Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-03-2018, 15:05   #41
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har jeg skjønt det riktig at Norwegian med emisjonen kun har kjøpt seg litt tid... ca. et halvt år og at situasjonen igjen vil være den samme til høsten?


Det kommer helt an på hvem sin spåkule og excelark man bruker.....
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 15:51   #42
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by jjessen View Post
Ganske negativ børskommentar i DN også (desverre bak betalingsmur).

Går i korte trekk ut på at Bjørn Kjos har mistet grepet og styret viser manglende evne til å ta grep: "Kjos er en fantastisk entreprenør og gründer som har skapt noe unikt med Norwegian. Problemet er at hans enorme risikovilje og stahet også kan kjøre selskapet i senk. Historien vil trolig vise at Kjos hadde behøvd et sterkere korrektiv i et styre som fungerte."

Ser man på styret så legger jeg jo selv merke til fullstendig mangel på styremedlemmer med kompetanse fra flybransjen eller tung finansiell kompetanse. I tillegg til Bjørn Kise som vel er ganske "inhabil" når det gjelder å styre Kjos så sitter det en 61 år gammel bilarving, en daglig leder for en større kleskjede og en serieentrepenør / styregrossist med bakgrunn fra medisin og mediabransjen. Plus 3 ansatt representanter.

Blir litt skremt jeg....:-)
Ja, skal selskapet reddes må man gjøre noen grep:
1 ut med en stormannsgal mann som kun er ute etter å realisere seg selv
2 på plass med et kompetent styre som evner å ta grep , og ikke bare skylde på uforutsette hendelser og på rosemale fremtids-utsiktene med at «når bare xxx og yyy er på plass, så blir alt bedre»
3 kutt operasjoner som taper, sats der man tjener penger. Det er ingen skam å snu.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 21-03-2018 at 16:36.
Dag Viking is online now   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 15:57   #43
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Kan det hele sammenfattes som "at Norwegian HAR problemer" som ikke bare lige løses overnight ?

På en eller anden måde, så synes jeg det ligner at Kjos ikke mere er den rette for Norwegian....Men det er bare min mening

Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 17:38   #44
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,258
Norwegian Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Kan det hele sammenfattes som "at Norwegian HAR problemer" som ikke bare lige løses overnight ?

På en eller anden måde, så synes jeg det ligner at Kjos ikke mere er den rette for Norwegian....Men det er bare min mening

Hilsen Ole
Nu er det jo så også sådan at Kjos er founder, så de kan jo i princippet da ikke røre ham?
__________________
Upcomning flight:
29. Marts: Billund - Alicante
1. April: Girona - Aalborg

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 17:43   #45
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Norwegian Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon



__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 17:54   #46
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

aksjen endte ned bare -1,52% etter stengetid i dag, det er jo mindre enn det de vanligvis går ned på en normal dag, personlig hadde jeg fryktet en nedgang bortimot -10%
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 18:02   #47
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Sakset fra Check.in.dk

Analytiker: Perfekt gennemført finansiel nødlanding

https://www.check-in.dk/analytiker-p...l-noedlanding/

og skal man tro Jacob Petersen er Norwegian reddet midlertidig, ikke andet...
Så er der en i kommentarerne... Jonas..som siger "Vås. Norwegian kan bare selge noen av de nye flyene, og få inn masse penger. De eier rundt halvparten av dem. Og ulikt SAS, er alle flyene ca 4 år eller nyere. De har også store verdier i Bank Norwegian." Men Norwegian ejer vel ikke mange af flyene, og begynder de at få problemer med at betale for lease,.sååå
men han lyder nu mere som en, der ikke vil og kan se konsekvenserne i øjnene...

Jeg har fløjet med Norwegian flere gange i Europa, og vil da hade at se selskabet gå ned, men umiddelbart så synes jeg de har spredt sig for meget og for hurtigt....De næste måneder bliver nok alt afgørende for selskabet ve og vel.
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 18:14   #48
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har jeg skjønt det riktig at Norwegian med emisjonen kun har kjøpt seg litt tid... ca. et halvt år og at situasjonen igjen vil være den samme til høsten?
Jøss! Det er jo sånn jeg holder på. Feriepenger i juni og halv skatt før jul drar det hele i havn
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid

Last edited by Bergern; 21-03-2018 at 18:16. Reason: typo
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 18:20   #49
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
Nu er det jo så også sådan at Kjos er founder, så de kan jo i princippet da ikke røre ham?


Jo, hvis et flertall av aksjonerende bestemmer seg for det. Men det er lite trolig
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 20:33   #50
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 932
Norwegian Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jo, hvis et flertall av aksjonerende bestemmer seg for det. Men det er lite trolig
Jeg trodde Kjos hadde styrende majoritet i selskapet ?



For øvrig så kommer jo analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities med voldsomme angrep nå ... Jeg er vel ikke helt overbevist hvor mye han vet om flyselskap drift heller ...

