Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-06-2006, 21:11   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Til Edinburgh og tilbake igjen

Etter at jeg var ferdig etter 3 år i Skottland i mars dro jeg over for en veldig oval helg denne pinsen for å flytte ut av leiligheten min og hjelpemine Nord-Irske og Skottske venner med å feire at de var ferdig med avsluttende eksamen.

Itillegg hadde jeg endel EB-poeng som var i ferd med å gå og brukte da 40.000 poeng med SAS via Stockholm til Edinburgh over (på economy) og med WF og SAS via Bergen hjem igjen (på "business")


UTREISEN:
Ankom Gardermoen i relativt god tid torsdag morgen med flytoget. Hadde allerede sjekket inn over internet og hadde valgt en koffert som gjorde jeg slapp å sende bagasje så på Gardermoen var det bare å stikke kortet i automaten og få utskrevet boardingpass. Selv om det var masse mennesker så gikk det greit gjennom sikkerhestkontrollen. Det var tydelig det var mange andre som skulle reise for jeg har aldri opplavd så mange mer eller minde stressende mennesker i utenlandspiren på engang tidligere. Hadde ca. en timepå meg til flyet skulle gå 07.30 og tilbrakte tiden til å tusle rundt og se på både folk og fly.

Maskinen som skulle ta meg over til Arlanda var en 737-800 i SAS farger men operert av SASBrathens. Var dessverre ingen nødutganger ledig da jeg sjekket in dagen før, men hadde plassert meg på 25F istedet.

Litt dårlig bilde av flyet


Ellers begynte boarding 07:10 og fikk sikret meg ett eksemplar av Dagen Næringsliv med meg på veien. Tydeligvis var jeg litt trøtt såpass tidlig på morgenen siden jeg presterte sette meg ned på 25A istedet for 25F, men ingen skandaler oppstod og jeg kom meg rask over i riktig sete igjen. Ellers var det en kabinbesetning med høysnittalder på flighten, men de var tydelig av den gode gammle "Janne-skolen" for de var både smilende, serviceinnstilte og effektive. Flyet var vel ca 2/3 fullt. Push-back ble gjort ett 5 minutter etter skjema, men før første gang oppdagen jeg at ikke mindre enn 4 fly inkludert oss hadde push-back innenfor 30sek noe som tydet på stor trafikk den morgenen.

Hadde ett par fly foran oss får vi fikk ta av, men så snart vi kom oss opp ble kursen satt rett østover og en veldig smakfull frokost ble servert og på rutetid kom vi oss ned på den rullebanen på Arlanda som ligger lengst unna så endel taxing fikk vi også gjort. Så var det og komme seg av flyet og bevege seg i retning F piren hvor flyet til Edinburgh skulle gå fra.

Uansett en flott utført flight og full score til SAS her. (10 av 10 poeng)

Morgenstemningbilde fra ARN


Hadde nesten to timer på meg før flyet til Edinburgh skulle gå så satte meg ned med en bok for å få tiden til å gå.

Det var tydelig av 737-600 maskinen kom til å bli full for det var masse folk ved gaten når jeg kom dit. Og tydeligvis var det noen som ikke var som det skulle siden det ble opplyst om at vi kom til å bli 15min. Tydeligvis var det også noe tull med innsjekkingen for det var hektisk aktivitet blant de 3 bak skranken. Uansett så stod jeg der og ventet og så på alle pensjonistene og småbarnsfamiliene som tydelig også hadde tenkt seg til Edinburgh da en av de SAS ansatte bak skranken kommer bort til meg og spør meg om jeg reiser alene. Ja sier jeg og så spør han om han kan få se boardingpasset mitt. Ville ikke være vanskelig og ga han det hvor han så tok det gikk tilbake til skranken. Hadde sikret meg sete 9A hvilket er nødutgang på smågrisen og fryktet nå jeg ville bli plassert bakerst i ett mittsete. Gikk så opp til skranken og spurte om det var noe i veien. Svaret var da det beste jeg hadde håpet på......."Det går nok bra, men du skal få ett bedre sete".......hvilket vil si oppgradering. Fikk så tildelt sete 4A på Economy Flex (det var ingen Businessclass her med 5 rader med Flex) Rad 4 hadde heller inget B sete og siden det også var bra avstand mellom stolene fikk jeg fint plass til mine 1,90cm


