Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-10-2020, 14:06   #21
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Jeg er ikke ekspert på området, men påstanden om muligheten til å innføre konsesjonsplikt tviler jeg sterkt på er riktig. Det er åpnet for fri konkurranse innen EU/EFTA-området og dette rimer dårlig med den enkelte nasjons mulighet til å regulere/begrense den frie konkurransen. Correct me if I am wrong.

Espen
Jeg er ganske sikker paa du har rett, det kreves kun linsens i et EU/EøS land for aa operere i EU/EøS. Det er ikke plikt til aa godtta fagforeninger eller for arbeidstagere aa vaere organisert, men det rimer meget daarlig med norsk praksis aa nekte dette. Dette kan ogsaa vaere litt taktikkeri fra Ernas side for aa kunne rettferdiggjoere stoette til DY (de godtar i det minste fagforeninger i Norge, selv om det har vaert litt ymse i andre land).
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 15-10-2020, 14:25   #22
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Jeg er ganske sikker paa du har rett, det kreves kun linsens i et EU/EøS land for aa operere i EU/EøS. Det er ikke plikt til aa godtta fagforeninger eller for arbeidstagere aa vaere organisert, men det rimer meget daarlig med norsk praksis aa nekte dette. Dette kan ogsaa vaere litt taktikkeri fra Ernas side for aa kunne rettferdiggjoere stoette til DY (de godtar i det minste fagforeninger i Norge, selv om det har vaert litt ymse i andre land).
Spørs om det har så mye med støtten å gjøre. I forhold til støtten, hjelper det lite. Tror nok heller dette var en liten blunder fra Støre som hadde håpet på et svada svar fra Solberg som kunne brukes politisk.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2020, 21:27   #23
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Ja, ja - så var det denne sjølråderettene vi har stemt for et par ganger. (Men det er en no fly zone-diskusjon jeg ikke har tenkt å starte).

Uansett risikerer Erna Solberg lite med sin boikott - faren for at hun som en del landets ultimate elite kommer til å rølpe rundt med Wizz-passasjerer (eller Ryanair som hun heller ikke liker) er nokså ikke-eksisterende.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2020, 22:21   #24
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Odfjell Drilling skal heller ikke fly med Wizz....lukter vi en ny "Lidl" historie her?

https://e24.no/naeringsliv/i/86m1yQ/...otter-wizz-air

Quote:
Wizz Air er fjernet fra reiseportalen til Odfjell Drilling etter at klubbleder og medlemmer reagerte på selskapets uttalelser.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2020, 22:24   #25
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Ja, ja - så var det denne sjølråderettene vi har stemt for et par ganger. (Men det er en no fly zone-diskusjon jeg ikke har tenkt å starte).

Uansett risikerer Erna Solberg lite med sin boikott - faren for at hun som en del landets ultimate elite kommer til å rølpe rundt med Wizz-passasjerer (eller Ryanair som hun heller ikke liker) er nokså ikke-eksisterende.

Vi trenger ikke diskutere det, men det var ikke så mye prat om dansk, svensk, polsk, britisk selvråderett da Norwegian åpnet et vell av ruter fra disse landene til andre land i EU/EØS.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 15-10-2020, 22:26   #26
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Vi trenger ikke diskutere det, men det var ikke så mye prat om dansk, svensk, polsk, britisk selvråderett da Norwegian åpnet et vell av ruter fra disse landene til andre land i EU/EØS.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har Norwegian handlet på tvers av reglene i landet de opererer i?
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2020, 22:36   #27
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Har Norwegian handlet på tvers av reglene i landet de opererer i?

Nei, det har ikke Wizz heller. Poenget er at rettigheter til å fly går begge veier. Dog har ikke Wizz fløyet mye innenriks i andre land enn Ungarn etter jeg vet, så en liten forskjell ja, men egentlig ikke så relevant.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738

Last edited by jb1; 15-10-2020 at 22:38.
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 15-10-2020, 22:37   #28
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Har Norwegian handlet på tvers av reglene i landet de opererer i?
Med basis at man er uskyldig frem til man er dømt, så nei, men Norwegian er vel søksøkt av flere ansatte i Spania, så får man se hva utfallet blir. Men således er det juridisk riktig de ikke har brutt reglene i utlandet

I Norge vant de jo tilslutt i Høyesterett, og var således innenfor loven


Men per dags dato har heller ikke Wizzair brutt noen lov rent juridisk. Det kommer ennå helt an på hvordan de ender opp med å organisere sine innenriksoperasjoner, og om det organsierer det som en reell base og dermed må følge norsk lov


Og det sagt: jeg tror heller ikke SAS vinner noen priser for god behandling av sine ansatte....
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 15-10-2020 at 22:39.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2020, 23:15   #29
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Nå er det ikke så lett for ansatte i wizz å gå til søksmål heller da, i hvertfall ikke når de ansatte har forbud mot å organisere seg. Det å gå til søksmål en og en eller i små grupper er det vel ingen som tørr, for da blir man vel oppsagt...

Lukter litt Lidl her jeg og. Nordmenn er vant til to svært gode selskaper på stamrutenettet, med god beinplass og kvalitet, norske ansatte, høy frekvens og et sikkert produkt. De som prøver wizz en gang blir nok fort skuffet, og de ser neppe verdien i det når norwegian stort sett kan matche på pris.
Det at politikere, organisasjoner og næringslivet nå begynner å boikotte selskapet er nok bare starten. Jeg ser ikke bort ifra at de blir fryst ut av markedet som Lidl ble, og som Ryanair vel også delvis ble mtp RYG-basen.

Når politikere nå ser at wizz er alternativet hvis DY går dukken, gjør vel også at det blir enda sterkere politisk enighet om å redde DY.

Men til syvende og sist bryr vel Gerd fra Drammen seg desverre lite om det står norwegian, wizz eller Liberian airways på halen, bare hun kan komme seg til TOS for 199 for å besøke barnebarna sine...
__________________
upcoming: feb: TOS-OSL-TOS (DY), mar: TOS-OSL-TOS (DY)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2020, 23:56   #30
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Men til syvende og sist bryr vel Gerd fra Drammen seg desverre lite om det står norwegian, wizz eller Liberian airways på halen, bare hun kan komme seg til TOS for 199 for å besøke barnebarna sine...
Klarer ikke dy meg...
Men det Gerd fra Drammen ikke husker/sjekker, er det hun kjøpte en billett uten: innsjekket koffert, 2 stk håndbagasje, en liten under setet og en stor håndbagasje til hattehylla og flyplass-innsjekk, og endte dermed med en ekstraregning på (f.eks, husker ikke prisene nøyaktig og hva det blir på innland): 550kr for innsjekket 20kg koffert, 350kr for koffert i hattehylla og 350kr for flyplass innsjekk, altså ble billettprisen tilslutt 199+550+350+350= 1449kr en vei. Mens hun kunne har reist med SAS på samme strekket for 499kr inklusivt innsjekket koffert, flyplass innsjekk og koffert i hattehylla*.
(* SAS tillater kun en stk håndbagasje under Korona nå.)

Jeg har allerede smått blitt irritert på forhånd, på VG/Dagblad, for det kommer GARANTERT til å komme oppslag om Gerd fra Drammen som ble SJOKKERT og fikk ferien ødelagt av ekstraregningen hun fikk av Wizz Air, som hun selv kan til, for at hun ikke slev leste hva som var inkludert i billetten hun kjøpte.
Den «airport-fee»-køen ved innsjekk Wizz Air-innland blir laaaaaaaang den første tiden.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2020, 01:21   #31
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Odfjell Drilling skal heller ikke fly med Wizz....lukter vi en ny "Lidl" historie her?

https://e24.no/naeringsliv/i/86m1yQ/...otter-wizz-air
Jeg lukter også det. De som er ekstremt sensitive på pris vil sikkert velge wizz. Men som kjent trenger man en viss fyllingsgrad og en viss snittpris på billetten for å tjene penger. Jeg antar at når 199,- setene er fyllr opp, og prisen stiger i takt med antall billetter solgt, vil man komme til et punkt der folk like gjerne velger SAS eller DY. Spørsmålet er hvor høyt belegget da har blitt, og hva snittprisen da ligger på. Jeg tipper det ikke blir butikk av dette stuntet.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2020, 07:32   #32
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Nå er det ikke så lett for ansatte i wizz å gå til søksmål heller da, i hvertfall ikke når de ansatte har forbud mot å organisere seg. Det å gå til søksmål en og en eller i små grupper er det vel ingen som tørr, for da blir man vel oppsagt...
Har de faktisk forbud mot å organisere seg, eller er det som det tidligere var (og vel delvis fortsatt er) i Ryanair, ved at de nekter å forholde seg til foreningene?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2020, 08:33   #33
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Har de faktisk forbud mot å organisere seg, eller er det som det tidligere var (og vel delvis fortsatt er) i Ryanair, ved at de nekter å forholde seg til foreningene?

