Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-01-2015, 09:27   #21
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Skilting på flyplasser har utrolig mye å si, særlig når en er stresset og trøtt. AMS har veldig gode skilt som forteller hvilken gate man skal gå til, men noen av bussgatene er plassert slik at jeg har klart å gå forbi tre ganger før jeg faktisk fant døren.

Frankfurt, kan jo være endret nå - har ikke vært der på noen år, har en egen evne til å omtrent bare opplyse om terminal på de store skjermene og så må en selv lete for å finne en annen skjer som faktisk gir gatenummer.

Og å sette seg på rett sete er ikke lett. Jeg har ved flere anledninger sjekket boardingkort på vei inn på flyet, så igjen på vei ned midtgangen for så å sette meg på C når jeg skulle sitte på D eller lignende.

Stresset, trøtt og plutselig tildelt et annet sete enn det vanlige, ja da går det slik. Bare å be pent om oforladelse og flytte ræven over i riktig stol.
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2015, 10:58   #22
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klarer lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by mann78 View Post
På vei inn i flyet aner man ikke hvor sete befinner seg, fordi det tydeligvis er umulig å se på billetten FØR man går inn i flyet
Disse har en spesiell undergruppe som jeg enda ikke klarer forstå, det er mennesker som skynder seg helt til siste rad på flyet og leter frem boardingkortet for å finne hvor de skal sitte og så brøyter seg fremover igjen mot strømmen. Disse menneskene har også en tendens til å ha 2 trillekofferter med seg.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2015, 11:12   #23
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Tja så er det noen som tenker destinasjon i stedet for flyselskap - typisk på norsk innenriks. Ble kjent med ei på Svalbard som hadde satt kursen mot gate 50 på OSL eller no i den dur. Dette er selvsagt korrekt for Norwegian, men hun skulle fly med SAS som kun har vinteravganger via TOS (hvor første del altså er innenriks). Heldigvis kom hun seg tilbake via tollen og opp igjen. Men er ikke så lett når man bare ser Longyearbyen på avgangstavla.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2015, 19:47   #24
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klarer lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Disse har en spesiell undergruppe som jeg enda ikke klarer forstå, det er mennesker som skynder seg helt til siste rad på flyet og leter frem boardingkortet for å finne hvor de skal sitte og så brøyter seg fremover igjen mot strømmen. Disse menneskene har også en tendens til å ha 2 trillekofferter med seg.
Dette er vel de samme som går inn foran når de har rad 30 og flyet boardes med rad 15 og bak fra bakre inngang?
Og istednefor å avvente noe i midten av flyet skal de på død og liv trøkke seg frem til sitt sete i 30 umiddelbart (antakeligvis pga enorm mengde håndbagasje...)
Are G is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2015, 02:32   #25
eirikma
>>>>><<<<<
 
eirikma's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: Bodø
Posts: 311
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Husker en hendelse jeg hadde for et par uker siden da jeg dro på juleferie ned til familien min. Skulle reise med DY345, med avgang kl 1100 fra BOO, men fikk beskjed om at ny tid var 1120 pga sent innkommende fly. Da fant de ut at i stedet for å benytte gate 15 på SK4571 med avgang 1040 til TRD, kunne de like gjerne bruke 14, siden DY345 likevel var forsinket. Dette skapte jo en del forvirring balndt 2-3 DY passasjerer, og de klarte å gå nærmest på rekke og rad, skanne boardingkortet sitt og få negativt utslag. Vet at det er fort gjort, og at det stod 14 på boardingkortet, men tenker jo at det er lov å kikke på skjermen for å være helt sikker.

En annen opplevelse var i sommer da jeg og en kamerat skulle reise nedover til OSL med SK for videre forbindelse til JFK. Vi satt ved nødutgangen, og reisekameraten fikk forklart at handbagasje måtte legges i hattehylla. Det fikk han ikke med seg, siden ørene hans var begynt å fylles med musikk, så flyvertinna kom en gang til etter sikkerhetsdemoen og la ryggsekken opp for ham. Vi hadde det litt morsomt på hans bekostning etterpå, både jeg og flyvertinna. Hun tok det hele med "nordnorsk" humor. Kudos til henne for eksemplarisk service!

Har sikkert gjort en del brølere selv, men det er jo tross alt lettere å huske andres brølere enn sine egne.
__________________
Whisper Mode!
eirikma is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2017, 14:21   #26
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

I det siste har jeg merket meg at mange ikke forstår at man skal holde seg i setet til flyet har parkert å lyset for setebeltet er slukket...altfor mange står oppreist å tar ned bagasjen FØR flyet har stoppet.

Siste tur var det en godt voksen kvinne som gikk ut av setet når flyet klatret rett etter take-off, hun skulle på DO!

