Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-02-2020, 12:35   #1
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default SVG-OSL-IST-TYO-CNS-SYD-HNL-LAX-LGW-SVG

Har prøvd å få til en ørliten amatørmessig rapport fra vår nyårsferie.
Fruen ville til Australia, noe jeg ikke var så veldig oppstemt på gitt lengden på reisen,
og når jeg i tillegg gjorde det kunststykket å si at en kollega anbefalte Tokyo, ja da var løpet kjørt. Så det var å begynne å planlegge turen da.

Så ble det å lete og lete og fundere, priser, ruter, alternativer.
Da dukket den besynderlige ideen opp i skrullingens hode, kanskje reise hjem via Unaiten.
Ekte Amerikansk frokost med omelett og hasbrowns har jo vært et savn en stund, og så er det neeesten like langt begge veier.

Etter å ha surfet nettet rundt, allianser, gud vet hvor mange forskjellige søkemotorer jeg har vært innom, antar Skyscanner ble drittlei meg og mine stadige krumspring på routings etc.
Så falt valget på å bestille 1 og 1 billett. Det hang litt i sammen med at TK kom med et godt tilbud fra OSL, så da var OSL-IST-TYO i boks til en rimelig penge, og når Nassenøff nesten hadde gi vekk priser LAX-LGW-SVG så manglet bare TYO-SYD-LAX.

Scoot ble jeg aldri klok på, så det vi landet på Jetstar TYO-CNS-SYD, kjøpte en bundle pakke som inkluderte bags og mat. Og fra SYD ble det Hawaiian SYD-HNL-LAX.
Turen endte vel opp ca 25.000 billigere enn om jeg hadde godt for en allianse.

All reise foregår i bakre gemakker, men jeg avventet i det lengste i håp om å få noe med sengeplass, om så vi måtte droppe TYO, men den gang ei.

Det ble 2 nye selskap, JQ/HA og 2 nye flytyper B777 og B788, ja, jeg vet jeg er sent ute, men liksom litt lite av den typen mellom SVG-WAW(KRK)

SK SVG-OSL er der ikke noe å fortelle om, de kjenner dere godt. Nesten fullt fly, selv så kloss opp i Nyttårsavslutningen.

TK OSL-IST-TYO, her kjørte TK A321 NEO, flott maskin, flott innvending, bra skjerm i seteryggen med godt utvalg og selvfølgelig topp servering.
Fra IST var det avgang 01:55 og her kom TK inn med en, for meg, overraskelse, nemlig middag servert kl0300. Javel, hallo spør du meg, ankomst TYO er 1940 lokal tid, så når vi får frokost kl 1700 cirka ble det litt opp ned.
Men bortsett fra det, turen var grei, flyet og inflight underholdning var helt ok og når vi i tillegg landet 1 time før rute så passet det godt, ja bortsett fra tidspunktene for maten da. Desseverre ingen bilder IST-TYO hverken fly eller mat.

Etter noen fine dager i TYO så var det å hive seg på toget til NRT og T3 for videre flygning med Jetstar's 787.
Etter å ha labbet langt om lenge var vi fremme i T3 og kunne slå oss ned i foodcourt for litt vomfyll før innsjekk. T3 minnet litt på en innendørs friidrettsarena gitt bemaling i gulvet.
Det nærmet seg innsjekk så da var det å labbe ned og stille seg i 100 meters køen som gikk ned indre bane, i en bue og inn i et innsjekksområde, hvor det delte seg opp i en kø til CNS, 1 til OGG og 1 til HKG. Alle skranker var ikke bemannet og når enkelte foran oss skulle emigrere, utfra antall kolli så gikk der en drøy time før det var våres tur. Fikk sjekket inn, ingen spørsmål om excess håndbagasje eller noe slikt.
JQ's 787 bestod ikke knyttenevetesten. Kom oss avgårde noe forsinket og håpet var at iallefall kapteinen hadde rett kurs for inflight kart viste hele turen at vi fløy fra MEL til en eller annen ikke navngitt destinasjon, men heldigvis stod der CNS der vi landet.

Hadde bestillt biff med ris til middag og crewet med sine i-pader hadde stålkontroll på hva vi hadde bestilt og ikke bestilt.
På JQ betaler du for alt, vel bortsett fra å titte på flightmap og ev chatte via skjermen med medpassasjerer. Det siste avstod jeg for tror ikke fruen hadde satt pris på om jeg begynte å taste med damen i 24A.
Selvom vi hadde gjennomgående billett så kunne de ikke merke bags til SYD, så når toll og pass var unnagjort så måtte vi forflytte oss selv og bagasje fra en terminal til en annen i CNS og sjekke inn til deres 320 på nytt.
Her ble håndbagasjen veiet, min veide 10kg mens fruens veide 4, så da var det greit siden vi ikke overskred totalvekt.

