Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-01-2019, 20:32   #1
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Norwegian Norwegian får kjeft av Amnesty International

https://www.instagram.com/p/BsioLhEA-Dq/

Norwegian har vært i hardt vær pga sponsorama av bloggere. Norwegians reklameavdeling så vel for seg aldersretta super-reklame av sandstrender og bling-bling livet i Dubai. I stedet har de møtt hard kritikk for å framstille Dubai som et instagramfilter, uten å ta høyde for menneskerettighetsbruddene som skjer der.

Amnesty åpner:
Quote:
Vi kan skjønne at glansbilder på Instagram selger bedre enn homofile i fengsel, @flynorwegian✈️💁🏼♀️, men tenk dere om før dere sender norske influencere på sponset tur til #Dubai. Å kamuflere grove menneskerettighetsbrudd med pene filtre er ikke greit!
VG skriver også om det.
https://www.vg.no/rampelys/i/oRo9mm/...nset-dubai-tur

På flere internettforum raser diskusjonene, og folk flest virker å være frastøtt.

Personlig kommentar: Interessant hvor mange nordmenn som faktisk er i mot Dubai, og som har informert seg om forholdene der nede. På dette forumet framstilles Dubai sjeldent kritisk eller negativt.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 20:49   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Det er vel ingen som helt holder sin sti ren, selv om Dubai sikkert er på pallen per i dag. Man har nok å skamme seg over både i Norge, USA og andre steder hvis man graver litt. Men det som jeg reagerer mest på er ‘dansen rundt gullkalven’, eller denne fasinasjonen av alt ‘bling’ man ikke bare ser her, men også blant normalt oppegående mennesker på f..eks. Facebook. Det har de forøvrig til felles med DJT ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 20:59   #3
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er vel ingen som helt holder sin sti ren, selv om Dubai sikkert er på pallen per i dag. Man har nok å skamme seg over både i Norge, USA og andre steder hvis man graver litt.
Det er vel strengt tatt ikke en unnskyldning eller argument for noe som helst? Hvis man kun skal ha lov til å kritisere om man har "stien sin ren", så kan all kritikk i hele verden legges ned først som sist. Lite konstruktivt, spør du meg.

Blir litt som å si at man kjører i førstegir hele vegen til Nordkapp fra Oslo, for man skal jo faktisk gjennom nordkapp-porten og der må man stoppe opp en gang... Hvorfor bry seg, når det finnes noe verre. Hvorfor uttale seg, om man ikke tar med fotnoter og CV om alt annet man bryr seg om? Hvorfor gidde, når det uansett ikke endrer seg. Hvorfor leve, når man uansett skal dø... etc etc
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 21:54   #4
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post

Personlig kommentar: Interessant hvor mange nordmenn som faktisk er i mot Dubai, og som har informert seg om forholdene der nede. På dette forumet framstilles Dubai sjeldent kritisk eller negativt.
Hadde vært gøy å vite hvilken gruppe som har størst andel av folk som faktisk har vært der...

Personlig kommentar: Jaja, Amnesty må vel ut i media og markere seg med jevne mellomrom...
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 23:04   #5
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Dette er Amnesty som trenger litt mer blest. Folk reiser til Indonesia, Myanmar, Maldivene, Kambodsja og mange andre land fullle av dritt. Tror nok Dubai passer ekstra bra å ta tak i da det er mye luksus oppe i det hele og gir lett klikk.

Av de få skrekkhistoriene man leser så er de stort sett løgn eller massivt blåst opp av folk/presse med nada kildekritikk.

Dubai har alltid vært mislikt av de som ikke har virkelig vært der, har råd til å være der eller er generelt motstandere av steder hvor det er folk som har mye penger. De jeg møter som er mest kritiske (mener at homofile blir fengslet, folk blir steinet osv) ofte ikke er veldig oppdaterte/beleste annet enn i nettaviser og har selvfølgelig aldri vært der.

Er de like politisk korrekte som Norge? Nei - men de kommer seg.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 23:46   #6
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post

Er de like politisk korrekte som Norge? Nei - men de kommer seg.
De kan med fordel gi seg litt før de når norske tilstander!
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 08:28   #7
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Hadde vært gøy å vite hvilken gruppe som har størst andel av folk som faktisk har vært der...