Quote:
-Det må tas alvorlige grep nå, og det må skje fort. De kan ikke fortsette å tape 2,5 milliarder kroner i kvartalet, det skjønner alle. Den største tabben var å starte langrutestasing i den tro at amerikanerne skulle akseptere at han brukte asiatisk mannskap i sin satsing på USA. Totalt bomskudd, sier Molnes.
Quote:
Analysesjefen mener at det var feil å la to shipping-advokater (Kjos og styreleder Bjørn Kise. red. anm.) styre utviklingen av flyselskapet.
-De trodde at de kunne drive et flyselskap med billig asiatisk mannskap, slik det var gjort i norsk skipsfart. Da kjenner man amerikanske regler dårlig med hensyn til luftfarten. De ville aldri godta noe slikt og det måtte Kjos bruke tre år på å erfare før han fikk sin amerikansk egodkjennelse, sier Molnes
Quote:
Han er også svært kritisk til at Kjos i tillegg nylig hentet inn Geir Karlsen som ny finansdirektør etter at Frode Foss overraskende hoppet av i fjor.
-Det er ikke den kompetansen Norwegian trenger. Det trenger luftfarts-kompetanse. Geir Karlsen har også bakgrunn fra shipping. Han bør snarest snu i døren og komme seg tilbake dit han kom fra, sier Molnes.
https://flysmart24.no/2018/03/21/ana...n-kjos-gi-seg/
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 20:44   #51
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Jeg trodde Kjos hadde styrende majoritet i selskapet ?
HBK Invest eier ca 1/4 av selskapet. Husker ikke det nøyaktige tallet etter de økte fra rett under 25% til rundt 26% i høst. Men i realiteten så kontrollerer man da i praksis selskapet, da det skal mye til at mange nok aksjonærer vil gå i mot. Det er jo endel fond blant de andre eierene, som ofte forholder seg ganske passive
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 21:48   #52
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
J


For øvrig så kommer jo analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities med voldsomme angrep nå ... Jeg er vel ikke helt overbevist hvor mye han vet om flyselskap drift heller ...




https://flysmart24.no/2018/03/21/ana...n-kjos-gi-seg/
han har ikke peil på hva han prater om nei, bare kvalmende oppgulp han kommer med for at han selv skal tjene penger.
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 22:20   #53
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Emisjonen kom jo ikke som en overraskelse.

Det som likevel overrasker stort er hvor stort tap i Q1 2018 blir. Jeg gikk ut med estimater for JAN18 og FEB18 her i forum tidligere, og selv jeg ble overrasked at man nå varsler en tap på 2,6 Mrd NOK bare for Q1, som inkluderer deler av Påske-traffiken. Dette heter at MAR18 er en full-katastrofe. Til tross at man har fortalt hele tida at ting går så mye bedre nå...

Bare for å sette disse tapene i forhold. AirBerlin tapte i Q1 2017 293,3 Mio EUR, eller 2,785 Mrd NOK. Selskap skjebne er kjent. Fordi selskap tok de nødvendige grep altfor sent og ikke i stort-nok stil.

Jeg må si at jeg er virkelig sjokkert at det kom ikke flere konsekvenser etter denne gigant-tap som ble advart for Q1 2018. Dersom selskap skål overleve, så må det flere forandringer på C-Level til. Vi ikke bare snakker om den mest prominente man i spissen. Dersom en bedrift går såpass darlig, så må også CCO og CFO fa pepper.

At Norwegian nekter sine problemer, er alvorlig. Selskap har ingen tid å tape. De må igangsette de forandringer nå, de kan ikke vente lengre. Man brenner opp 30 Mio NOK - hver eneste dag!!! Da rekker 1.3 Mrd NOK frisk kapital ikke lenge, mer presist ca. 45 dager.

Skaffe deg så mye cash som mulig for snu-operasjon, avhende/selge alt hva taper penger og/eller ikke er core-business og fa orden i huset. Dette er slogan. Dette vil bety i praksis dype kutt i langrute-nett, slutt med Argentina og også tap av arbeidsplasser.

Jeg for min del kan bare tenke meg av 2 eller 3 CEO i verden som har nok erfaring for en såpass enormt oppgåve som venter i DY. Pluss at man trenger de nevnte C-Levels til, også her trenges det full-proff*s til, med mange-årig erfaring fra flybransjen.

Jeg har vaert innom en lignende situasjon i 6,5 år. Man sitter her nede og nesten ville skrike ut: "Herregud, ikke gjør samme feil som AB gjorde!". Det er tragisk å se fra utsiden hva skjer og samtidlig måtte sitte still.

Tror jeg DY som selskap kan bli reddet? -> Ja, det er forsatt mulig, men det er en smertefullt vei med dype kutt som må komme veldig snart. Sjansene er i beste fall 33:66 og blir mindre hver eneste dag. Personlig ville jeg har stilt opp dersom den rette person ringer.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 23:26   #54
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
det er ikke det i artikkelen jeg refererer til, da det meste av det du nevnte der er fakta. jeg refererer til det Molnes blant annet sier om modellen til selskapet, da han gir utrykk for at de driter i de forretningsreisende, noe som jo er direkte feil! selskapet har gjort flere ting en noen gang for å lokke til seg forretningsreisende, blant annet gjennom større premium-kabin, økte frekvenser og en utvikling av NReward.
Premium Kabinene er vel kun paa lang rutene, om man trenger et Premium produkt i Europa er et annet spoersmaal, men Premium Produkter bringer inntektene godt opp. Kjos er vel ogsaa selv kilden til noe av den eventuelle forvirring rundt Norwegian's modell og hvordan forretnings reisende passer inn i hos Norwegian - Her er Kjos sine uttaleser fra Nord24:

Quote:
De fleste som flyr er turister
- 83 prosent av alle som er ute og flyr i verden er turister eller reisende som skal besøke venner og familie. En trenger ikke være Einstein for å skjønne at det vil bli flere. Hvert eneste døgn løftes det 30.000 mennesker fra fattigdom opp i middelklassen. Det er ti millioner i året, sier Kjos, og ber folk tenke på tallet.

Han mener at når 83 prosent av passasjerene i verden flyr på turist- familiebesøk eller fritidsreiser nå, så vil tallet være 95 prosent om noen år.

- Da kan en spørre seg – vil en satse på de fem prosentene som er forretningsfolk eller vil en satse på de resterende 95 prosentene? Norwegian går for de store markedene som vokser. Om du går for de smale nisjene, så skal du være bevisst på at du går for dem og da tåler du ikke konkurranse. Går du for de store markedene, så tåler du konkurranse, sier Kjos.
Det er jo helt korrekte tall Kjos legger frem, men han tar ikke med seg at den lave Prosenten Forretning Reisende staar for en meget stor del av Inntektene - i mange Markeder 80% av Inntektene - som Molnes ogsaa legger frem

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Analysesjefen i Norne Securities, Karl Johan Molnes, mener Norwegian må satse mer på businessmarkedet: "De er nødt til å få flere businesspassasjerer for å tjene penger, for det man vet fra det amerikanske flymarkedet er at 13 prosent av passasjerene står for hele 50 prosent av inntektene. De øvrige 87 prosentene reiser bare to ganger i året, og da flyr de så billig som mulig, sier Karl Johan Molnes."
https://www.dn.no/nyheter/2018/03/20...-bunnlost-sluk
Han har kanskje et poeng ?
Molnes har noen gode poenger, jeg tror jeg ville vaere litt forsiktig med aa kun henvise til det amerikanske markedet - vi har betydelig mindre ferie og fritid enn andre Markeder - samtidig reiser vi veldig mye i jobb.

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
han har ikke peil på hva han prater om nei, bare kvalmende oppgulp han kommer med for at han selv skal tjene penger.
Jeg synes han har noen gode poenger og har absolutt en god del innsikt i hva han prater om naar det gjelder inntjenings potensiale og markeder.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 22-03-2018, 00:18   #55
Rudisha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 196
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Hvor god sommeren 2018 blir vil være veldig avgjørende. De kan fort gå 3 mrd i overskudd i 3. Kvartal hvis alt går på skinner. Utfordringen kan bli å komme seg igjennom 1. Kvartal 2019. Men da har de nok fått fly og mannskap i sving slik at vi i 2019 kommer nok til å se en bedring kvartal for kvartal.

Jeg tror Kjos absolutt er den rette mannen og løpet er langt fra kjørt. Men det blir en utfordrende tid fremover.
Rudisha is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2018, 02:45   #56
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 932
Norwegian Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Noen er en god del mer positive enn andre ...


Quote:
Tror Norwegian vil tjene over ti milliarder i året og blir et «verdensimperium»
https://www.dn.no/nyheter/2018/03/21...-ti-mrd-i-aret
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2018, 03:08   #57
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Finnes det andre typer imperier?

Uansett må de vel kjøpe tilbake solgte fly for å få til det... og kanskje kjøpe flere nye også.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2018, 09:22   #58
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Premium Kabinene er vel kun paa lang rutene, om man trenger et Premium produkt i Europa er et annet spoersmaal, men Premium Produkter bringer inntektene godt opp. Kjos er vel ogsaa selv kilden til noe av den eventuelle forvirring rundt Norwegian's modell og hvordan forretnings reisende passer inn i hos Norwegian - Her er Kjos sine uttaleser fra Nord24:

.

Og ser man her i Skandinavia har jo faktisk Norwegian et brukbart grep på forretningstrafikken. Spesielt norsk innenriks
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-03-2018, 09:35   #59
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Mer om dette i dn.no i dag.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2018, 11:36   #60
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Noen er en god del mer positive enn andre ...


https://www.dn.no/nyheter/2018/03/21...-ti-mrd-i-aret
Noen med abb. Som kan sakse litt?
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
IAG med resultatvarsel Someone Flyforum 0 26-09-2019 10:21
Resultatvarsel fra Lufthansa Someone Flyforum 2 24-06-2019 22:28
TUIfly med resultatvarsel darkcho Flyforum 1 29-03-2019 10:44
Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon sail4fun Flyforum 34 26-11-2009 23:28
Ny emisjon i Norwegian?? CK Flyforum 20 22-11-2004 00:07


All times are GMT +2. The time now is 18:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.