Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-09-2015, 02:20   #1
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Iran-tråden

Tehran er på blokka for vårens utskeielser og jeg vet det er endel folk her inne som har vært der. Visum or not diskuteres annet sted, men en liten fellestråd for Iran er vel berettiget for det.

Jeg reiser mest sannsynlig alene. Er det greit å ta seg fram i byen uten å være del av en gruppe? Transportmiddel? Hvordan er stemningen på kveldstid?

Og hva MÅ jeg få med meg, som ikke allerede er topp ti på TA?
Hvordan er erfaringene med utflukter ut av byen? Må de forhåndsbestilles eller er det like greit å bestemme seg dagen før?
Er alkoholforbudet absolutt? (Ingenting skjerper tørsten bedre....)
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2015, 12:18   #2
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Iran-tråden

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Tehran er på blokka for vårens utskeielser og jeg vet det er endel folk her inne som har vært der. Visum or not diskuteres annet sted, men en liten fellestråd for Iran er vel berettiget for det.

Jeg reiser mest sannsynlig alene. Er det greit å ta seg fram i byen uten å være del av en gruppe? Transportmiddel? Hvordan er stemningen på kveldstid?

Og hva MÅ jeg få med meg, som ikke allerede er topp ti på TA?
Hvordan er erfaringene med utflukter ut av byen? Må de forhåndsbestilles eller er det like greit å bestemme seg dagen før?
Er alkoholforbudet absolutt? (Ingenting skjerper tørsten bedre....)
I Tehran fungerer metroen ganske så fett, men enkelte steder må man ta taxi - husk for all del og spør hotellet hvor mye det koster med taxi hit og dit så du ikke blir lurt (ingen har meter). Der det er mulig ta t-bane - trafikken i Tehran er mildt sagt tja jeg vet ikke - kaos.

Alkoholforbudet er absolutt - er det land jeg ikke ville tatt en sjanse på det der er det Iran. Tollerne er lite interesserte i vestlige turister, da jeg var der i mai var de dem sila ut kinesere så drikk nok på flyet. Ellers selges det alkoholfritt øl, men jeg synes det smakte høgg. Bedre med vanlig cola da. Krysser du gata lar du de lokale krysse først - iranske sjåfører vet ikke hva fotgjengerfelt, vikeplikt eller noe andre trafikkregler er for noe. Dette er antagelig den største sikkerhetsriskoen du kommer borti i Iran.

Nå reiste jeg ikke utenfor Tehran men de har et velutvikla bussystem om man skal litt rundt. Ja husk å ta ut absolutt alt man trenger av penger og helst litt mer i KONTANTER før du reiser fra Norge og aller helst i USD. Kredittkortet kan du glemme.

Tehran er ikke stedet man drar for en partyferie, men når det er sagt så finnes det nok av steder som har en viss stemning som selger te og vannpipe. Det blir ikke mer iransk enn det. Merk at tbanen slutter å gå ca 23 tiden på kvelden.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2015, 01:43   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Iran-tråden

Tusen takk for info, Hypern!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2015, 02:54   #4
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Iran-tråden

Jeg planlegger også en Iran-tur som har blitt utsatt et par ganger.

Er det noe nytt om når Vesten skal begynne å lette på/fjerne sanksjonene?
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2015, 12:25   #5
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Iran-tråden

Kopierer litt fra noe jeg skrev i en annen tråd siden det passer godt i denne tråden.

Har vært tre ganger i Iran på besøk hos foreldrene mine som var stasjonert der noen år. Bodde selvsagt privat og kan således ikke gi noe tips vedr. hoteller, ei heller transport siden vi hadde sjåfør. Vil bare legge til at trafikken i Teheran er helt sinssvak, har aldri opplevd noe lignende! Hvis en vei f.eks. har 3 kjørefelt i en retning, kan du være sikkert på at det ligger 5-6 biler i bredden. Istemmer at man må være ekstremt forsiktig når man krysser veier til fots.

Jeg syns det var veldig fascinerende å besøke Iran, utrolige forskjeller fra hjemme og for det meste fantastisk hyggelige mennesker. Mine to største høydepunkter er tur til Esfahan (fløy F70 med Iran Air) med sine mange historiske severdigheter, Imam Square er mektige greier, og topptur til Mount Tochal 3964 moh fra foten av fjellet helt nord i Teheran.

Har besøkt alle de tidligere parkene/presidentpalassene til Shah'en i Teheran samt masse flotte parker, markeder m.m. I Niavaran Palace nord i Teheran finner man bl.a. et stort SAS modellfly i et rom i en av bygningene. https://www.flickr.com/photos/daniel...on/15829199585
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2015, 13:10   #6
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Iran-tråden

Ja vil legge til at det ikke går noe kollektivtrafikk fra flyplassen i Teheran så anbefaler å få hotellet til å fikse transport (vel de kommer til å fikse metroen etterhvert - var under bygging ut dit da jeg var der i mai). Og enig med Eriksan - trafikken i Teheran får trafikken i Beijing og Bangkok til å se ut som verdens beste.

Edit - så nå på Wikitravel at det var en buss, men gadd aldri å sjekke det ut da jeg var der, da jeg bestilte transport igjennom hotellet. Jeg bodde forøvrig på et ganske rimelig hotell - Golestan Hotell, ikke verdens beste standard, men ok nok. Men det finnes også større luksushoteller av vestlig standard.
¨
Lite tips når man er ute i Teheran er å ta med en rull toalettpapir fra hotellet - dette er en del av verden hvor toalettpapir ikke er vanlig på offentlige toaletter på restauranter etc og ofte er toalettene av squat typen nærmest utelukkende, men persisk mat er svært god og opplevde ikke noe mageproblemer. Teheran kan virke som en stor asfaltjungel, men de har faktisk mange parker også og ikke minst kan man ta metroen helt nord i byen til Darban for å unngå trafikkaoset helt.

Last edited by Hypern; 30-09-2015 at 13:35.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2015, 02:03   #7
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Iran-tråden

Virret ikke så mye rundt på kveldstid, men følte meg aldti utrygg når jeg gikk eller reiste kollektivt rundt. Og ikke vær skremt om noen stopper deg på gaten og spør hvor du kommer fra. De skal antagelig hverken rane deg eller prøve å selge deg noe, men høre hvilket land de skal ønske noen velkommen fra. Og ikke finn på å kalle dem arabere, da kan de bli skikkelig fornærmet. De er veldig nøye på at de er persere som er noe helt annet.

Siden Visa og Masterard er pålagt av myndighetene i USA å boycotte Iran så må man ha med seg en bunke dollar.

Bodde på Ferdowsi International Grand Hotel. Et greit hotell med basseng og dampbad i kjelleren. Kun for menn selvsagt og det var endel kvinnelige reisende ikke var så fornøyd med.

Det er ikke byen med flest severdigheter, men man bør i alle fall få med seg basarene som man lett går seg vill i og Golestan Palace. Darband som er en bratt dal over byen med masse restauenter er et polulært mål blandt lokalbefolkningen, spesielt på sommeren da det er kjøligere der oppe.

https://picasaweb.google.com/robertaas/TehranMay2014
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2015, 11:32   #8
hogutn
Newcomer
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 9
Default Re: Iran-tråden

Også interessert i dette i fremtiden en gang... Såvidt jeg har lest skal Shiraz, Isfahan og Yazd være interessante byer, om man vil reise rundt.
hogutn is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2015, 11:57   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Iran-tråden

Toppers info, Eriksan, Hypern og robertaas!
Har søkt litt på reise og fly virker ganske trist. Er alle flytidene like ræva, eller kan man faktisk komme seg til og fra innenfor vanlig åpningstid?
Vurderer tog fra Ankara ene veien, så det vil jo hjelpe litt. Har ikke vært i selve Abu Dhabi by, så kanskje en kombo med Etihad hjem kunne være noe...
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2015, 14:24   #10
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Iran-tråden

Jeg overnatta i EK loungen begge veier i DXB - ikke noe å anbefale. Men det du beskriver er ofte tilfellet med mange avganger til Midtøsten.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 12:24   #11
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Iran-tråden

En annen ting også jeg kom på - stort sett er fotografering greit, men ble stoppet av en vakt på t-banen som på høflig vis faktisk, welcome to Iran, but please no photos here. Flyplasser, regjeringsbygninger etc er nok noe man bør holde seg unna og man kan havne i unødvendige problemer med politiet der. Et eksempel er at forfatterne av Lonely Planet ble arrestert da de tok bilde av et fjell, men som faktisk viste seg å være den iransk-irakiske grensa. De slapp jo ut av det etter noen timer, men å fotografere feil er nok ikke lurt. Er man i tvil så kan det være lurt å spørre.

Men sånn bortsett fra det er det et land hvor befolkningen virkelig ikke fortjener sine ledere. Kom i samtale med en tilfeldig velkledd mann på t-banen som nevnte Statoil da jeg sa jeg kom fra Norge. Så traff jeg også en person som viste meg veien på svensk, han hadde bodd flere år i Sverige... En person i basaren hadde visst også besøk av en journalist fra VG for noen år tilbake. Og om en person ikke kan engelsk veldig godt så finner personen noen tilfeldige som kan det og kan hjelpe deg videre - dette var tilfellet da jeg var litt lost på metroen og skulle bytte linje, men det viste seg at den linken ikke var operativ enda selv om det stod på alle kart så vakta der fant en som faktisk ikke bare forklarte meg hvordan komme til rett linje og rett stasjon, men som faktisk tilbød meg å følge meg fysisk. Sistnevnte takket jeg nei til, da jeg hadde jo kart, men hun spurte meg flere ganger om jeg var helt sikker på det...

En ting som kan være forvirrende er at valutaen er omtrent like mye verdt som monopolpenger og at de lokale ofte oppgir priser i tomans som er 10 rials.
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flystyrt i Iran B738 Flyforum 7 11-08-2014 23:29
Ny ulykke i Iran! VC-10 Flyforum 1 24-01-2010 13:27
Iran Air. We take you there - we take you back LN-MOW Flyforum 5 21-04-2008 23:02
En ulykke i Iran C172 Flyforum 13 03-09-2006 01:25


All times are GMT +2. The time now is 13:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.