Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-06-2021, 14:42   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

Siden det ble ytret minst ett ønske om mer tektst da jeg dro på Londontur i mai 2019 så kaller vi dette en ønskereprise

Planleggingsbiten så sånn ut:

Skjermbilde by martinfoss, on Flickr

En gang på nyåret fant jeg altså ut at jeg ville reise til Storbritannia for å høre på Francis Rossi prate om den da nye boka si. Gikk gjennom turnelista og satte opp en oversikt over alle forestillinger som var på lørdager.


Husker ikke helt hvor nøye jeg sjekket alternativene, men sjekket helt sikkert ut Birmingham, helt sikkert Leeds, og jeg vet jeg sjekket ut Clacton, Sistnevnte ble nok litt for kronglete.

Valget falt på Bromley som ligger sørøst for London. Har visstnok en egen bystatus selv om stedet er innlemmet i Stor-London siden 1965. Var nok det som passet best mtp. flytider, og at jernbanestasjon, teater og hotell innenfor passe gangavstand.

Flybilletter ble booket hos Lufthansa, som skylle frakte meg ene vegen, mens Swiss skulle få frakte meg hjem. Prisen var nok i 3000-kroners-landskapet, og flytidene var nok "av alle onder velger man det minste" (Les: Komme seg fra Sørøst-London til Heathrow for å rekke 11:40 til Zürich). At man fikk testet en ganske ny flytype hjalp nok også litt på valget.


To be continued
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2021, 14:59   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

OSL-MUC by martinfoss, on Flickr

11. mai 2019
Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) – Munich Franz Josef Strauß Flüghafen(MUC)
Lufthansa 2453
Airbus A320 NEO
D- AIWA
Sete 4A
Lufthansa Business


Til OSL tok jeg bussen. Tårnet stod der fortsatt



Skulle visst være med UA8762



Jeg fikk sjekket inn. Bagasje ble ikke sjekket inn da jeg kun reiste med en ryggsekk. Var neppe innom en skranke heller. Kom meg helt sikkert gjennom sikkerhetskontrollen uten at det gikk noen større alarmer.

Jeg kom meg også opp i SAS-loungen. Husker jeg ikke helt feil, var det på denne turen jeg først prøvde meg på innenriksloungen som jeg ikke hadde vært i før, men der var det fullt, så jeg gikk utenlands.





Tidenes råd fra SAS. Bli sittende i loungen til flyet ditt drar. Personlig foreslår jeg å gå fra loungen minst en halvtime før, sånn at man rekker å bli med.


Jeg gikk fra gaten sikkert minst en halvtime før avgang, og fant vegen til pir nord:






Avgang var fra en av de aller borterste gatene






Var greit med plass om bord. Husker ikke om det satt noen i 4C



Relativt ny winglet. D-AIWA hadde sin første flight 10.05.2017, som da var to år og en dag siden da bildet ble tatt.


Fikk mat


..og øl.



Og vi landet i München.

Last edited by Martin; 24-06-2021 at 01:45.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2021, 15:14   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

MUC-LHR by martinfoss, on Flickr

11. mai 2019
Munich Franz Josef Strauß Flüghafen(MUC) – London Heathrow Airport (LHR)
Lufthansa 2476
Airbus A320?
D AIPD
Sete 3A
Lufthansa Business



Skulle visst til H-gatene


Litt terminalspotting i Munchen, uten at noen av de flyene på bildet var noe jeg skulle være med videre:



I Munchen var det akkurat passe med tid. Husker ikke tidene nå, men i følge de gamle boardingdkortene i Lufthansa-appen (jepp, de ligger der enda) var det boarding på Londonbalja tre timer etter boarding i Oslo. Husker jeg rakk å tisse, men ikke om det var før eller etter den litt kranglete pass-lese-automaten:

*Legger passet på maskinen*
"Please move your passport to the left"
*Flytter passet til venstre*
"Please move your passport to the right"
*Flytter passet til høyre*
"Please move your passport to the left"
*Flytter passet til venstre*
"Please move your passport to the right"
*Flytter passet til høyre*"Please move your passport to the left"
*Flytter passet til venstre*
"Please move your passport to the right"
*Flytter passet til høyre*

Skjønte til slutt at passet skulle ligge i midten (med ca. en millimeter klaring på hver side). Da slapp jeg ut av Schengen.

Fant gaten somm var ca. to oppstillingsplasser ved siden av den jeg hadde ankommet på. Litt eldre balje her, D AIPD som skulle fylle 30 i august det året, men ser hun ble pensjonert i juli.