Personlig kommentar: Jaja, Amnesty må vel ut i media og markere seg med jevne mellomrom...
Et apropo til slik argumentasjon, som er en favoritt hos bygdefolk som mener at ulvetilhengere bare sitter på Grünerløkka og drikker IPA - you’d be surprised hvor mange som faktisk er bygdefolk og som er for ulv... Tipper det samme gjelder Dubai, jeg har vært der 3 ganger men kjenner litt avsmak når jeg ser at norske jenter dømmes for utroskap når de voldtas der nede. Sliter med å se gode unnskyldninger for det? :/
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 12:36   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Dessverre er det blitt slik at annonsekronene går til enkeltpersoner som viser fram glansbilder, stort sett verdiløst selvpromotering, i stedet for til publikasjoner som faktisk har et samfunnsoppdrag. For min del sluttet jeg å kjøpe Farris etter at jeg så at John Arne Riise og Fotballfrue tjente penger på å promotere drikken. Det får være grenser !

Kritikken går vel ikke på at noen reiser til Dubai, men at disse folkene, som av hysteriske grunner har innflytelser, reklamerer hemningsøst for et land som har mange skyggesider.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...source=vgfront

Og nå har en visstnok tenkt seg om. Ja, det er mange andre land som har mange stygge ting for seg også, men man forventer kanskje litt mer av land som har enorme rikdommer, en stor mengde rike og oppegående mennesker, men som likevel ikke har andre holdninger. Litt som med Israel - joda, det er det eneste relativt velfungerende demokratiet i området, men akkurat derfor forventer man at man oppfører seg litt bedre enn naboene.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 14:48   #9
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Et apropo til slik argumentasjon, som er en favoritt hos bygdefolk som mener at ulvetilhengere bare sitter på Grünerløkka og drikker IPA - you’d be surprised hvor mange som faktisk er bygdefolk og som er for ulv... Tipper det samme gjelder Dubai, jeg har vært der 3 ganger men kjenner litt avsmak når jeg ser at norske jenter dømmes for utroskap når de voldtas der nede. Sliter med å se gode unnskyldninger for det? :/
Apropos din argumentasjon. Du forteller her at du har avsmak til noe som ikke har skjedd - det er jo hele problemet.

Du omtaler at det er flere norske jenter - feil, det var en. Du omtaler at hun ble dømt - feil. Du omtaler at det var for utroskap - feil nummer tre.

Tenk hvor farlig det er Polaris hvis flere går rundt og utbasunerer meninger basert på egentolket fakta.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 15-01-2019 at 15:20.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 15:25   #10
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 158
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Skjønner veldig godt kritikken fra Amnesty, Dubai og UAE setter ikke fokus på menneskerettigheter.

Sad fact: En av de kvinnelige menneskerettsaktivistene i Saudi Arabia ble faktisk pågrepet mens hun befant seg i UAE!

Quote:
Loujain Hathloul, who is in her late 20s, was arrested by security forces while driving in the United Arab Emirates, Saudi Arabia’s staunch ally, last March, flown back to the kingdom and detained in Riyadh. She was released after a few days, but banned from travelling outside the kingdom and warned not to use social media, her sister said.
https://www.ft.com/content/d6722efa-...4-d150b3105d21
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 15:37   #11
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Apropos din argumentasjon. Du forteller her at du har avsmak til noe som ikke har skjedd - det er jo hele problemet.

Du omtaler at det er flere norske jenter - feil, det var en. Du omtaler at hun ble dømt - feil. Du omtaler at det var for utroskap - feil nummer tre.

Tenk hvor farlig det er Polaris hvis flere går rundt og utbasunerer meninger basert på egentolket fakta.
Jeg "omtaler ikke at det var flere norske jenter" - jeg omtalte det som "når jeg ser at norske jenter dømmes for utroskap når de voldtas der nede". En relativ-setning som peker på at man ser en handling. Er det relevant hvilket land de er fra, da? Det finnes flere eksempler på kvinner fra andre land som også blir tatt av politiet i Dubai når de melder voldtekt.

https://www.theguardian.com/global-d...iding-in-dubai

Men hva vet vel the guardian og verdenssamfunnet, du har sikkert hørt sannheten fra noen der nede i Dubai?

