Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-10-2012, 04:35   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Star Alliance Transport frå Rygge (splitta frå God mandag fra 35000' over Canada)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post

Ellers anbefales ikke Rygge for helgeturer for oss bosatt i Oslo. 2t fra flyet landet til jeg var hjemme var i overkant.
Hmm.. Der er det vel ikke mange flighter fra selskap du heier på? ;-) Spøk til alvor, denne var ny for meg. Kjenner folk i forskjellige deler av Oslo blant annet Oslo øst (Ljan) som mener de bruker totalt omtrent like lang tid til begge plassene alt i alt.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 07:30   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,824
Default

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hmm.. Der er det vel ikke mange flighter fra selskap du heier på? ;-) Spøk til alvor, denne var ny for meg. Kjenner folk i forskjellige deler av Oslo blant annet Oslo øst (Ljan) som mener de bruker totalt omtrent like lang tid til begge plassene alt i alt.
Med bil så stemmer det, for de i Søndre Nordstrand. Problemet er når man må ta kollektivt, og frekvensen fra Rygge ikke er veldig mye å skryte av. Hadde jeg ikke tatt taxi fra Bussterminalen og hjem hadde det tatt ennå lenger tid
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 10:17   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,478
Default Re: God mandag fra 35000' over canada

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hmm.. Der er det vel ikke mange flighter fra selskap du heier på? ;-) Spøk til alvor, denne var ny for meg. Kjenner folk i forskjellige deler av Oslo blant annet Oslo øst (Ljan) som mener de bruker totalt omtrent like lang tid til begge plassene alt i alt.
Som Ljan beboer må jeg si meg helt enig med Someone - om man kjører egen bil bruker man like lang tid, men om man bruker en av Sølvpilene fra Luribuss tar ting fort laaaaang tid. Ikke alle Sølvpiler går via Mortensrud - som også er et stykke unna Ljan - så ofte må man skramle hlet inn til Bussterminalen med Sølvpilen og da går tiden fort. Og Luribuss har ikke akkurat hyppige avganger heller.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 14:58   #4
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: God mandag fra 35000' over canada

Ikke helt riktig - bussene går til/fra alle utenlandsavganger med Ryanair. Avg. fra Rygge 30-40 min. etter flyankomst (aktuell landingstid, ikke rutetid) avhengig av at alle passasjerene har kommet seg ut fra tax-free osv. I praksis er det altså ofte at bussen har avgang fra flyplassen kort tid etter annonsert ruteankomst for flyet i og med at Ryanair ofte lander tidlig.

Alle bussene går innom Mortensrud så fremt det er passasjerer som skal dit, ellers ikke.

Ljan er nok ikke verdens navle når det gjelder Ryanairs passasjerer, virker som det er en stor del utlendinger på bussavgangene.

Virker da som folk er relativt fornøyd med busstilbudet mellom Rygge og Oslo.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 15:14   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,824
Default Re: God mandag fra 35000' over canada

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Ikke helt riktig - bussene går til/fra alle utenlandsavganger med Ryanair. Avg. fra Rygge 30-40 min. etter flyankomst (aktuell landingstid, ikke rutetid) avhengig av at alle passasjerene har kommet seg ut fra tax-free osv. I praksis er det altså ofte at bussen har avgang fra flyplassen kort tid etter annonsert ruteankomst for flyet i og med at Ryanair ofte lander tidlig.
Min erfaring fra søndag:

Vi landet 22:50, og var ute med bagasje og tax-freeposer (forresten så er utvalget dårlig der) rundt 23:15. Ombord i bussen, og der måtte vi sitte å vente i 30 minutter på at den skulle fylles opp og avgangen ble ca 23:50. Ankom bussterminalen også bar det i taxi opp til Sandaker og låste meg inn 01:00. I mine øyne er det er tilbud som er elendig når det tar 2t10min. Erfaringsmessig tar samme øvelse fra OSL normalt rundt 1t, iblant mindre når alt klaffer og noen ganger mer, enten jeg tar Flytoget eller Flybussekspressen.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 15:22   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: God mandag fra 35000' over canada

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Min erfaring fra søndag:

Vi landet 22:50, og var ute med bagasje og tax-freeposer (forresten så er utvalget dårlig der) rundt 23:15. Ombord i bussen, og der måtte vi sitte å vente i 30 minutter på at den skulle fylles opp og avgangen ble ca 23:50. Ankom bussterminalen også bar det i taxi opp til Sandaker og låste meg inn 01:00. I mine øyne er det er tilbud som er elendig når det tar 2t10min. Erfaringsmessig tar samme øvelse fra OSL normalt rundt 1t, iblant mindre når alt klaffer og noen ganger mer, enten jeg tar Flytoget eller Flybussekspressen.
En mann i din stilling burde da ha tatt taxi!
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 15:23   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,478
OBB 80 Re: God mandag fra 35000' over canada

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Ikke helt riktig - bussene går til/fra alle utenlandsavganger med Ryanair. Avg. fra Rygge 30-40 min. etter flyankomst (aktuell landingstid, ikke rutetid) avhengig av at alle passasjerene har kommet seg ut fra tax-free osv. I praksis er det altså ofte at bussen har avgang fra flyplassen kort tid etter annonsert ruteankomst for flyet i og med at Ryanair ofte lander tidlig.

Alle bussene går innom Mortensrud så fremt det er passasjerer som skal dit, ellers ikke.

Ljan er nok ikke verdens navle når det gjelder Ryanairs passasjerer, virker som det er en stor del utlendinger på bussavgangene.

Virker da som folk er relativt fornøyd med busstilbudet mellom Rygge og Oslo.
Mine erfaringer stemmer med Someone's opplevelser at flere ankomster slåes sammen når det ikke er så mye passasjerer og når man ankommer med det første av 3-4 Ryanair maskiner kan en fort bli ventende 30-40 minutter. Mine erfaringer er langt bedre med Flybussekspressen til Hauketo eller Flytoget via Oslo. Bussene til Flybussekspressen er jo også av en langt høyere standard fra et passasjer synspunkt - det samme med servicen som er utmerket hos Flybussekspressen.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 18:02   #8
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: God mandag fra 35000' over canada

Er vel ingen stor hemmelighet at det ikke kjøres separat buss til hver flyankomst fra Rygge, spesielt flyvninger fra Polen har stor konkurranse i piratvirksomheten.

At Someone's bussavgang ble kl. 2350 når flyet rutemessig har ankomst 2320 er vel ikke spesielt dårlig. Er det stort sprik mellom faktisk ankomst når 2 flyvninger dekkes av 1 buss må selvsagt noen vente. Verst er det nok tidligere på kvelden hvis det lander flere fly nesten samtidig som skal ut igjen. Da blir bagasjen ofte stående ute til flyet er lesset igjen for å få avgang på rutetid.

I tidsregnestykket bør det vel også tas med at landing på Rygge som oftest går langt raskere enn på OSL, man slipper en tur oppom Mjøsa først...
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 18:14   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: God mandag fra 35000' over canada

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Er vel ingen stor hemmelighet at det ikke kjøres separat buss til hver flyankomst fra Rygge, spesielt flyvninger fra Polen har stor konkurranse i piratvirksomheten.

At Someone's bussavgang ble kl. 2350 når flyet rutemessig har ankomst 2320 er vel ikke spesielt dårlig. Er det stort sprik mellom faktisk ankomst når 2 flyvninger dekkes av 1 buss må selvsagt noen vente. Verst er det nok tidligere på kvelden hvis det lander flere fly nesten samtidig som skal ut igjen. Da blir bagasjen ofte stående ute til flyet er lesset igjen for å få avgang på rutetid.

I tidsregnestykket bør det vel også tas med at landing på Rygge som oftest går langt raskere enn på OSL, man slipper en tur oppom Mjøsa først...
Akkurat.. Legg til de 5-10 minuttene turen innom Mjoesa av og til og OSL vil fortsatt slaa Rygge med timen.