Economy var helt fullt, men det var 5 ledige seter på flex, inkludert 4C hvilket også betydde jeg fikk hele raden for meg selv. Fikk så boardet ferdig og vi hadde push-back 20 minutter etter oppsatt tid med fikk opplyst av kapteinen at vi regnet med å lande i Edinburgh på tiden. Tok så av rett for en SAS 330 som skulle til Chicago og satte kursen rett østover.

Mat og drikke ble så servert og vi på flex fikk en kylling og pasta salat, fersekerundstykker, ost og en slags bringebærterte. Uansett så smakte alt fortreffelig og nøt flyturen da jeg 3,5time etter jeg forlot Gardermoen OMSIDER passerte over Drøbak i 39.000fot....en middels trent sykklist hadd evel også greid å komme seg fra Gardermoen til Drøbak på 3,5time med sykkel.

Uansett en glimrende flight for min del og 10 av 10 her også

Maten som ble servert på Flex:

Det var ble grått etter vi forlot Norge og kom ut over Nordsjøen


Har vært litt short på klokker i det siste så fikk også kjøpt meg en av de Skagenklokkene de selger ombord siden ny klokke trengtes etter den eneste jeg hadde som virket var en stygg sliten Timex.



RETUREN:
Da var det ingen tid for å dra tilbake og etter minimalt med søvn pga festiviligheter dagen før ble jeg ankom jeg Edinburgh Turnhouse Airport med en taxi klokken 8. Så gjaldt det å finne riktig innsjekkningsskranke. For selv om Widerøe bruker BMI som handlig agent bruker de sin egen innskjekk og inneklemt mellom horder av Easyjet og FlyBE passasjerer fant jeg Widerøe skranken og fikk skjekket inn mine godt over 30 kilo med stasj som skulle hjem og fikk sikret meg sete 2A på begge de resterende flightene. Siden jeg hadde business billetter med WF hadde jeg også tilgang til BMI loungen som hadde vært en helt grei lounge hadde det ikke vært for en ting.....de manler toalett hvilket betyr jeg måtte ut blant alle Ryanair-passasjerene for å gjøre de nødvendige ærend. Kom meg sp tilbake til loungen igjen og satt der og halvsov frem til Widrøes flight til Bergenn ble ropt opp. Boarding gikk også her knirkefritt og flyet hadde 25 pax hvilket vil si akkurat halvfullt i en Dash8-300 maskin. Maskinen bar forresten preg av slitasje både inn- og utvendig og hadde blant annet en slags stor "plasterlapp" på ca 70cmx50cm ved fremre vingerot.

Ved gaten ved siden av hadde CO flight til EWR boarding


Vi hadde push-back på tiden (9.35) og kom oss rask opp i marsjhøyde før vi ble servert en litt under middels god frokost. Etter 1t og 40min i luften landet vi så i ett solfylt Bergen. Helt grei flight. Betjening og service trekker opp, mens mat og interiør og STØY trekker ned så 7 av 10 poeng

Vinge og motor over Nordsjøen



Fikk tollklarert bagasjen og gikk så for å sende bagasjen videre. Hadde 2,5 time til flyet mitt til OSLO gikk og prøvde å få byttet til flighten før, (før jeg ga fra meg bagsasjen), men det var visst umulig å la seg gjøre siden reisen allerede var påbegynt....BULLSHIT spør du meg!