Ingen knyttnevetest bestått her heller, men overlevde. Her kom stålkontrollen til crewet til syne igjen. Kunne ikke erindre jeg hadde fått valg til å bestille meg noe på denne flighten, så når jeg bestillte litt drikke fikk jeg spørsmål om jeg ikke ville ha mer, jeg hadde fortsatt aus 45 å handle for. Brukte de opp for å si det slik.
Etter 2 dager i SYD fikk jeg en mail fra JQ som inneholdt en kupong på nok 134 til bruk på neste bestilling, wow, jippi, men de går nok ikke dunken, kommer nok ikke til å bruke den. Blir liksom litt dyrt for å "hente" bonusen.

Når vi hadde mettet oss nok i SYD var det på tide og sette headingen mot kjent territorium, nemlig en flyplass. Denne gang var det Hawaiian's A330 som skulle fly oss SYD-HNL-LAX. Avgang søndag kveld 2140 med en estimert flytid på ca 10 timer. Herlig å ankomme HNL søndag morgen kl1000. Kan jeg skryte at jeg har hatt 2 søndager på rad..
HA var helt greit, ok benplass, inkludert knyttneve, men her kommer maten igjen,
lurte på hva den posen var som de kom rundt med etter avgang, og må si jeg ble litt snurt når jeg så at maten, om en kan kalle det for det de tilbør oss til HNL var 1/2 kald wrap, 1 miniatyrkjeks og 8 eplebåter......Men frokosten var god om ikke annet.

Litt artig, men jeg mistenker at Kapteinen fra SYD-HNL enten er Norsk eller Svensk. Prøvde å finne ut av det via crewet, men fikk bare vite at både far og bror var Kapteiner i Hawaiian. Mener å huske navnet var noe med Thors..... et eller annet. Dessverre så var de vekke før vi kom oss ut så fikk ikke noe mer greie på det.
Med 5 timer transfer i HNL fikk vi oss en kjapp tur til Pearl Harbour før det var ny 330 til LAX.
4:30 flytid ble belønnet med en varm sandwich som ikke smakte all verdens.

Så var det klart for siste delen LAX-LGW-SVG med NAI's 787-9. Innsjekk gikk som en drøm, 5 mins og så var det gjort. Men boarding gjenstod, 3 stk med pappbrett med Prorityy, Sone A og Sone B. Akkurat som når de skille sauer i SIrdal etter sommerbeitet. Sone B køen strakk seg fra Gate 159 og forbi 157 og 158, men vi kom oss da ombord. Flyet, lyst og fint, setene, litt så som så, inflight var utmerket og heldigvis gratis.'

I motsetning til JQ så brukte DI en laaaang liste printet med de som skulle ha mat o.l, så det tok etpar timer før maten var ute og servert. Oppfattet at de delte ut SPML først, men madamen som hadde en slik bestilling fikk allikvel sin sist. Helt greit måltid. Frokosten bestod av en sandwich, smakte faktisk godt.
Vi hadde 8 timer connection i LGW, av en eller annen grunn kom ikke alterantivet LAX-LGW-OSL-SVG opp ved booking, det hadde spart oss for 3 1/2 time.
Mulig de hadde opplyst det ombord, dessverre fant jeg ikke ut før rett før avgang at en kunne kjøpe seg inn i loungen på LGW når en fløy DI/DY for samme pris som jeg betalte for min lille rett hos Gordon og i tillegg kunne få tatt et magadrag på innsiden av security. Måtte bruke all min viljestyrke for å motstå fristelsen til å betale meg inn for et par drag...
LGW-SVG no comment.....

Selvom dette var en reise som gikk fra 11-31/1 så var det faktisk bare OSL-IST og LGW-SVG hvor der var lite belegg. Samtlige andre flygninger var om ikke stappfulle, så kloss opptil.
Fasiten ble 50 timer i fly, og 22 i transfer ventetid, men opplevelsene i TYO/SYD/HNL og LAX gjorde at det var verdt hver time brukt.
Så nå har jeg endelig reist, om ikke i en rett linje, jorden rundt.
Beklager kvaliteten, størrelsen på bildene, men de måtte beskjæres for å kome gjennom sensuren
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	rtw1.jpg
Views:	766
Size:	458.4 KB
ID:	48383   Click image for larger version

Name:	RTW2 (3).jpg
Views:	758
Size:	63.2 KB
ID:	48384   Click image for larger version

Name:	RTW3.jpg
Views:	762
Size:	118.4 KB
ID:	48385   Click image for larger version