Men det er jo ikke akkurat en diskusjon. Rygge er som gamle Gardermoen. Ryanair og charter er samme raelet. Man maa paaregne seg mye mer tid naar man skal reise fra slike flyplasser og med slike selskaper. Saann er det. Det aa argumentere mot fakta, blir bare latterlig

Og siden Espen vet dette skal bare holde gapet, men siden det var hans utdrikningslag, kjoepte han garantert ikke billettene. Hadde han gjort det hadde han garantert ikke reist til Rygge.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 12:28   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,824
Default Re: God mandag fra 35000' over canada

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
At Someone's bussavgang ble kl. 2350 når flyet rutemessig har ankomst 2320 er vel ikke spesielt dårlig. Er det stort sprik mellom faktisk ankomst når 2 flyvninger dekkes av 1 buss må selvsagt noen vente. Verst er det nok tidligere på kvelden hvis det lander flere fly nesten samtidig som skal ut igjen. Da blir bagasjen ofte stående ute til flyet er lesset igjen for å få avgang på rutetid.
Var vel 3-4 fly som landet samtidig med oss. Problemet er uansett frekvensen. På OSL kan jeg enten ta et tog som går (normalt) hvert 10. minutt eller en buss som går hvert 20. minutt. Når flyet lander eller skal lande er likegyldig. Når jeg har fått bagasjen min min jeg hjem, og ikke vente en evighet på transport

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Og siden Espen vet dette skal bare holde gapet, men siden det var hans utdrikningslag, kjoepte han garantert ikke billettene. Hadde han gjort det hadde han garantert ikke reist til Rygge.
Jepp, når man blir plassert på et fly....i langt fra edru tilstand, så var valgene få
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 12:43   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Transport frå Rygge (splitta frå God mandag fra 35000' over Canada)

Synes ikke at tilbudet fra Rygge er noe dårligere enn det man kan forvente. Selv reiser jeg gjerne FRA Rygge, men har større motforestillinger mot å lande der, nettopp pga av at det tar lengre tid - ventingen på hjemereise er verre enn ventingen på utreise. I tillegg er taxfreen elendig og jeg har blitt stoppet i tollen i 2 av 3 tilfeller. Ellers er det vel noe med at kollektivtilbudet til OSL er så godt at man fort blir godt vant.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 12:49   #12
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: God mandag fra 35000' over canada

Saa deilig at dette ble en egen traad..

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Min erfaring fra søndag:

Vi landet 22:50, og var ute med bagasje og tax-freeposer (forresten så er utvalget dårlig der) rundt 23:15. Ombord i bussen, og der måtte vi sitte å vente i 30 minutter på at den skulle fylles opp og avgangen ble ca 23:50. Ankom bussterminalen også bar det i taxi opp til Sandaker og låste meg inn 01:00. I mine øyne er det er tilbud som er elendig når det tar 2t10min. Erfaringsmessig tar samme øvelse fra OSL normalt rundt 1t, iblant mindre når alt klaffer og noen ganger mer, enten jeg tar Flytoget eller Flybussekspressen.
Det er nok riktig alt som staar i traaden, men 1 time fra flydokking til sofa er jo meget imponerende. Det har jeg vel aldri opplevd hverken med egen bil, taxi, flytog eller paa Changi en gang.

Neste tur til OSL er jeg alene og skal se hvor kjapt jeg klarer
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 13:07   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,824
Default Re: God mandag fra 35000' over canada

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Det er nok riktig alt som staar i traaden, men 1 time fra flydokking til sofa er jo meget imponerende. Det har jeg vel aldri opplevd hverken med egen bil, taxi, flytog eller paa Changi en gang.

Neste tur til OSL er jeg alene og skal se hvor kjapt jeg klarer
Typisk når jeg var ofte i KRS var landing 16:30, normalt litt før. Da rakk jeg Flytoget 17:36 til OSL. SÅ T-banen til Storo (10min) også 5 min gange derfra. Selv om jeg ikke rakk det Flytoget, og måtte vente til '46, var jeg hjemme til 17:30

1t med bil, uten særlig trafikk, er ikke noe problem, med mindre du kjører som en sinke. Selv for deg lenger vest Men det krever at man tar seg råd til å parkere i P-huset og ikke i gokk

På 07:40 avgangen til KRS visste jeg at selv om jeg forsov meg og tok trikken utenfra meg 1:30-1:40t før avgangen rakk jeg alltid flyet
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 13:17   #14
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,478
Default Re: Transport frå Rygge (splitta frå God mandag fra 35000' over Canada)

