Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-10-2012, 18:31   #1
Scanflyer
ScanFlyer Blue
 
Scanflyer's Avatar
 
Join Date: Apr 2010
Location: Bodø/Oslo
Posts: 235
Star Alliance On the road again.. Kypros!

Hei gode forumister!
Her kommer en nesten live tripreport fra meg på en av mine mange jobbreiser denne høsten. Hvis dette går bra kan det godt komme flere. Har skrevet en tidligere rapport i vår, men da var jeg nybegynnner og håper derfor denne er bedre.
Alle bilder er tatt med iPhone, siden jeg har klart å bli venn med appen til Photobucket.(Takk, Martin!)

I august ble jeg utskremt til å representere jobben på en konferanse, og den ble lagt til Kypros, Larnaca. Kypros er jo ikke det enkleste stedet å fly til rent tidsmessig, og jeg brukte lang tid på å finne en egnet reiserute.
Vurderte både LH og LX, siden det da holdt med bare ett stopp, men ekstremt ugunstige returtider (retur med LH 03:15) gjorde det uaktuelt. Vurderte også charter for å kunne fly direkte, men det var også vanskelig.
Enden på visa ble en kombinasjon av SK/Aegen via Brussel med et godt loungestopp i Athen.
Norwegian flyr direkte OSL-LCA hver lørdag. Tilfeldigvis passet det meg utmerket å fly hjem lørdag, så da fikk jeg allså fly direkte hjem. Dog tok de seg godt betalt. 3500,- skulle lavprisselskapet DY ha for en returbilett. Ja, jeg vet at det reguleres etter tid og etterspørsel, men jeg er ikke i tvil om at DY bevisst skrur opp returprisene sine.

Og slik ble ruten til slutt:



Tidlig på når alarmen kimet kl 06:00. Kjapp dusj før jeg rasket med meg kofferten og beinet bort til t-banen på Majorstua.
Avgang på rute 06:54 og ankom Oslo S 07:00.

Begynner å bli godt vant til tidsbruken mellomm transportmidlene, så de fem minuttene jeg hadde på å rekke flytoget stresset meg ikke.
Ankom flytogterminalen 1,30 minutter før toget gikk.

Flyruter bruker å vært ganske behagelige, men flytoget er noe av det mest behagelige jeg vet om. Siden jeg som regel løper som en gal både før og etter flytoget, blir disse tjue minuttene et deilig pusterom.

Ankomst på rute OSL og jeg tok første og beste vei til EBG-skranken.

Fikk tagget kofferten hele veien, men bare boardingkort til BRU.
Samtidig fikk jeg bekreftet ledig midtsete på den første flighten.

Gikk gjennom fast track ganske nøyaktig 35 minutter før flyavgang.

Rakk en lynrask frokost i loungen før jeg gikk ned til gate 36 og min første flight for dagen.




02.10.12
OSL-BRU
SK4743
737-600
LN-RRY Signe Viking
Economy
17 C





Laaaang kø for boarding, men den gikk kjapt unna. Kanskje fordi 80% var menn? (les: Sola)



Heller ingen stamping i midtgangen og jeg fant mitt sete 17 C raskt.
Som vanlig var det SAS-benplass, det vil si - litt for trangt for oss livsnytere.

3 rader business og hele 7 rader eco extra. Registrerte to pax på Biz og nesten helt fult på extra. Eco hadde vel ca 70% belegg. Men med eco extra prisene vil jeg tippe at dette var en overskuddsflight.

Brukte take-off til å lese dagens Aftenposten og takket deretter ja til en kopp kaffe når servicen kom. Ba også om et glass vann og fikk dette uten protester. Veldig bra at de deler ut vann uten protester, et lite steg i riktig retning på servicen.

Ellers en lite spennende flight. Jeg sovnet halvveis og våknet med et brak når vi tuchet bakken i BRU.

Kom inn til gate A46 og gikk rett rundt hjørnet før jeg kom til loungedelen. Etter hva jeg kunne se var det en felles inngang for SAS, Iberia, Brussel Airlines og en privat lounge.

Det ble SAS Business lounge på meg. Etter hva jeg kan se er den vel dokumentert her inne, så jeg har ikke så mye å tilføye. Men det elendige matutvalget henter de inn på ølutvalget! For en ølhund som meg var det en drøm å kunne velge mellom tre forskjellige Leffe, samt kald Stella.



Ellers var man så heldig å få én internettkupong ved ankomst. Forsøkte meg med å ymte forsiktig frempå at vi levde i 2012 og at folk har både smartelefon, IPad og PC, men i SAS Business Lounge Brussel har de åpenbart en veldig streng policy på én internettkupong per gjest. Dem om det.

Ellers ble det et par jobbtelefoner og litt e-post.



Rakk to Leffe og en Stella før det var på tide å tusle ned til gate. Som nevnt måtte jeg fikse meg et boardingkort, og jeg var også litt småbekymret for å få sete E eller B.


02.10.12
BRU-ATH
A3621
A320
Economy
17F
(Noen som vet registreringen på denne flighten? Glemte å spørre.)



Da jeg kom til gate A47 var boarding godt i gang og da jeg nærmet meg skranken lyste det opp i de to belgiske senoritaene som sto i gaten.

- You must be Mr. Scanflyer! We have located your luggage!

Lettere fortumlet spurte jeg hvorfor de hadde funnet bagasjen min og fikk til svar at dem var blitt sendt til utlevering her i Brussel, men at den var på vei til flyet. Akkurat.



Gikk ombord som siste mann, og kunne raskt kostatere at dette neppe var noen overskuddsflight for Aegean. En person på tre rader i biz og ca 70 % bakk gardinen.
Siden jeg viste at jeg var sist gikk jeg gallant forbi rad 17F, som var okkupert av en dame og en baby, og fant meg en treseter på nest bakerste rad.
Er vanligvis ingen fan av å sitte så langt bak, men på flighter over tre timer liker jeg å sitt godt.



Pushback ble gjort på tid, og vi fikk en fin utsikt over Brussel ved take-off.

Aegean er en av få fullservice selskaper i Europa og serverer mat på stort sett alle flyvninger. Etter litt research på Flyyertalk og blogger har jeg dog registrert at kvaliteten og kvantiteten på maten har sunket i takt med den greske økonomien.



Maten besto av varm pasta med.... pasta, noe som lignet på tomatsaus og et lite dryss ost.
I tillegg fulgte den sedvanlige kjekspakken og Presidentosten. Til dessert var det Kviklunsj alla Hellas.

Jeg klarer aldri å sette fingeren på det, men det er noe med det å spise mat i luften som gjør at man mister all kritisk sans. Hadde jeg fått denne maten servert noe annet sted i verden ville jeg nektet å se på det, men i luften smaker det faktisk ikke så ille. Merkelig det der. Kanskje det er fordi jeg aldri har flydd First?

Til maten fikk jeg en Øl av merket Alfa. Hadde håpet på Mythos, menmen.
Ellers var flighten preget av et meget raskt og effektivt crew. Jeg satt altså på nest bakerste rad, men fikk maten fem minutter etter de startet på rad 4. Drikke nesten like raskt.

Aegean har også en meget bra inflightkatalog med varer man kan kjøpe ombord.
Jeg gikk til innkjøp av en A320 modell med StarAlliance logo samt et par gaver.



Resten av turen gikk med til arbeid med denne rapporten samt litt filmtitting.

Landet noen minutter før tiden og som vanlig når man forlater vest-Europa er det helt andre holdninger til "- Please be seated until we reach the gate". Den første reiste seg i det vi taxet bort i fra landingsbanen.

Konklusjonen for disse to flyvningene blir vel da som følger:

SAS
Leverer et helt standard og forutsigbart produkt. Men er på en hårfin grense til å ikke kunne kalle seg et fullservice selskap. Bra crew som leverer personlig service til tider, men dette er som kjent hit and miss.

