Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-04-2013, 00:00   #1
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 375
Default Vibrasjoner i flaps på A320

Dere som kan sånt. Jeg har ved et par anledninger sittet slik til at jeg har sett rett på flapsen på fly a A320-familien, og reagert på hvor mye de vibrerer når de er godt ute. Jeg har tittet på det samme på B737, og synes å se at det er svært lite vibrasjoner der. Første gangen jeg reagerte på det var da jeg kom hjem med HB-IPU, da var det så voldsomt at jeg sa ifra til sjefen som sto i cockpit-døra på vei ut. For et par uker sia fløy jeg med OY-KAN, og jeg syntes det var påtakelig der også.

Det er klart at det er voldsomme krefter når de bremser opp, så en viss vibrasjon er helt naturlig, men jeg synes bare det ser så mye mer ut på A320 enn på B737. Derfor lurer jeg på om det kan være noe i observasjonen, og isåfall om det skal være sånn?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2013, 00:35   #2
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Vibrasjoner i flaps på A320

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Dere som kan sånt. Jeg har ved et par anledninger sittet slik til at jeg har sett rett på flapsen på fly a A320-familien, og reagert på hvor mye de vibrerer når de er godt ute. Jeg har tittet på det samme på B737, og synes å se at det er svært lite vibrasjoner der. Første gangen jeg reagerte på det var da jeg kom hjem med HB-IPU, da var det så voldsomt at jeg sa ifra til sjefen som sto i cockpit-døra på vei ut. For et par uker sia fløy jeg med OY-KAN, og jeg syntes det var påtakelig der også.

Det er klart at det er voldsomme krefter når de bremser opp, så en viss vibrasjon er helt naturlig, men jeg synes bare det ser så mye mer ut på A320 enn på B737. Derfor lurer jeg på om det kan være noe i observasjonen, og isåfall om det skal være sånn?
Uten at jeg kan noe teknisk så kan jeg garantere at Swiss og SAS fly med fly der alt er som det skal
__________________
Flights since 08/01.2010

Last edited by jameson82; 24-04-2013 at 09:26.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2013, 11:45   #3
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: Vibrasjoner i flaps på A320

Hei!

Deler av grunnen til dette er at 737en, og boeing familien har annet flaps system der den er satt sammen av tre ulike deler. fore flap, mid flap, og aft flap. Mellom disse dannes det luftsplitter, som gjør at trykket på undersiden utlignes med oversiden på den påfølgende flap flaten. På denne måten skaper vingen på Boeing en mer jevn luftovergang etter krummingen på vingen.

Men som du kanskje la merke til er Airbus flapen litt annerledes. Den har flere "steg", men alt vil se sammenhengende ut. Hvorfor de har valgt å gjøre det på denne måten vet jeg ikke. Men teorien bak flaps er jo generell. Å skape mer løft, ved å øke vingens krumning.

Disse vibrasjonene du nevner kan rett og slett komme av rask ned bremsing, og som jeg nevnte vil nok Airbusen virke litt krassere ved full flaps.

Min konklusjon er nok at - Ja, det skal være slik, men om du har vært "uheldig" disse to gangene og opplevd mye turbulent vind eller andre ting vet jeg ikke.
Men kan garantere at SAS sitt vedlikehold på bussen er vel innenfor kravene, og blir fulgt opp. Det antar jeg at Swiss også gjør!
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2013, 12:40   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Vibrasjoner i flaps på A320

Quote:
Originally Posted by sastech View Post
Hei!

Deler av grunnen til dette er at 737en, og boeing familien har annet flaps system der den er satt sammen av tre ulike deler. fore flap, mid flap, og aft flap. Mellom disse dannes det luftsplitter, som gjør at trykket på undersiden utlignes med oversiden på den påfølgende flap flaten. På denne måten skaper vingen på Boeing en mer jevn luftovergang etter krummingen på vingen.

Men som du kanskje la merke til er Airbus flapen litt annerledes. Den har flere "steg", men alt vil se sammenhengende ut. Hvorfor de har valgt å gjøre det på denne måten vet jeg ikke. Men teorien bak flaps er jo generell. Å skape mer løft, ved å øke vingens krumning.

Disse vibrasjonene du nevner kan rett og slett komme av rask ned bremsing, og som jeg nevnte vil nok Airbusen virke litt krassere ved full flaps.

