Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-12-2017, 22:27   #21
toftos
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,108
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Quote:
Originally Posted by McSteen View Post
Jeg har Resurs Flying Blue Premium-kortet. Grei opptjening med 20 miles pr 100-lapp. Bor du i tillegg på Accor-kjedens hoteller og er medlem av deres program Le Club, kan du automatisk overføre poengene derfra til Flyingblue om du vil.

Bra tilgang på bonusbilletter, men tildels variable priser.

Månedlige tilbud på bonusreiser med opptil 50% rabatt (https://www.flyingblue.com/promo-awards.html)

En fordel med kortet er at hver gang du bruker det forlenges gyldigheten på alle oppsparte miles med 20 måneder.

Men, nå reiser jeg knapt med KLM lenger, så jeg vurderer å bytte til noe som gir meg Eurobonus/Trumf i stedet.
Hvordan er prisene på bonusreise sammenlignet med Sas ?
toftos is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2017, 17:15   #22
McSteen
Newcomer
 
Join Date: Feb 2017
Location: Trondheim
Posts: 25
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Quote:
Originally Posted by toftos View Post
Hvordan er prisene på bonusreise sammenlignet med Sas ?
Finner ikke noen offisiell uttakstabell for Flyingblue men fant denne https://milecards.com/1588420565/air...tions/#europe2, merk at avgiftene på bonusbilletter kan være høyere enn hos SAS.
__________________
Next Up:
OKT: TRD-MAN (DY) LHR-BGO-TRD(WF)
McSteen is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2017, 17:24   #23
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Shell MC syns jeg leverer. Ta med Trumfkortet ditt når du handler mat, så blir det veldig bra. Bruk bonusen på hva du skulle ha lyst på.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2017, 19:33   #24
havard
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2017
Location: BGO
Posts: 141
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Et annet ålreit kredittkort er MC fra Komplett Bank.
Dette gir 1 % bonus på alle varekjøp, 2 % på kjøp i nettbutikker og 3 % på komplett.no.
Oppspart bonus kan du ta ut enten som fratrekk på faktura, eller i når du handler på komplett.no. Ved uttak på komplett.no teller bonusen dobbelt.

Ellers sverger jeg til daglig til Bank Norwegian. Praktisk når jeg også har kontoer i BN, og gull med gratis kontantuttak i utlandet.
havard is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2017, 22:11   #25
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Jeg sverger til sas amex (platinum og gull) og kommer nok ikke til å stanse med dem. Det er sjeldent jeg ikke får brukt amex på brukersteder, og til de tilfellene hvor det er no go, så drar jeg shell mastercard.
Føler det gir meg best value og nok EB poeng til 1+ ct tur til asia/afrika hvert år.

NB: For de som lurer hvorfor jeg har plat og gull fra amex så er det for å kunne ha tvillingkort til dama. Sas plat er ikke mulig å ha tvillingkort på, så når dama er ute å handler så kan hun få 20% EB bonus på det kortet også.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2017, 22:22   #26
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

For mitt enkle behov har jeg
  • Shell MasterCard
  • Trumf Visa
  • 365Direkte
  • Norwegian Visa

Trumf Visa brukes i Norgesgruppens butikker, 365Direkte til bensin (hovedsakelig på Esso), Norwegian Visa til kontantuttak i utlandet og Shell MasterCard til generell trumfopptjening alle andre steder.
Med Coop medlemskort og Rema sin Æ-app i tillegg gir dette i min enkle verden de greieste fordelene uten årsavgift.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2017, 00:20   #27
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Men det er slikt kort ein berre kan få om ein har godt med fyll på konto det?
Tja. DNBs standardtilbud for «alle» er vel 49 kr i måneden for 15 poeng per hundrelapp — det blir jo godt under halv pris av MC premium (hvis man ikke har nytte av de andre fordelen DT kortet gir).
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2017, 09:27   #28
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Bruker handelsbanken platinum på det meste. Kortet gir ingen poeng, men er et av veldig få kort som gir fullverdig priority pass, dvs ingen betaling ved bruk av PP i lounge. Den verdien er for meg mye høyere enn verdien av opptjente EB poeng. I tillegg har kortet de vanlige fordelene som egenanndel på bilforsikring etc. Tidligere var det også veldig gunstige villkår i reiseforsikringen på kortet, vet ikke hva det er nå lengere for jeg har ikke sjekket.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2017, 15:33   #29
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha??

