Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-08-2014, 18:34   #1
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Finnair Finnair Plus

Hei,

Ettersom businessbillettene til BA ofte (vanligvis...) koster det dobbelte av Finnair til Asia vurderer jeg å bytte program fra BA til Finnair Plus.

Sliter dog med å finne informasjon på nettsiden deres om tierpoints etc. så håper noen her kan hjelpe.

Sammenlignet med BAEC

- Hvordan er Finnair sitt program på uttak?
- Er det vanskeligere eller tilsvarende å kvalifisere til toppstatus?

Flymønsteret mitt fremover vil bli ca. 50/50 USA (henholdsvis NYC) og Asia. Til USA vil jeg benytte meg av BA som hovedregel.

Jeg klarer såvidt å kvalifisere til Gull hos BA iløpet av en opptjeningsperiode om jeg legger inn en tur med Qatar i business. Er opptjeningen på Qatarflighter den samme hos Finnair som hos BA?

Er Finnair plus noe å satse på?

Takk
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2014, 19:00   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Finnair Plus

Opptjening AY-flighter:
https://pointshop.finnair.com/partne...24&language=en
Quote:
For most oneworld operated flights, points accrual is calculated by multiplying the distance in km between city pairs by the cabin class percentage.
Opptjening og uttak for oneWorld-flighter ser du her:
https://pointshop.finnair.com/catego...?cPath=410_721
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2017, 21:52   #3
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Finnair Plus

Har 8574 poeng i Finnair Plus som snart går ut. Kan spare 246,- på en tur til Finnland, men sparer omtrent det samme ved å booke samme billett gjennom andre. Synes det er trist å bare kaste poengene så har noen et bedre forslag?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2018, 21:37   #4
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Finnair Plus

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har 8574 poeng i Finnair Plus som snart går ut. Kan spare 246,- på en tur til Finnland, men sparer omtrent det samme ved å booke samme billett gjennom andre. Synes det er trist å bare kaste poengene så har noen et bedre forslag?
Virker ikke som man får noe voldsomt for den poengsummen. Ifølge nettsiden får man en business oppgradering innenfor Nord-Europa en vei for det. Har selv 9564 poeng etter en Japan-tur men ser jeg må ha 50.000 poeng for en businessoppgradering en vei i Asia. Med tanke på at man man får tilbud om
oppgradering en vei for 380 euro fra Helsinki til Japan ser jeg at jeg må reise mer enn 5 asiaturer for å få noe utbytte av det.

Last edited by Apollon; 31-01-2018 at 21:40.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2018, 15:40   #5
FinnFlyer
Newcomer
 
Join Date: Nov 2017
Location: HEL
Posts: 5
Default Re: Finnair Plus

Det är många Finnar som haft tidigare BAEC som program, men hoppat över till AY för att BAEC intjäning blivit sämre medans AY haft stabil (även förbättrad!) program.

Med det som du beskriver skulle jag starkt rekommendera AY. Jag har själv Platinum och det kortet är ganska enkelt att få. Och elitförmåner som Platinum samt garanterade upgrade vouchers är kanon!
Du ska nog kolla finnair.com och fundera, där finns allt som finns
FinnFlyer is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2018, 20:43   #6
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: Finnair Plus

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har 8574 poeng i Finnair Plus som snart går ut. Kan spare 246,- på en tur til Finnland, men sparer omtrent det samme ved å booke samme billett gjennom andre. Synes det er trist å bare kaste poengene så har noen et bedre forslag?
Jeg bytta inn mine poeng i poeng hos IHG Rewards Club, som jeg igjen brukte til å betale for et hotell i Dubai. Det morsomme med det hotellet var at da de oppdaget at jeg hadde booket med bonuspoeng hos IHG Rewards Club, så ble personalet riktig så blide, ettersom jeg tilsynelatende var stamkunde, og oppgraderte meg til finere rom, og inkluderte wifi i prisen, noe som egentlig kostet ekstra. Jeg er imidlertid på ingen måte noen stor kunde av IHG, selv om jeg vel kanskje har vært innom dem før.

I tillegg medførte kjøpet av poeng hos IHG at poengene fikk utsatt utløpsdato, noe som var hovedgrunnen til at jeg gjorde det.

Men du trenger vel 20 000 poeng for å få til et slikt kjøp, så dette trikset hjelper vel ikke deg så mye, men kanskje noe andre.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2018, 23:49   #7
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
Finnair Utløp av Plus-bonuspoeng

Har 70000 Finnair Plus-bonuspoeng som utløper i desember, med mindre jeg bruker eller tjener minimum 1 poeng innen den tid. Høsten er allerede spikret, så blir dessverre ingen mulighet for å reise med de eller overnatte på et partner-hotell. Har noen her et tips til smart løsning for å beholde poengene?
__________________
Murre is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2018, 00:36   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Utløp av Plus-bonuspoeng

Kjøp noen poeng.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2018, 00:56   #9
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
Default Re: Utløp av Plus-bonuspoeng

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Kjøp noen poeng.
God idé.
Gjelder transfer av poeng fra en annens konto til meg som aktivitet godt nok for forlengelse? Vet du?
__________________
Murre is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2018, 00:59   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Utløp av Plus-bonuspoeng

Aner ikke. Og man må logge inn for å lese betingelsene - jeg har ikke konto.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2019, 00:03   #11
badsofa
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 133
Default Re: Finnair Plus

Har fått et tilbud fra Finnair om oppgradring til plus/business for €97 på en relativt kort tur på WF sin rute fra BGO til HEL. (Videre til SVO var det ikke tilgjengelig)
Noen med litt erfaring fra Finnair plus på korte nordiske ruter og om det er verdt det på et såpass kort leg? Har en del erfaring med SK sin plus lounge i CPH, ligger Finnair sin i HEL omtrent på samme nivå?
badsofa is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2022, 21:03   #12
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
oneworld Finnair plus - bruk av poeng hos partner selskap

Andre som har forsøkt å booke bonus billetter hos Finnair sine partnere med Finnair poeng?
Prøvde i dag å booke bonus billetter med Malaysian Airlines gjennom Finnair sin kundeservice.
Opplevelsen jeg satt igjen med var at personen jeg snakket med var uvillig og kunnskapsløs.
Jeg har Finnair Plus Gull etter noen turer før pandemien til Asia i C klasse og Iberia turer til og fra Spania. Planen var å svi av noen poeng på reise Bangkok – Kuala Lumpur – Singapore
Etter utallige forsøk på å bli venn med og få gehør hos chat-roboten SISU, var ikke bonusbilletter innen rekkevidde.
Jeg ringte derfor Finnair sin kundeservice og forklarte ønsket etter ca 10 – 15 minutter i kø. Hun som svarte kunne gå inn i chaten jeg hadde hatt med SISU og se hva saken gjaldt.
Det første damen som svarte sa, var at jeg kunne booke online via finnair.com
Jeg svarte at det var forsøkt, men det var kun mulig for noen av oneworld selskapene, og at i henhold til Finnair sin hjemmeside så måtte bonusbilletter med bl.a. Malaysian bookes via kundeservice.
Det første svaret var at informasjonen på hjemmesiden var feil.
Det neste svaret var at Finnair poeng kun kunne brukes på AY billetter
Jeg parerte med at Finnair er medlem i oneworld og at det er regelen i en allianse at en kan bruke bonuspoeng hos andre medlemmer. Jeg forklarte også at det på Finnair sin hjemmeside står at økonomi billett med MH BKK-KUL koster 36000 Finnair poeng og KUL-SIN 24000 Finnair poeng.
Til slutt skulle hun undersøke om det var ledig på de to fligth-ene som jeg ønsket, BKKKUL 9. oktober og KULSIN 10. oktober.
Etter ca 3,5 sekunder fikk jeg til svar at dessverre ingen ledige bonus plasser på noen av flightene, og ingen ting hun kunne gjøre…
Jeg spurte så om hvilken klasse bonus billetter bookes i, og hun svarte X.
Så langt kom jeg etter å ha kastet bort en formiddag, og har fortsatt snaue 100000 Finnair poeng på konto.
Enden på visa var at jeg kjøpte billetter via Malaysian airlines sin hjemmeside til snaue 2000 kroner – og surprise surprise, da jeg bestilte kom tilgjengelige booking klasser opp, og selvsagt var booking klasse X tilgjengelig for begge flightene. Jeg orket rett og slett ikke å avbryte bestillingsprosessen og gjøre et nytt forsøk via Finnair.
Etter å ha lagt på fikk jeg en mail der Finnair ba om tilbakemelding på om jeg var fornøyd med deres kundeservice. Jeg gav stort sett 0 eller 1 av 10 på de fleste spørsmålene og beskrev problemet.
Er dette det en må regne med når en søker hjelp hos Finnair?

Last edited by Rland; 08-08-2022 at 21:12.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2022, 21:19   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Finnair Plus

Det er da man henger opp og ringer på nytt ... Det kalles agentrullett.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2022, 21:43   #14
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Finnair Plus

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er da man henger opp og ringer på nytt ... Det kalles agentrullett.
Mulig du har rett, men antok at alle var av "samme ulla" på et eller annet call senter i hutta heiti - at de jobber ut fra instrukser om å si nei og bli kvitt de "plagsomme" kundene.
Har stort sett god erfaring med kundeservice til KLM og SAS - selv om de fleste bonus billettene har blitt booket gjennom selvbetjening.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2022, 11:09   #15
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Finnair plus - bruk av poeng hos partner selskap

Oppdatering:
Finnair sin customer service svarte på min kritiske tilbakemelding på kundeundersøkelsen og la seg "litt flate". De skulle ta et oppgjør internt, og de bekreftet at agenten hadde tatt feil fordi bonusbilletter med Malaysian kun kan bestilles gjennom Finnair sin customer service.
Så for å gi meg litt skyld, så sa de at det for de to flightene jeg hadde forespurt om bonusbilletter på, så var det ikke mulig, fordi de kun kan booke en gjennomgående bonusbillett ved første mulige connection.
Jeg har selvfølgelig svart at jeg aldri ba om en gjennomgående billett, men 2 separate bonusbilletter, og at det var poengkravet for hver enkelt strekning jeg derfor hadde oppgitt til agenten.
Igjen understreket jeg min frustrasjon over agenten sin mangelfulle villighet, vennlighet og profesjonalitet nå det kommer til å prøve å løse en henvendelse fra en kunde.
Jeg skrev også at selv om jeg brukte ca 2000 kroner på å kjøpe "Classic economy" billetter på de samme flightene hos Malaysian, så er det usikkerhet knyttet til både bagasje og lounge tilgang. Selv om jeg la inn mitt Finnair Plus medlemsnummer i bestillingen, som iht oneworld sine regler både skal gi gratis innsjekket bagasje og tilgang til lounge, så har jeg fra Malaysina fått tilbud om å betale ekstra for denne servicen. Tilgang til lounge i Bangkok er priset til 615 kroner.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2022, 12:46   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Finnair plus - bruk av poeng hos partner selskap

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
...så er det usikkerhet knyttet til både bagasje og lounge tilgang. Selv om jeg la inn mitt Finnair Plus medlemsnummer i bestillingen, som iht oneworld sine regler både skal gi gratis innsjekket bagasje og tilgang til lounge, så har jeg fra Malaysina fått tilbud om å betale ekstra for denne servicen. Tilgang til lounge i Bangkok er priset til 615 kroner.
Er nok ikke helt uvanlig at det kommer opp tilbud om det ene og det andre som man egentlig ikke skal betale for når man har et kort på tvers av andre selskaper. Det er mye dårlige IT-systemer rundt om kring.



De gangene jeg har fått opp feil info på bookingen har det ikke vært problemer med bags, fasttrack eller lounge på flyplassen. De gangene jeg har fått opp korrekt info, har jeg også noen ganger måttet finne frem kortet. Bare husk å ta med fysisk/digital kopi av kortet så går det stort sett bra.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2023, 11:43   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Finnair Plus

Da skal også Finnair over på Avios, og opptjeningen skal i større grad linkes til hvor mye mange penger man bruker, og ikke hvor mye man flyr,

https://e24.no/bors/nyheter/a/293287?pinnedEntry=293287

Quote:
Bonuspoengene skal erstattes av Avios, samme type bonuspoeng som brukes av blant annet Finnair-partnerene British Airways og Qatar Airways. Eksisterende Finnair Plus-bonuspoeng vil konverteres til to Avios.

Samtidig opplyser Finnair at bonusprogrammet skal vris til at penger brukt har mer å si for bonusopptjeningen enn antall fly man tar.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Finnair triple seven Bilder & foto 0 25-02-2018 18:08
Finnair Ramp(Northport) har gått ut i protest emot Finnair Ludde Flyforum 4 03-12-2009 16:37
Finnair XL Blubird Flyforum 3 27-08-2007 01:35
Finnair ... sk931 Flyforum 5 18-12-2006 17:05


All times are GMT +2. The time now is 20:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.