Ingen bilder fra flyturen, men fikk helt sikkert noe mat og drikke, og etter ca.. passe lenge var i i London:





Første gang i toeren,.. som brura sa.. eller'no

Last edited by Martin; 20-06-2021 at 15:17.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2021, 15:41   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

Å komme seg til Bromley skulle ikke skje helt uten utfordringer.

Planen var Heathrow Express til Paddington, tuben til Victoria og toget ned til Bromley. Hadde så oppdaget at Heathrow Express solgte sykt billige billetter om man kjøpte tidlig nok, utenom rush, i helgen, etc. etc. etc.

Jeg fikk i hvert fall kjøpt en Business First-billett for godt under en norsk hundrelapp, og trodde jeg hadde gjort en god deal. Trodde jeg.


Fant først vegen til stasjonen, som virket som den var en halv dagsmarsj unna.
Så var det å vente litt på neste tog, og jeg kom meg om bord og fant meg en enseter i en relativt tom Business First-vogn. Klar for en avslappende tur inn til London Paddington. Trodde jeg.

Så kom konduktøren og skulle sjekke billetten. For mens min billett, i min app på min telefon sa "90 Day Advance Business First Single" (og har fortsatt bestillingsmailen som sier det samme), så stod det nemlig "Standard" på maskinen hans. Han virket heller ikke særlig interessert i å la meg forklare meg, og bare maste om at jeg enten måtte betale mer, eller flytte meg over i en annen vogn.

Så jeg endte opp med å sitte her:



Jeg kom meg jo til London for 7 og et halvt pund, i en klasse som ville kostet 22 pund om jeg skulle kjøpt billetten samme dag, så jeg tapte jo sånn sett ikke noen penger på det, men kjente det la en liten demper på stemningen.

Uansett kom jeg meg levende fram til Paddington, og fant vegen videre til t-banen.

husker ikke helt routingen. Hadde funnet ut at det var to alternativer, med og uten å måtte bytte, og jeg hadde bestemt meg for å velte den uten å måtte bytte. Men den gikk visst ikke den helgen, så da ble det den andre. Husker ikke hvor jeg bytte.



Stemningsbilde fra tuben

Kom så fram til Paddington og fant toget videre. Her kunne jeg forresten "kjøpe billett" ved å bare legge mobilen oppå leserne i gatene man måtte gjennom. Husker det var en ny, spennende opplevelse for en enkel gutt fra landet

Kom meg så hit:

Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2021, 16:05   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

Ca. 5 minutters gangavstand unna (i følge Google Maps) fant jeg dette enkle herberget, etter en liten pitstop på Boots for noe lettvint å spise:



Senga var antageligvis helt grei. Badet hadde sluk bare i dusjen, som igjen lå en halv centimeter eller noe over resten av badet, så alt vann som rant "ned" på gulvet, ble liggende der. Kjempepraktisk

Nye to minutters gangavstand unna, lå Kirkeåsen teater





Jeg var forøvrig ikke eneste nordmann der, basert på prat jeg overhørte ute i baren før man slapp inn.

Etterpå skulle så Francis Rossi klusse navnet sitt i bøker og CD'er man måtte kjøpe for å få de signert. Jeg observerte at køen faktisk ikke var så avskrekkende lang, og jeg hadde jo lyst på boka uansett, så jeg "løp" over til merchandiseskranken, og ba om "one book, please". Damen fant en book, og jeg ville betale med kort. Etter å ha brukt Apple Pay tidligere på dagen, var det "back to the 80's" eller noe sånt her, med sånn gammeldags maskin som tar et avtrykk av kortet ditt. "Yeah, I know..." sa damen.

Fikk betalt, stilte meg i kø. Det var kun ting man hadde kjøpt der man fikk signert, og bilder var strengt forbudt. Først skjønte ikke han som styrte køen at jeg var alene, så jeg ble nesten sendt inn sammen med de som var foran meg, men ble sendt kjapt tilbake da de skjønte det. Langt nok tilbake til at jeg ikke kunne få tatt noen bilder mens jeg ventet.

Vel inne tok assistenten til Francs (kjente henne faktisk igjen fra en DVD) tak i boka, og brettet den opp så han kunne klusse i den. Jeg må innrømme at jeg ble litt starstruck der jeg stod, så fikk ikke ut noe særlig. Hann klusset i boka, pekte på meg og sa jeg ikke måtte gjøre noe med øyenbrynene mine.
Fikk tatt han i hånden, og sagt et "Thank you". Han virkert veldig hyggelig, egentlig, men en liten magefølelse sa at det var nok andre som tjente penger på dette også

(Var en ganske lang turne. Det skulle vært en i fjor også, men den er utsatt til i år. Fyren er i 70-åra (69 år og 11 måneder på det tidspunktet), og trenger sikkert ikke pengene like mye som f.eks. medforfatteren som både var med som "bokbader"/intervjuer og "dørvakt" ved signeringsrommet).



Ellers tror jeg det var bra, og verdt turen, og jeg fant vegen tilbake til hotellet, og prøve å få litt søvn før jeg skulle teste buss-for-tog på engelsk

Last edited by Martin; 20-06-2021 at 16:09.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2021, 17:04   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

Neste morgen var det opp kjempetidlig.

Planen var samme ruta tilbake til Heathrow for å rekke 12:05 til Zürich.
Min tommelfingerregler sier da at jeg liker å være på flyplassen 10:00-ish. Og deretter heller beregne litt for god enn litt for dårlig tid.

Hadde også fulgt med på togtidene frem mot avreise, og det ble visst "plutselig" buss for tog. Mener jeg først fant ut at det skulle gå ett tog ganske tidlig, før de stengte sporet, men så droppet de visst det. Uansett var jeg tidlig oppe, og fant vegen tilbake til Bromley South for å vente på en buss til Beckenham Junction (basert på dårlig husk og at jeg mener å kjenne meg igjen i Google Streetview). Det dukket så opp en buss det stod Beckenham Junction på. Den så dog ut til å være en vanlig rutebuss istedenfor en buss-for-tog-buss, så jeg havnet på Beckenham i god tid, faktisk før jeg skulle ha reist fra Bromley (tror jeg). Der ventet jeg litt, og plutselig kom det et tog som skulle til Victoria. Til å være i 7-8-draget en søndagsmorgen var det overraskende mange andre passasjerer..

Ankom Paddington der det ble en kjapp frokost i form av en sandwich og en cola fra Boots, før jeg tubet meg til Paddington.

Der skulle jeg prøve meg på Heathrow Express igjen, med samme type billett som dagen før. Fant meg plass i Business First, og denne gangen gikk det bra. Konduktørmannen kikket dog en ekstra gang på maskinen sin og billetten min, men sa ikke noe mer.

Forøvrig tror jeg de har kuttet ut det produktet nå, når jeg søker priser på nett.




Kom meg til Herathow og inn i terminalen, og fant Lufthansaloungen.


hadde antagelgivis vært raskere og blitt med en av disse.



Tysk flyselskap til tross; engelsk scwung over frokosten.




Luftthansagul kake

Så satt jeg sikkert og blomstret litt før jeg fant gaten, i altfor god tid
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2021, 18:38   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

LHR-ZRH by martinfoss, on Flickr

12. mai 2019
London Heathrow Airport (LHR) – Flughafen Zürich (ZRH)
Swiss 319
Airbus A220
HB-JBC
Sete 3A
Swiss Business




Stod nok som vanlig og blomstret litt for lenge ved gaten, men slapp etter hvert om bord i en Bomb.. eh, Airbus A220.



HB-JBC var en 2016-modell, så den var to år eldre enn rebrandingen.
At Swiss faktisk hadde flyddd typen i over to år før denne turen, tenkte jeg faktisk ikke over, og mener å synes at jeg trodde det var et "nytt" fly. Men denne balja var altså faktisk over et halvt år eldre enn Airbusen jeg fløy OSL-MUC dagen før. Dette var altså min første tur med flytypen



Litt snacks lå klart i setet, sammen med bl.a. en vannflaske.
Med 2-3-seating var det for øvrig i praksis ensetere på venstre side, da de kun solgte det ene setet. Mener å huske setekartet viste vindu og midtgang på annenhver rad, men tror ikke noen kjeftet på deg om du satte deg på motsatt sete




Rosa gugge med tilbehør. Smakte antageligvis bedre enn "rosa gugge" høres ut som.



Og den velkjente Swiss-sjokkisen.




Nøt litt utsikt


Etter hvert landet vi i Zürich, og der så det bl.a. sånn ut:



Fant loungen, der jeg satt og blomstret litt, og helst sikkert spiste og drakk noe.

Last edited by Martin; 24-06-2021 at 01:51.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2021, 17:45   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

Quote:
Originally Posted by Martin View Post


Rosa gugge med tilbehør. Smakte antageligvis bedre enn "rosa gugge" høres ut som.
Makan. Takk for rapport så langt, forresten.

Men makan!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2021, 10:57   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

Takk for rapporten hittil, mangler bare siste legget

Uten at jeg har filla peiling på hvem han fyren du "besøkte" er, så savner man jo nesten å både kjøre Tuben og sitte vente på en connection i mellom-Europa
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2021, 15:05   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for rapporten hittil, mangler bare siste legget

Uten at jeg har filla peiling på hvem han fyren du "besøkte" er, så savner man jo nesten å både kjøre Tuben og sitte vente på en connection i mellom-Europa
Francis Rossi? Han med den grønne gitaren:

https://www.youtube.com/watch?v=6xQfFAf0v9c
Martin is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2021, 15:50   #11
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

ZRH-OSL by martinfoss, on Flickr

12. mai 2019
Flughafen Zürich (ZRH) - Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL)
Swiss 1216
Embraer 190
HB-JVM
Sete 3A
Swiss Business


Etter litt for mye blomstring i loungen, hadde jeg plutselig litt for dårlig tid.
Jeg kom plutselig på at "jeg aner jo ikke hvor jeg skal??" (Gate altså, jeg visste jeg skulle fly til OSL. Og jeg visste helt sikkert gatenummeret, men ante ikke hvor gaten var). Plutselig ble jeg litt i overkant stresset, og minnes jeg var oppriktig redd for å miste flyet.

Havnet helt i kjelleren, faktisk. Ikke på den måten, men ned en trapp, til der gate A52 lå, der folk stod i busskø:



I andre enden av en busstur stod denne Embraeren. For ordens skyld en LR-utgave, sånn i tilfelle. Opprinnelig levert Niki som OE-HJC i 2010, en liten svipp til Air Berlin som D-ARJC fra mars til september 2013, før den fløy for Niki igjen, fram til den ble levert Helvetic. og ble HB-JVM i januar 2015.

Og her oppdaget jeg "plutselig" at jeg ikke bare fikk ny flytype den dagen, men nytt flyselskap også.

Untitled by martinfoss, on Flickr



Dokumenterer nytt selskap






Mat. Fikk mest sannsynlig noe å drikke til også.



Stemningsbilde.

Vi landet, taxet, parkerte. Jeg kom meg av, handlet mest sannsynlig litt tax-free, og fant bussen hjem.


Last edited by Martin; 24-06-2021 at 01:54.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2021, 18:36   #12
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
[url=https://flic.kr/p/2m6vRjN]

Rosa gugge med tilbehør. Smakte antageligvis bedre enn "rosa gugge" høres ut som.

[IMG]ht
Det virker som rosa gugge er en klassiker hos Helvetic.

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=153451

Helvetic er litt som Crossair ar i gamle dager foer Swissair gikk dukken, da det opererer mange flyvinger paa vegne av Swiss som Crossair gjorde for Swissair. Crossair lever jo paa et vis gjennom Swiss' IATA kode: LX.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2021, 18:48   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Crossair lever jo paa et vis gjennom Swiss' IATA kode: LX.
Crossair ble rebrandet som Swiss, så de lever i beste velgående.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2021, 20:31   #14
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

Moro å se Martin på Business class
Tusen takk for bra rapport.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2021, 20:58   #15
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Moro å se Martin på Business class
Tusen takk for bra rapport.


Jo takk. Flydd business class mange ganger jeg, men.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2021, 21:50   #16
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Jo takk. Flydd business class mange ganger jeg, men.
HVA?!? Hvorfor har jeg ikke sett det... Har du skrevet rapport om Business class før?
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2021, 00:43   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Martin drar på snartur til London - en slags ønskereprise

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
HVA?!? Hvorfor har jeg ikke sett det... Har du skrevet rapport om Business class før?
Tja, om du leser de første setningene i denne tråden, så har du et hint der.
Og søkemotoren på forumet er ganske praktisk til å bruke for å søke på f.eks. "tråden startet av" og så sett inn mitt nick, så skulle det vel dukke opp et par stykker.
Martin is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Martin og Murphy drar på tur. Martin TripReports 50 20-06-2015 23:32
Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen. Martin TripReports 147 11-10-2013 17:53
En snartur til LHR via FRA og VIE. LH, OS & SK i Biz fluxie TripReports 29 05-09-2011 01:32
En snartur ut til Auckland International (AKL/NZAA) Gunnar Bilder & foto 6 23-06-2009 07:16
Ønskereprise ? sail4fun Flyforum 2 06-07-2005 23:43


All times are GMT +2. The time now is 16:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.