Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-11-2020, 09:50   #2201
magnel
Newcomer

Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Avslaget begrunnes med at det ikje anses som fornuftig bruk av fellesskapets midler. Er vel svært få utfor selskapet som kan være uenig i den begrunnelsen. Nå blir det interessant å se om eigere har tro nok på selskapet til at de bidrar...

Last edited by magnel; 09-11-2020 at 09:57.
magnel is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2020, 10:17   #2202
Gunnar90
Livsnyter

Gunnar90's Avatar

Og selskapet stuper på børsen i dag. For tre-fire uker tilbake snakket jeg med en som hadde invistert stort i Norwegian-aksjer da de stod i 70 øre. Dette for å "hjelpe selskapet" og "få med seg oppturen når folk begynner å reise igjen". Spørs om det går med tap gitt...
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2020, 10:55   #2203
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

og sagen er også nået ned til os...dansk tv2.dk skriver:

Den norske stat afviser at give Norwegian krisehjælp

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-1...an-krisehjaelp
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2020, 12:51   #2204
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Det er absolutt verdt å lese heile melding fra regjeringen.

Samtidlig som man sier nei til direkte støtte til Norwegian og Braathens Mark II så vil man også utvide støtteløsninger som rutekjøp. Dette betyr i praksis: Regjeringen er villige å la penger på bordet for en antall services, men de vil ikke betale for restrukturering eller start-up av selskaper.

For Norwegian sin del er det nå opp til ledelsen å snakke til eksisterende eier og finansmarket om man finner (nye) investorer. Samme gjelder for de andre som søkte.

Det hva jeg sterkt tviler på er tallene som Schram har gitt som antydning av hva de forventer å fly i 2021 og 2022. Dette er altfor optimistisk. Selv om vi vil fa vaksine i vår, så vil det ikke rekke å vaksinere store deler av befolkningen i Europa. Her nede i Tyskland regner man i beste fall med 20 Mio vaksine-doser i første omgang. Noko som betyr at sommeren 2021 vil være relativ lik som 2020, bare med litt mindre restriksjoner når det gjelder å besøker pensjonister i pleiehjem.

Ca 1 år siden skrev jeg noen sider bak her i denne tråden at jeg anser den levedyktige delen av DY å være ca 75 B737 fly eller equivalents. Nå, med Corona og den nye virkeligheten, må man redusere denne anslag til en tredjel, eller 25 fly. Dette er den nye virkeligheten, dette skulle være startpunkt i vår/sommer 21.
Man kan ikke regne med at Europa-traffikken tar seg opp snart til tidligere niveåer. Rett og slett fordi mange land vil ha flere lockdowns i 2021. Tenk av Frankrike, tenk av Spania, tenk av Italia.

Jeg tror at regjeringen gjør rett i sitt valg. Selskapene må tilpasse seg denne nye virkeligheten, det vil gi smertefulle kutt. Men sånnheten er: Det er rett og slett nødvendig fordi det finnes ikke nok kunder. Og dette vil det være slik i noen år fremover.
Old 09-11-2020, 14:01   #2205
jb1
ScanFlyer Dusty

WFs eier kan muligens overta deler av DY.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian...ene/2-1-909045
BAK BETALINGSMUR

En annen ting er at DY er en spesiell aksje, Kursen er omtrent der den startet idag.
SAS har steget fra ca. 0,80 NOK til 1,00 NOK.

Last edited by Discus; 09-11-2020 at 15:47.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2020, 14:12   #2206
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
WFs eier kan muligens overta deler av DY.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian...ene/2-1-909045

En annen ting er at DY er en spesiell aksje, Kursen er omtrent der den startet idag.
SAS har steget fra ca. 0,80 NOK til 1,00 NOK.
Legg merke til at Torghatten ikke definerer hva de legger i å "overta deler av DY". Så da er det åpent han de mener kjøpe opp deler av selskapet eller bare overta deres plass i markedet