Min konklusjon er nok at - Ja, det skal være slik, men om du har vært "uheldig" disse to gangene og opplevd mye turbulent vind eller andre ting vet jeg ikke.
Men kan garantere at SAS sitt vedlikehold på bussen er vel innenfor kravene, og blir fulgt opp. Det antar jeg at Swiss også gjør!
For å legge til et par ting. 737CL har triple slotted flaps, 737NG har double slotted flaps. Slottene gjør at man får separasjon av luftstrømmen på et senere tidspunkt, dvs vingen oppfører seg bedre i lav hastighet og med høyere angrepsvinkel. Ulempen med mange slotter er at vingen vanligvis blir tyngre, mer komplisert og krever mer vedlikehold. F.eks. har også 744 triple slotted, mens 748 har double slotted flaps. De nyere vingene på 737NG og 748 er enklere, gir vesentlig mindre drag og er mer effektive på alle (?) segmenter av flight enn de gamle, så man kan si at triple slotted flaps har blitt overflødig på grunn av en aerodynamisk bedre vinge.

Så er det vel også slik at A320-serien har ulike flaps-typer. A321 har double slotted for å gi ment mulig like flygekarakteristika som A320 og 319, samt forhindre tailstrike. 321 er jo tyngre og lengre, men har samme vingen.

Et annet poeng, er at flaps-vinkel på A320 i "full" setting er 35 grader, mens man bruker 30 eller 40 grader i en 737 avhengig av vekt, baneforhold, banelengde, vind osv. Slikt kan også innvirke, noen grader ekstra gir mye ekstra drag og dermed vibrasjon og støy.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2013, 21:30   #5
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Vibrasjoner i flaps på A320

En annen årsak til vibrasjoner på flapsen kan være turbulent luft fra hjulene når de er ute.
Såvidt jeg husker måtte de på B747-8 redesigne main gear doors pga vibrasjoner på flap.
B737 classic har vel også en liten "winglet" festet innerst på flap'n mot flykroppen.
Denne har antagelig også noe med med luftstrømmen rundt flap'n å gjøre.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2013, 10:55   #6
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 375
Default Re: Vibrasjoner i flaps på A320

Takk for alle svar!

For det første tviler jeg ikke på at Swiss og SAS har veldig bra kontroll på vedlikeholde, men som gammel klatrer har jeg lagt meg til en vane om å si ifra om ting, det er så mange eksempler på ulykker som har skjedd fordi alle tenkte for seg selv at noe var galt, men tenkte at alle andre sikkert ser det også og siden ingen sier noe er det sikkert greit. Jeg tenker at det kan ha en viss overføringsverdi, tenker f.eks. på Aloha Airlines Flight 243. Og det koster så lite å si ifra når man er på vei ut døra likevel. :-)

Jeg satt på med en 736 TRD-OSL i går på rad 17, og må si at jeg synes forskjellen virker stor, det var nesten ikke vibrasjoner å se på smågrisen. En ting jeg la merke til var at airbussen hadde en ganske bred sprekk i langs marsjretningen der bakkanten av vingen skifter retning, mens denne sprekken er liten på 737-en. Det er her vibrasjonene er tydeligst.

Flyene er sikkert designet etter hvilke vibrasjoner man faktisk har, så det er sikkert helt uproblematisk, men det er litt interessant å se på.
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2013, 21:59   #7
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Vibrasjoner i flaps på A320

Heisann Kjetil!

Vi har 152 Airbus A319/A320 i service og dette er helt vanlig for denne flytypen. Dag (Viking) forklarte forskjellen paa B737 og A320 serien flap systemet og forklarer hvorfor du vil opplever dette forskjellig avhengig av flytyper. Flyet sin vekt, hastighet, luft-tetthet, hvor du sitter i flyet osv. vil ogsaa ha forskjellig paavirkning.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 00:52   #8
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 375
Default Re: Vibrasjoner i flaps på A320

Hei Dag! Takk for svaret, det er greit å få høre det fra dem som kan det at dette er noe man kan forvente å se.
KjetilK is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flaps ATle Flyteknisk forum 11 05-12-2017 10:43
Sømløse flaps / variabel vingegeometri Someone Flyteknisk forum 1 21-11-2014 23:29
Landing uten flaps på Flesland rkvalvaa Småprat 1 14-10-2012 22:25
Vibrasjoner i SAS A333 OSLJW Flyteknisk forum 14 28-05-2011 01:55
FLAPS DY Tech Flyforum 7 29-06-2005 19:50


All times are GMT +2. The time now is 14:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.