Alle artikler jeg finner sier at hun ble SENTENCED, sist jeg sjekka betyr det dømt. Tilfeldig eksempel:
https://www.arabianbusiness.com/rape...ai-510018.html

Selv i Wikipediaartikkelen står det:
https://en.wikipedia.org/wiki/Prosec...f_Marte_Dalelv
Quote:
The court also convicted her of having consensual extramarital sex, for which they sentenced her to 12 months imprisonment, since extramarital sex (zina) is outlawed in the UAE.
Kan ikke du ta med deg glansbildene dine av butlere med falske smil til TR'ene dine, også kan vi andre voksne diskutere seriøse saker her i fred fra Trump-anklager om "fake news"? Så slipper du å føle deg truffet, og vi alle slipper disse flaue situasjonene hvor noen forsøker å forsvare et land for alvorlige overgrep på menneskerettigheter.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 15:57   #12
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post

Men hva vet vel the guardian og verdenssamfunnet, du har sikkert hørt sannheten fra noen der nede i Dubai?
He he.. fin du Polaris - du har en herlig måte å diskutere på.
Grunnen til at jeg kjenner til saken er at vi var direkte involvert og møtte blant annet offeret der nede. Så dette er en sak hvor jeg kjenner fakta svært godt.

Det andre du har googlet frem kan jeg ikke kommentere da jeg ikke kjenner fakta. Tenk litt på dette selv da du kan fort miste kredibiliteten.

Som jente er det få steder i verden du kan reise som er tryggere.

Kan hende de jeg møter smiler til meg fordi de liker meg litt også - viktig å behandle alle med respekt.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 16:02   #13
Rosalie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2018
Posts: 128
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Dubai ser fint ut og er på mange måter et perfekt reisemål på vinterstid ift klima og reisetid, men pga bl.a. de utstrakte bruddene på menneskerettigheter og FAE’s rolle i borgerkrigen, og medfølgende sultkatastrofe i Jemen, er FAE fullstendig uaktuelt som reisemål.

Og til orientering: vår liste over uaktuelle reisemål består av mange flere steder enn bare FAE.
__________________
Er ikke dyslektisk. Skrivefeil skyldes iPad og klumpete fingre...
Rosalie is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 16:05   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

moderator

Fint om alle etter beste evne forsøker holde seg til saken, som jo står ganske bra beskrevet i trådtittelen. Blir det lite flyrelatert, men bare politikk og person, kan saken heller tas videre hos andre egnede forum

/moderator
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 18:33   #15
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
He he.. fin du Polaris - du har en herlig måte å diskutere på.
Du generaliserer meg, jeg generaliserer deg Vi er et fint tospann sånn sett.

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Grunnen til at jeg kjenner til saken er at vi var direkte involvert og møtte blant annet offeret der nede.
Det andre du har googlet frem kan jeg ikke kommentere da jeg ikke kjenner fakta. Tenk litt på dette selv da du kan fort miste kredibiliteten.
Du var direkte involvert, men du kjenner ikke fakta. OK..... På hvilken måte er det jeg som mister kredibilitet når jeg refererer til Amnesty international, journalisters artikler fra hele verden, avisoppslag og generell konsensus? Det var litt lite sammenheng i dette avsnittet.

Forstår framdeles ikke hvorfor du forsøker å dempe kritikken mot UAE/FAE; uansett om jeg tar hinsides feil i akkurat denne saken og at hele Norge er servert en løgn gjennom avisene - så er det framdeles konkrete lover og regler der nede som bryter direkte med menneskerettighetene.

----

Til saken så kommer det sakte men sikkert fram en del ymse med denne reisen. Virker som at Norwegian har samarbeidet med "Visit FAE" (vet ikke helt hva de heter, men tilsvarende Visit Norway versjon Dubai) - uten at det kommer fram merkingen av reklamen hos bloggbrødene. Virker som at reklamestuntet har en del til felles med regimet der nede; her skal mye hysjes over

Forøvrig har Espen Hilton gått ut og beklaget sin reise. For de som ikke kjenner til det er Espen Hilton homofil, og homofili er også forbudt i Dubai/UAE.

https://www.espenhilton.com/
Quote:
Dette er en sak som engasjerer mange, heldigvis! Og det er også en sak som har fått meg til å tenke over viktigheten av individuelle valg som taes. Jeg vil ikke støtte opp under grusomheter, ei fornekte at de skjer. Valget mitt om å dra på denne reisen kom til kort. Jeg har valgt å slette alt av matriell fra Dubai som er blitt postet, og legger meg helt flat og beklager.
__________________
Spoiler mixer

Last edited by Polaris; 16-01-2019 at 16:26.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 20:49   #16
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

...og før kvelden var omme har enda en av bloggerne på gratistur fra Norwegian unnskyldt seg:

https://www.leneorvik.no/

Quote:
Som de fleste sikkert har fått med seg, så har turen vår til Dubai med Norwegian skapt reaksjoner både i sosiale medier, i VG og hos Amnesty.

...