AEGEAN
Leverer absolutt i toppklasse når det kommer til service ombord innen Europa, personlig mener jeg bare TK er bedre.
Litt høyere priser enn konkurrentene, men det kan forsvares.
Liker ikke det nye Recaro systemet. Hardt og upersonlig.
Litt for upersonlig service på en så lang flytur.
__________________
Upcoming flights:
20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY)
12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH)
Scanflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 18:38   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: On the road again.. Kypros!

Bare hyggelig

Synes selv iPhone-app'en til Photobucket er genial mtp. og få lastet opp bilder raskt, om en skriver en live TR.

Angående reg. på Aegan-flighten din: http://www.flightradar24.com/data/flights/a3621

God tur videre
Martin is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 21:58   #3
Scanflyer
ScanFlyer Blue
 
Scanflyer's Avatar
 
Join Date: Apr 2010
Location: Bodø/Oslo
Posts: 235
Default Re: On the road again.. Kypros!

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Bare hyggelig

Synes selv iPhone-app'en til Photobucket er genial mtp. og få lastet opp bilder raskt, om en skriver en live TR.

Angående reg. på Aegan-flighten din: http://www.flightradar24.com/data/flights/a3621

God tur videre
Hehe. Takk for hjelp med registreringen! Jeg som var så stolt over å få til disse kartene over flyruter, også klarer jeg ikke finne registreringen på en så kjent side... setter det på nybegynnerkontoen!

Straks avgang fra ATH!
__________________
Upcoming flights:
20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY)
12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH)
Scanflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 22:07   #4
Scanflyer
ScanFlyer Blue
 
Scanflyer's Avatar
 
Join Date: Apr 2010
Location: Bodø/Oslo
Posts: 235
Default Re: On the road again.. Kypros!

Har gjennomført en liten høytidelig test av *A loungedelen på ATH.

AEGEAN BUSINESS LOUNGE





+ bra snacks utvalg
+ heineken og gresk øl, samt cola på boks
- disco lys
- Mye folk til tider
- dårlig mat ( les: snittet og donuts)


LUFTHANSA BUSINESS LOUNGE





+ Bra matutvalg. (To varme retter + suppe)
+ fantastisk spritutvalg! 7 forskjellige whiskey, noen i ypperste klasse. Er dette vanlig for LH?
+ bedre atmosfære
- Mindre plass
- strengere drage ved inngang
- ikke egne toaletter ( man må ut i gangen å dele med de uvaskede )

Close race, men LH går av med seiren på tross av toalettene og på grunn av spritutvalget

__________________
Upcoming flights:
20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY)
12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH)
Scanflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 22:48   #5
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: On the road again.. Kypros!

LH loungen i ATH var ganske bra. Jeg var der naar det var stille en weekends morgen, men bra utvalg av mat. Sprit fristet ikke saa tidlig gitt. Jeg var saavidt innom Aegeans lounge der ogsaa, men jeg hadde sett feil paa klokken og maatte loepe av gaarde for aa rekke flyet. Med Priority Pass hadde jeg adgang til Olympics lounge der. Den vaar ogsaa godkjent, greit utvalg av vaatt og toerst.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 00:33   #6
CaptainMorgan
Commercial pilot
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim/Fort Pierce(FL)
Posts: 414
Default Re: On the road again.. Kypros!

Fin rapport! :-)

Flighten din fra BRU til ATH gikk med SX-DVX
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 04:15   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: On the road again.. Kypros!

Takker for flott rapport!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2012, 12:14   #8
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: On the road again.. Kypros!

Flott rapport med interessante bilder. Godt å se at det finnes selskap med "god gammeldags" flyopplevelse der man får servering og man kan kjøpe flymodeller
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Heathrow hotel Bath road Norge Rundt På 14 Dager Flyspotting 9 16-08-2017 23:02
Unaiten 2015 air&road krølle TripReports 17 26-08-2015 00:14
Road trip til USA East Jamesbond_ppk Reiseforum 5 01-07-2012 01:45
flymodeller i kypros ? svgspotter Samlerhjørnet 3 21-11-2008 16:30
On the road to Vegas, med CO og hertz !! SQ 777 TripReports 27 21-06-2008 18:51


All times are GMT +2. The time now is 04:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.