Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2015, 21:34   #1
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 396
Spørsmål Hva er det med mennesker som ikke klarer lese gate/sete på billetten..?

Nesten hver gang man er ute å flyr ser man folk som stormer til gaten for å spørre om dette er rett gate, men så er de på helt feil gate.

På vei inn i flyet aner man ikke hvor sete befinner seg, fordi det tydeligvis er umulig å se på billetten FØR man går inn i flyet

Har 2-4 flyvninger pr mnd, så da legger man merke til ting.

Last edited by mann78; 03-01-2015 at 22:05.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2015, 22:12   #2
Fredriksen
ScanFlyer Dornier
 
Fredriksen's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Lista
Posts: 451
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Sikkert mye som spiller inn. Samt at ikke alle reiser like ofte som deg. Folk kan være stresset og dermed gjøre/se feil. Når du reiser så mye er det naturlig at du ofte ser folk som ikke er så reisevandte. Noe en nok bare må leve med.
__________________
http://forum.scanair.no/image.php?type=sigpic&userid=1356&dateline=1247234  733
airstord.no

Mvh
Lars Otto.
Fredriksen is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2015, 22:38   #3
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

At de som ikke er reisevant surrer litt er noe jeg har lært å akseptere som en "sånn er det bare"-sak. Værre er det når folk som åpenbart reiser mye ("statuskunder") tråkker ettertrykkelig i salaten og gjør ting det absolutt ikke skal gjøre. Jeg forventer ikke at "gamlemor" som reiser med fly annethvert år skal vite hvordan alt gjøres med innsjekksautomater og det som ellers er, men jeg forventer at gullkunder vet at de skal informere innsjekkspersonalet om våpen og ammunisjon i bagasjen... Bare for å nevne noe...
... men egentlig har jeg vel sluttet å forvente noe som helst av noen andre enn dem jeg jobber sammen med...
__________________
Mvh
Gunnar

Last edited by Gunnar; 03-01-2015 at 22:40.
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2015, 23:27   #4
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Det er vel samme som hvorfo rnoen i innsjekk skal på død og liv tegne ringer på billetten rundt både gate og setenummer..

Jeg hater når folk klusser på mine papirer, men de har såpass god trening at man ikke rekker å nappe til seg billetten før de har satt i gang..
Are G is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2015, 23:36   #5
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Er vel ikke bare på flyplasser folk ikke klarer å lese
krølle is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 00:10   #6
Fellowplane
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 229
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Vel, la meg komme med en pinlig tilståelse:

Eneste gangen jeg har spurt en gateagent var i forbindelse med en 40 min. connection til Venezia på Schiphol. Jeg var kommet helt ytterst i en av pirene da jeg så det var null aktivitet rundt gaten jeg trodde var riktig. Skjønte først ingen ting, men min logiske sans fortalte meg kjapt at jeg sannsynligvis hadde blingsa da jeg så på departure-tavla to km tidligere. Intet gatenr. på boardingcard og ingen departure-info så langt øyet kunne se. Flyet jeg skulle ta hadde avgang om knappe 20 min. "Gate closing" blinket på netthinna og jeg kjente panikken kom sigende.

Jeg skjønte med ett at jeg dessverre ikke hadde noe valg. Det var bare å bite i den sure sitronen og gå the walk of shame til gaten ved siden av. Der stod det en lettere oppgitt dame med rødt hår som kastet bort tjue sekunder av livet sitt på å fortelle meg riktig gatenr. Det var selvsagt et stort nederlag at jeg som nogenlunde reisevant kunne klare å gjøre en slik utilgivelig feil. Jeg kaldsvetter når det nå går opp for meg at kanskje nettopp Gunnar og mann78 var noen av de som befant seg like i nærheten når denne hendelsen fant sted. Jeg ser for meg de hånlige blikkene feste seg i den desperate mannen som står og veiver med armene foran travle agenter i helt feil gate. Synes jeg kan høre de oppgitte sukkene over denne mannens tilsynelatende manglende orienteringsevne. Heldigvis klarte jeg i det minste å finne riktig sete på flyet.

Feil har lett for å forekomme når noe har blitt rutine. Ting skjer fort, man handler nærmest på autopilot uten å tenke seg om og er ikke lengre like skjerpet. Et litt for kjapt blikk på departure-tavla mens man haster videre - livslang ydmykelse. :-)
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 00:32   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Sukker hånlig og oppgitt på Fellowplane og himler litt med øynene i tillegg. Bare synd jeg ikke var til stede da og kunne lekset deg opp og sørget for at ydmykelsen ble komplett!

