Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-01-2018, 16:30   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
OBB 5 Dyreparken i Kristiansand og Kristiansand generelt

Arvingen er 4 til sommeren, så ligger an til at den obligatoriske turen til Kristiansand Dyrepark. I fjor ble charter testet, så dette er vel neste steg.



Slik jeg forstår det så er det Abra Havn som er stedet å bo, og det lønner seg å forehåndsbooke der det kan forehåndbookes, sånn som Hakkebakkeskogen og slike ting.



Men så er spørsmålet hvor mange dager trenger man totalt i parken? Er to dager passe? Abra Havn koster sånn omtrent det samme som luksushotell i større byer, så er det f.eks en god ide å ha en natt der, men tilsammen to hele dager i parken(e), og er to dager sånn cirka nok til at man får sett det aller meste og er sånn passe lei?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 02-01-2018 at 17:21.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2018, 17:15   #2
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Dyreparken i Kristiansand

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Arvingen er 4 til sommeren, så ligger an til at den obligatoriske turen til Kristiansand Dyrepark. I fjor ble charter testet, så dette er vel neste steg.

Slik jeg forstår det så er det Agra Havn som er stedet å bo, og det lønner seg å forehåndsbooke der det kan forehåndbookes, sånn som Hakkebakkeskogen og slike ting.

Men så er spørsmålet hvor mange dager trenger man totalt i parken? Er to dager passe? Agra Havn koster sånn omtrent det samme som luksushotell i større byer, så er det f.eks en god ide å ha en natt der, men tilsammen to hele dager i parken(e), og er to dager sånn cirka nok til at man får sett det aller meste og er sånn passe lei?
Hehe nå løp jeg igjennom der på to timer pga tidspress, ikke å anbefale det tempoet altså. Men tipper det er greit å sette av i det minste en dag, det er mye å se. Og for en 4 åring er det nok greit med et litt roligere tempo, det er jo blant annet et badeland. Nå vet jeg ikke om 4 åringen er gira på Kaptein Sabeltann (kanskje litt i yngste laget og forestillingene kan være skremmende med mye lys og lydeffekter). Jeg personlig ville bosatt meg i Kristiansand sentrum hvor det tross alt er litt mer fasiliteter (både for voksne og barn), det er tross alt ikke like langt til dyreparken som det feks er fra Oslo til Tusenfryd.

Men igjen det kommer an på tempoet (og budsjettet) dere vil ta ting i da - 1 dag går nok fint det, bare sørg for og vær der litt tidlig før de store hordene kommer.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2018, 18:55   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Dyreparken i Kristiansand

2 dager er nok greit ja. Men jeg ville nok unngått fellesferien og heller tatt det i den ene eller den andre enden. Da slipper du mye kø og prisene er noe lavere i Abra havn. Vurder eventuelt Dyreparken Hotel eller Thon Hotel Sørlandet hvis du vil spare litt penger. Eneste som er ekstra i Abra havn er jo sjørøvershow om morgen og kveld. Ellers synes jeg ikke Abra Havn er verd de stive prisene de tar.

Husk også på at det skal godt gjøres å rekke både dyreparken og vannparken på samme dag. Det er jo også dyrere å kjøpe kombibillett. Så vurder eventuelt en dag i hver park.
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2018, 19:10   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Dyreparken i Kristiansand

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
2 dager er nok greit ja. Men jeg ville nok unngått fellesferien og heller tatt det i den ene eller den andre enden. Da slipper du mye kø og prisene er noe lavere i Abra havn.
Hakkebakkeskogen forestillingen er bare fra slutten av juni til starten av august, så egentlig vanskelig å unngå. Ellers har jeg bare innfunnet meg med at alt i skoleferien er svindyrt når det kommer til populære ting for barnefamilier. Og sånn er det med den saken
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2018, 19:44   #5
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: Dyreparken i Kristiansand

Skriver under på at 2 dager er nok for å få med deg det viktigste.

Vi har bodd en natt i Abra Havn de siste par gangene vi har vært der - ja, er nok noe billigere på «vanlig» hotell, men for en natt så går det - fine leiligheter og generelt bra standard.

Vi har blitt med på sjørørverfrokost på morgenen (må forhåndsbestilles) - hvor mor og far blir frarøvet en haug med penger for en ikke veldig imponerende frokost - men man får tur med Den Sorte Dame og bli med på skattejakt i båten osv. Igjen så betaler man nok mer for opplevelsen og stemningen framfor kvaliteten på selve maten

Hakkebakkeskogen anbefales - og det anbefales å booke plass til en bestemt avgang om du ikke liker å stå i kø på ubestemt tid.

Har en upcoming der i år også, i august rett før skolestart. Har denne gangen bare bestilt inngang i parken for en dag og en overnatting i Abra Havn. Tenker vi ser an om vi tar en dag 2 når vi er der, evnt er vi turister i Kristiansand på dag 2 før vi setter kursen tilbake til Oslo
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2018, 11:04   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Dyreparken i Kristiansand

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Vi har blitt med på sjørørverfrokost på morgenen (må forhåndsbestilles) - hvor mor og far blir frarøvet en haug med penger for en ikke veldig imponerende frokost - men man får tur med Den Sorte Dame og bli med på skattejakt i båten osv. Igjen så betaler man nok mer for opplevelsen og stemningen framfor kvaliteten på selve maten
Høres autentisk ut, og endel av opplevelsen å bli loppet for penger selv

Men høres ut som en natt i Abra mellom dagene, og kanskje Sabeltann-show den kvelden kan være et opplegg som funker.

Så får vi se hva vi gjør før og etter. Ser kanskje for meg å ta noen dager i området før også kjøre hjem med sovende barn (og kone) etter dag to.


Men hva gjør man eller i Kristiansandområdet i noen dager? Har vært veldig mye der i en tidligere jobb, men det gikk stort sett i dagsturer og en og annen overnatting med ikke andre aktiviteter enn en løpetur, burger og øl
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2018, 13:37   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Dyreparken i Kristiansand

Quote:
Originally Posted by Someone View Post

Men hva gjør man eller i Kristiansandområdet i noen dager? Har vært veldig mye der i en tidligere jobb, men det gikk stort sett i dagsturer og en og annen overnatting med ikke andre aktiviteter enn en løpetur, burger og øl
Bystranda i Kristiansand er rett og slett nydelig en fin sommerdag, hvis ikke har man også Setesdalsbanen fra Vennesla om damptog er av interesse.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2018, 21:28   #8
orhel
ScanFlyer Blue
 
orhel's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Location: Bodø
Posts: 484
Default Re: Dyreparken i Kristiansand og Kristiansand generelt

Hadde to netter på Dyreparken hotell med toåringen i sommer. Det var ingen problem å fylle de tre dagene vi hadde i parken da. Vil anbefale morgensafari, gøy for store og små
__________________
Upcoming flights:
12.03.15: SK 4561 BOO-TRD 15.03.15: SK 4576 TRD-BOO
29.03.15: SK 4117 BOO-OSL 30.03.15: UA 39 OSL-EWR
05.04.15: LH 404 EWR-FRA
06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO
orhel is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2018, 21:36   #9
Bjelle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 88
Default Re: Dyreparken i Kristiansand og Kristiansand generelt

Etter å ha vært på show med mine 3 håpefulle i sommer (minstemann 4 år) så ville jeg nok heller tatt showet på kvelden siste dagen, det blir veldig seint og med full dag i parken dagen etter har det en tendens til å bli mindre hyggelig enn det må.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Bjelle is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2018, 09:46   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Dyreparken i Kristiansand

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Bystranda i Kristiansand er rett og slett nydelig en fin sommerdag, hvis ikke har man også Setesdalsbanen fra Vennesla om damptog er av interesse.
Toget virker jo litt kult, og er absolutt aktuelt.

For en som ikke liker kaldt vann, overfylte strender, fremmede barn, maneter og masse annet så er nok ikke Bystranda i Kristiansand kanskje det som står øverst på listen, selv om det jo er noe annet i området også
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2018, 09:52   #11
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Dyreparken i Kristiansand og Kristiansand generelt

Dyreparken har faktisk i alle år stått på min 100% no-go liste (sammen med Irak og Rykkinn), men man svelger jo kameler daglig så man får jo se.

Jeg hadde et møte i Kristiansand med en kollega for noen år siden hvor alle hotell var fulle og vi havnet på et Choice hotell i dyreparken. Jeg tror det da kostet 2700 natten og hadde strietapet og ettlags toalettpapir. Det endte med at vi tok taxi i skytteltrafikk mellom "sentrum" og parken. Frokosten var (og jeg tøffer meg ikke nå) åtte hakk under den vi hadde på Madla.

Spent på hva du ender opp med, og ikke minst totalpris.

Lever for øvrig Julius?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 04-01-2018, 10:26   #12
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: Dyreparken i Kristiansand og Kristiansand generelt

Julius lever. Personlig ville jeg satsa på hotell i byen og buss til og fra Dyreparken, men med så små barn som uansett er i seng tidlig, så er kanskje Dyreparken like greit. Det er ingenting annet i parkens nærområde enn Sørlandssenteret (med lekeland), IKEA og butikker av diverse slag. På kveldstid og på søndager er det helt dødt.

To dager er nok passe for å få med seg det meste i parken, uten at det blir for lang tid. Sabeltann-show på kvelden kan også anbefales, selv for en fireåring.

For øvrig slutter jeg meg til anbefalingene om Setesdalsbanen, men som ansatt der så er jeg kanskje litt inhabil

Last edited by sabergum; 04-01-2018 at 11:46.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 00:41   #13
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Dyreparken i Kristiansand og Kristiansand generelt

Been there, done that, check.
Men vil absolutt anbefale en natt eller to i Abrahavn, dyrt som brennevin, men er man på tur så.... Sammen med en overpriset sjørøverfrokost så får de små «minner for livet» og man er vedens beste foreldre noen dager. Jeg ble skikkelig imponert over konseptet i Abrahavn, det har nok ikke vært en billig investering.

Er vel dyrt samme hvor man skal bo i KRS sommerstid, vi hadde en liten leilighet noen dager i en høstferie så prisen var helt Ok, men noe av parken stengt. Sommerstid så kan det kanskje være taktisk å legge inn en dag til pga mye folk. F.eks. opp tidlig som fy å kjør ned, ta dagen i parken og to netter i Abra-Havn, dra hjem eller kombiner med annet opphold etter en lang siste dag i parken.

Minus (utenom prisnivået) var maten, pizza med samme kvaliteter som en harsk Grandis med gummismak. Men slik er det vel i de fleste fornøyelsesparker, billig «mikro mat» som selges til skyhøy fortjeneste av fjortiser som så vidt vet hvordan man steker en pølse.
Selve sjørøverfroksten var helt grei hotellfrokost, og bør vøre obligatorisk om man besøker Abrahavn.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 22:13   #14
toftos
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,108
Default Re: Dyreparken i Kristiansand og Kristiansand generelt

Vi har besøkt dyreparken flere ganger, og bodd både i Abrahavn og på Dyrepark hotellet som er rett utenfor. Begge er forholdsvis dyre, men fordelene er at man kan gå tilbake til hotellet visst man føler for det. Bor man inne i byen, må man stresse frem og tilbake. Ungene var veldig glad i Abrahavn, er opplegg der hele ettermiddagen og flott plass for ungene å leke. Vi spiste sjørøver frokost en morning, og matet dyrene en morning. ( Før åpningstid) Alt koster sef penger, men verdt det når man først er der. Showet ville eg som tidlige nevnt tatt siste kveld, for det begynner i 23 tiden. En annen fordel med å bo der er at man kan gå å skifte til badeklær, så gå rett i vannparken når man er trøtt av å gå i dyreparken
toftos is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2018, 22:13   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Dyreparken i Kristiansand og Kristiansand generelt

Heldigvis var Abra Havn utsolgt den datoen vil skal dit. Men etter booket billetter for 2 dager, Dyreparken Hotell, Hakkebakkeskogen og Kaptein Sabeltann Show føler jeg at jeg allerede har vært utsatt for et realt sjørøveri
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2018, 00:58   #16
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Dyreparken i Kristiansand og Kristiansand generelt

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Dyreparken har faktisk i alle år stått på min 100% no-go liste (sammen med Irak og Rykkinn), men man svelger jo kameler daglig så man får jo se.
Jøss, den dagen hvor vi er enige om noe hadde jeg aldri trodd skulle skje Antakeligvis av forskjellig motivasjon, men pytt pytt. Viktigst er jo at man eniges om noe, årsak er mindre viktig.

---
Veldig synd at ikke Abra Havn og Hakkebakkeskogen ikke kunne vært isolert og utenfor selve dyrepark-pakken.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2018, 09:45   #17
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Dyreparken i Kristiansand og Kristiansand generelt

Men ta det roleg med drikk og dusj: https://www.dagbladet.no/nyheter/hot...ektor/69406354
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2018, 13:11   #18
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Dyreparken i Kristiansand og Kristiansand generelt

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Men ta det roleg med drikk og dusj: https://www.dagbladet.no/nyheter/hot...ektor/69406354
Tviler på at det er aktuelt i Someone sitt tilfelle når han er der med en liten bølle.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2018, 23:14   #19
Stavangeren
Newcomer
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 4
Default Re: Dyreparken i Kristiansand og Kristiansand generelt

Abra Havn er veldig, veldig bra, men samtidig dyrt. Hotellene ute ved Dyreparken det samme. Hotell i sentrum kan vurderes:

http://reiseblogg1.no/2016/08/14/flott-dyrt-abra-havn/
Stavangeren is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2018, 22:01   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Dyreparken i Kristiansand

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Bystranda i Kristiansand er rett og slett nydelig en fin sommerdag, hvis ikke har man også Setesdalsbanen fra Vennesla om damptog er av interesse.
Hmmm, ser ut som Setesdalsbanen ikke går den dagen vi er der, og som vi hadde planlagt dra.

Så hva gjør man da med en 4-åring i Kristiansand eller byene rundt, som ikke innebærer strand (det er det undertegnede som ikke vil)
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hotellanbefaling Kristiansand kjeng Reiseforum 26 24-08-2010 21:45
F-16 i Kristiansand sentrum(!) sail4fun Flyforum 7 06-09-2008 16:16
Robinson i Kristiansand... G-COLE Flyforum 0 02-07-2006 20:28
Suksess på Kristiansand - Alicante Hurum Flyforum 0 08-02-2006 20:19


All times are GMT +2. The time now is 17:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.