Name:	RTW4.jpg
Views:	755
Size:	104.9 KB
ID:	48386   Click image for larger version

Name:	RTW6.jpg
Views:	754
Size:	123.2 KB
ID:	48387  

Click image for larger version

Name:	RTW7 (3).jpg
Views:	100
Size:	167.3 KB
ID:	48388   Click image for larger version

Name:	RTW8.jpg
Views:	86
Size:	87.2 KB
ID:	48389   Click image for larger version

Name:	RTW9 (5).jpg
Views:	86
Size:	205.3 KB
ID:	48390   Click image for larger version

Name:	RTW10 (3).jpg
Views:	93
Size:	131.1 KB
ID:	48391   Click image for larger version

Name:	RTW11 (4).jpg
Views:	80
Size:	159.9 KB
ID:	48392  

Click image for larger version

Name:	RTW13.jpg
Views:	100
Size:	113.2 KB
ID:	48393   Click image for larger version

Name:	RTW16.jpg
Views:	102
Size:	79.3 KB
ID:	48394   Click image for larger version

Name:	RTW17.jpg
Views:	78
Size:	135.4 KB
ID:	48395   Click image for larger version

Name:	RTW18 (2).jpg
Views:	91
Size:	142.6 KB
ID:	48396   Click image for larger version

Name:	RTW19.jpg
Views:	84
Size:	98.3 KB
ID:	48397  

Click image for larger version

Name:	RTW21 (4).jpg
Views:	71
Size:	129.2 KB
ID:	48398  
krølle is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2020, 16:43   #2
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: SVG-OSL-IST-TYO-CNS-SYD-HNL-LAX-LGW-SVG

Litt av en rundtur! Takk som deler. Setter pris på mer informasjon og bilder fra stedene om du vil dele
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2020, 22:07   #3
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: SVG-OSL-IST-TYO-CNS-SYD-HNL-LAX-LGW-SVG

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Litt av en rundtur! Takk som deler. Setter pris på mer informasjon og bilder fra stedene om du vil dele
Mer info, tenker du destinasjonen da? Når det gjelder bilder så har jeg masse på telefonen, brukte kun den, men er sånn et "ork" å laste opp her, om ingen har en quick fix
krølle is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2020, 23:20   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: SVG-OSL-IST-TYO-CNS-SYD-HNL-LAX-LGW-SVG

Artig tur, helt etter min smak. Hvor mange dager tok dette totalt?
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2020, 23:28   #5
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: SVG-OSL-IST-TYO-CNS-SYD-HNL-LAX-LGW-SVG

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Artig tur, helt etter min smak. Hvor mange dager tok dette totalt?

Det er jo individuelt, vi la opp til 20 dager. Litt usikker om det ble 21, siden vi hadde hele søndagen i SYD og så fikk samme søndagen igjen i HNL/LAX

Hadde ankomst TYO 1940 søndag og avgang igjen onsdag ca 1800.
Ankomst SYD 1140 på onsdagen og avgang søndag 10 dager etterpå 2140.
I LAX stoppet via på et flyplass hotel gitt ankomst 2310 og lang tur før vi hentet leiebilen og kjørt inn til sentrum.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2020, 11:45   #6
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SVG-OSL-IST-TYO-CNS-SYD-HNL-LAX-LGW-SVG

Tøff tur!
Akkurat sånn skal man fly direkte til LGW
Takk for turen!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2020, 13:28   #7
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: SVG-OSL-IST-TYO-CNS-SYD-HNL-LAX-LGW-SVG

Sliter med å laste opp bilder. Skal se om det kommer seg etterhvert fra stedene via var innom.

I Tokyo så booket vi oss inn på hotel APA Asakusa-Ekimae. Delvis p.g.a enkelheten etter en en lang flight og ankomsttid TYO.
Fant ut at hotellet lå rett ved siden av utgang A1 på Asakusa stasjon og tog direkte fra NRT. Hotellet var rent og fint, med det som jeg forstår er vanlig i Tokyo, små rom.
Hadde kort vei til mange restauranger og Tempel området. Det som slo meg i TYO var hvor renslig det var. Hadde en tur opp i Tokyo Skytree, men fikk ikke sett Mt. Fuji, noe som skal være mulig på god værs dager.
Ellers så ble det en tur ut til Shibaya for å se på krysset, samt en tur opp til Meiji helligdommen.
Tokyo er definitivt på vil ta en tur listen.