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Bruker handelsbanken platinum på det meste. Kortet gir ingen poeng, men er et av veldig få kort som gir fullverdig priority pass, dvs ingen betaling ved bruk av PP i lounge. Den verdien er for meg mye høyere enn verdien av opptjente EB poeng. I tillegg har kortet de vanlige fordelene som egenanndel på bilforsikring etc. Tidligere var det også veldig gunstige villkår i reiseforsikringen på kortet, vet ikke hva det er nå lengere for jeg har ikke sjekket.
Har du regnet over om det faktisk lønner seg for deg å betale 1500,- og tape bonus... for ubegrenset aksess i lounger hvor de støtter kortet?

Reiser man mye har man gjerne status og kommer inn gratis og med Diners kommer man inn for 125,- og tjener bonus.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2018, 01:10   #30
heleneolsen
Newcomer
 
Join Date: Aug 2018
Posts: 1
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Hei

Jeg er ny her på forumet og har i utgangspunktet STOR interesse for fly Drømmen var å bli pilot, men utdanningen ble en annen retning nemlig BI med fokus på markedsføring. Jeg jobber nå som tekstforfatter for forbrukerportalen FinansTopp.no og har publisert artikkel som tar for seg kredittkortene som gir tilgang til flyplasslounger. Kanskje interessant her: https://www.finanstopp.no/kredittkor...yplasslounger/

kom gjerne med tilbakemelding
//Helene
heleneolsen is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2018, 21:39   #31
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Quote:
Originally Posted by heleneolsen View Post
Hei

Jeg er ny her på forumet og har i utgangspunktet STOR interesse for fly Drømmen var å bli pilot, men utdanningen ble en annen retning nemlig BI med fokus på markedsføring. Jeg jobber nå som tekstforfatter for forbrukerportalen FinansTopp.no og har publisert artikkel som tar for seg kredittkortene som gir tilgang til flyplasslounger. Kanskje interessant her: https://www.finanstopp.no/kredittkor...yplasslounger/

kom gjerne med tilbakemelding
//Helene
Det du skriver om at SAS loungene kun er åpne for de som reiser med SAS, er jo ikke korrekt. De er åpne for alle som reiser med Star Alliance, som SAS også er medlem av. Derfor har også reisene med SAS tilgang til loungene til Star Alliance. Tilgang er dog kun for de som reiser i plus ( SAS ) eller business ( alle Star Alliance flygninger), eller har SAS eller Star Alliance gull kort eller høyere om de reiser på en Star Alliance flight, uansett klasse.

Amex kortet gir ikke tilgang til SAS lounge slik du sier. Tilgangen er knyttet til din status som kunde, dvs gull eller høyere hos medlemmer av Star Alliance, og ikke noen spesiellt kreditkort

Last edited by 3cseat; 19-08-2018 at 21:43.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 01:07   #32
Sesam-opne
Newcomer
 
Join Date: Sep 2018
Location: USA/Norge
Posts: 4
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Når det kommer til "hvilket kredittkort" en bør velge så handler alt om én ting: Hva er bruksmønsteret ditt? For noen gir det best mening å eie et drivstoffkort, mens andre foretrekker å skaffe et kort med innebygget flybonus.

Det som er sikkert (og som TS påpeker) er at en aldri bør ha en rentebærende balanse på kortet utestående. Jeg bruker selv et Discover kort (er også bosatt i utlandet deler av året) hvor jeg får 3% cashback på kjøpene mine. For meg utgjør dette oppimot 5 000 kroner i rabatter per år, som er nok til å betale en t/r billett mellom Norge og USA.