Norwegian aksjen fallt jo siden det ser ende mer sannsynlig ut at dagens investorer har tapt pengene sine. SAS hoppet opp ca 25%, sammen med mye annet reiserelatert, da det kom positive vaksinenyheter. Så det er derfor en naturlig forklaring her
Old 09-11-2020, 14:21   #2207
LN-HFH
ScanFlyer Silver

LN-HFH's Avatar

At Torghatten kjøper ut Norwegian Air Norway for å operere på stamrutenettet og utenriks høres jo ikke søkt ut. 25 maskiner er vel det de opererer i Skandinavia per dags dato, og 42 var det meste de hadde basert i Norge(var vel også 14 basert i Sverige, 12 i DK og 7 i FIN), så 25 og 42 kan vel ses på som en øvre og nedre grense. Men at Norge blir pri 1 er det vel ingen hemmelighet om, og dette signaliserer jo også DY selv.
Old 09-11-2020, 14:31   #2208
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Jeg er overbevist om at noen kommer til å kjøpe varemerket og Norwegian Air Norway fra boet. Om det blir torghatten, i en eller annen kostalasjon eller noen andre er mer usikkert.
storg is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2020, 14:46   #2209
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Jeg er overbevist om at noen kommer til å kjøpe varemerket og Norwegian Air Norway fra boet. Om det blir torghatten, i en eller annen kostalasjon eller noen andre er mer usikkert.
For en novice ud i konkurser osv osv, som mig...er der der så nogen der kan
forklare om Hvornår Norwegian evt må stoppe deres flyvninger..
Teknisk er de vel konkurs, tænker jeg, men de fortsætter vel deres operationer indtil videre....Hvad med fuel, groundhandling...overflying afgifter...betales de fra flyvning til flyvning...eller får de stadig Kredit...

Hilsen Ole

Old 09-11-2020, 14:49   #2210
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by storg View Post
For å være helt ærlig håper jeg den visuelle profilen til Norwegian forsvinner ved en eventuell konkurs. Tampongen burde vært byttet ut for årevis siden. Om navnet Norwegian består? Tja. Vet ikke.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2020, 14:58   #2211
jb1
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Legg merke til at Torghatten ikke definerer hva de legger i å "overta deler av DY". Så da er det åpent han de mener kjøpe opp deler av selskapet eller bare overta deres plass i markedet

Norwegian aksjen fallt jo siden det ser ende mer sannsynlig ut at dagens investorer har tapt pengene sine. SAS hoppet opp ca 25%, sammen med mye annet reiserelatert, da det kom positive vaksinenyheter. Så det er derfor en naturlig forklaring her
Ja, men Norwegian-aksjen er i skrivende stund opp 2 oere idag, hvilket kanskje er noe uventet.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2020, 15:00   #2212
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
For en novice ud i konkurser osv osv, som mig...er der der så nogen der kan
forklare om Hvornår Norwegian evt må stoppe deres flyvninger..
Teknisk er de vel konkurs, tænker jeg, men de fortsætter vel deres operationer indtil videre....Hvad med fuel, groundhandling...overflying afgifter...betales de fra flyvning til flyvning...eller får de stadig Kredit...
Når andre selskaper har gått dukken har det typisk skjedd når fuel og ground handling ikke vil gi kreditt lenger. Jeg vil tro at selskapene allerede har regnet på hvor lenge de er villige til å gi kreditt, og begynner å kreve forhåndsbetaling. Så snart fly plutselig ikke får fuel eller baggasje/innsjekkstjenester rakner det gjerne fort.

Offentlige aktører kan typisk ikke nekte å tilby tjenesten fordi betaling uteblir, men kan på den andre siden være nådeløse i å ta arrest i likvide midler for å sikre sine krav. Men det hjelper lite dersom selskapet allerede er pantsatt til toppen av vertikal stabilisator.
Old 09-11-2020, 15:06   #2213
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Når andre selskaper har gått dukken har det typisk skjedd når fuel og ground handling ikke vil gi kreditt lenger. Jeg vil tro at selskapene allerede har regnet på hvor lenge de er villige til å gi kreditt, og begynner å kreve forhåndsbetaling. Så snart fly plutselig ikke får fuel eller baggasje/innsjekkstjenester rakner det gjerne fort.

