Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-07-2020, 10:50   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Med Valdresekspressen og båt til Gjendebu

Kanskje ikke den mest eksotiske tripreporten her inne, men gir det et forsøk. Innsjekk ble foretatt på gate A og noe på Oslo Bussterminal, bagasjen ble selv lagt i bagasjerommet, uten noen form for bagtag. Håndbagsje bestod av en handlepose med noe mat og drikke for turen. På Nor Way bussekspress er det ingen servering (har alltid lurt på hvorfor det er en kaffekopp-knapp på noen av langdistansebussene her til lands). Det var satt opp to busser, den ene som kjørte hovedruta til Tyin-Årdal og den andre til Beitostølen og Gjendesheim. Jeg skulle til Gjendesheim og satte meg på den. Den ene bussen kjørte innom Sandvika og Hønefoss for å plukke opp passasjerer tror jeg, mens vi slapp det så vi ankom Fagernes før rutetabellen. Der må man catche opp med rutetabellen så ble 20 min pause antagelig også pga litt logistikk med sjåfører osv.

Videre så gikk det oppover mot Beitostølen hvor det ble enda en litt lenger stopp før fjellet så jeg benyttet anledning til å ta bilde av selve bussen. Ankomst Gjendesheim på rutetabell og man kunne gå rett ombord på MS Kåre Johan som ventet (båten er visst oppkalt etter dagens skipper sin avdøde bestefar, driften av disse båtene har ligget i samme familie i flere generasjoner) .

Etter ca 25 minutter var første stopp Memurubu, men var faktisk ikke så mange som skulle av der. Etter ytterligere en halvtime ankom man endelig Gjendebu.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	20200629_132355.jpg
Views:	613
Size:	141.7 KB
ID:	49236   Click image for larger version

Name:	20200629_142554.jpg
Views:	606
Size:	73.9 KB
ID:	49237   Click image for larger version

Name:	20200629_152611.jpg
Views:	608
Size:	119.5 KB
ID:	49238  
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2020, 10:56   #2
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
KLM Re: Med Valdresekspressen og båt til Gjendebu

Siden forumet er litt vrang på hva gjelder vedlegg må jeg nok fortsette med ny post. Innsjekk på Gjendebu gikk greit og man fikk infoskriv om Covid 19 tiltak. Jeg hadde valgt billigste alternativ - dvs sovesal, men hadde den for meg selv i de to nettene jeg var der. Det ble servert tre retters middag, hvor begge dager smakte godt. Hovedrett dag 1 var rødspette, mens dag 2 var det grillet kylling. Suppe til forrett begge dager.

DNT hytter er ingen luksus, man må blant annet på utedo, men det er innlagt vann så man får en dusj og vaska hendene sine som er så viktig i disse tider på de betjente hyttene. Man kan også få kjøpt drikke både med og uten alkohol.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	20200629_154256.jpg
Views:	597
Size:	121.7 KB
ID:	49240   Click image for larger version

Name:	20200629_175503.jpg
Views:	593
Size:	94.2 KB
ID:	49241   Click image for larger version

Name:	20200629_220853.jpg
Views:	120
Size:	92.0 KB
ID:	49242  
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2020, 11:08   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Med Valdresekspressen og båt til Gjendebu

Dag 2 var kommet og det var på tide å gå på tur. Frokost ble fortært og niste ble pakket og unødvendige ting i sekken ble lagt igjen på hytta. Frokosten er ingen hotellfrokost med egg og bacon ,men man kan få kokt egg om man vil. Også mulig for å få frokostblanding. Man sa til betjeningen hva man ville ha og så ble dette plukket av dem - en slags pekebuffet. Jeg hadde på forhånd ønska å gå på en topp, men pga tåke på toppene ble den planen lagt i en skuff. Så man bestemte seg heller for å gå til Memurubu. Dette er slettes ingen walk in the park - man stiger bratt opp 4-500 høydemetere fra Gjende på kort tid. Det er tom sikra med kjettinger på de mest utsatte partiene.

Man fikk tom se litt reinsdyr som stirra stygt på meg - jeg valgte å gå rundt dem for å ikke provosere dem (jeg taper om et reinsdyr skal stange meg).

Nedstigingen til Memurubu fra Sigurdstind var av det bratte slaget og på et sted var stien blokkert av en bratt snøfonn som var fare for å falle ned. men etter å ha sondert kartet og man så at terrenget ikke var så sinnsykt bratt at det var farlig å gå så fant man et dyretråkk man kunne gå ned til stien uten å forsere snøfonna.

Vel nede på Memurubu var det litt ventetid på MS Kåre Johan for ferden tilbake til Gjendebu. Men det gjorde strengt tatt ingenting for rekker man ikke båten er man rimelig lost. Så ble det en pils på Gjendebu og middag.

DNTs hytter har som regel et stor bibliotek og Gjendebu er intet unntak. Mye artig å lese på i årbøkene der. Blant annet stod det faktisk propagandakonto i regnskapet for et år på 70 tallet og så en del artige reklamer da.