Trolig som Ryanair. I artiklene står det «vi godtar ikke fagforeninger» e.l. De kan vel ikke nekte noen å melde seg inn i fagforeninger da medlemskapet er personlig, men å ignorere dem er jo uansett mulig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 16-10-2020, 09:27   #34
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Har de faktisk forbud mot å organisere seg, eller er det som det tidligere var (og vel delvis fortsatt er) i Ryanair, ved at de nekter å forholde seg til foreningene?
Det er selvfølgelig ikke forbudt å organisere seg i Wizz. Det gjøres bare veldig klart at det får konsekvenser.

Får ledelsen snusen av at du prøver å organisere deg, blir du tatt inn til et møte i Budapest. Litt avhengig av hvor du er basert, så går det 2-3 arbeidsdager på det. Da slingene stort sett går over 5 dager, blir du sittende igjen med resten av blokken på 5 arb.dager som standby. Der røyk opp mot 25% av månedlønnen din. Kun betaling når du fly pax for kabinen. Et par slike møter banker effektivt inn ledelsens syn på hva du driver med.

Hjelper ikke det kan du være sikker på at et påtvunget basebytte er rett rundt hjørnet.

Likevel var det en gruppe som lagde en forening og tok den kampen. De ble til slutt sagt opp alle sammen. De tok det så til retten i Ungarn, hele veien tilsvarende norsk høyesterett, og vant. Wizz ble dømt til å gi de jobben tilbake, noe de også fikk. Men de har siden det ikke blitt satt opp på en eneste flyvning, og da heller ikke hatt en eneste € i inntekt.

Lønn brukes aktivt til å presse de ansatte til å adlyde. Enhver reduksjon på en allerede lav lønn gir store utfordringer. Både i kabin og på flightdeck. Til sammenligning har en på lønnstrinn én i kabinen i Norwegian høyere grunnlønn enn en fersk kaptein i Wizz.


TLDR; Wizz gjør ikke (lenger) noe ulovlig. De er ikke nødt til å følge norske spilleregler da de ikke kommer til å basere noe crew permanent i Norge. Det er det som gjør det vanskelig. Det krever at vi som forbrukere tar et aktivt valg. Det har vi historisk sett vært lite flinke til.


-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2020, 10:13   #35
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Med andre ord ikke juridisk forbud, men i praktisk talt et forbud da man blir fryst ut av ledelsen hvis man banner eller reiser seg opp i wizz-kjærka.
__________________
upcoming: feb: TOS-OSL-TOS (DY), mar: TOS-OSL-TOS (DY)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2020, 11:39   #36
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Da er jeg enig, og det er hvis riktig er det et de facto forbud
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2020, 23:42   #37
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Vel er jeg ikke verdens største fan av fagforeninger, men det der er jo ren undertrykkelse av ansatte om det stemmer. Og jeg har ingen grunn til å ikke tro på det. Har flydd to ganger med WiZZ. Hver gang fordi de hadde bedre tider en mine vanlige selskaper slik at jeg kom raskere tilbake til familien. Men etter å ha lest dette tar ikke jeg dem igjen før de får ordnet opp i dette ihvertfall.

Ikke at det betyr så mye men vet jeg ofte er en som taler for konkurranse — og vil derfor si at selv en kapitalist som meg blir kvalm av sånt.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2020, 23:55   #38
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Og akkurat rett etter jeg skrev dette ser jeg :

Wizz Air Will Allow Unions In Norway

https://simpleflying.com/wizz-air-norway-unions/

Virker som presset fra blant annet Statsministeren har hjulpet. Veldig sterkt signal til andre i forhold til det norske markedet!
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2020, 23:57   #39
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Og akkurat rett etter jeg skrev dette ser jeg :

Wizz Air Will Allow Unions In Norway

https://simpleflying.com/wizz-air-norway-unions/
Ja,men kun de som er ansatt i Norge. Det vil SAS ground Handling ansatte i innsjekk, bagasje, gate og handling. De ombord i flyene vil ikke være ansatt i Norge.
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2020, 00:08   #40
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Ja,men kun de som er ansatt i Norge. Det vil SAS ground Handling ansatte i innsjekk, bagasje, gate og handling. De ombord i flyene vil ikke være ansatt i Norge.
Nå har de sagt A. Da må vi presse dem til å si B. Såvidt jeg vet har de aldri sagt A før. Poenget mitt var først og fremst at press funker.
zeffen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ny Wizz Air-base: Catania og italiensk innenriks Someone Flyforum 5 01-08-2021 13:28
Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner OY-CIR Flyforum 440 20-06-2021 00:26
Ny Wizz Air-base: Larnaca Someone Flyforum 1 24-06-2020 15:35
Ny Wizz Air-base: Wien Beechdriver Flyforum 14 05-05-2020 14:12
Ny Wizz Air-base: Kiev MD11 Flyforum 0 07-05-2008 13:44


All times are GMT +2. The time now is 12:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.