Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-03-2012, 18:02   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
SAS Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Reiserute:
3. mars 2012: SAS SK0255 Oslo (OSL)–Bergen (BGO), Boeing 737-700
3. mars 2012: SAS SK4730 Bergen (BGO)–Alicante (ALC), Boeing 737-700
4. mars 2012: Ryanair FR5475 Alicante (ALC)–Madrid (MAD), Boeing 737-800W
5. mars 2012: SAS SK0528 Madrid (MAD)–København (CPH), Airbus A321-200
6. mars 2012: SAS SK1870 København (CPH)–Stavanger (SVG), Canadair Regional Jet 900
6. mars 2012: SAS SK4038 Stavanger (SVG)–Oslo (OSL), Boeing 737-700W



Det som i utgangspunktet skulle være et halvdagsmøte i Madrid med en tilhørende enkel reiserute, ble til slutt en ganske komplisert affære. Først ved at Spanair gikk konkurs slik at jeg måtte bestille en ny og komplisert reiserute. Deretter ved at jeg fikk beskjed om å være i Stavanger dagen etter jeg hadde ankommet Madrid. Og til slutt ved at SAS’ avgang fra Madrid til København ble nesten åtte timer forsinket.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 18:03   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
SAS Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

3. mars 2012, kl. 09.15:
SAS Scandinavian Airlines
SK0255 Oslo (OSL)–Bergen (BGO)
Boeing 737-700

Etter et hyggelig lag kvelden før, var det litt krevende å stå opp for å rekke SAS’ første lørdasgsflyvning til Bergen med oppsatt avgangstid kl. 09.15, men formen var likevel bra da jeg steg ut av Flybussekspressen en drøy time før avgang. Jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen og beveget meg mot enden av innenrikspiren. På lørdager er det mest trafikk på utland, så innenlandspiren var rolig og behagelig.



På veien stoppet jeg ved LN-RPJ, mest av alt for å studere den eksotiske trioen lenger bak, henholdsvis Aurela 737-300, Jet2 737-800 og Meridiana MD-80.





I enden stod LN-BUG Øystein Haraldsson parkert, nylig ankommet fra Trondheim, og ikke langt unna hadde Norwegian plassert en rekke motordeksler.



SK255 var i utgangspunktet satt opp med LN-RRM Erland Viking, som også stod parkert ved utgang 18, men det kom etter hvert et utgangsbytte til utgang 16, hvor LN-RNN Borgny Viking stod parkert. Dette ble min fjerde tur med henne. Begge 737-700-maskiner ble levert til SAS i 2000 med selskapets standardinteriør, men foreløpig er det bare Borgny som har fått tilbake de tre skandinaviske flaggene på flykroppen.

På denne avgangen ble alle passasjerer ”tvunget” til å gå gjennom slusen og ”boarde” seg selv. Det var altså bare selvbetjeningsslusen som var i drift, riktignok stod det en agent og fulgte med på prosessen. Å reise med SAS på lørdager er ekstra hyggelig med tanke på at man får med seg både DN Lørdag og Dagbladet (med Magasinet).

Jeg fant meg til rette i 3F, registrerte at benplassen her fremme var meget god og at også midtsetet ble stående tomt. Ellers nådde avgangen om lag 80 prosent kabinfaktor.



Oslo-Bergen er en meget forutsigbar rute, samtidig som det neppe er en rute man lett blir lei av med sin flotte utsikt over fjellene. Flytiden ble beregnet til 45 minutter og i luftlinje er distansen fra Gardermoen til Flesland bare 325 kilometer. Om tre uker venter en ordentlig tur til Bergen - og da har jeg under press våget meg til ut på skinnene med NSBs museumsvogner tilbake til hovedstaden. Reisetid: 6 timer og 38 minutter!





Den heltrønderske besetningen var i godt humør og en av våre nye landsmenn gjorde en særlig god jobb, synes jeg. Det å reise med SAS like etter klokken ni gir akkurat samme følelse som når man ikke rekker hotellfrokosten, likevel er det alltid hyggelig med en kopp kaffe på turen over fjellene. Jeg liker dog ikke at SAS har gått over til Nescafé, selv om smaksopplevelsen ikke er så veldig mye dårligere om vannkvaliteten er bra. Savner likevel kaffemaskinene i de tidligere Braathens-maskinene, som faktisk var en god del bedre enn de SAS hadde.







Vi tok av mot nord, roterte vestover like før Hurdalssjøen, fløy over Randsfjorden like nord for Jevnaker, videre rett sør for Nesbyen og Geilo, mellom Hallingskarvet nasjonalpark og
Hardangerjøkulen, over Granvin, Vaksdal, Arna og Bergen sentrum.



Vi landet nordfra etter om lag 45 minutter i luften.

Last edited by FlightDeck; 17-03-2012 at 11:07.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 18:06   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
SAS Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

3. mars 2012, kl. 12:15:
SAS Scandinavian Airlines
SK4730 Bergen (BGO)–Alicante (ALC)
Economy
Boeing 737-700



Jeg hadde i overkant av to timer til avgangen videre til Alicante, og hva bruker man to timer på Flesland til? Innenlandsdelen var til en forandring folketom og etter oppussingen synes jeg denne delen fremstår ganske bra. Problemet oppstår selvsagt i rushtiden når det fylles opp, og da er de nye butikkene lite avlastende.



Jeg tenkte i utgangspunktet å vente med å gå inn på den mindre utenlandsdelen og ta noe lett å spise på innenlandsdelen, men ettersom La Baguette/Peppes Pizza var så å si tomme valgte jeg å gå gjennom slusen til utland.



Handlet litt i tax free-butikken, som man irriterende nok blir tvunget til å gå gjennom, og kjøpte deretter litt mat i Pronto før jeg satte meg i puben. Her ble jeg møtt av et hav av pensjonister, som heldigvis snart kom seg om bord på Norwegians avgang til Las Palmas.



Omgivelsene ble straks roligere og fra puben fikk jeg dessuten fin utsikt mot innsjekkingshallen.



Utenlandsdelen har også blitt pusset opp, men den er fortsatt preget av dårlig plass og høye priser. På lørdager er det et skikkelig rush her med to fly til Alicante, fem fly til Kanariøyene og dessuten fly til Egypt og Tyrkia i tillegg til de vanlige avgangene til London, Frankfurt, København og Amsterdam.



09.15-avgangen fra Oslo til Bergen fortsetter alltid videre til Alicante kl. 12.15 så jeg var forberedt på å få samme fly også videre til Alicante.



Ombordstigningen startet fra utgang 25, samme som vi ankom med, litt over klokken 12 og gikk relativt effektivt til tross for at den 141 seter store maskinen var så å si fullsatt. Det var satt av en rad til Economy Extra, som hadde fem passasjerer.



Distansen fra Bergen til Alicante er 2484 kilometer og flytiden ble beregnet til 3 timer og 30 minutter. Besetningen bestod stort sett av bergensere, blant annet en ganske myndig kvinnelig purser. Humøret var imidlertid på topp og Bergens Tidende ble delt ut like før avgang.



Selv om det ikke ble noe ledig midtsete på meg, var benplassen på 4A veldig bra, utsikten det samme og setet veldig komfortabelt.















Vi tok av fra nord mot sør, fløy over Stord og Leirvik, like øst for Haugesund og Stavanger før maskinen roterte mer mot vest igjen. Vi forlot fastlandet over Egersund og nådde ikke kontinentet før Haag i Nederland lå under oss.



Jeg kjøpte pastasalat med øl og fikk også en gratis kopp kaffe (med senere påfyll). Måltidet smakte veldig bra, men brødet manglet i pakken.



Vi fløy inn i Belgia og over Gent og deretter ned mot Paris, vest for Toulouse, over Pyreneene, lett østover mot Valencia og langs kysten ned til Benidorm.



Fra Benidorm forlot vi igjen fastlandet, fløy kort over Middelhavet og roterte mot vest og El Atlet-flyplassen utenfor Alicante.



SAS flyr tre-fire ganger ukentlig fra Oslo til Alicante i vinterprogrammet og daglig i sommerprogrammet. I tillegg har selskapet en ukentlig avgang i vinterprogrammet fra Bergen, Stavanger og Trondheim, som alle økes til to ukentlige om sommeren. Gjennom hele sommerprogrammet har SAS også en ukentlig flyvning fra Kristiansand til Alicante og til sommeren skal SAS også fly fire ganger i uken fra Stockholm til Alicante.

Vi ankom Alicante til rutetid, passerte den gamle terminalen og LN-RRM som jeg altså hadde møtt på tidligere på dagen på Gardermoen. Ikke lenge etter ankom maskinen fra Trondheim, mens Stavanger-maskinen går tidligere på dagen. Denne flyr faktisk Stavanger-Alicante-Kristiansand-Alicante-Stavanger i sommerprogrammet.

Last edited by FlightDeck; 11-03-2012 at 18:23.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 18:07   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
OBB 19 Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

4. mars 2012, kl. 14.05:
Ryanair
FR5475 Alicante (ALC)–Madrid (MAD)
Boeing 737-800W





I Alicante har den gamle terminalen, som jeg besøkte for to år siden, bare blitt stående som et spøkelseshus etter åpningen av den nye terminalen. Denne likner på mange måter på de nye terminalene både i Barcelona og Malaga, svært høyt under taket og mye glass.



Det er bare Ryanair og Iberia som flyr mellom Alicante og Madrid og ettersom sistnevnte ikke tilbyr rimelige enveisbilletter, sparte jeg statskassen for en del lapper ved å fly Ryanair til 10 Euro. En halvtimes tid før avgang hadde en kø begynt å etablere seg ved utgangen - og jeg ble regelrett imponert over den spanske køkulturen. Selv om det var rikelig med anledning til å snike i køen eller å etablere konkurrerende køer, stilte folk seg nærmest automatisk i en slags bueformet kø.





Flyplassen fremstår veldig bra - og flyplassmyndighetene har åpenbart skjønt at flyplassen er populær blant nordmenn.

Dagens maskin, EI-EMP, kom inn fra Madrid 25 minutter før vår avgangstid og ble raskt tømt mens vi stod i ”preboarding” i en trapp. På vei ut til flyet mistet jeg ombordstigningskortet mitt, som man altså må vise til flyvertinnen idet man kommer om bord. Det blåste av gårde, men jeg klarte heldigvis å fange det. Jeg gikk inn bakdøren og en meget hyggelig britisk flyvertinne ønsket velkommen om bord og jeg valgte å slå meg ned på nest siste rad, sete 32A.



Maskinen nådde omtrent 70 prosent kabinfaktor og midtsetet ble stående tomt. Besetningen var faktisk meget hyggelige og selv om de hadde det vanlige salgssirkuset med konstant masing om uslåelige tilbud (som det gang på gang viser seg at ingen likevel benytter seg av), var det ikke veldig plagsomt ettersom flytiden bare ble beregnet til en time over en distanse på 355 kilometer. Det å fly Ryanair mellom Nord- og Sør-Europa må riktignok være forferdelig slitsomt.



Det var ganske mye turbulens både ved avgang og landing, kanskje det også hadde noe med at jeg for en gangs skyld satt bakerst og ”følte” flyet på en annen måte enn ellers. I Madrid ble det som vanlig en helt vanvittig lang taksetur på 15 minutter fra den nordligste 18L-rullebanen på 3500 meter til Terminal 1 som inngår i et sammenhengende bygg med terminalene 2 og 3 også. På veien passerte vi Terminal 4 som faktisk består av to gigantiske terminaler beliggende 2,5 kilometer fra hverandre. Flyplassen må ha en helt elendig plassutnyttelse: bare Terminal 4 er fem ganger så stor som terminalen på Gardermoen, men målt i antall passasjerer er flyplassen litt over dobbelt så stor.



I Madrid bruker Ryanair flybroer, og det var ikke mulig å gå ut bak, ergo var det ikke så lurt å sitte bakerst likevel.

Last edited by FlightDeck; 11-03-2012 at 18:29.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 18:09   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
SAS Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

5. mars 2012, kl. 13.20:
SAS Scandinavian Airlines
SK0528 Madrid (MAD)–København (CPH)
Economy
Airbus A321-200



På grunn av at jeg måtte være i Stavanger morgenen etter ble oppholdet noe forkortet, men jeg rakk likevel det meste av rundbordskonferansen i Madrid. Ankom Terminal 2 en times tid før avgang, fant overraskende fort SAS’ innsjekkingsskranke som blant annet var besatt av en dame i full SAS-uniform. Et stempel på ombordstigningskortet med SAS FastTrack gjorde at jeg slapp den utrolig lange køen i den ordinære sikkerhetskontrollen.



Jeg tok turen opp i en av de mange Aena-flyplassloungene som drives av flyplassen selv. SAS brukte tidligere Spanair Sala VIP, men denne er nå stengt. Da jeg var der i november var utrolig mye av møblementet i ustand og det luktet konkurs helt ned i avgangshallen.



I denne loungen var i det minste møblementet i orden, mens matutvalget var ganske begrenset. Utvalget av drikke var som så ofte i Spania veldig bra..





Loungen jeg valgte ligger i Terminal 3, som er sammenvevd med Terminal 2, og har fantastisk utsikt mot 15R/33L-rullebanen (som måler 4100 meter) og mot flyene som står parkert i Terminal 2.



Det så ut til at ombordstigningen skulle til å starte da jeg nådde utgangen om lag 20 minutter før avgangstid. Da avgangstiden var passert kom plutselig kapteinen opp, noe som umiddelbart ga en dårlig følelse. Han informerte på svensk og engelsk om at de hadde fått en feilmelding på en av flyets tre hydrauliske pumper. Forhåpentligvis var dette bare en indikatorfeil og ikke et reelt problem og han ville komme tilbake med informasjon så snart teknikerne hadde sett på dette. 20 minutter senere kom han igjen på høyttaleren med dårlige nyheter: pumpen var gått i stykker og måtte skiftes ut.



Heldigvis hadde SAS en annen Airbus A321 i Madrid for teknisk ettersyn og de ville prøve å flytte pumpen fra dette flyet og over i OY-KBF Skapti Viking, som skulle operere dagens avgang til København. Forsinkelsen ble satt til to timer, flyvertinnene delte ut skandinaviske aviser og sendte oss av gårde til en kafé. Her fikk vi velge to hovedretter og dessert, samt vann og kaffe.



Jeg gikk deretter tilbake i loungen (den synes øverst på bildet over), men innen de to timene var passert hadde jeg mottatt en tekstmelding med beskjed om at flyet var forsinket til 20.45, altså mer enn syv timer.



Jeg orket ikke å gå ned til utgangen enda en gang, men jeg vet at de andre passasjerene ble sendt til et hotell for hvile og avslapping.



Tanken på å sitte ytterligere fem timer i en håpløs lounge og på en håpløs flyplass, og tanken på at jeg måtte være i Stavanger morgenen etter, gjorde meg sliten. Jeg ringte til SAS for å forklare situasjonen, men jeg hadde omtrent bare presentert meg da damen spurte om det gjaldt forsinkelsen i Madrid og morgendagen i Stavanger. Før jeg selv hadde foreslått noe som helst spurte hun om ikke bare skulle booke meg om til 08.10-avgangen fra København til Stavanger. Så var det ute av verden.

Jeg fikk jobbet godt i loungen, så timene gikk i og for seg ganske fort. Da jeg for andre gang nådde utgangen, var ombordstigningen for alvor i gang – og det meget hyggelige svensk-danske kabinpersonalet ønsket oss velkommen. Kapteinen sa at det føltes som å møte en stor familie igjen, at det hadde vært en lang dag, men at han var svært takknemlig for måten passasjerene hadde samarbeidet og vist forståelse på.

Selv må jeg si at jeg var ganske imponert over hvordan SAS hadde taklet situasjonen med tilbud om lunsj, hotell i Madrid og deretter utdeling av nisteposer. Kapteinen hadde dessuten gitt meget god informasjon. Selvsagt er mye av dette lovpålagt, men SAS valgte i alle fall ikke minimumsløsninger.

Irriterende nok måtte vi opp til den nordlige 36R-rullebanen og kapteinen sa at vi måtte takse i 15-20 minutter. Vi var i luften godt over klokken 21, nesten åtte timer forsinket, med beregnet flytid på 2 timer og 55 minutter til København over en distanse på 2062 kilometer. Jeg har fløyet denne distansen - i motsatt retning - to ganger det siste året, begge ganger med Spanair.



Da vi var kommet opp på marsjhøyde, beklaget besetningen at de ikke hadde klart å skaffe et nytt måltid til flyturen. De tømte likevel trallene for alt det de hadde av mat fra CloudShop Café og delte ut det vi måtte ønske uten å kreve betaling. Maskinen var så å si fullsatt med 180 passasjerer, med om lag ti stykker i Economy Extra og Business. Ikke så mye å fortelle om denne flyturen - stemningen var faktisk ganske god og besetningen fremstod opplagt til tross for det som hadde skjedd. 25A er ellers er veldig bra sete ettersom det ikke har noe sete foran seg.

I København gikk jeg rett til ankomstservice, trakk gullkortet og kom dermed først i køen, fikk skrevet ut ombordstigningskort til Stavanger dagen etter og fikk beskjed om at de hadde ordnet overnatting på Hilton-hotellet på flyplassen til meg. Jeg trengte ikke engang å gå ut av flyplassbygget før jeg stod i resepsjonen, hvor jeg fikk tildelt et rom i åttende etasje og en voucher til frokost dagen etter. Jeg fikk faktisk registrert Hilton-kortet mitt også - og også her hadde SAS bestilt smørbrød og mineralvann til passasjerene.



Jeg fikk et flott hotellrom, men tiden var knapp og etter en kort natt sjekket jeg ut hos den samme damen som hadde sjekket meg inn.

Last edited by FlightDeck; 11-03-2012 at 18:41.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 18:10   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
SAS Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

6. mars 2012, kl. 08.10:
SAS Scandinavian Airlines
SK1870 København (CPH)–Stavanger (SVG)
Canadair Regional Jet 900



Hilton er et meget praktisk hotell med bare et par minutters gange fra resepsjonen til sikkerhetskontrollen. Prisene er likevel svært høye, så det blir nok lenge mellom mine opphold der.



Det var en del kø i SAS FastTrack, men jeg var gjennom på 5-6 minutter og deretter gikk jeg rett til høyre og opp i SAS Scandinavian Lounge for en enkel frokost.



Turen gikk videre helt ytterst i SAS-terminalen for den ventende CRJ 900-maskinen, nærmere bestemt OY-KFE Ingemar Viking, som jeg fikk min andre tur med.



SAS flyr mellom København og Stavanger seks ganger daglig. Flytiden ble beregnet til en time over en distanse på 558 kilometer. De 14 første radene på denne første morgenavgangen var satt av til Economy Extra. Til og med rad 11 satt det to i hvert sete, altså ganske bra belegg.



I Economy fra rad 15 var det omtrent halvfullt. Rad 15 kan for øvrig ikke anbefales ettersom den mangler vindu og dermed ble turen brukt til å forberede møtene i Stavanger i stedet for å se ut av vinduet. Kollegaene mine stod først i taxikøen da jeg gikk ut av avgangshallen, så dermed rakk jeg det på minuttet.

Last edited by FlightDeck; 11-03-2012 at 18:43.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 18:11   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
SAS Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

6. mars 2012, kl. 17.15:
SAS Scandinavian Airlines
SK4038 Stavanger (SVG)–Oslo (OSL)
Boeing 737-700W



Jeg hadde en C-klassebillett tilbake til Oslo og etter litt om og men ble det 17.15-avgangen, som er SAS’ trettende avgang for dagen fra Stavanger til Oslo. Selskapet flyr ruten 16 ganger daglig, dobbelt så mange ganger som Norwegian. Ettersom 24-timersregelen for tax free hadde gått ut, måtte jeg sjekke inn kofferten.



LN-TUK Inge Bårdsson er den eneste av SAS’ 737-700-maskiner som jeg har ikke har fløyet med, og det var derfor litt moro at det var akkurat denne som var satt opp.



Tidligere på dagen hadde den fløyet en tur/retur Oslo-Kirkenes, deretter denne rundturen til Stavanger før den avsluttet dagen med Oslo-Bodø. Brorparten av rutene som LN-TUK opererer er for øvrig mellom sør og nord i Norge. Det er merkelig hvordan enkelte maskiner nesten bare flyr bestemte ruter, for eksempel flyr LN-RCZ konstant mellom Stockholm og København.



Avgangen var ble nesten fullsatt, men det var god benplass fra 5F og ledig midtsete.



Lave skyer og sete til høyre gjorde at utsikten på denne turen ble rimelig begrenset, så de 45 minuttene i luften ble brukt til fullstendig avslapping etter det som totalt sett ble en ganske lang og uforutsigbar reise.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 18:12   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Konklusjon:
Jeg som i utgangspunktet hadde en enkel rute da reisen ble bestilt, endte opp med en ganske omfattende reiserute takket være både konkurs, jobb og forsinkelser. De konkretene flyvningene er det ikke så mye spesielt å si om, utover at service og humør var stabilt bra og ikke ”crewavhengig” slik jeg har opplevd mange ganger tidligere hos SAS. Forsinkelsen i Madrid var irriterende der og da, men forholdene tatt i betraktning synes jeg SAS løste det på en god måte. Fordi SAS booket meg om til København-Stavanger slapp jeg dessuten et stopp i Oslo, slik at det totalt sett ikke ble så ille.

Tidligere rapporter:
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 18:27   #9
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Flotte bilder og ikke minst bra skrevet. Ser ut som turen var vellykket og været var bra, og ikke minst pene fly, ser veldig bra ut i mine øyner.
__________________
Ja vi elsker alle og fly
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 22:29   #10
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
Default Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Jeg syns også SAS gjør en bra jobb ovenfor oss passasjerer når ting skjærer seg litt, her har de blitt skikkelig flinke i forhold til for noen år siden (huff).
Flott rapport, fine bilder! Bruker du et kompaktkamera, speilrefleks eller kamera på telefon?
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 22:46   #11
panerai
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 218
Default Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Veldig bra rapport. Mange bilder er pluss Jeg setter også pris på alle linkene du har lagt inn fra tidligere turer. Takk for all jobben du legger ned.
__________________
Canon EOS 450D m/Grep
Canon 18mm-55mm f3,5-5,6 IS | Canon 55mm - 250mm f4-5,6 IS | Canon 50mm f1,8 II | Canon Speedlite 430 EX II
http://www.flickr.com/photos/kaffekoppen/
panerai is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2012, 00:07   #12
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
6. mars 2012, kl. 08.10:

Til og med rad 11 satt det to i hvert sete, altså ganske bra belegg.
ja dette må kalles bra belegg!
Takk for bra og detaljert rapport med mange fine bilder fra en kronglete reise!
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2012, 01:22   #13
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

De er få personer på dette forumet som gjør at jeg sikrer god kaffe og litt ekstra tid før jeg leser rapporten, og som vanlig var dette en solid og god rapport!

Imponert over servicen du fikk, det ligger et stykke over normal service ved problemer. La oss håpe at dette er standarden fremover
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2012, 07:59   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Bra rapport, og ser ut som løsningen ble bra, tross problemene. Hva var opprinnelig reiserute før Spanair tok kvelden?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 13-03-2012, 21:24   #15
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Takk for tilbakemeldingene!

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
Flott rapport, fine bilder! Bruker du et kompaktkamera, speilrefleks eller kamera på telefon?
I denne rapporten har jeg brukt både et slitent kompaktkamera og iPhone.

Quote:
Originally Posted by Norwing View Post
ja dette må kalles bra belegg!
Hehe ... jeg hadde en fin feilformulering der, ser jeg. Mente at hvert sete til og med rad 11 var besatt

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hva var opprinnelig reiserute før Spanair tok kvelden?
Oslo til Madrid via København.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2012, 23:38   #16
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Takk for hyggelig rapport Det ser ut til at SAS er flinke til å ta vare på passasjerene sine om det oppstår irregulariteter, noe som også mine erfaringer med selskapet tilsier.
Hører gjerne mer fra deg, FlightDeck!!
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 08:28   #17
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Har ikke Sas OSL-MAD direkte da? Eventuelt Norwegian eller FR...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 11:10   #18
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Flott dokumentert! Detaljerte beskrivelser av hvilke steder du passerte og medfølgende bilder faller særlig i smak hos en som etter annenhver flytur har vondt i nakken etter å ha orientert seg geografisk ...
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 11:48   #19
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Avgangen fra København til Madrid ble også denne mandagen forsinket. Mens min avgang en uke tidligere ble forsinket med 7-8 timer, ble passasjerene på denne ukes mandagsavgang hele 33 timer forsinket! Først tok de av med en A321 som måtte returnere til Madrid, deretter tok de av med en MD-82 som også måtte returnere.

Quote:
Et Airbus A321-fly fra SAS måtte mandag eftermiddag vende om og returnere til Madrid på grund af problemer med næsehjulet. Et erstatningsfly af typen MD-82 blev tirsdag sendt til Madrid, men også dette fly måtte vende om på grund af en teknisk fejl. Passagererne ankom til København kl. 02.00 natten til onsdag med over 33 timers forsinkelse.
http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=59967
__________________

Last edited by FlightDeck; 15-03-2012 at 11:50.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 13:07   #20
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo

Takk for nok en flott TR, FligtDeck!
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo FlightDeck TripReports 17 03-07-2012 13:50
Trondheim-Frankfurt-Barcelona-Alicante-Madrid-København-Oslo-Trondheim Novair TripReports 19 07-02-2012 22:02
Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondheim–Tro FlightDeck TripReports 37 16-09-2011 10:30
Oslo–København–Madrid–Barcelona–Tallinn–København– Oslo FlightDeck TripReports 15 17-08-2011 17:46
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteboerg-Oslo FlightDeck TripReports 16 16-01-2009 14:41


All times are GMT +2. The time now is 22:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.