drøye påstander. Elon Musk ja! Banenor og Avinor, nei!

Så må dere ha litt bakgrunn for min irritasjon: Min jobb påvirkes daglig av en statlig etat som heter BaneNor. Signalproblemer på splitter nye signalanlegg og et vedlikeholdsetterslep på 17 milliarder, til tross for dette kaster de bort 30 millioner+ på å teste droneoperasjoner i vedlikehold av jernbane (ja, dronene bruker lenger tid og er mindre effektivt en dagens løsninger).

Før dette har jeg også vært borti ulike statlige kollektivselskap som har kastet bort flere hundre millioner på «innovative» løsninger som fordyret alt og i flere tilfeller aldri ble tatt i bruk. Så jeg har det litt i vrangstrupen at statlige foretak på død og liv skal være innovative. Å være for kritisk er feil, men å ikke være kritisk er farlig.

Last edited by Helimaf; 19-06-2018 at 01:10.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 01:16   #51
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

https://e24.no/naeringsliv/luftfart/...0-aar/24373476

Les Norwegians input i dette. Jeg er nok mer i den leiren en Widerøe sin.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 01:29   #52
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Med jet-motorer har du veldig harde design constraints som gjerne resulterer i to digre hårfønere under vingene. Det har du ikke med elmotorer.
Ikke det? Altså sett vekk ifra innmaten, vil en motor drevet av ren elkraft være like sårbar for FOD som en gassturbin. Dessuten har det ingenting med saken å gjøre at det blir «to digre hårfønere» bare fordi det går på Jet A1 og ikke batterier. Det har med hvordan luftstrømmen skal føres igjennom motoren for å gi mest mulig skyvekraft for minst mulig energi, og har alt med aerodynamikkens lover å gjøre, uavhengig av kraftkilde.

Ca 85% av thrust produseres av fanen. Behovet for energi er det som avgjør hvor stor den blir og behovet for oljesystemer til CSD-units og andre bevegelige deler som tar mye plass, forblir like stort uansett kraftkilde.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 01:42   #53
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Å si at Avinor skal legge til rette for dette er overhodet ikke det samme som påstanden de har slengt ut og jeg forstår ikke at dere ikke ser den.
Hvis alle andre er uenige med deg, så kanskje du heller burde prøve å fatte hvorfor. Kommentaren NRK siterer handler om at Avinor skal legge rette til og bidra i utviklingen, ikke at de skal starte som flyprodusent. Om det er hva du leser, har du misforstått helt.

Forøvrig tommel opp til Avinor for arbeidet!
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 02:14   #54
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Hvis alle andre er uenige med deg, så kanskje du heller burde prøve å fatte hvorfor. !
"Athanasius contra mundum;-)"

Nei, jeg har ikke trodd at Avinor akkurat skulle til å bygge Paine Field utenfor Oslo. Hadde du lest mitt lengste og mer inngående innlegg litt lenger opp, så hadde du sett at jeg skriver dette.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 11:44   #55
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Helt strålende at Avinor tar et grep her. Veldig bra at SD legger til rette for slik innovasjon i Norge.

Ville vært synd om alle skulle gjør alt slik vi alltid har gjort det..
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 12:22   #56
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
"Athanasius contra mundum;-)"

Nei, jeg har ikke trodd at Avinor akkurat skulle til å bygge Paine Field utenfor Oslo. Hadde du lest mitt lengste og mer inngående innlegg litt lenger opp, så hadde du sett at jeg skriver dette.
Din argumentasjon gir ikke mening, når du i likhet med tolkningen av uttalelsen til Avinor, drar det helt ut av kontekst.

Det du skriver har jeg ikke påstått at du har påstått. Du skrev derimot at du trodde at Avinor som selskap skulle begynne å produsere elfly. Og jeg finner ingen innlegg hvor du trekker tilbake denne "tolkningen" din? Vis meg gjerne hvor.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 14:16   #57
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Du skrev derimot at du trodde at Avinor som selskap skulle begynne å produsere elfly. Og jeg finner ingen innlegg hvor du trekker tilbake denne "tolkningen" din? Vis meg gjerne hvor.
Det er bedre hvis du drar frem hvor jeg skriver at «Avinor skal bygge fly» eller i det minste viser hvordan du tolker hva jeg skriver ut i fra mine tidligere innlegg.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 14:39   #58
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Din argumentasjon gir ikke mening, når du i likhet med tolkningen av uttalelsen til Avinor, drar det helt ut av kontekst.
Ok. Fortell meg hvordan alle andre tolker dette da:

« -I 2040 skal all flytrafikk her i Norge være elektrisk.» -Avinor

Fortell meg gjerne hvordan Avinor skal få dette til.

Når Avinor som IKKE produserer fly og ei heller har tenkt å gjøre det, påstår noe slikt forstår jeg ikke hva de mener og hvordan de skal gjennomføre det, spesielt mtp at de er et statlig foretak og ikke et flyselskap. Hadde DY, SK, WF eller noen andre flyselskap sagt dette, hadde det vært noe annet, da det faktisk er de som bestiller og opererer flyene i sine ruter.

Hadde Avinor sagt at «I 2040 skal alle flyplasser være tilrettelagt for komersiell elektrisk flytrafikk» hadde jeg ikke hevet et øyenbryn.

Last edited by Helimaf; 19-06-2018 at 14:52.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 18:45   #59
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Hadde Avinor sagt at «I 2040 skal alle flyplasser være tilrettelagt for komersiell elektrisk flytrafikk» hadde jeg ikke hevet et øyenbryn.
Olav Mosvold Larsen i strategiavdelingen i Avinor og prosjektleder for Avinors elflysatsing, har presisert litt nærmere hva de faktisk har ment med sin uttalelse.
http://filternyheter.no/kan-vi-fly-o...a-elfly-hypen/

Quote:
— Hvilken innflytelse har egentlig Avinor på utviklingen?

— Det er ikke vi som skal elektrifisere flytrafikken, men vi ser at de store aktørene i bransjen jobber for elektriske eller hybridelektriske fly. Vi ønsker å synliggjøre mulighetene, og ta en fremoverlent rolle, sier Larsen.

Avinor er opptatt av at det ikke skal stå på dem. Det statseide selskapet gjennomfører nå et internt prosjekt for å kartlegge hvordan storstilt lading av fly vil påvirke strømnettet, og hvordan de nye kan gjøre det mulig – og kanskje nødvendig – å legge om flyrute-struktur og rullebaner.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 18:47   #60
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Bærums Verk
Posts: 5,079
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Finavia er i ferd med å innta samme rollen i Finland som Avinor har inntatt i Norge.

www.finavia.fi/newsroom

Espen

Last edited by raider66; 19-06-2018 at 18:50.
raider66 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Elfly AS bestiller 18 elfly - Bye eFlyer2 Someone Flyforum 1 05-05-2019 23:52
Wright Electric - Elfly Radiv Flyteknisk forum 6 24-05-2018 10:08
Håndholdt Garmin GPS, redningen ? ENTO Flyforum 8 17-08-2009 13:26
Redningen ved forsinkelser og lange layovers! LN-MOW Flyforum 5 17-09-2008 16:01
Widerøe ble redningen.. Hurum Flyforum 0 14-02-2007 17:26


All times are GMT +2. The time now is 14:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.