Å sammenligne kredittkort kan derimot være noe vanskelig. Husk i tillegg å sjekke hva det koster å ta ut penger i minibank. Disse gebyrene blir ofte oversett og kan føre med seg en del kostnader for de av oss som reiser mye.
Sesam-opne is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2018, 20:15   #33
Sesam-opne
Newcomer
 
Join Date: Sep 2018
Location: USA/Norge
Posts: 4
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Her kan jeg tilføye et par nyttige ressurser for de som ønsker mer utfyllende informasjon om ulike tilbud. Den første er Finansportalen.no/bank/kredittkort, som etter min mening har den beste oversikten over ulike kort. Nr. 2 er Kredittkortinfo.no, som har en brukbar oversikt over bl.a. reiseforsikring. Denne siden kunne derimot gjort en bedre jobb med å vise spesifikke flyfordeler.
Sesam-opne is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2019, 15:34   #34
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default SK Eurobonus. MasterCard eller AmEx.

Hei. Hvilket kort vil dere anbefale for en nybegynner som ønsker å skvise ut noen ekstra fordeler ved handling samt å bidra til påfyll av ekstrapoeng på EB-kontoen?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2019, 16:02   #35
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: SK Eurobonus. MasterCard eller AmEx.

Her får du garantert mange svar, men grunn-utrustningen bør være Amex og et EB Mastercard.



Jeg bruker primært Amex. Dette blir benyttet i alle Norgesgruppen sine butikker pluss Trumf-kortet. Da kan man dobeldippe! TRumf-bonusen overfører du så til EB-poeng. Amex har fungert fint i flere Coop-butikker og.



Mastercardet bruker jeg når det ikke er akkseptert Amex der jeg er...


Dette var basic tips, men jeg tror du får flere etter etterhvert....
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2019, 16:26   #36
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: SK Eurobonus. MasterCard eller AmEx.

Selv kastet jeg AMEX i søpla da de satte opp prisene og jeg ikke får benyttet godt nok av companion ticket
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2019, 16:37   #37
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SK Eurobonus. MasterCard eller AmEx.

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Hei. Hvilket kort vil dere anbefale for en nybegynner som ønsker å skvise ut noen ekstra fordeler ved handling samt å bidra til påfyll av ekstrapoeng på EB-kontoen?
Det er helt hipp som happ, men hvis det er snakk om å tjene litt ekstra EB-poeng så er nok Shell MC det beste kortet for deg. Her opptjener du Trumf (13,5p/100kr ved automatisk overføring, eller 10p/100kr (om du er redd for at de skal gå ut på dato)). Kortet er gratis, samt at det virker overalt ettersom det er et mastercard. Dette i tillegg til at du handler på Kiwi (eller meny), aktiverer kiwi plus (bonus på frukt, grønt og ferskpakket fisk) og bruker viatrumf når du har mulighet.

Hvis det er fordeler du er ute etter, som companion ticket eller fly premium, er det enten amex eller sas mastercard premium som er tingen. Disse har derimot en kostnad med seg.

Anbefaler å se gjennom alle trådene på forumet til insideflyer.no om det er det siste som gjelder, som nok dekker temaet vesentlig bedre enn her.

Last edited by OttoL; 19-11-2019 at 16:41.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2019, 17:00   #38
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: SK Eurobonus. MasterCard eller AmEx.

Mastercard er et bedre kredittkort enn Amex. Jeg har begge og er ikke tvil om hvilket som er best basert på 25 år med begge. Amex har jeg av én grunn - jobben krever det, altså firmakort.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2019, 22:35   #39
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Ja takk, begge deler.
Har am ex elite, saga eb og sas mc. Det renner inn med både ekstra- og grunnpoeng. Skulle jeg kuttet noe hadde det blitt sas eb, selv om det gir 1000 status i mnd, pluss en del ekstra på flybilletter når det er kampanje.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2019, 09:12   #40
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,936
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Selv bruker jeg SAS MC, pga flest brukersteder og det er mest sannsynlig å gi meg ekstra fordeler utifra mitt forbruk. Kombinerer med Trumf på dagligvare og drivstoff
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden -Sindre Reiseforum 138 15-10-2018 12:35
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2015) Fred Reiseforum 31 24-11-2015 12:47
Øvelse "Smakebit", denne synes jeg var flott :) Piddien Bilder & foto 1 18-07-2011 13:45
Hvor finner jeg "Match me" på SAS sine hjemmesider BårdK Reiseforum 4 18-05-2011 19:51


All times are GMT +2. The time now is 10:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.