2,5time på Flesland 2. Pinsedag var vel heller ingen højadere for det var svært lite å se på så de ble å sitte å lese mens man prøvde og få tiden til å gå. Men ett bilde fikk jeg ihvertfall tatt fra Flesland


Maskinen som skulle ta meg til Oslo var en 737-500 i Braathens farger.
Omsider ble det boarding og 5 minutter etter rutetid pga en lampe som måtte skiftes forlot vi Bergen. Boarding hadde gått fint hadde det ikke vært for 15 japanere som tydlig var redd for at noen skulle stjele setet deres for magen til pressing frem i køen er det lenge seiden jeg har sett. Var kjempe vær hele turen og med en gratis kopp te satt jeg og nøt synet av fjell og fjorder hele veien til Oslo. 8 av 10 poeng. Service og vennlig betjeningombord trekker ned, men at jeg på fullpris billet ikke får byttet flight er for dårlig og det trekker ned

Og som en perfekt slutt på reisen kom bagasjen etter 5min på Gardermoen


Så imotsetning til min Belfast tur for 2 måneder siden hvor ALT gikk galt, har denne turen vært en førnøyelse

Og SAS kabin personale skal virkelig ha skryt for de har vært smilende og hyggelige på samtlige flygninger
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2006, 21:31   #2
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Til Edinburgh og tilbake igjen'

Flott rapport. Ser ennå frem til at jeg skal bli oppgradert når jeg flyr
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2006, 21:45   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Replying to Topic 'Til Edinburgh og tilbake igjen'

Herlig lesning.. Oppgradering er alltid hyggelig...
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2006, 14:04   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Til Edinburgh og tilbake igjen'

Quote:
Originally posted by EB


Herlig lesning.. Oppgradering er alltid hyggelig...
jeg blir aldri oppgradert på SAS... Når det en sjelden gang skjer så har det vært med AF, KLM, NW og BA - og det er helt klart veldig hyggelig når det skjer!:
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2006, 14:14   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Replying to Topic 'Til Edinburgh og tilbake igjen'

Har kun engang tidligere blitt oppgradert og det var i 1997 med AeroMexico far Guadalajara til LAX (Men da var det noe en kanselering inne i bildet samt at modern kan være ett bestemt og manipulerende kvinnfolk) så ikke ofte det skjer meg heller, men nå har jeg ikke gullkort eller lignende og var bortimot helt tilfeldig at det var jeg som ble spurt. Riktignok så tilhører jeg den "gamle skole" og pleier og reise i respektable klær hvilket normalt betyr skjorte og en blazer....ikke F...om noen skal ta meg for å være Ryanair pax!
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2006, 19:11   #6
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Til Edinburgh og tilbake igjen'

Oppgradering er sikkert kjekt.
Er ellers generelt overrasket over hva folk har på seg når dem reiser. Grilldress og tresko f.eks, skitne joggebukser etc. Noen ser ut som dem har kommet rett fra trening....for ordens skyld virker det ofte som at personer som går mest i treningsklær er dem som burde ha trent mest (for å si det forsiktig)
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2006, 07:49   #7
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Replying to Topic 'Til Edinburgh og tilbake igjen'

Romeriksbunaden
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 07:32   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Replying to Topic 'Til Edinburgh og tilbake igjen'

Veldig bra poeng fra Hurum...
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansa med non-stop KUL, tilbake til CGK, legger ned SGN -> Legges ned igjen Someone Flyforum 4 17-12-2015 12:23
OSL - FRA - AGP og tilbake igjen ENGML4 TripReports 15 21-10-2008 22:23
Tilbake Til Stillehavet Igjen, Nå One-stop Honolulu Med Co ! SQ 777 TripReports 46 07-04-2008 19:02
Til Edinburgh igjen Someone TripReports 4 09-10-2007 00:46
Går PIA tilbake til A310 igjen? DYflyer Flyforum 11 05-07-2007 20:18


All times are GMT +2. The time now is 13:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.