Med over en dekade med erfaring som passasjergjeter, så har jeg registrert at det faktisk er mange, selv de man skulle tro var erfarne, som ikke klarer å opplyse seg om hvor de skal. Jeg tror det kommer av menneskelige faktorer som stress og sammenblandinger med f.eks. tidligere flyvninger eller endringer.

Når det gjelder de som er totalt uerfarne, så får man ta det som det er. Men det er noen ganger så man spørs seg hvordan de i det hele tatt klarer å manøvrere seg gjennom livet.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 01:51   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Ikke så lenge jeg selv elegant plasserte rompa i xF når jeg egentlig skulle sittet i xA ... Så det kan skje selv den beste ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 03:46   #9
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ikke så lenge jeg selv elegant plasserte rompa i xF når jeg egentlig skulle sittet i xA ... Så det kan skje selv den beste ..
Det har jeg også klart en gang, bare motsatt, kjedelig når det skjer og man må dra opp BP for å dobbelsjekke

Human factors er et interessant emne
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 12:20   #10
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ikke så lenge jeg selv elegant plasserte rompa i xF når jeg egentlig skulle sittet i xA ... Så det kan skje selv den beste ..
Jeg kan ofte bomme på xC eller xD, selv om jeg flyr 2-4 ganger pr. uke. Som oftest pleier jeg å velge et fast sete, men av og til skjer det at setet er utilgjengelig men at jeg likevel planter baken ned i det når jeg boarder (jo mer tid jeg tilbringer i lounge, jo større er vel sjansen...).

Den største tabben jeg har gjort, var imidlertid i forbindelse med transfer i Atlanta for en del år tilbake. Jeg skulle til Stuttgart med Delta, men hadde hatt atskillige turer med Lufthansa til Frankfurt tidligere samme år. Lufthansas flyvning fra Atlanta til Frankfurt var fra gate 42 (eller noe) med avgang kl. 20:00, mens min flyvning med Delta til Stuttgart gikk fra nabogaten (type 44, neste gate nedover korridoren) med avgang 19:20 eller deromkring. Jeg installerte meg selvfølgelig ved Lufthansas gate 42, med ryggen mot skranke og høy musikk på øret. Kl. 19:20 begynte jeg å lure på hvorfor boarding ennå ikke var begynt. La oss si det slik at Deltas gate 44 på dette tidspunkt var tom og forlatt.

La oss si det slik at jeg fremdeles står i enorm takknemlighetsgjeld til Delta for deres velvilje og fleksibilitet etter dette selvforårsakede uhellet, til tross for at de både hadde ropt opp navnet mitt flere ganger og drøyet så lenge som mulig med å stenge gaten.
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 19:40   #11
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

For å pressisere: jeg har ingen problemer med å informere om gatenummer og liknende spørsmål i løpet av arbeidsdagen. Å hjelpe de lite (og litt mer) reisevante med ting som for meg fremstår som "utrolig enkelt" (alt blir lett når man jobber med det til daglig) er ikke noe problem. Selv de reisevante kan finne feil gate, noe som blir ekstra lett når "din" gate og gaten på et annet fly med avgang omentrent samtidig plutselig bytter plass. Problemet er heller når de reisevante blir så "reisevant" at de gjør mer alvorlige feil som potensielt kan gå ut over sikkerheten (ref. blant annet min henvisning til våpen i tidligere post)...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 21:26   #12
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,474
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Sprang selv rett forbi rett gatebokstav på helt tomme gater på A10 LHR etter å ha stresset igjennom flyplassen og håpt å rekke flyet før gaten stengte. De skulle egentlig stenge, men så kom de etter meg og sa at de så på farta mi da jeg for forbi at her var det noen som skulle med, så det var best å komme etter meg å få meg med bussen til flyet. Kan ikke beskrive hvordan det ser ut der nede etter denne ene turen ned dit.

Alle sammen gjør feil, spesielt når man er stressa og/eller ukomfortabel. En i familien som har retningssans som en tresko klarer å bli usikker på hvilken retning personen skal på Gardermoen, samtidig som personen blir veldig stresset. Jeg sier til vedkommende om stresset bygger seg opp: Sett deg ned, pust ut, ring meg og så finner vi ut dette sammen, så går det veldig bra når stressnivået blir litt lavere.

Folk er mer eller mindre reisevant og ukomfortable, jeg setter pris på at de ringer inn både gate og setenummer, tar det som litt ekstra service enn som irritasjon.
RJon is online now   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 21:58   #13
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Urk, eg brukar å ha stålkontroll på dette. Men eg tabba meg ut til di grader på OSL for ein månads tid sidan. Skulle til CPH frå TRD via OSL. Visste godt at vi hadde ein liten time connection, mao ikkje veldig god tid. Vi gjekk litt forsinka frå TRD, men tok inn dette fint som vanleg. Sjekka skjermane ved transfer-nedgangen og presterte å tru at flyet skulle gå ca "kvart-på-ankomst-CPH", (det impliserte ca 15 min flytid...). Eg klarde heller ikkje å sjekke flightnr skikkeleg (frøken hadde boardingpasset mitt i veska...). Så vi gjekk roleg bortover, eg gjekk på do og presterte å miste frøkna. SÅ oppdaga eg blemma. Fann ikkje frøkna og ho hadde ikkje på mobilen. Spurta ned til rett gate, var rimeleg stressa, der var det ingen andre enn dei to agentane som jobba. Rope opp kunne (ville?) dei ikkje gjere (gjere unntak for). Spurta oppigjen, fann frøkna og spurta tilbake igjen. Var vel på gate fem-på-avgangstid. Det som redda oss var to andre som også kom frå TRD-flyet samtidig som oss pluss person som trong bæring/assistanse som kom etter oss. Flaut flaut flaut og stressande.

Lærdom: Ikkje bli for komfortabel.... Frøken pluss 0,7 unge synst ikkje det er kult å "jogge".

Det som forbausar meg meir er folk som endar opp inne på feil fly...
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 03:56   #14
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Rope opp kunne (ville?) dei ikkje gjere (gjere unntak for).
Det er kun informasjonsskranken for Oslo Lufthavn AS, som har mulighet til å rope opp over terminalen etter at man sanksjonerte "stille flyplass"-regimet.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 09:54   #15
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det er kun informasjonsskranken for Oslo Lufthavn AS, som har mulighet til å rope opp over terminalen etter at man sanksjonerte "stille flyplass"-regimet.
Litt OT, men for å stille nyskjerrigheita: Betyr "mulighet" at ein ikkje skal pr. regel, eller også at anlegget er kobla ned/om?
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 15:03   #16
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Litt OT, men for å stille nyskjerrigheita: Betyr "mulighet" at ein ikkje skal pr. regel, eller også at anlegget er kobla ned/om?
Det er koblet vekk, man kan utføre opprop lokalt (strekker seg litt ulikt etter hvor man er i terminalen - men som regel så når man maks til nabogaten, noen steder er det så vidt man hører seg selv!).
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 16:47   #17
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Det er heller ikke alltid at merking av gates er den beste, og har sett en del merkelig plassering av skjermen som viser avgangsinfo. Spesielt når man bygger om eller gjør endringer i boardingområdet virker det som enkelte glemmer å sjekke om ting er lett synlig for alle uansett hvor man kommer fra...

Så på en dokumentar fra innkjøringen av en ny flyplass (tror det var Dubai) at man sendte store mengder prøvekaniner gjennom for å se hvor de gikk feil. Vet noen om tilsvarende er gjort på noen av de større norske flyplassene?
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 21:14   #18
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Jeg skulle for noe tid tilbake fra CDG til AMS. Når det ble min tur til å få BP scannet hylte maskinen og det ble meg fortalt at jeg prøvde å komme meg med feil flight. Det viste seg at både KLM (som jeg skulle med) og AF hadde likt avgangstidspunkt og boarding i nabogater. AF sin lå nærmest loungen og dermed var brøleren et faktum
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 21:38   #19
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Tror jeg satte meg på feil rad en gang, men oppdaget det før det kom noen andre.

Også var det den gangen jeg skulle til Berlin via Stockholm, og flighten videre fra Arlanda var operert av Blue 1. Da jeg kom ut i terminalen på Arlanda og skulle finne ut av hvilken gate jeg skulle til, begynte jeg å lete etter Helsinki. Jeg skulle jo fly finsk fly, jo..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2015, 00:54   #20
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Vet noen om tilsvarende er gjort på noen av de større norske flyplassene?
Neppe, for Avinor er det viktigere at skiltene ikke skiller seg ut fra "den prisbelønte" arkitekturen på OSL. De andre flyplassene er noe bedre.
Skiltene har blitt noe forbedret, men det er fortsatt piler som peker i hytt og pine, og ukonsekvent. Fordelen er at flyplassen er kompakt og skiltene er ikke like viktige.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva er det som er så bra med Thai? TGjr Småprat 24 10-01-2018 15:06
Hva er det som skjer med DY på Årø i dag (13. jan)? Fellowship Småprat 2 14-01-2017 09:53
Å ikke klare en connection (med vilje?) petter380 Reiseforum 18 15-10-2013 17:28
Dette er det ikke mange damer som driver med Kmart Bilder & foto 6 29-03-2013 13:02
Hva er pølsa som er koblet til flyene ved gate pjacklam Flyforum 5 08-01-2007 15:16


All times are GMT +2. The time now is 23:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.