Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-09-2014, 11:08   #1
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Star Alliance Opptjening og tips til Aegean - etter omleggingen

Aegean relanserer nå bonusprogrammet sitt og bytter navn fra Miles&Bonus til Miles+Bonus.

Endringene i programmet er imidlertid større enn endringene i navnet:


En oppsummering av de nye vilkårene (for gull, som er det interessante):

Ved ny opptjening:

Enten
24 000 miles i løpet av 12 måneder, hvorav minst 4 er med Aegean eller Olympic Air.
eller
48 000 miles kreditert til kontoen i løpet av 12 måneder, uavhengig av flyselskap.

For vedlikehold av status:

Enten
12 000 miles i løpet av 12 måneder, hvorav minst 4 er med Aegean eller Olympic Air.
eller
24 000 miles kreditert til kontoen i løpet av 12 måneder, uavhengig av flyselskap.

I e-posten fra Aegean står det "Current Gold members will be automatically transferred to the Gold Tier, regardless of their past flight activity". Jeg tror nok folk vil beholde gullstatusen ut den perioden som er satt på kortet.

Merk at sølv og gullkunder også nå kan kjøpe tier miles, slik at gullstatusen kan sikres ved kjøp dersom man ikke har tid til en MR og bare mangler litt miles.

Jeg vil si at kravene til rekvalifisering fortsatt må ansees å være svært gunstige - holdt opp mot krav i andre programmer. Til sammenlikning krever rekvalifisering hos EuroBonus 38 000 poeng mer, og den eneste praktiske forskjellen på de to statusene - for min del - er at EB gir fast track på OSL.

Uttakstabellen til A3 er slett ikke verst heller; jeg regner sweetspoten for å være intra-Asia i C-klasse t/r for 40 000. Tokyo - Singapore i C t/r er to solide flighter for en slik poengsum!

Det jeg imidlertid ikke finner noen forklaring på er hvordan denne 12 måneders-dansen beregnes ved rekvalifisering. Har man noen kvalifiseringsperiode (slik som i EuroBonus) som knytter seg til innmeldingstidspunktet? Eller tas det utgangspunkt i hva du gjør i en 12 månedersperiode fra før enden på gullstatusen på kortet går ut?

I mitt tilfelle er jeg gull til 12/2015. Har jeg da i praksis fra 12/2014 til 12/2015 til å gjøre rekvalifiseringen?

**EDIT**
I FAQ'en ser jeg nå følgende:

To retain your tier, you have a fixed 12-month period from the date of your upgrade or renewal of your tier in which to collect the required amount of Tier Miles and take the required number of flights ... If you have not managed to retain your tier, you will move back to the previous tier.

Rekvalifisering ser altså ut til å være linket til datoen for når man ble gull. I mitt tilfelle er det i slutten av februar 2014. Spørsmålet er da om gullstatusen da vil trekkes tilbake i februar 2015 eller om jeg beholder den ut året som det står på kortet. Skal man tolke dette bokstavelig ser det i alle fall ikke ut som om tiden etter februar 2015 vil være en del av kvalifiseringsperioden, uavhengig om statusen beholdes iht. trykket på kortet eller ikke.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by LNv22; 26-09-2014 at 09:46.
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2014, 14:58   #2
Leknes
Newcomer
 
Join Date: Mar 2014
Location: Oslo
Posts: 4
Default Re: Opptjening og mileagerun med Aegan (splittet fra Eurobonus mileagerun-tråden)

Passerte 20.000 miles denne uka.. Spent på hva som kommer til å stå på kortet (utløpsdato).
Leknes is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2014, 16:08   #3
melind
Monkey Traveller
 
Join Date: Jun 2013
Location: Ørlandet
Posts: 135
Default Re: Opptjening og mileagerun med Aegan (splittet fra Eurobonus mileagerun-tråden)

Samme her runner 20t i kveld spent på utløpsdato..
melind is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2014, 16:52   #4
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Opptjening og mileagerun med Aegan (splittet fra Eurobonus mileagerun-tråden)

Utløpsdato på mitt kort er 12/2015, fikk det rett over nyåret. Flyr avgårde til San Francisco i morgen, så krediterer vel hele flyturen dit selv om jeg bare får 50% opptjening med United. Får bare begynne å samle poeng til rekvalifisering, burde være veldig oppnåelig.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2014, 16:59   #5
Arcticflyer
Newcomer
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 5
Default Re: Opptjening og mileagerun med Aegan (splittet fra Eurobonus mileagerun-tråden)

Quote:
Originally Posted by Leknes View Post
Passerte 20.000 miles denne uka.. Spent på hva som kommer til å stå på kortet (utløpsdato).
Håper det går å fortsatt kvalifisere seg til GOLD hvis man greier 20 000 poeng før 24. Nov.