Dag 3 - samme som opp igjen. Kåre Johan tidlig på morgenen til Gjendeheim, buss kl 10. Egentlig ganske grei måte å komme til fjellet på om man ikke har bil.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	20200630_101544.jpg
Views:	89
Size:	133.0 KB
ID:	49243   Click image for larger version

Name:	20200630_110635.jpg
Views:	93
Size:	144.8 KB
ID:	49244   Click image for larger version

Name:	20200630_125120.jpg
Views:	86
Size:	235.9 KB
ID:	49245   Click image for larger version

Name:	20200630_180512.jpg
Views:	111
Size:	96.1 KB
ID:	49246   Click image for larger version

Name:	20200630_212857.jpg
Views:	113
Size:	49.5 KB
ID:	49247  

Hypern is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2020, 16:08   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Med Valdresekspressen og båt til Gjendebu

Takk for fin rapport. Så himla fint ut der oppe og jeg trodde faktisk ikke det var det nivået av service på DNT hyttene? Er det noe spes for Gjendesheim?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2020, 16:14   #5
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Med Valdresekspressen og båt til Gjendebu

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for fin rapport. Så himla fint ut der oppe og jeg trodde faktisk ikke det var det nivået av service på DNT hyttene? Er det noe spes for Gjendesheim?
Hvis du leser nøye så var ikke jeg på Gjendesheim men på Gjendebu.
Nivået på service er sånn ca det samme på de aller fleste , enkel, men god standard. Men dusj og toalett er ikke på rommene for å si det sånn. Gjendebu har ikke mobildekning, mens Gjendesheim har da (naturlig nok siden det går bilvei helt frem). Forvent heller ikke wifi, men forvent digital detox som jeg liker å kalle det. Men har vært på hytter med wifi - feks Finsehytta og det er mulig Gjendesheim har det.

Det er andre betjente hytter igjen som ligger minst en dagsmarsj fra sivilisasjonen (Skogadalsbøen feks) - også der får man mat, dusj, øl osv. Gjendebu og Gjendesheim er veldig lett tilgjengelig for folket takket være buss til Gjendesheim og båt over Gjende, disse korresponderer bra begge veier. Gjendebu ser uansett ikke i nærheten av mengdene som er på Gjendesheim.

Last edited by Hypern; 06-07-2020 at 16:18.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2020, 11:15   #6
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,428
Default Re: Med Valdresekspressen og båt til Gjendebu

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for fin rapport. Så himla fint ut der oppe og jeg trodde faktisk ikke det var det nivået av service på DNT hyttene? Er det noe spes for Gjendesheim?
Uten å ødelegge tråden. DNT hytta på Fondsbu har fantastisk mat. Satser kortreist og mye lokalt. Også et sted å vurdere besøk. Masse fine turer i området for de fleste.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2020, 11:49   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Med Valdresekspressen og båt til Gjendebu

Quote:
Originally Posted by learjet View Post
Uten å ødelegge tråden. DNT hytta på Fondsbu har fantastisk mat. Satser kortreist og mye lokalt. Også et sted å vurdere besøk. Masse fine turer i området for de fleste.

S
Dette er absolutt ikke å ødelegge tråden. Ja det er ganske bra mat på de aller fleste DNT hytter. Finsehytta som riktignok i år er stengt for oppussing har tom eget brygget øl. Vurderer Fondsbu neste gang - det er også lett tilgjengelig med samme buss faktisk bare at man tar den til Tyinkrysset og har et bussbytte der. Evt man kan ta bussen til Bygdin og båt over Bygdin med Bitihorn fra 1912.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2020, 12:01   #8
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Med Valdresekspressen og båt til Gjendebu

Fin tur det der, Bukkelægret fra Gjendebu og utover er sånn passe bratt noen steder. Brattere enn Besseggen! Vurderte du å gå ut via Memurubu og ta en natt der før du tok fatt på Besseggen?
semmern is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2020, 12:39   #9
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Med Valdresekspressen og båt til Gjendebu

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Fin tur det der, Bukkelægret fra Gjendebu og utover er sånn passe bratt noen steder. Brattere enn Besseggen! Vurderte du å gå ut via Memurubu og ta en natt der før du tok fatt på Besseggen?
Nei vurderte ikke det, men jeg har gått Besseggen en gang før, men ikke Bukkelægeret. Det var iallefall null problem å holde 1 meters avstand til folk.Vi snakker kanskje om 1 km avstand. Ja sånn bortsett fra på hytta da, men også der ble smittevern ivaretatt ved at at de ikke selger ut all kapasitet. Det er noe sjarm med DNT hytter i normaltilstand - selv om det er fullt så finner de alltids en madrass på en peisestue eller lignende. Det gjelder ikke nå da så man må forhåndsbooke - gjøres enten via bookingsystemet på nett eller ved en mail til hytta. Siden jeg foretrekker å betale etterskuddsvis så gjorde jeg det via mail og ikke via bookingsystemet. Null problem det. Noen hytter har kun booking via epost, men det finner man ut av på enkelte hyttes sin nettside. Prinsippet om at man i utgangspunktet ikke kan bli avvist på en DNT hytte gjelder ikke år, men grunnen til det prinsippet er ganske enkelt. Det er ofte langt til sivilisasjon osv og er for sikkerhetsmessige årsaker. DNT hyttene har en slags sikkerhetsfunksjon i fjellet.

Last edited by Hypern; 08-07-2020 at 12:48.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2020, 13:18   #10
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Med Valdresekspressen og båt til Gjendebu

DNT-hyttene er geniale, og et flott tilbud for å få folk ut i fjellet. Har bodd på Glitterheim, Gjendesheim og Memurubu i området der. Alltid trivelig.
semmern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
København med barn - Fly og båt Someone TripReports 12 04-06-2019 21:01
Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt: Blackhawk Bilder & foto 11 19-04-2014 03:56
Krabi (Ao Nang) - Phuket (med båt?) PH-BXA Reiseforum 1 08-08-2011 09:35
Tenerife, Desember 2010: med Fly/bil/båt: Blackhawk TripReports 18 30-01-2011 18:37


All times are GMT +2. The time now is 22:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.