Sydney, var og en herlig by, vi bodde på Sydney hotel QVB, midt i sentrum av byen med kort vei til bl. a Circular Quay m/Opera Huset, Botanisk Hage o.l i tillegg til kort vei til Darling Harbour med Akvariet og zoo.
Planen var 6 dager og så ta en leiebil de siste dagene, men det ble endret til at vi ble i SYD hele tiden. Delvis p.g.a at Lunar Festival startet opp med helgen, samt Australia Day 26/1.
Dette gjorde at vi måtte flytte hotel, og endte da opp på Metro Aspire Hotel ute i Ultimo.
Dette var bak Paddy's market og Chinatown og med fortsatt kort vei til Darling Harbour.
Begge hotellene var helt greie og bo på. Store greie rom og hyggelig betjening.

I Los Angeles overnattet vi 1 natt på Hampton Inn & Suites i El Segundo, og om hotellet var fint, rommet var stort, så var det et minus at de ikke opplyste oss om at shuttelen var brandet Parking 105, de lå i sammen med parkeingshuset.
Når frokosten i tillegg var av ytterste enkle Amerikanske standard og de brukte plast bestikk og papp tallerken så føltes det ikke som value for money. Ingen gjenbruk på det hotelet av meg.

Etter en natt her flyttet vi til Hotel Normandie i LA, forholdsvis nære Downtown, men samtidig rolig strøk. Det ligger i Koreatown og var fra 1926.
Bortsett fra at vasken på vært rom befant seg i gangen så var dette og en helt overkommelig plass. Men også her var det Amerikansk frokost med harde kalde egg og syltetøy til frokost.
Fikk oss en tur Downtown til Jewellers market, fashion district og theater district. Samt den obligatoriske Hollywood turen med Beverly Hills, Rodeo Dr og Walk Of Fame.
Siden damene ikke hadde vært på den siden av dammen før sprintet vi en dagstur opp til LAS så de fikk se litt bling og galskap.

Masse opplevelser, dyrt, traff innertier med krona, men absolutt hvert det.

Tanken på å reise jorda rundt, eller som vi sier på Vestlandet, reise dreiande, startet i litt bedugget tilstand på '80 tallet bær vi satt i SEA og lurte på om vi skulle reise til Kai Tak og skremme hovmesteren.
Det ble aldri noe av, nå er Kai Tak nedlagt, jeg er ikke bedugget, så sådan ble det ikke via HKG, men fikk reist dreiande.

Om noen planlegger en SYD tur så har jeg en lang liste på hva en bør oppleve, sendt meg av en Norsk bekjent som bor i SYD, så ev. send meg en PM så kan jeg maile den. Var uvurderlig å ha.

Så får vi se om jeg får fikset noen bilder ila av 2020
krølle is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2020, 12:45   #8
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: SVG-OSL-IST-TYO-CNS-SYD-HNL-LAX-LGW-SVG

Da har jeg knekket flickr koden og satser på litt bilder fra rundt omkring. Alle er tatt med mobil camera, så det blir som det blir;

Fra Tokyo Skytree


Fra Sensō-ji





Fra Meiji Shrine. Vin donert til keiseren fra Frankrike


Sake donert til keiseren


Fra Botanisk hage i Sydney


Noen bilder fra rundt omkring i Sydney


krølle is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2020, 12:58   #9
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: SVG-OSL-IST-TYO-CNS-SYD-HNL-LAX-LGW-SVG

Part 2, en tyrker i Aussie land


Quarantine Station Wharf


Manly
https://live.staticflickr.com/65535/...c88d2ff9_z.jpg

Spice Alley, en liten gjemt juvel, med en ørliten gate og masse små restauranger. Ligger inn ved central park mall


fra Sydney Fish Market


Fra The Rocks


Sydney University


Darling Harbour


Håper inderlig denne er festet skikkelig


Downtown LA


Gjett hvor


Bodies the Exhibition i Ls Vegas


Bling the lux in Vegas




Klarte ikke å blakke meg heller


Nabobygg til hotellet vårt i LA


Hotellet, fra 1926 om jeg ikke husker feil med skikkelig gammel urskive som viste heisens ferd


Avslutter med Rodeo Dr


Dett var litt av det hele

Last edited by krølle; 02-03-2020 at 13:06.
krølle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL-SFO-HNL-SYD-BKK-OSL LN-SUV Reiseforum 1 25-03-2018 10:42
SVG-SYD i BA F CrtochRocket TripReports 39 15-09-2016 13:52
SVG-OSL-SVO-IST-AMS-SVG. På jakt etter en "forfallen kjempe". Roxman TripReports 17 02-04-2014 10:00
SVG-KEF-JFK - Roadtrip - LAX-LHR-SVG killbox TripReports 15 15-08-2012 18:27
Norwegian åpner SVG-KRK og øker SVG-LGW FlightDeck Flyforum 33 11-01-2008 16:56


All times are GMT +2. The time now is 16:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.