Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-05-2020, 14:44   #21
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Soloppgang i vest

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Er det lov å spørre hva du betalte for en tur i 1985?
Mener å huske det var 16-17000kr., men er ikke helt sikker. Tror BA tok førsteklassepris+20%.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2020, 18:19   #22
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Soloppgang i vest

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Mener å huske det var 16-17000kr., men er ikke helt sikker. Tror BA tok førsteklassepris+20%.
Det var jo ikke ille-ille, selv om 1985 er en god stund siden.

Det er mulig jeg husker feil, men lurer på om en kunne booke Concorde på BRA-poeng en periode da Braathens og BA hadde et samarbeid. Og at det i såfall var et sted mellom 100- og 200.000 poeng, i de tider da det formelig rant inn BU-poeng på konto for både flighter en tok- og ikke tok, mener jeg sjekket opp om det var mulig.
Korriger meg hvis på tyttebærtur, dette er definitivt fritt etter hukommelsen.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2020, 20:36   #23
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Soloppgang i vest

@Eirik: Tror det stemmer at det etter hvert fantes en del tjuvtriks med poeng og/eller superdeals for å få seg en tur med den. Kurér-billetter var også mulig en gang i tiden.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2020, 09:02   #24
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Soloppgang i vest

Fantastisk rapport. Jeg har sett Concorde på JFK, LHR og CDG på avstand. Jeg har vært ombord i en museumsvariant i Paris også, men aldri fløyet. Jeg var ikke i nærheten av å ha råd da den fortsatt fløy som skoleelev/student. Bare å vente på neste supersonisk!


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2020, 13:43   #25
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: Soloppgang i vest

"vi takser ut til enden av bane 28L på Heathrow. "

Idag heter den 27L, fint utsyn til den fra Hilton Garden Inn, hvis du har rom i 7. etasje.

Jeg så Concord en gang i Miami, de fløy vel ikke med overlydsfart på hele strekningen, og så så jeg den komme inn til terminalen på Stavanger, mens jeg var ved gateskranken, hvor damen i skranken ikke var noe spesielt overrasket over det, ,den kommer her nesten hver dag, sa hun, men det var vel ikke så mange ganger den var der, så hun sa det vel på spøk.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2020, 14:30   #26
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Soloppgang i vest

@SBT: Rullebanenummerering forandres av og til når magnetisk misvisning endres over en viss grenseverdi. På Heathrow gikk de fra 10/28 til 09/27 rundt 2000. Tilsvarende har skjedd på 15-20 flyplasser i Norge de siste årene også.
I en sommerperiode på 90-tallet var Concorden på Sola omtrent en gang annenhver uke, sågar to stykker samtidig ved en anledning.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2020, 14:34   #27
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Soloppgang i vest

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
I en sommerperiode på 90-tallet var Concorden på Sola omtrent en gang annenhver uke, sågar to stykker samtidig ved en anledning.
Fant et bilde her:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=54312

og har visst vært på BGO og.
Attached Images
 
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2020, 15:45   #28
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Soloppgang i vest

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
...og har visst vært på BGO og.
Ja, det var omtrent på samme tid. Flyginger ifm pax-bytte på cruiseskip.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2020, 16:23   #29
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Soloppgang i vest

Takk for nydelig rapport.. Det der må være en herlig opplevelse å kunne mimre til. Ser for meg en del økonomiske dilemmaer hvis den balja fremdeles gikk i dag.

Har stort sett alltid jobbet i maritimt og da var det mange av de gamle gutta som hadde artige opplevelser med oppgraderinger og lignende til denne fuglen da der reiste godt over snittet. Noen av storyene var nok som mange Woodstock-historier, men en del av dem også sanne.

Tror de hadde en del artige kampanjer hvor man fløy Concorde vestover og jumbo hjem igjen til "vanlig" business flex pris.

Svunnen tid.

Takk igjen.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2020, 16:41   #30
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,020
Default Re: Soloppgang i vest

Tusen takk for super rapport! Ja du, en ting jeg ikke angrer på er turen med Concorde i 98. Det var rett og slett ikke til å tro når man boardet den spisse slanke flykroppen på stylter.
Veldig morsomt å lese om flyturen over dammen. Husker skyvet under take off ja. Tenk å opplevd det en gang til!
Nå er det annerledes flyturer ja. Med munnbind.
Å få sitte i cockpit må ha vært rått! Jeg besøkte cockpiten inflight i hverfall.
Tusen takk igjen!
PS Concorden jeg fløy er nå museum og satt på Google maps av meg. Jeg har ikke besøkt henne der da eller lagt til bilder.

Last edited by Concorde98; 16-05-2020 at 16:45.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2020, 16:54   #31
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,020
Default Re: Soloppgang i vest

Ellers artig å lese fakta om trøkket under take off. 👍 Utrolig også at de strakk seg så voldsomt inflight.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2020, 17:05   #32
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Soloppgang i vest

Quote:
Originally Posted by Concorde98 View Post
Ellers artig å lese fakta om trøkket under take off. 👍 Utrolig også at de strakk seg så voldsomt inflight.
Strekket, eller rettere sagt utvidelsen pga friksjonsvarmen, varierte litt fra tur til tur. Det lå som regel mellom 15 og 25 cm. Det var én av de mange problematiske aspektene ved konstruksjonen. En av løsningene var at kabingulvet lå på ruller, slik at kabinen holdt seg på plass mens skroget varierte i lengde.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2020, 17:26   #33
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,020
Default

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Strekket, eller rettere sagt utvidelsen pga friksjonsvarmen, varierte litt fra tur til tur. Det lå som regel mellom 15 og 25 cm. Det var én av de mange problematiske aspektene ved konstruksjonen. En av løsningene var at kabingulvet lå på ruller, slik at kabinen holdt seg på plass mens skroget varierte i lengde.
Takk for forklaringen! Det var en mektig maskin for sin tid.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2020, 19:19   #34
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Soloppgang i vest

Fantastisk rapport!! Veldig artig å lese!

Har selv bare opplevd concorde igjennom museumsbesøk, både på Sinsheim, hangarskip-museet på Manhattan og Bristol, og sett den som står i en krok på LHR da selvfølgelig. Imponerende syn og gåsehud hver gang. Hvis noen er concorde-sugende når ting begynner å løsne opp ambefaler jeg den i Bristol. Den er desidert best bevart av de jeg har sett, all orginalbelysning både å cockpit og kabin fungerer. Kabinen er også meget inntakt, og ikke pakket inn i pleksiglass. På selve flyet, som er godt bevart inne i en hall, vises det er spektakulært lys- og lydshow. Bristol er kanskje ikke den byen folk her oppsøker mest, men er man på den kanten av England er det absolutt verdt et besøk!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	9C8B6C49-9372-4F9B-A690-438BB5703DFA.jpg
Views:	856
Size:	121.7 KB
ID:	49055  
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2020, 11:11   #35
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Soloppgang i vest

Du har Bath 20 km fra Filton, den er også verdt et besøk. De kan greit kombineres.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2020, 11:27   #36
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Soloppgang i vest

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Strekket, eller rettere sagt utvidelsen pga friksjonsvarmen, varierte litt fra tur til tur. Det lå som regel mellom 15 og 25 cm. Det var én av de mange problematiske aspektene ved konstruksjonen. En av løsningene var at kabingulvet lå på ruller, slik at kabinen holdt seg på plass mens skroget varierte i lengde.
Spennende greier. Har lufttrykket noe å si for strekket også?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2020, 15:20   #37
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Soloppgang i vest

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Spennende greier. Har lufttrykket noe å si for strekket også?
Nei, ikke meg bekjent. Kun temperatur og eksponeringstid. Men det ble godt og varmt. Vinduene hadde en kjøling, men dørhåndtakene ble ubehagelig varme mot slutten av cruise-fasen.

Last edited by KnutW; 18-05-2020 at 15:22.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2022, 10:20   #38
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,181
Default Re: Soloppgang i vest

Når en sitter på sykehuset må en prøve å slå ihjel tiden med noe. I dag begynte jeg å bla litt i gamle trio rapporter og da dukket denne opp som jeg ikke har sett tidligere. Utrolig spennende rapport Knut. Jeg har dessverre ikke reist med Concorde. Jeg har imidlertid sett den ta av fra LHR en del ganger. Før 11. september var det en takterasse på terminal 2 med flott utsikt over ene rullebanen. Jeg har tilbrakt noen timer der opp gjennom årene. Husker godt når Concorden tok av. Den bråkte noe helt infernalsk.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2022, 12:30   #39
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Soloppgang i vest

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Husker godt når Concorden tok av. Den bråkte noe helt infernalsk.
Jepp, den hørtes godt. Det «artige» -hvis man kan kalle det det- er at den i sin tid ikke bråkte mer enn de fleste andre fly i samtiden. Trident, BAC-111, F.28, Caravelle, DC-8 og 707 lå omtrent på samme nivå.
Men så kom fan-motorene; 747, DC-10 og TriStar dro støynivået ned betraktelig.
Og nå for tiden er det nesten ikke lyd i det hele tatt. Jeg er sv og til på Gardermoen og fotograferer, tenker på det hver gang når jeg står 2-300 meter unna en 350/777/787 som tar av, og snakker med sidemannen med vanlig innestemme. Verden går forover!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2022, 22:48   #40
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: Soloppgang i vest

På Gardermoen kan du bo på Comfort Runway, med vindu mot runway, og med vinduet åpent, er det mange fly som er så støysvake når de starter at de bråker mindre enn de servicebilene som kjører forbi langsmed med runway. Både Flyr og SAS har maskiner som man kan neste ikke høre.
SBT is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Thai B747 i soloppgang ENGM 911 Bilder & foto 12 17-03-2013 22:10
Våt og grå dag både i øst og vest, men mest i vest Fellowship Bilder & foto 11 10-10-2010 23:16
Soloppgang ved OSL mandag morgen Fellowship Bilder & foto 11 25-02-2009 17:45
Soloppgang.....en tidlig morgen i Juli ENGM RAMP Bilder & foto 10 18-08-2007 03:13
DASH-8 i soloppgang.... LN-MEH Flyforum 9 05-07-2006 11:48


All times are GMT +2. The time now is 15:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.