Igjen enig med Espen - siden Ljan er nevnt (dog noe interessant plassert "Øst" for Oslo - når jeg sitter på terrassen på Solveien og myser opp mot broderen på Ris (ser kirken) viser kompasskursen Nord og med mindre man benytter iLost (Apples nye Kartløsning) er motpolen til Nord normalt Syd ) er det sjelden jeg bruker mye over en time hjem til Solveien etter landing på OSL 7-8 minutter til Flytoget, 19 minutter til byen og selv Blåpilen til Ljabru tar ikke mere enn 22 minutter - med litt "timing" på Oslo S og god connexion med Ski Toget kan en klare noen minutter mindre.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 13:23   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Transport frå Rygge (splitta frå God mandag fra 35000' over Canada)

I remember .. inn på park 35 .. 5 minutter til Sjøflyhavna .. 7 minutter hjem ... på sofa'n 12 minutter etter onblock. Those were the days.....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 14:17   #16
EHBK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
Default Re: Transport frå Rygge (splitta frå God mandag fra 35000' over Canada)

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Synes ikke at tilbudet fra Rygge er noe dårligere enn det man kan forvente. Selv reiser jeg gjerne FRA Rygge, men har større motforestillinger mot å lande der, nettopp pga av at det tar lengre tid - ventingen på hjemereise er verre enn ventingen på utreise. I tillegg er taxfreen elendig og jeg har blitt stoppet i tollen i 2 av 3 tilfeller. Ellers er det vel noe med at kollektivtilbudet til OSL er så godt at man fort blir godt vant.
Tax-free'n utvides ihvertfall i disse dager :-)
EHBK is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 14:28   #17
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: Transport frå Rygge (splitta frå God mandag fra 35000' over Canada)

Klart OSL har et langt bedre kollektivtilbud enn Rygge, skulle bare mangle med så stor forskjell i passasjertall.

Busstilbudet til/fra Rygge er et lavpristilbud på samme måte som Ryanair, da kan man ikke forvente frekvenser og tilbud på samme måte som OSL.

At økonomer på utdrikningslag blir sendt med Ryanair er vel en falitterklæring i utgangspunktet..., får håpe laget var vellykket og at forholdet varer en stund til tross for den strabasiøse turen Espen ble utsatt for.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 14:47   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Transport frå Rygge (splitta frå God mandag fra 35000' over Canada)

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
At økonomer på utdrikningslag blir sendt med Ryanair er vel en falitterklæring i utgangspunktet..., får håpe laget var vellykket og at forholdet varer en stund til tross for den strabasiøse turen Espen ble utsatt for.
Han var jo tungt medisinert, så forhåpendtligvis får han ikke varig men ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2012, 17:16   #19
TenFour
ScanFlyer Blue
 
TenFour's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Location: Sarpsborg
Posts: 154
Default Re: God mandag fra 35000' over canada

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Akkurat.. Legg til de 5-10 minuttene turen innom Mjoesa av og til og OSL vil fortsatt slaa Rygge med timen.

Men det er jo ikke akkurat en diskusjon. Rygge er som gamle Gardermoen. Ryanair og charter er samme raelet. Man maa paaregne seg mye mer tid naar man skal reise fra slike flyplasser og med slike selskaper. Saann er det. Det aa argumentere mot fakta, blir bare latterlig

Og siden Espen vet dette skal bare holde gapet, men siden det var hans utdrikningslag, kjoepte han garantert ikke billettene. Hadde han gjort det hadde han garantert ikke reist til Rygge.

Stopp verden/bussen, jeg vil av. Bare synd at bussen hadde siste stopp i barnehagen.
TenFour is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
God mandag frå Cafe Lounge, TRD roger Flyforum 12 11-05-2015 16:45
God mandag fra 35000' over canada Glean EBG Flyforum 24 01-10-2012 23:16
Er DY prisledende? (splitta ut frå DY Istanbul) Spacetime Småprat 14 15-07-2011 01:05
Samarbeidet mellom Dy og hurtigruten i TOS (Splitta frå AES-LON med DY-tråden) BU662 Flyforum 28 14-08-2010 14:16
Liv laga for rute KSU - TRD ? (splitta ut frå Vestlink-tråden) MD11 Flyforum 14 03-06-2010 00:05


All times are GMT +2. The time now is 12:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.