Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-04-2016, 17:40   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Avvikshåndtering hos Aeroflot og SAS

SU 2496 er en daglig avgang fra Moskva Sheremetyevo klokken 19:40 til København 21:14. Torsdag 31. mars var den i god tid annonsert med 40 minutter forsinket avgang fra SVO. Da vi endelig kom om bord i VQ-BWA, en Boeing 738, skjedde det ikke noe annet den neste halvtimen enn at det stadig var teknikere inne i kabinen og kikket i et skap fremme med cockpit.

Så kom beskjeden: Vi må bytte fly. Det var tekniske problemer med maskinen. Helt bakerst i den fullsatte kabinen, på sete 28D, satt denne observatøren: Yes! Fulgt av et bredt smil og beskjed til kone og datter at nå blir det hotell i København.

Vi kom oss inn på terminal E igjen og fikk beskjed om å gå til gate 38 og vente der. Det hadde allerede vært en lang dag på Sheremetyevo. Vi var kommet dit i totiden med en SU-flight fra Samara; var godt fornøyd med den, for det var min debut om bord i en Sukhoi Superjet 100 – et snaisent fly, som man kanskje ville sagt på stavangersk.

Men – skal man først være lenge på en flyplass er ikke Sheremetyevo nødvendigvis sistevalget. Den er stor og romslig, mange serveringssteder, mange sitteplasser og ikke minst en enestående utsikt til flytrafikken. Og akkurat denne ettermiddagen og tidlige kvelden så definitivt backpacker’nes tumleplass.

Backpackere ja, snakk om folkeferd! De tror de er de ultimate individualistene, men uniformerte som få; ung mann med minst en strikk i håret, fem dagers skjeggvekst, grønnlig T-skjorte, vide cargo shorts, sandaler, minst to tydelige tattoos, bredt ganglag og breial væremåte, liten bag med drikkeflaske i plast. Kvinnelige varianter finnes også, men de er litt mer avdempet.

På SU 2496 hadde det vært mange slike. Solbrune var de også, men de kom neppe fra ferie på Krim eller Sochi. De var nok helst billigreisere og mellomlandere fra Østen.

Etter hvert var vi alle ved gate 38. Ingen fly der, men stemningen var god og ble enda bedre da vi temmelig umiddelbart fikk hver vår talong for en enhet gratis drikke på valgfritt serveringssted. Jeg og mine var sultne. Like ved gaten har Mc’Donald et matutsalg. Selv om jeg vanligvis ikke er kunde slike steder, stod jeg plutselig ved disken og forordnet fire cheesburgers, Take away. Jeg var ikke den eneste fra SU 2496 som befant meg der. Hørte betjeningen mumle seg imellom om at det visstnok var noe med flyet til Gopengagen.

Men knapt hadde jeg fått burgerne i en pose var det ombordstigning fra gate 38. Mistenkelig raskt til å være Russland, mumlet jeg for meg selv. Ved skranken måtte vi vise den lille avrivbiten fra ombordstigningskortet. Flere bekymret seg for om de ville få de samme plassene, men de i gaten smilte og sa at de ville de. Og etter en kort busstur befant vi oss ved VQ-BWE, en nokså flunkende ny B738 og helt identisk med BWA.

Definitivt god stemning da vi bordet kabinen. Folk som i det forrige flyet hadde sittet som fremmede ved siden av hverandre, spøkte nå, lo og utvekslet artigheter. Og de som hadde strevd med å få på plass all håndbagasjen i det forrige flyet, hadde akkurat samme strevet nå. Men på sete 28D satt en fyr og spiste medbrakt lunken burger ut av en pose, for første og forhåpentlig siste gang om bord i et fly.

Vi var snart på vingene og kabinen falt til ro etter matserveringen, som i dag var en trelags trekantet sandwich med kjøttpålegg og en del sylteargurk. Så en del av de reisende slet med sistnevnte.

Selv satt jeg og var godt fornøyd med forsinkelsen på gode to timer. Saken var nemlig den at vi fra CPH opphavlig skulle reist videre med SK 4890 klokken 22:50 til Bergen 00:10. Da vi bestilte reisen i høst skulle vi egentlig ha reist med SK 735 fra Moskva og vært hjemme med SK 2870 litt over ti. Men i februar innstilte SAS 735, og vi ble overført til 2496/4890. Istedenfor å komme hjem midt på natten, kunne vi nå sove i København og få en rolig hjemreise på morgenen 1. april. Og siden reisen var kjøpt og betalt hos SAS, var vi deres ansvar.

Etter en begivenhetsløs reise landet vi på CPH litt over halv tolv. Da jeg skrudde på mobilen tikket en tekstmelding inn om at jeg nå kunne sjekke inn på SK 2862 med avgang CPH i morgen klokken 08:00. Men pussig nok ingen beskjed hvor vi skulle gjøre av oss i mellomtiden.

Og selv ble jeg og litt i tvil. Hvor krever man sine rettigheter på en flyplass henimot midnatt, når alle fly er gått. Pro forma var vi jo transferreisende, og fulgte derfor de skiltene. De som bare skulle til København befant seg i en kjempelang kø i passkontrollen. Ned trappen og til sikkerhetskontrollen var det oss tre og to til, så det var faktisk raskere å gå den veien enn via passkontrollen oppe.

Avgangshallen på CPH lå i halvmørke, men rundt om så man menneskelige gestalter og skygger, folk som åpenbart skulle være der om natten. Ved et bord i et dystert hjørne hørtes flaskeklirr og latter, åpenbart fra et godt etablert drikkelag. Transfersenteret var betjent av en skokk unge jenter / yngre kvinner. Men SAS visste de ingenting om. De var det for Easy Jet, eller noe. De trodde muligens folk fra SAS ville komme om en stund. In your dreams, tenkte jeg og tok sjansen på å gå ned til bagasjeutleveringen. Joda, der var en betjent SAS-luke, og straks vi la frem saken vår og billetter, ordnet alt seg.

Vi fikk toalettvesker, voucher til taxi og en lapp som vi skulle levere på Park Inn-hotellet. Alt sammen forestått av en vennlig og effektiv betjening. Ikke lenge etter var vi på hotellet. Førsteinntrykket var litt obskurt. Det vadet rundt en del ytterst berusede sjeler i fellesarealene, og en av dem kunne sågar fortelle at de var fra Grønland. (Gjerne like greit å få bekreftet sine fordommer av og til).

På rom 250 stod tre oppredde senger og nattesøvnen kom raskt. Dagen etter reiste vi hjem med SK 2862, i en halvfull kabin med en særdeles opplagt og serviceminded betjening. Og sannelig fikk vi ikke kofferten også da vi kom til Flesland.

Som sagt var jeg fornøyd med forsinkelsen på to timer. Hadde den vært på en time eller litt mindre, ville det nok blitt løping og stress på CPH for å nå 4890 i siste liten, og kanskje uten å få med kofferten hjem den kvelden.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2016, 17:48   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: Avvikshåndtering hos Aeroflot og SAS

Aeroflot, som 'delivering carrier' er ansvarlig. Handling agent gjør det praktiske etter instruks fra selskapet. Det burde imidlertid vært gitt informasjon før dere forlot flyet. Men ikke alltid at folk får med seg slikt selv om det blir gjort.

Imidlertid høres det ut som alt var gjort i henhold til instruksen siden damen i ankomst hadde alt klart.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2016, 19:26   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Avvikshåndtering hos Aeroflot og SAS

Takk for god, beskrivende rapport. Har hatt det samme problemet, men først når en må overnatte ber jeg alltid om en flight noen timer senere for å sove et par timer mer og frokost..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2016, 23:39   #4
reiseportalen
travelling nerd
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 101
Default Re: Avvikshåndtering hos Aeroflot og SAS

Godt skrevet rapport. Bra det løste seg i København, slik det skulle. Du skriver kjempegodt om de ulike situasjonene dere var oppe i.

Last edited by Discus; 06-04-2016 at 20:04.
reiseportalen is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2016, 08:33   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Avvikshåndtering hos Aeroflot og SAS

Supert med en glad-rapport. Som SQ777 velger jeg også et fly litt utpå formiddagen hvis praktisk mulig. Dette for å få 'full valuta' av forsinkelsen.
Takk for at du deler
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bestille hos sas.no, poeng hos Aegean hifiman Reiseforum 4 23-06-2014 17:10
Hvorfor billigere hos Travelink enn hos SAS? hifiman Småprat 14 20-04-2013 08:58
Siste reis for Tu-154M hos Aeroflot DCHalvorsen Flyforum 28 25-06-2010 15:57
Gebyr hos SAS - og ikke hos Norwegian .. atck Flyforum 5 05-11-2009 15:47


All times are GMT +2. The time now is 05:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.