Så er det å presse seg ut av sete for å stampe i midtgangen, selv om man ikke kommer ut før.

Opplysningsplikt har man som menneske, hvordan gjør man hva?

Skal ut på reise, hvordan foregår reisen?

Hva kan tas med gjennom sikkerhetskontrollen?

På vei inn i flyet, hvor i flyet er mitt sete plassert(før man går inn døra på flyet)?

Kanskje det trengs kurs for å legge ut på flyreise? Som må fornyes hver 6 mnd, gjør du en feil etter bestått prøve så gis det 5års flykarantene.


Hverdagsproblemer
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2017, 14:58   #27
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by mann78 View Post
Hverdagsproblemer
I-lands-problemer?

... og setet er jo ikke det eneste de sliter med å finne. Noe som var (og sikkert ennå er) vanlig på Sola da jeg jobbet der var SAS-passasjerer i køen til KLM eller Norwegian bagdrop, KLM-kunder i køen til SAS eller Norwegian, og Norwegian-kunder i køen til SAS og KLM. Og var køen lang, og de var ute i siste liten, så kom de ofte til riktig kø enten i absolutt siste liten eller for sent, og klagde på dårlig skilting osv... Og div. charterkunder i den køen som var kortest i øyeblikket, selv om det ikke var hjelp å få akkurat der...

Det samme skjer nå forsåvidt også på Gardermoen, og etter alle omstokkinger i perioden rundt åpningen av T2 er det blitt enda mer gjeting av passasjerer som stiller seg i feil kø med begrunnelsen "det var alltid her før"...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2017, 15:10   #28
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Sånn har det vært i alle de 35 år jeg har væt i bransjen. Teknologi og prosedyrer endres - oppførselsesmønsteret endrer seg ikke. Folk er folk ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2017, 15:43   #29
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Fløy BGO-OSL en kveld, tre personer inkludert meg på 10 rader i pluss. Hadde valgt 3a på forhånd, og boardet som heseblesende sistemann. Hvor sitter en av de to andre i pluss? Selvsagt på 3b.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2017, 15:45   #30
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by mann78 View Post
Kanskje det trengs kurs for å legge ut på flyreise? Som må fornyes hver 6 mnd, gjør du en feil etter bestått prøve så gis det 5års flykarantene.
Hadde blitt god plass på flyene da.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2017, 23:58   #31
MCO-WDW
ScanFlyer Blue
 
MCO-WDW's Avatar
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 221
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by mann78 View Post
I det siste har jeg merket meg at mange ikke forstår at man skal holde seg i setet til flyet har parkert å lyset for setebeltet er slukket...altfor mange står oppreist å tar ned bagasjen FØR flyet har stoppet.

Siste tur var det en godt voksen kvinne som gikk ut av setet når flyet klatret rett etter take-off, hun skulle på DO!
Litt ironisk er det jo at kabinpersonalet står i midtgangen og fremfører sikkerhetsprosedyrer sammtidig som flyet taxer rundt omkring på flyplassen.
Når en passasjer reiser seg 10 sek før "fasten your seatbelt" skiltet slukker blir kalt idiot og at dette er livsfarlig.
Tydlig visst ikke så livsfarlig for de ansatte ombord
MCO-WDW is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2017, 00:26   #32
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Forslag; bestemmelser, kontrakt og forsikringsbetingelser mellom crew og flyselskapet (arbeidsgiver) er ikke de samme som mellom passasjer og flyselskap (leverandør).
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2017, 10:01   #33
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Opplevde engang en afrikaner med dress og stresskoffert som avslørte at han ikke var vant med å fly. Han rushet helt bak i flyet og uttalte høylytt at rad 2 manglet.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2017, 21:59   #34
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Innrømmer beskjemmet at jeg har klart å gå feil og satt meg på feil sete noen ganger, men innrømmer mine feil. Man kan gjøre feil når man er trett og sliten e.l. Jeg husker dog en gang en mann på en Braathens F-100 hvor det var kun AC seter på to-seteren. Han insisterte på å ha mitt midtgangsete (C) selv om det var mitt og flyet var fullt og at det var setet han hadde på sitt boardingpass. Han var sur og jævlig. Flyvertinnen kom og bad om hans boardingkort og forklarte at hans sete var på andre siden av midt-gangen og at setenummereringen var litt annerledes enn på 737'ere. Jeg sa at jeg kunne ta det setet isteden, men da var det plutselig veldig viktig å få det tildelte sete allikevel.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 19-10-2017, 22:53   #35
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Opplevde engang en afrikaner med dress og stresskoffert som avslørte at han ikke var vant med å fly. Han rushet helt bak i flyet og uttalte høylytt at rad 2 manglet.
Endel Combi maskiner som har / hadde frakt delen foran - hadde Rad 1 som bakerste Rad - har selv 10+ flighter med slike konfigurasjoner.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2017, 10:09   #36
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Jeg sitter alltid på midtgangsete, for en tid siden opplevde jeg et mindre hyggelig menneske som skulle sitte i midtsete. Hjem fra europa.

Sitter i mitt sete som er valgt og betalt for, det kommer en voksen mann i 50årene(?) som slenger en bok i midtsetet. På NORSK sier han; jeg sitter der. Reiser meg opp for å slippe han inn, da starter han å kommandere meg at jeg sitter i midten! Opp til flere ganger...må be han om å se på billetten igjen. Åja...det var reisebyrået som hadde gjort feil, så da måtte hersketeknikk testes tydeligvis. Han skulle visst i midten alikevel, noe han likte veldig dårlig. Når vi kommer opp i lufta så starter han en soveprosess...legger hodet sitt på skulderen til mannen ved vinduet, som gjør store øyne når han ser dette.

Etterhvert klapper jeg mannen på skulderen å sier det er ledige sete lenger frem, heldigvis flytter han seg

Last edited by mann78; 06-12-2017 at 10:11.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2017, 10:25   #37
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by MCO-WDW View Post
Litt ironisk er det jo at kabinpersonalet står i midtgangen og fremfører sikkerhetsprosedyrer sammtidig som flyet taxer rundt omkring på flyplassen.
Når en passasjer reiser seg 10 sek før "fasten your seatbelt" skiltet slukker blir kalt idiot og at dette er livsfarlig.
Tydlig visst ikke så livsfarlig for de ansatte ombord
Når kabinpersonalet står i midtgangen under taxi, så har pilotene prosedyrer om meget lav taxe-fart, ingen brå svinger osv. Alt er ikke så dumt som du kanskje tror...
Flap15 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2017, 10:27   #38
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Jeg har også alltid midtgangsete.
Hjelper ikke en dritt, da reisfølget alltid har vindu. Rart vi drikker? Neppe...
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2017, 12:51   #39
Bongo-Anders
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 139
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Har så vidt jeg ved aldrig dummet mig med forkert sæde på et fly, men der vi på en fodbold tur i Tyskland havde købt førsteklasses billetter til toget mellem Frankfurt og Berlin. Vadede vi lige ind i den første vogn der stod første klasse på.
Til min store overraskelse sad der nogen andre på vores pladser og forvirringen var total der de også havde billet på samme pladser.

Jeg fandt så ud af at toget havde 3 vogne med 1. Klasse og at vi var gået ind i den forkerte. :-)


Det sjoveste jeg har set var i det danske tv program CPH Lufthavnen hvor man bland andet følger 2 gate managers.

En gut var kommet med et fly fra Tyskland og skulle videre til New York, han havde taget fejl af SAS afgangen til Newark og Delta's afgang til JFK som var den han skulle med.
Han havde ikke nået sit rigtige fly og skældte nu ud på de 2 gate managers fordi at de ikke ville lukke ham ind.

Selv om de prøvede at forklare ham at det var Delta han skulle flyve med fattede han bare ikke hvad de sagde til ham.
Bongo-Anders is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2017, 13:54   #40
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..?

Quote:
Originally Posted by MCO-WDW View Post
Litt ironisk er det jo at kabinpersonalet står i midtgangen og fremfører sikkerhetsprosedyrer sammtidig som flyet taxer rundt omkring på flyplassen.
Når en passasjer reiser seg 10 sek før "fasten your seatbelt" skiltet slukker blir kalt idiot og at dette er livsfarlig.
Tydlig visst ikke så livsfarlig for de ansatte ombord
Hvis det er slik folk resonnerer, skjønner jeg at det ofte går galt når store menneskemengder må forholde seg til prosedyrer og regler.

Flyvertinnene er ansatte og har en annen rolle. Helt andre regler gjelder selvfølgelig for dem.

Tror ikke det handler om at det er "livsfarlig", men prosedyrer og rutiner eksisterer for en grunn.. Det handler om systemer for sikkerhet og menneskeflyt og kontroll. Hvis alle skal gjøre sine egne vurderinger, blir det jo kaos.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva er det som er så bra med Thai? TGjr Småprat 24 10-01-2018 16:06
Hva er det som skjer med DY på Årø i dag (13. jan)? Fellowship Småprat 2 14-01-2017 10:53
Å ikke klare en connection (med vilje?) petter380 Reiseforum 18 15-10-2013 18:28
Dette er det ikke mange damer som driver med Kmart Bilder & foto 6 29-03-2013 14:02
Hva er pølsa som er koblet til flyene ved gate pjacklam Flyforum 5 08-01-2007 16:16


All times are GMT +2. The time now is 19:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.