Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2020, 19:33   #1261
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by havard View Post
Når Steen viser til at det er myndighetsvalg som gjør at Norwegian sliter, vil jeg anta at han tenker på utfordringene bransjen (og ikke bare DY) står overfor nå.

På grunn av restriksjoner innført av myndighetene faller inntektsgrunnlaget til selskapene bort. Steens kollega Victor Norman har skrevet en kronikk der han setter spørsmålstegn ved måten staten kompenserer selskapene. Kronikken har også stått på trykk i DN.



https://www.nhh.no/nhh-bulletin/arti...in-mot-korona/
Tror du har rett i det, myndigheter har i praksis satt de fleste fly på bakken nå og det er jo den suverent største utfordringen.
view is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2020, 20:25   #1262
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by havard View Post
Når Steen viser til at det er myndighetsvalg som gjør at Norwegian sliter, vil jeg anta at han tenker på utfordringene bransjen (og ikke bare DY) står overfor nå.

På grunn av restriksjoner innført av myndighetene faller inntektsgrunnlaget til selskapene bort. Steens kollega Victor Norman har skrevet en kronikk der han setter spørsmålstegn ved måten staten kompenserer selskapene.
Dersom det er de tiltakene Steen sikter til, så er det jo mange andre bransjer som har havnet i samme situasjon på grunn av ulike tiltak, og bør reddes...

Det er ingen tvil om at Victor Norman har en forkjærlighet for Norwegian. Han var vel langt på vei fødselshjelper, og kona var den som la ned forbud mot bonusprogrammer. Dette bidro også til Norwegian sin suksess
Rland is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2020, 20:53   #1263
havard
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2017
Location: BGO
Posts: 141
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Dersom det er de tiltakene Steen sikter til, så er det jo mange andre bransjer som har havnet i samme situasjon på grunn av ulike tiltak, og bør reddes...

Det er ingen tvil om at Victor Norman har en forkjærlighet for Norwegian. Han var vel langt på vei fødselshjelper, og kona var den som la ned forbud mot bonusprogrammer. Dette bidro også til Norwegian sin suksess
Du har nok rett i dette. Jeg studerte på NHH tidlig i perioden Norwegian var i stor vekst, og de var flittig brukt som case-oppgave av både Steen og Norman.

Men følelser til side er jeg som forbruker takknemlig for Norwegians inntreden, og håper de fortsatt består post korona.
havard is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 12:22   #1264
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Aftenpostens leder i dag (23. mars):
"Hvis Norwegian skal reddes, hva med alle andre bedrifter?", er tittelen, og de stiller spørsmål om det er statens rolle å redde Norwegian. "Det er ikke en nasjonal oppgave å holde seg med et forgjeldet lavprisselskap", skriver de bl.a. De stiller også spørsmål om ikke staten utviser for stor omsorg for selskapet, spesielt fordi dette kan vise seg å bli første steg i en stadig mer omfattende hjelp.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 18:01   #1265
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Quote:
Originally Posted by Rland View Post

Coronakrisen har vist at markedskreftene ikke kan løse alt her i samfunnet. Jeg tror det vil ligge langt inne, selv for Erna Solberg, å overlate den norske infrastrukturen i luften til Ryanair, Wizz og andre lavprisselskaper som kun er tilstede der det er profitt
Netopp, derfor vil Erna og majoriteten av den politiske flokken i Norge mest sannsynlig strekke seg langt i å redde norwegian, ihvertfall den nordiske delen.
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 18:47   #1266
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Netopp, derfor vil Erna og majoriteten av den politiske flokken i Norge mest sannsynlig strekke seg langt i å redde norwegian, ihvertfall den nordiske delen.
Jeg tror redning av Norwegian blir for dyrt for norske skattebetalere.

Skal en "casher ut" gjelden på snart 61 milliarder kroner tilsvarer det en prislapp på ca 30 millioner for hver av de norske arbeidsplassene i Norwegian.
Jeg baserer dette på en oversikt for noen dager siden som viste at Norwegian har ca 2000 norske arbeidsplasser.

Hvordan en kan skille ut den norske eller nordiske delen av Norwegian og la resten "seile sin egen sjø" ser jeg ikke for meg

Jeg mener at SAS og Widerøe er de som overlever og er levedyktige. Begrunnelsen for mitt syn på SAS har jeg redegjort for i post #70 i tråden "Overlever SAS corona-krisen"

Last edited by Rland; 23-03-2020 at 19:01.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 18:58   #1267
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Norwegian har misset leasing-betalingsfrister på to fly:

“DP Aircraft said Norwegian Air was unable to pay the leases on two aircraft, LN-LNA and LN-LNB, due to the "unprecedented pressure placed upon the airline industry" from Covid-19.”

https://www.morningstar.co.uk/uk/new...d-bailout.aspx
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 19:00   #1268
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Skal en "casher ut" gjelden på snart 61 milliarder kroner tilsvarer det en prislapp på ca 30 millioner for hver av de norske arbeidsplassene i Norwegian.
Jeg baserer dette på en oversikt for noen dager siden som viste at Norwegian har ca 2000 norske arbeidsplasser.

Nå er det ikke slik at all gjelden ikke kan betjenes eller behøver å reduseres. Hva Norwegian trolig trenger er kun en brøkdel av dette. Husk at det også er en «assets» side av balansen også
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 19:08   #1269
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå er det ikke slik at all gjelden ikke kan betjenes eller behøver å reduseres. Hva Norwegian trolig trenger er kun en brøkdel av dette. Husk at det også er en «assets» side av balansen også
Her er uttalelser fra professor Thore Johnsen ved NHH gjengitt i DN i dag:

"Thore Johnsen sier det er uklart om aksjonærene vil stille med flere penger selv om staten stiller med milliardgarantier.

– Nå er det hovedsakelig risikovillige spekulanter som er igjen i Norwegian-aksjen, og det er lite trolig at de vil redde selskapet uten betydelig nedskriving og restrukturering av gjelden. Et siste alternativ, er om staten går inn som eier, sier Johnsen.

En annen utvei er konkurs i Norwegian.

– Da kan staten se på hva som er igjen på branntomten, og plukke opp bitene, sier han."
Rland is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 19:15   #1270
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Her er uttalelser fra professor Thore Johnsen ved NHH gjengitt i DN i dag:

"Thore Johnsen sier det er uklart om aksjonærene vil stille med flere penger selv om staten stiller med milliardgarantier.

– Nå er det hovedsakelig risikovillige spekulanter som er igjen i Norwegian-aksjen, og det er lite trolig at de vil redde selskapet uten betydelig nedskriving og restrukturering av gjelden. Et siste alternativ, er om staten går inn som eier, sier Johnsen.

En annen utvei er konkurs i Norwegian.

– Da kan staten se på hva som er igjen på branntomten, og plukke opp bitene, sier han."
Jeg kan ikke se at det her står noe annet enn hva jeg skriver? Ei heller at Thore Johnsen og jeg er uenige med hverandre her

En restrukturering av gjelden er ikke det samme som å slette hele gjelden. Det er heller ikke all gjelden som er like "problematisk"
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 19:20   #1271
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,501
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
DP Aircraft noted that Norwegian has received a NOK3 billion, about GBP226 million, bailout from the Norwegian government.
DP må orientere seg bedre om hva DY faktisk "fikk" av staten.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 19:31   #1272
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by EvakCPH View Post
Norwegian har misset leasing-betalingsfrister på to fly:

“DP Aircraft said Norwegian Air was unable to pay the leases on two aircraft, LN-LNA and LN-LNB, due to the "unprecedented pressure placed upon the airline industry" from Covid-19.”

https://www.morningstar.co.uk/uk/new...d-bailout.aspx
Ikke overraskende, men spørsmålet er da om dette faktisk er en kalkulert risiko som Norwegian her tar, i håp om å bli kvitt fly. Eller om kassen faktisk er tom.


Ellers så antar jeg det egentlg er en PR-strategi fra DP Aircraft å hevde Norwegian har fått 3 mrd kroner ennå, og de faktisk er klar over at hittil har de ikke fått noe....

Quote:
DP Aircraft noted that Norwegian has received a NOK3 billion, about GBP226 million, bailout from the Norwegian government.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 19:43   #1273
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg kan ikke se at det her står noe annet enn hva jeg skriver? Ei heller at Thore Johnsen og jeg er uenige med hverandre her

En restrukturering av gjelden er ikke det samme som å slette hele gjelden. Det er heller ikke all gjelden som er like "problematisk"
Spørsmålet er uansett hva som norske skattebetalere skal redde og til hvilken pris.

Jo mer gjeld "Nye Norwegian" starter med jo mindre er konkurransekraften og handlefriheten. Begynner de med en liten operasjon og stor gjeld er det et helt annet Norwegian som vil gjenoppstå enn det Norwegian mange har et romantisk forhold til og som en reiste på weekendtur med til 199 kroner.

Last edited by Rland; 23-03-2020 at 19:46.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 19:54   #1274
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Jeg tror redning av Norwegian blir for dyrt for norske skattebetalere.

Skal en "casher ut" gjelden på snart 61 milliarder kroner tilsvarer det en prislapp på ca 30 millioner for hver av de norske arbeidsplassene i Norwegian.
Jeg baserer dette på en oversikt for noen dager siden som viste at Norwegian har ca 2000 norske arbeidsplasser.

Hvordan en kan skille ut den norske eller nordiske delen av Norwegian og la resten "seile sin egen sjø" ser jeg ikke for meg

Jeg mener at SAS og Widerøe er de som overlever og er levedyktige. Begrunnelsen for mitt syn på SAS har jeg redegjort for i post #70 i tråden "Overlever SAS corona-krisen"
Under debatten rundt pilotstreiken i DY for noen år siden innledet Kjos med at grunnen til oppdelingen av selskapet med flere datterselskaper rundt om var for å ha flere ben å stå på i tilfelle en krise. Det ville da være lettere å kvitte seg med ulike deler av bedriften igjennom styrte konkurser/avviklinger av datterselskapene som ikke tjente penger.
Jeg er derfor sikker på at denne planen nå slår i kraft og flere av datterselskapene vil styres til skifteretten.

Jeg skjønner det du skriver i post 70, men mener du både over- og underdriver i de ulike punktene når man sammenlikner de samme punktene med DY. Jeg vet du er uenig med meg og at vi har forskjellig oppfatning, så jeg legger den diskusjonen død
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 20:14   #1275
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Å slutte å betale regningene sine, er sjelden et godt tegn på sunn økonomi.
Her er det bare å holde pusten...
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 20:19   #1276
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Det store spørsmålet er igjen, hva slags sanksjoner (med cash-effekt) som faktisk DP Aviation nå har tilgjenglig. Under kalifornisk lov, som det ser ut som leasingavtalen går under, hva kan de kreve erstattning fra Norwegian hvis de nå "drop the keys". Utover de 3 månedene med depositum som Norwegian har betalt; er det som med min leasede bil, som jeg kan returnere og bare betaler for ymse riper. Eller er det hvis man som huskjøper trekker seg etter man har vunnet en budrunde, og da nesten automatisk må betale selgers tap.

Hva betyr denne klausulen i konkret, side 72:

Quote:
......enforcing performance of the relevant NAS Lease and recovering damages for the breach byNorwegian;
http://www.dpaircraft.com/fileadmin/..._June_2015.pdf

Ellers så skjønner jeg at DP Aviation er litt nervøse. De eier 4 fly, 2 787-8 hver til Norwegian og Thai. Og hvis halvparten av porteføljen deres defaulter så risikerer jo disse selv at deres kreditorer igjen, kommer å banker på postboksen deres på Guernsey


Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
DP må orientere seg bedre om hva DY faktisk "fikk" av staten.
Ser i deres offisielle børsmelding er mer nyanserte, kontra hva som står i mediene

http://www.dpaircraft.com/fileadmin/...nouncement.pdf

Quote:
(b)in the particular case of Norwegian, negotiations are ongoing between the airline and the Norwegian government for the provision of state aid and that on 19 March 2020 the Norwegian government issued a press release indicating its willingness to extend loan guarantees of up to three billion NOK to Norwegian subject to certain terms and conditions.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 09:30   #1277
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Norwegian har banker på plass for første 300 mill. av lånegarantien

Pengene er på vei så fort papirarbeidet er ferdig, ifølge Norwegians finansdirektør.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian...ien/2-1-779847


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 10:39   #1278
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 592
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Så var det ute på E24 om att de inte betalat sin leasing.
https://e24.no/boers-og-finans/i/1np...dreamliner-fly
Quote:
Norwegian har ikke betalt leien på to Dreamliner-fly

Norwegian og resten av luftfarten er i krise. Nå melder leasingselskapet som eier Norwegians to første langdistansefly – Sonja Henie og Thor Heyerdahl – at de ikke har fått betalt leie for flyene.
Men det verkar vara Norwegian som vill ha uppskov på betalningen:

Quote:
E24 har spurt Norwegian om en kommentar til saken og selskapet avviser ikke opplysningene i meldingen fra leasingselskapet:

– Vi har en dialog med leasingselskaper og långivere nå for å imøtekomme myndighetens krav og sørge for nødvendig likviditet i perioden fremover når de fleste flyene settes på bakken, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen til E24.

– Så dere har ikke betalt?

– Vi er i dialog om betalingsutsettelse, sier Sandaker-Nielsen.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 11:43   #1279
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Kjos via HBK Invest fortsetter å selge og eier nå kun 9,9% av Norwegian


https://e24.no/boers-og-finans/i/MR8...et-i-norwegian

Quote:
Norwegians tidligere lederduo Bjørn Kjos og Bjørn Kises selskap HBK Holding flagger tirsdag en aksjebeholdning under 10 prosent i flyselskapet.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 11:47   #1280
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,501
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Kjos via HBK Invest fortsetter å selge og eier nå kun 9,9% av Norwegian


https://e24.no/boers-og-finans/i/MR8...et-i-norwegian
Bedre å få litt penger nå, enn ingenting om 1 måned?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
IAG med resultatvarsel Someone Flyforum 0 26-09-2019 10:21
Resultatvarsel fra Lufthansa Someone Flyforum 2 24-06-2019 22:28
TUIfly med resultatvarsel darkcho Flyforum 1 29-03-2019 10:44
Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon sail4fun Flyforum 34 26-11-2009 23:28
Ny emisjon i Norwegian?? CK Flyforum 20 22-11-2004 00:07


All times are GMT +2. The time now is 15:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.