Offentlige aktører kan typisk ikke nekte å tilby tjenesten fordi betaling uteblir, men kan på den andre siden være nådeløse i å ta arrest i likvide midler for å sikre sine krav. Men det hjelper lite dersom selskapet allerede er pantsatt til toppen av vertikal stabilisator.
har jo hørt om crew, som har måttet betale for fuel ....in cash...og andre, hvor passagererne samlede ind til fuel...ikke DY med ude i verden

Hilsen Ole

Old 09-11-2020, 15:16   #2214
LN-HFH
ScanFlyer Silver

LN-HFH's Avatar

Quote:
Originally Posted by blazius View Post

Det som kan ses på som interessant her er jo at ground handling selskapene (Aviator og Menzies) her til lands har gjort seg svært avhengige av DY. Forsvinner DY forsvinner også etter stor sannsynlighet Menzies fra OSL (ihvertfall etter dagens trafikkmønster) og Aviator vil nok bli konkurstruet de og da dette selskapet i realiteten opprinnelig er DY ''sitt'' ground handling-selskap (ja, de har nylig fått SK som kunde noen steder, men Aviator hadde ikke vært til stede i den grad de er i dag uten DY).

Dette blir derfor nærmest et utspill DY kan bruke i forhandlinger mot dem, ''holder dere igjen krana for kreditt går vi konk, og da dras dere med i dragsuget''
Old 09-11-2020, 15:38   #2215
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Er det noen av de andre aktørene i Europa som kan være interessert i å kjøpe opp Norwegian...men da må de kanskje også ta med seg gjelden på kjøpet?
EB is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2020, 15:40   #2216
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Er det noen av de andre aktørene i Europa som kan være interessert i å kjøpe opp Norwegian...men da må de kanskje også ta med seg gjelden på kjøpet?
Jeg tror det er mer interessant å kjøpe deler av selskapet på "konkurssalg" enn å overta gjelden. Jeg gjetter at kundebasen er mer interessant enn fly og personell.
Old 09-11-2020, 15:44   #2217
Futura
ScanFlyer Silver

Jeg ønsker virkelig at Norwegian overlever denne pandemien, så som en liten håndsrekning tenkte jeg at jeg skulle kjøpe ett reisegavekort til meg selv, på 3000kr Tanken er å få brukt det opp på en tur i januar 2022 til Verdensutstillingen i Dubai. I vilkårene står det at det må brukes opp før 31.12.21 Må man ha foretatt reisen før denne dato, eller holder det å bestille billettene innen denne dato? Bestiller jeg gavekortet i Januar 2021, så holder det til 31.12.22, men jeg kunne tenke meg å Kjøpe i dag.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2020, 16:35   #2218
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Problemet slik jeg ser det er at hvis man "redder" NAS så har man bare sikret at man har et selskap med koroniske problemer. Fortsatt mye gjeld og mengder av utfordringer. Det beste hadde vært å kjørt en amerikansk Chapter 11, men det har vi ikke i Norge. Så da er det bedre å slå det konk, og la noen kjøpe ut de "nordiske" delene. Da får vi et NAS som kan holde både SAS og Wizz i ørene.
storg is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2020, 17:34   #2219
Wahoo
ScanFlyer Molded

Det er vel all grunn til å tro at flere utenlandske aktører nå vil posisjonere seg inn mot det norske markedet.
Ikke nødvendigvis gunstig for SAS heller dette her...

W
Old 09-11-2020, 18:11   #2220
WF789
ScanFlyer Gold

WF789's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post

Avviser ryktene om å overta Norwegian:

(betalingsmur)
https://www.banett.no/nyheter/2020/1...r-22966709.ece

Quote:
– Vi har ingen slik prosess pågående i dag, har ikke hatt det og har ingen planer om det, sier han til DN.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules