Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2015, 12:21   #21
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Default Re: Kjappere å ta toget enn å fly til Stockholm neste år

Quote:
Det svenske togselskapet SJ skrinlegger planene om hurtigtog til Oslo, bare to måneder før første avgang. Forklaringen er banearbeider på norsk side.
http://e24.no/privat/reise/svenskene...-oslo/23462958
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2015, 17:19   #22
Sundet81
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Applaus for Jernbaneverket.
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2015, 21:26   #23
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

At dette sammenfaller med at regjeringen hadde gitt ekstra bevilgning, så kan vel ingen være negative til dette, hadde vel vært større klager om noe hadde skjedd etter ett par mnd og det viste seg at det var pga feil med kjøreledningen. Mesteparten av jernbanenettet er vel ett lappverk uten like, så tror vi skal være glad over det som gjøres.
Hadde flyplassene vært slik som jernbanenettet så tror jeg vi skulle tatt avgangstider med en stor klype salt.

Ja, ja, vi må jo tross alt ha noe å klage på her i Norge, ellers hadde alt vært unormalt .
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2015, 01:14   #24
bhen
ScanFlyer Blue

Men nå blir det tåg likevel. Forelöpig...
http://e24.no/privat/likevel-hurtigt...kholm/23465641
bhen is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2015, 20:54   #25
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Sjekket priser på tilfeldige datoer... Ufleksibel første klasse til 1000-1600SEK (de fleksible prisene er også meget gode). Dersom jeg skal til Stockholm vil jeg absolutt vurdere det.

Last edited by KristianSk; 10-08-2015 at 21:54.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 03:16   #26
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Kjappere å ta toget enn å fly til Stockholm neste år

Om det blir kjappere avhenger av flere faktorer, men uten innsjekket bagasje kan du klare sentrum til sentrum på 3-3,5 t med flyet. Et tips i sommer med toget er 50 % avslag i 1. klasse om du er medlem i SJs fordelsprogram Prio. Det er lett å melde seg inn. Jeg har brukt det en gang med "somletoget" og skal med X2000 neste uke. Tilbudet gjelder til 23. august og må bestilles 48 timer før avgang. SJ har også lounge på Stocholm C. Uansett, dagsturer med nyttig innhold er ikke så lett med tog og flyet går MYE oftere.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 08:31   #27
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Om det blir kjappere avhenger av flere faktorer, men uten innsjekket bagasje kan du klare sentrum til sentrum på 3-3,5 t med flyet.
Derimot får du ikke jobbet så mye som du kan på toget, spist bedre mat og sovet et-par timer sammenhengende for å ramse opp noe.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 08:32   #28
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Om det blir kjappere avhenger av flere faktorer, men uten innsjekket bagasje kan du klare sentrum til sentrum på 3-3,5 t med flyet. Et tips i sommer med toget er 50 % avslag i 1. klasse om du er medlem i SJs fordelsprogram Prio. Det er lett å melde seg inn. Jeg har brukt det en gang med "somletoget" og skal med X2000 neste uke. Tilbudet gjelder til 23. august og må bestilles 48 timer før avgang. SJ har også lounge på Stocholm C. Uansett, dagsturer med nyttig innhold er ikke så lett med tog og flyet går MYE oftere.
Skriver under på at første klasse på X2000 er brillefint og tar man morgenavgangen får man frokost til .

Seatingen i første klasse er 2-1 så er greit å kunne sitte helt alene på turen. Mens NSB har NSB komfort som egentlig ikke gir noe som helst ekstra nå som omtrent alle tog har stikkontakt.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 10:34   #29
sexten
ScanFlyer Blue

Nokon som har bilete/review frå dette nye fantastiske(?) toget?
sexten is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 10:37   #30
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Skriver under på at første klasse på X2000 er brillefint og tar man morgenavgangen får man frokost til .

Seatingen i første klasse er 2-1 så er greit å kunne sitte helt alene på turen. Mens NSB har NSB komfort som egentlig ikke gir noe som helst ekstra nå som omtrent alle tog har stikkontakt.

