Flyprat


Go Back   Flyprat > Register- og ATC-Forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2017, 16:25   #1
THA954
Newcomer
 
Join Date: May 2012
Posts: 24
OBB 19 Callsign for Pilot Flight Academy på Torp

Hei !

Pilot Flight Academy på Sandefjord lufthavn - Torp benytter ICAO - koden PIP for sin virksomhet, men hva er CS deres igjen, jeg vet - men har glemt !

Web siden AIRFRAMES mangler Pilot Flight Academy i sin oversikt, og da er det også kjekt å opplyse om gjeldene CS for skolen.
THA954 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2017, 17:30   #2
Iberworld
ScanFlyer Blue
 
Iberworld's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: ENZV/ENBR
Posts: 381
Default Re: Callsign for Pilot Flight Academy på Torp

Lurer på om det er PILOT som er callsign for flyskolen. Syns å huske det fra infomøte hos dem tidligere i januar. Kan være jeg tar helt feil, kanskje noen andre som vet 100% sikkert?
Iberworld is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2017, 17:53   #3
THA954
Newcomer
 
Join Date: May 2012
Posts: 24
Default Re: Callsign for Pilot Flight Academy på Torp

PILOT er helt korrekt, fant nettopp svaret selv via youtube. Der er det en kortfilm om hverdagen til en av lærerene ved skolen på Torp.

Torp TWR og Farris APP streames jo ut på nettet via LiveATC.net og i formiddag var det mye aktivitet der.

Blant annet var luftambulansen der i form av HELIDOC 44 - damen bak spakene drev på med ILS praktiseringer og missed approach. Morsomt å både høre og se det som rører på seg ved hjelp av LiveATC.net + Flightradar24.com, en maskin med CS PILOT var også i sving blant mye annet i lufta over Torp.
THA954 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2017, 22:13   #4
Iberworld
ScanFlyer Blue
 
Iberworld's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: ENZV/ENBR
Posts: 381
Default Re: Callsign for Pilot Flight Academy på Torp

Akkurat ja! Da var jeg ikke helt på jordet altså.

Stilig med LiveAtc.net, aldri vært borti den før. Skal brukes mer sammen med FR24!
Iberworld is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2017, 23:16   #5
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Callsign for Pilot Flight Academy på Torp

Call sign for en flyskole?
Er det relativt nyttt mon tro?

I mine dager som instruktør brukte vi bare N eller LN nummeret på flyene og ingen som brydde seg om om det var skole flyging eller ikke.
Skjønt en telefon til tårnet kunne vel være i orden hvis vi skulle ta ørten touch and goes på travel tid i TRD.

Husker en gang på Fornebu, jeg skulle ta oppflyging til Instrutør Klasse 3 med Over Inspektør Rynning i verket og jeg som privatist.
Etter amerikanske forhold så møter man opp for slike ting godt forberedt og pyntet litt.
Så jeg kom med grå dress og vest med slips. (3 piece suit)
Flyet som jeg hadde leid på telefon, en Cherokee et eller annet var dog nedsnødd og jeg sto i dressen og måket snø av flyet i finskoene og de-icet med bøttevis av varmt vann og holdt på lenge med å kjøre kontrollene fram og tilbake så de ikke skulle fryse pga vannet.
De sto vel med kikkert i tårnet og lurte fælt på hva slags flyger og flytur dette skulle bli.
Været ble dog dårlig igjen før vi fikk tatt av så det måtte utsettes til neste dag.
Jeg kom ned fra TRD med Braathen den dagen og skulle tilbake med kveldsflyet, hadde derfor ikke med overnight greier og måtte finne meg hotellrom på FBU.
Neste dag møtte jeg igjen opp i dressen for Rynning men fikk beskjed å gå å barbere meg før jeg kom tilbake.
Fant barbersaker på Narvesen og tilbake til Rynning.
Deretter ut igjen og måke snø av flyet i dressen.
Så ble det flytur og jeg fikk sertifikat helt uten call sign, men nybarbert.
Rynning var ikke helt imponert, han sa du kan fly og du er ikke dum, men neste
gang prøv å forbered deg litt bedre.
1980 var det vel og man har lært av alle dumhetene sine ja..
Lever Rynning enda?
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2017, 00:30   #6
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Callsign for Pilot Flight Academy på Torp

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Call sign for en flyskole?
Er det relativt nyttt mon tro?
Det kommer an på hva du ser på som nytt. Ikke uvanlig at større flyskoler opererer med eget call sign. På Bardufoss for snart 20 år siden var det med C/S "Spirit".
Vet ikke om STFS på Torp hadde det i sin tid? Ellers er det jo ikke noe anderledes enn at Forsvaret sin Flygeskole opererer med "Cadet"
Mye enklere enn å få stammet ut hvilken "Lima November" jeg sitter i denne gangen
CFM is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2017, 01:01   #7
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,781
Default Re: Callsign for Pilot Flight Academy på Torp

Mener å huske at STFS brukte "Firebird" som callsign.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Pilot Academy of Sandefjord,nye fly scanhorse Småprat 0 03-08-2012 12:06
Center Air Pilot Academy ? flyer88 General Aviation og sjøfly 1 08-02-2008 03:15
P2 besøker SAS Flight Academy blazius Flyforum 0 10-10-2007 22:18
SALG AV SAS FLIGHT ACADEMY. fokkeren Flyforum 2 07-12-2006 10:06


All times are GMT +2. The time now is 22:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.