Mangler kun 3800 poeng så tenker på en MR-run fra Bodø, men hvor skulle man dra for best uttelling for penga ?
Arcticflyer is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2014, 18:45   #6
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Opptjening og mileagerun med Aegan (splittet fra Eurobonus mileagerun-tråden)

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Hvorfor må de det? Går utifra at allerede utstedte kort er gyldige frem til utløpsdato, noe annet vil være veldig rart.
Vel sånn teknisk sett så er det bonusprogrammet "dødt" og da er det samme hva som står på kortet. Men syntes Aegean burde gi alle gull 3 år fra siste flygning i overgangsperioden! Alle forstår jo at de måtte stramme inn, men det bør ikke gå ut over de som har skaffet seg gull under de gamle reglene.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 01:13   #7
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Opptjening og mileagerun med Aegan (splittet fra Eurobonus mileagerun-tråden)

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Vel sånn teknisk sett så er det bonusprogrammet "dødt" og da er det samme hva som står på kortet. Men syntes Aegean burde gi alle gull 3 år fra siste flygning i overgangsperioden! Alle forstår jo at de måtte stramme inn, men det bør ikke gå ut over de som har skaffet seg gull under de gamle reglene.
3 år med gull er vel litt vel lenge, synes at inneværende og neste periode er mer enn fair.
econ is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 01:34   #8
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Opptjening og mileagerun med Aegan (splittet fra Eurobonus mileagerun-tråden)

Quote:
Originally Posted by econ View Post
3 år med gull er vel litt vel lenge, synes at inneværende og neste periode er mer enn fair.
Vel, jeg syntes det er mer fair at de får ut den perioden de skulle hatt (Den som står som expiration på kortet). Dvs 3 år etter siste krediterte flight. Nå er der mange som får redusert sin gullperiode fra 3 år til 12 mnd (dersom de nettopp har flydd).
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2014, 13:23   #9
østfolding
Newcomer
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 29
Default Re: Opptjening og tips til Aegean - etter omleggingen

Ble medlem 10.03.14 (det vil vel si at inntjeningsperioden er over 10.03.15). Fikk A3G 07.08.14. Vil jeg beholde gull frem til 10.03.16 da - altså hele neste inntjeningsperiode?
østfolding is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2014, 18:07   #10
Fred
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: Eidsvoll
Posts: 89
Default Re: Opptjening og tips til Aegean - etter omleggingen

Oi, jeg har ikke fått noe mail om dette fra Aegean så når jeg så dette begynte jeg og se på utløpsdato på kortet mitt, ble gull 081213 og utløpsdato på kortet mitt er 122014 altså bare 1 år. Trodde jeg hadde dette for lengre en ett år og har ikke hatt noe hastverk med og legge til noe mere miles på denne kontoen :-(
Fred is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2014, 10:55   #11
jamesclandestine
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 263
Default Etterregistrere WF miles hos M&B

Hvordan? Hadde dessverre ikke M&B nummer klar ved bestilling. På AE sin nettside kan man bare fylle inn itineraries for SAS. Jeg mangler ganske nøyaktig de 1500 til AE gull før the show is over 24.11. :/.

-takk
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2014, 11:23   #12
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,290
Default Re: Etterregistrere WF miles hos M&B

Quote:
Originally Posted by jamesclandestine View Post
Hvordan? Hadde dessverre ikke M&B nummer klar ved bestilling. På AE sin nettside kan man bare fylle inn itineraries for SAS. Jeg mangler ganske nøyaktig de 1500 til AE gull før the show is over 24.11. :/.

-takk
WF er ikke medlem av *A så de gir kun poeng med Eurobonus.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2014, 13:20   #13
jamesclandestine
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 263
Default Re: Etterregistrere WF miles hos M&B

hm det visste jeg ikke. Ville huske at jeg en gang i tiden fikk M&M poeng der. Da blir denne hos EB. Takk
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2014, 12:56   #14
jamesclandestine
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 263
Default Re: Opptjening og tips til Aegean - etter omleggingen

noen som vet om det allerede er mulig å kjøpe tier miles? har ikke sett noe på nettsiden..
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2014, 10:07   #15
longyear
Newcomer
 
Join Date: Apr 2014
Location: Bergen
Posts: 35
Default Re: Opptjening og tips til Aegean - etter omleggingen

Ikkje alle som har fått med seg endringa: http://www.side3.no/slik-kan-du-bli-...s/8503696.html - og tydeleg at A3-programmet vart mindre populært når ein må heilt til side 7 for å finne tråden som gjaldt Aegean igjen..
longyear is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2015, 19:28   #16
østfolding
Newcomer
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 29
Default Re: Opptjening og tips til Aegean - etter omleggingen

Hei!

Noen som har noen anelse om hvor mange M&B-poeng man tjener på:

SAS:
OSL-EWR (class T)
EWR-OSL (class G)

UA:
EWR-MIA (class G)
FLL-OSL (class T)
østfolding is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2015, 19:37   #17
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Opptjening og tips til Aegean - etter omleggingen

Quote:
Originally Posted by østfolding View Post
Hei!

Noen som har noen anelse om hvor mange M&B-poeng man tjener på:

SAS:
OSL-EWR (class T)
EWR-OSL (class G)

UA:
EWR-MIA (class G)
FLL-OSL (class T)
https://en.aegeanair.com/milesandbon.../all-airlines/

I linken over finner du svarene på det du lurer på.

Scroll ned og trykk på ønsket flyselskap i Star Alliance. Fin din klasse i tabellen og gang opp med enten 50 %, 100 %, 200 % eller 300 % av avstanden mellom flyplassene du nevner. Du ser også i tabellen hvilke klasser som er ekskludert fra opptjening. Avstanden mellom flyplassene du reiser til og fra finner du her: http://www.webflyer.com/travel/mileage_calculator/.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by LNv22; 07-05-2015 at 19:39.
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2015, 20:28   #18
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Opptjening og tips til Aegean - etter omleggingen

Enda enklere er å bruke denne: http://www.owenrudge.net/utils/starcalc/
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2015, 19:57   #19
østfolding
Newcomer
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 29
Default Re: Opptjening og tips til Aegean - etter omleggingen

Kanskje litt utenfor tråden, men:

Fløy innenriks med SK i dag og ved business innsjekk på OSL fikk dem ikke opp at jeg hadde rett på ett ekstra kolli gratis. Skulle sende to, og fikk beskjed om å måtte betale for det ene (hadde også EB sølv, så det ordnet seg).

Og problemet fortsatte da jeg prøvde å komme inn i innenriksloungen. I skranken nedenfor klarte hun ikke å opp noe som ga meg tilgang ved å skrive inn A3 og mitt medlemsnummer.

Har hatt noe problemer med å komme inn innenriksloungen tidligere, men det har som regel ordnet seg. Men hvorfor går ikke dette automatisk? Har ikke alle *G rett til å komme inn på alle SAS sine lounger lenger?
østfolding is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2015, 12:58   #20
jamesclandestine
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 263
Default Re: Opptjening og tips til Aegean - etter omleggingen

Innenriks er jeg ikke sikkert at du får tilgang uten å ha EBG/EBD/Plus billet. Dette til tross for å ha en stor A*Gold logo ved inngangen. Noen som har prøvd det ellers?
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Aegean med Kalamata til CPH og BLL Someone Flyforum 4 03-11-2015 13:33
Aegean Airlines flyver til Værnes i sommer også Trdfly Småprat 0 24-06-2015 19:37
"Ny" i gamet, ute etter tips Heffafly Reiseforum 25 26-01-2013 00:02
Opptjening hos Aegean Miles&bonus? jameson82 Reiseforum 1 25-05-2012 08:13
Første 320 på vei til Aegean DYflyer Flyforum 1 28-01-2007 18:06


All times are GMT +2. The time now is 22:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.