Jeg skulle nok likevel tenkt meg om to ganger før jeg dro. Og det har jeg absolutt ingen problemer med å innrømme. Det kom en læring ut av dette også, med så mye annet i livet.
Kronikk publisert i Aftenposten om turen:
https://www.aftenposten.no/meninger/...-Hedda-Aasland

Quote:
Det er meget kritikkverdig av Norwegian å tilby influensere en slik promotur, som i gjengjeld publiserer bilder kun fra den skjermede turistdelen av Dubai.

Dette til tross for at begge parter er vel vitende om hva som hender med lokale kvinner og menn underkastet regimet.
Mens Sandaker-Nielsen bare sier:

Quote:
Norwegian er flyselskapet som har dekket flybillettene til de seks norske influenserne. Til VG forteller de at dette er en del av deres arbeid med å synliggjøre Norwegians nye, mer miljøvennlige fly og direkteruter.
Jærrå. Dette blir det nok ganske interessante debatter om på reklamebyrå-kontoret til Norwegian.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 14:34   #17
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Og nå er Forbrukertilsynet på banen også. Håper Norwegian får seg en lærepenger og bruker annonsepengene på andre ting...

AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2019, 05:15   #18
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Det jeg har et problem med er at influenserbransjen generelt er råtten og at mange "påvirkere" gjentar regelbrudd. De merker ikke reklame riktig, bryter alkoholloven, modererer egne kommentarfelt med jernhånd og fremstiller saklig (og berettiget) kritikk som mobbing og hets. Kritikerne blir gjerne fremstilt som hatere av de som mottar kritikken.

Et eksempel er bloggeren Anne Brith. Hun eksponerer barna sine både på bloggen sin og i øvrige kanaler. Har holdt flere konkurranser uten at vinner har blitt offentliggjort. Her er resultatet av at en leser reagerte og gav en saklig tilbakemelding til en av hennes samarbeidspartnere:

https://www.dn.no/markedsforing/blog...ere/2-1-471746

https://www.dn.no/medier/blogg/blogg...lle/2-1-475466
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2019, 12:57   #19
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

Jeg leste for ett par dager siden at Amnesty egentlig ikke var motstander av at folk reiste til Dubai, men ville bare at folk skal sette seg inn i forholdene og være klar over at alt ikke bare er glansbilde.
Nå leser ikke jeg blogger, da jeg ikke føler at det tilfører meg noe, så horemamman til Michelle og Bimbo-Louise, som går mot palmeolje i sjokolade, samtidig som hele kroppen er full av silikon, og andre bloggere bryr jeg meg lite om.

Jeg kan glede Amnesty med at jeg har satt meg inn i att alt ikke bare er glansbilde. Jeg har sett youtube video om dattern til Al Maktoum, som rømte landet på en seilbåt og seilte mot India, for så å oppleve at båten ble bordet i internasjonalt farvann og Sheikedatteren tatt med. Dette skjedde i Mars og hun er ikke sett siden. Hun antas nå å befinne seg i ett fengsel i Dubai. Jeg har sett om forretningsfolk som har blitt fengslet da eiendomsprosjektet de var involvert i, fikk problemer for et par år siden da det var en liten prolaps i økonomien.
Vi velger like vell å reise neste uke og vi skal ikke bare til glansbilde Dubai, men til minst 5 andre emirater.(tror vi rekker alle 7)
Med familien reiste jeg en del i østeuropa på -70 og -80 tallet. Ikke fordi vi støttet kommunismen, men fordi det var artig å oppleve hvordan ting (ikke) virket, og la dem få mer kunnskap om hvordan forholdene var i vesten. På samme måte tror jeg tilstedeværelsen av folk fra "den vestlige verden" påvirker Dubai og de andre emiratene i riktig retning. Sammenlikner vi Dubai med nabolandene så er det vel det mest liberale og ingen av nabolandene kan vi kalle velfungerende demokratier
Futura is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2019, 13:01   #20
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: Norwegian får kjeft av Amnesty International

__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian Air International får eget flight number code - D8 Cecilie Flyforum 20 10-01-2016 11:41
Norwegian får kjeft i siste utgave av Ullern Avis/Akersposten EB Flyforum 20 10-03-2007 09:06
En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK LN-KGL Flyforum 34 25-03-2006 05:16
Sterling får kjeft av danske forbrukermyndigheter CK Flyforum 5 28-07-2005 12:05
JetBlue får kjeft av rullestolbrukere CK Flyforum 10 01-02-2005 10:33


All times are GMT +2. The time now is 11:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.