Ja, selv på det saktere toget er 1. klasse bra, spesielt om toget er fullt, mindre folk, gode seter med bra benplass. En fordel med toget er mindre mas med bagasjen. Kaffe er inkludert også. SJ lar førsteklassepassasjerer forhåndsbestille mat på forhånd (mot betaling) som serveres på sitteplassen. NSB har litt å lære her. Jeg reiste kun en gang med NSBs gamle førsteklasse med Signaturtog, det var riktig bra, med et måltid inkludert i prisen. Men det er lenge siden.
Old 11-08-2015, 19:09   #31
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Quote:
Originally Posted by sexten View Post
Nytt og fantastisk.. X2000 har vært i Norge mange ganger tidligere i SJ og Linx-regi, så langt tilbake som til OL-94.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 22:28   #32
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by sexten View Post
Noen bilder og facts: https://en.wikipedia.org/wiki/X_2000

Old 11-08-2015, 22:40   #33
eisa01
ScanFlyer Blue

Quote:
Ja, selv på det saktere toget er 1. klasse bra, spesielt om toget er fullt, mindre folk, gode seter med bra benplass. En fordel med toget er mindre mas med bagasjen. Kaffe er inkludert også. SJ lar førsteklassepassasjerer forhåndsbestille mat på forhånd (mot betaling) som serveres på sitteplassen. NSB har litt å lære her. Jeg reiste kun en gang med NSBs gamle førsteklasse med Signaturtog, det var riktig bra, med et måltid inkludert i prisen. Men det er lenge siden.
NSB har faktisk forhåndsbestilling av mat, men som en gammel monopolist klarer de selvfølgelig ikke selge det...

http://www.togservice.no/nsb/Meny/Fo...bestilling/Mat
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2015, 09:43   #34
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by eisa01 View Post
NSB har faktisk forhåndsbestilling av mat, men som en gammel monopolist klarer de selvfølgelig ikke selge det...

http://www.togservice.no/nsb/Meny/Fo...bestilling/Mat

Det stemmer og jeg har selv benyttet meg av dette, men av personalet fikk jeg nesten inntrykk av at jeg var litt rar, tror ikke det var mange som gjorde det. Hehe. Det skulle jo ikke være så vanskelig å få til som tilvalg i bestillingsprosessen sammen med "komfort" og "sovevogn".
Old 15-08-2015, 00:31   #35
Atterfenton
ScanFlyer Blue

Et tog FLYR jo ikke. Mest glad i den opplevelsen jeg.
Atterfenton is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2015, 00:53   #36
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Quote:
0
[url] http://www.tv2.no/a/7257446

TV 2-reporter Kristian Ervik tok toget, mens kollega Finn-Ove Hågensen tok flyet.
Så, hva er best – tog eller fly? Hvem kunne bestille seg en kald halvliter på puben i Stockholm sentrum først?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2015, 09:25   #37
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
[url] http://www.tv2.no/a/7257446

TV 2-reporter Kristian Ervik tok toget, mens kollega Finn-Ove Hågensen tok flyet.
Så, hva er best – tog eller fly? Hvem kunne bestille seg en kald halvliter på puben i Stockholm sentrum først?
Bor selv ved Oslo S og har møter rett ved centralen hvis jeg er i Stockholm, men selv for dette perfekte scenarioet for tog går det fremdeles litt for treigt. Klarer man å kutte en time til begynner det å endre seg.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2015, 21:02   #38
Bergern
ScanFlyer Dusty

Den største fordelen med fly er selvfølgelig frekvensen. Rundt 20 avganger fra OSL i morgen. Passer tidene ville jeg ikke nølt med å ta tog, da mye av tiden til og fra fly er veldig vanskelig å gjøre nyttig.
Old 16-08-2015, 21:15   #39
RescueMe
ScanFlyer Blue

En fordel med tog fra sentrum til sentrum er at man ikke trenger å beregne inn så mye ekstra tid i tilfelle noe skjer (forutsatt at man har kort reisetid til togstasjonen). Selv bor jeg ti min fra Oslo S og beregner sjelden inn mer feilmargin enn 10 min om jeg skal ta tog. Til OSL derimot må jeg avhengig av tid på døgnet beregne mer.

En annen ting er at tog nok appellerer bedre til de som ikke er vant til navigere rundt på flyplasser. Jeg skal snart på flytur sammen med mine foreldre, da hadde tog absolutt vært å foretrekke fremfor fly om tidsforskjellen ikke var for stor. Tipper mange barnefamilier vurderer det på samme måte.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2015, 21:53   #40
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
En fordel med tog fra sentrum til sentrum er at man ikke trenger å beregne inn så mye ekstra tid i tilfelle noe skjer (forutsatt at man har kort reisetid til togstasjonen). Selv bor jeg ti min fra Oslo S og beregner sjelden inn mer feilmargin enn 10 min om jeg skal ta tog. Til OSL derimot må jeg avhengig av tid på døgnet beregne mer.
Men skal jeg møte noen vil jeg måtte beregne masse ekstra tid i tilfelle signalfeil...

Men jeg synes produktet ser helt topp ut, og jeg håper jeg ved en anledning får muligheten til å prøve dette. Om reisetiden går noe ned, frekvensen opp og jernbanen (på norsk side?) forbedres vil det være et langt bedre alternativ enn fly.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules