Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-01-2019, 22:22   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Finnair BGO-HEL-SVO og mye styr med Widerøe

1. advarsel før lesing: Flyturen som her beskrives skjedde i regi av Finnair
2. advarsel: Siden reisen ikke foregikk på beste klasse i store fly hvor man får champagne, forunderlig gourmetmat og ender opp på eksotiske steder med fasjonable hoteller, kritthvite strender med blått hav og dyre leiebiler, er det ikke bilder.

Dagene før avreisen fra Bergen hadde jeg hatt er særlig øye til WEA, WEB og WEC på flightradar og konstantert at de knapt hadde holdt ruten noen steder. I beste fall kunne jo det skyldes den store trafikken før jul i kombinasjon med værforhold. I verste fall at de er satt inn i alt for ambisiøse ruteopplegg i kombinasjon med stadige tekniske feil.

Men når reisen skjedde på selve julaften, hadde jeg et håp om at siden den dagen er en ganske rolig dag for luftfarten, i hvert fall i Norge, så da ville det kanskje gå i likeste laget. Men, neida. Vi våknet julaften morgen til sms fra Finnair om at AY 942 (Bergen 11:55 – Helsinki 14:50) ville gå en time forsinket fra Bergen. Men, vi drog nå ut til flyplassen som planlagt. Om vi satt en time ekstra i Bergen og en time mindre i Helsinki var nå for så vidt ett fett. Korrespondansen videre til Moskva var rimelig romslig.

Stille og rolig på Flesland. Norwegian hadde en flight til CPH, KLM hadde sine ordinære avganger julekvelden til tross, og et par Wizz-avganger til Polen stod og på planen. Mens vi satt der ute på irskepub’en, fant jeg via flightradar ut at maskinen som skulle ta oss til Helsinki var WEA, men hvor var den klokken 11? Joda, stod i Tromsø og ble stadig mer forsinket i WF 623 til Bergen. WEB var kansellert i flight fra Hamburg til Bergen og WEC var underveis fra Wien til Helsinki for Finnair – i rute!

WEA kom seg omsider av sted fra Tromsø, men var såpass forsinket at AY 942 fikk ny boardingtid 13:45. Da ble det stress blant de som skulle videre til St. Petersburg, men de fikk beskjed om at det nok ville ordne seg. Jeg tok meg en øl. Bartenderen lurte på hvor jeg skulle. -Helsinki, sa jeg. Han himlet litt meg øynene og antydet at serveringsstedet ikke var ukjent med reisende som skulle den veien og som gjerne tok seg en øl grunnet forsinkelser.

Men OK – WEA kom til avtalt tid og ble fullsatt av hovedsakelig asiatiske turister og russere som skulle hjem på ferie. Push back var 13:55, nøyaktig to timer forsinket, og så måtte vi til avising og tok ikke av før 14:15. Vi hadde spist fish&chips på irskepub’en, men de som hadde sett frem til å kjøpe noe å bite i på flyet, satt med lang nese.

Betalingsterminalen til salgsvognen virket ikke, derfor ble det ikke noe salg. Hallo Widerøe – hvordan er det dere behandler kunder dere har påført to timer forsinket avreise og bekymringer for videre korrespondanser? Men kaffe, te og mineralvann fikk vi som ellers vanlig på disse AY-flightene.

Flyturen gikk fint med lovet flytid på 1:40. Jeg reiste med WEA i sommer, og da var det av en eller annen grunn mye bråk i kabinen – fra ventilasjonssystemet, men det var åpenbart fikset nå. Det er egentlig ganske stilige disse E290-maskinene til WF, selv om setene er litt harde og trange. Det var overskyet mesteparten av veien. men klarvær innover mot Helsinki, og det gav en fin innflygning over byen.

Bussgate i HEL, og da blir man satt av helt i enden av terminalen. For reisende til non-Schengen er det lange veier å spasere, og passkontroll er det også. Opp trappen så vi kun buksebakene til de som løp for å nå petersburgflyet, men vi så dem igjen i passkontrollen. Der var ikke mange luker åpne julekvelden. I den ene stod en ung mann av orientalsk utseende, og han var gjenstand for stor saksbehandling. Der var det ikke bare pass, men også en masse dokumenter. Til slutt slapp han likevel gjennom med et smil.

Neste legg var AY 713 fra Helsinki til Moskva SVO. Den var satt opp fra de kjipe 50-bussgatene, og vi rakk akkurat frem da innsjekkingen startet. Planen hadde vært å spise middag i HEL, men den snøt WF oss for. Isteden drog vi på noen plastpakkede smørbrød fra en kiosk. Ved gaten var det et visst politioppbud, og plutselig grep de fatt i en eldre, bebrillet kar og tok han med seg. Når sånt skjer ved ombordstigningen til moskvaflyet, får de av oss som husker det tydelige minner om den kalde krigen.

Det er Norra som har moskvatrafikken til Finnair, og de bruker E190-maskiner som er rundt ti år gamle. De er behagelige å fly med. Det er gode, myke seter med stofftrekk og romslig beinplass. Flyturen gikk fint, den, i et nesten fullsatt fly. Det er fri servering av kaffe og mineralvann og ellers salg. Siden det var julekvelden, spanderte jeg på meg en øl. Da får man en boks av merket Karhu, temmelig brunt øl med 5,2 prosent. Selv Finnair hadde ikke glemt at det var julekvelden. Da vi nærmet oss Moskva, kom de rundt med et fat konfektsjokolade, og alle reisende fikk lov å ta en hver.

Vi landet på SVO i et sant kaos av snø, snørydding, ankommende og avgående fly og avising og alt. Styrehuset var en stund ikke sikre på om vi ville komme oss til gate med det første, for her var alt uoversiktlig. Men det ordnet seg raskt. I innreisekontroll var det hverken julefred eller julestemning, men lange køer og kav av folk fra alle jordens kontinenter. Vi spurte kontrolløren om det var noe spesielt. Hun smilte og sa at folk fra hele verden var kommet til Moskva for å feire jul.

----

Så var jul og nyttår over. Det var 3. januar og tidlig morgen på et av flyplasshotellene ved SVO. Igjen våknet vi til sms fra Finnair, og igjen var det Widerøe. AY 941 fra HEL til BGO var satt opp med en mindre flytype. Av den grunn var 27 reisende overbooket. De som ville velge andre avganger kunne få 200 euro verdikuponger hos Finnair eller 125 euro i cash. For vår del kunne Finnair bare glemme det, men stressfaktoren var sådd. Hva om vi tilfeldigvis ble blant de overbookede og uten bønn ble ekspedert via Oslo eller et annet sted?

Men før det skulle vi med AY 712 fra SVO til HEL. Hadde det vært kaos og mange reisende den 24. desember, så var det denne dagen heller rolig på SVO, og faktisk ingen kø i utreisekontrollen. På flysiden av DEF-terminalene var det og romslig og lite stress. Men det hjelper at B-terminalen nå er tatt i bruk for innenriks på andre siden av flystripen. En underjordisk metro forbinder de to terminalkompleksene med hverandre, og alt er nytt, fint, storslått og skinnende.

Det var snøvær i Moskva i dag også. AY 712 gikk av den grunn litt forsinket. På SVO skjer avisingen av flyene straks etter push back ved at sprøytebilene kjører fra fly til fly. Og det skjedde midt oppe i en armada av alle typer snøryddingsfartøyer, busser, bagasjetralletog og follow me-biler. Men de har åpenbart en stålkontroll på logistikken. Igjen ble det en behagelig reise med Norras E190.

Noen timer senere satt ved gate 31 på HEL, også det er en dedikert bussgate. På flightradar hadde jeg funnet ut at DHC-8 400 LN-WDF var underveis fra Bergen for å hente oss. Ute på plassen stod to av E290-maskinene til WF, og den ene så ut til å være hensatt; hadde presenninger over motorene. Da gaten ble bemannet, oppfordret de folk til å melde seg for alternative reiser til Bergen. Det ble ikke et stormløp, for å si det sånn. Derimot stod veldig mange av de reisende lenge før annonsert ombordstigning veldig nær skranken, som ante man at her måtte man være først til møllen.

WDF var ikke særlig forsinket fra Bergen, og ombordstigningen skjedde til annonsert tid. Om alle kom med vet jeg ikke, for vi var blant de første som kom oss gjennom billettkontrollen – ikke helt tilfeldig. Ut på plassen bar det og om bord i flyet. Det er mange år siden jeg sist var i en Dash 8 400. Det var ennå mens SAS opererte flytypen. Men jeg liker disse maskinene, og sånn sett gledet jeg meg litt til turen.

Boarding var komplett omtrent på avgangstid, men vi ble likevel en god halvtime forsinket. Årsaken var bagasjestuing. De styrte visst mye med å få plass til alt. Mange var på vei hjem fra ferie og hadde koffertstørrelser deretter. Og selvsagt var det blitt uorden i seteplasseringen. Da alle var om bord, ble enkelte reisende diskret flyttet på slik at barnefamilier fikk sitte sammen.

Så bar det av gårde i den kalde vinterettermiddagen hvor de siste restene av dagslys var i ferd med å forsvinne. Jeg satt på seterad 17 og hadde sånn sett nærkontakt med motoren utenfor vinduet. Det durte og vibrerte godt i forhold til hva jeg er vant til på de jetflyene jeg normalt flyr med. De var to i kabinen og kom rundt med drikke, faktisk to serveringsrunder og en lun og inkluderende service. De hadde dette gode blikket for den enkelte og smilet på kjøpet gjerne med en treffende kommentar. Det er ikke mer som skal til for at man som reisende faktisk føler seg verdsatt.

(Og det i sterk kontrast til mye av spesielt den yngre kvinnelige kabinbesetningen jeg treffer hos for eksempel hos Aeroflot og Norwegian. De ser ut som om de er rekruttert fra modellskolen og forholder seg til de reisende kjølig distansert med ansiktsuttrykk av type Melania Trump).

Flytiden var satt til 1:55, og den holdt hele veien til Bergen. Det ble på sett og vis en ganske ensformig flyreise, for det var mørkt ute og mye skyer. Men over Elverum og Hamar klarnet det, og det var mye å studere nede på bakken derfra og videre mot Hardangervidda. De flyr jo ikke så høyt heller disse propellflyene, og da er det mer å se.

Vi landet i Bergen 17:38 ifølge min klokke. Det var mange små barn blant de reisende, og all verdens elektroniske dippedutter til tross, så var de fleste barna ganske grinete og masete på slutten av reisen. Men – all kabinstøyen overdøvet jo det.

Så – litt blandede erfaringer med Widerøe denne gangen. Men jeg håper inderlig at både de og Finnair opprettholder helårsruten mellom Bergen og Helsinki. For oss som jevnlig reiser til og fra Russland er det en glimrende forbindelse med gode flytider og ofte veldig greie priser.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2019, 23:35   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: BGO-HEL-SVO og mye styr med Widerøe

Takk for rapporten, selv uten bilder
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 05-01-2019, 02:37   #3
havard
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2017
Location: BGO
Posts: 141
Default Re: BGO-HEL-SVO og mye styr med Widerøe

Takk for god og velskrevet rapport!

Og det er verken første eller siste gang det blir kluss i seteradene når E290 byttes til Q400. E290 har seteplassering AC DF, mens Q400 har AB CD. Når det blir equipment change fra E290 til Q400, blir alle billetter med F-seter gjort om til B-seter. Ingen får derfor sitte sammen som planlagt, og flere par blir sittende og se forundret på hverandre over midtgangen. Stemningen blir som regel god når jeg tilbyr meg å bytte plass med en over midtgangen, men det virker som det er overraskende få av passasjerene som ser den koblingen umiddelbart..
havard is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2019, 11:44   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: BGO-HEL-SVO og mye styr med Widerøe

God rapport! Synd med forsinkelser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2019, 23:21   #5
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: BGO-HEL-SVO og mye styr med Widerøe

Takk for rapport. Har lurt på hvordan det egentlig har gått med WF og helt nye jet-fly modell, og det høres ut som at de som alle andre nye flytyper sliter med barnesykdommer.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 22:27   #6
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: BGO-HEL-SVO og mye styr med Widerøe

Her er en liten oppfølger til min egen reiseberetning. Gjentok nemlig nøyaktig samme reise nå i juli-august, med litt av de samme utfordringene.

Bortreisen BGO-HEL-SVO 31. juli gikk helt etter planen. LN-WEB fløy oss fra Bergen til Helsinki. Ville kjøpe litt å bite på flyet, men da vi fikk utlevert en slags "chartermeny" med tilbud om snacks pluss drikke, tenkte jeg at sulten nok ville ta overhånd. Jeg valgte likevel en ostetapas, og der var det såpass mye kjøtt, skinke og pølse i tillegg til osten, at jeg faktisk ble god og mett.

Ellers var kabinen stort sett fylt med japanere på vei hjem fra norgesferie. Etter et par timer i HEL gikk ferden videre med Norra til Moskva SVO. Når man i ettermiddagstimene beveger seg rundt om på non-Schengen i HEL, er det omtrent som om man oppholder seg på en flyplass et sted i Asia.

Hjemturen skjedde mandag 12. august. Som sist hadde vi fått en sms om at AY 941 fra Helsinki til Bergen var overbooket med tilbud om alternative reiseruter og kompensasjon.

Fra Moskva til Helsinki hadde vi valgt å fly med Aeroflot, SU 2206 med avgang 10.40. Denne går temmelig parallelt med Norras / Finnairs avgang, men har codeshare med Finnair. Når man bestiller gjennom Finnair, kommer begge avgangene opp som alternativer.

Og da er det lett å velge vekk Norra all den tid Aeroflot er et et fullserviceselskap med ganske romslig servering. Men SU 2206 var satt opp med en Superjet. Det er en stilig og komfortabel flytype i mine øyne, men jeg har syner på netthinnen fra havariet på SVO for noen måneder siden...

Vi kom oss av gårde i rute, men de første 20 minuttene etter take off syntes jeg turtallet på motorene ble justert opp og ned vel mye og fant det en tanke bekymringsverdig - høyst sannsynlig helt uten grunn.

Serveringen var typisk aeroflotsk. Et stort rundstykke / liten bagett med mye pålegg, en rimelig stor sjokoladeplate og av alle ting et eple. Ellers har Aeroflot justert drikkevareutvalget sitt litt. De har tatt vekk fruktdrikkene og tilbyr kun kaffe, te og mineralvann.

Ellers en begivenhetsløs flyreise, men vi fikk en hard landing i HEL fulgt av en like hard oppbremsing, såpass at folk måtte holde seg, og vi hørte saker og ting falt på gulvet et sted bak i flyet. Buss inn til terminalen.

På non-Schengen var det nesten folketomt. Vi var ankommet før alle de store interkontinentale rutene, og det var følgelig ingen kø i passkontrollen. Det er mulig vår kontrollør hadde god tid, for han forlangte faktisk dokumentasjon på at vi var kommet fra Moskva, og vi måtte vise ombordstigningskortene til SU 2206. Det har jeg aldri opplevd før.

Noen timer senere stod vi og ventet på å komme ombord i AY 941 videre til Bergen. Over høyttalerne minnet de om overbooking og kom med tilbud. Men de reisende stod som en mur ved skranken for ombordstigning. Og jeg hørte noen nordmenn like ved kjøre lange resonnementer for hva de skulle si dersom de ble nektet ombordstigning.

Selv sjekket jeg statusen til Widerøes fire E290 denne dagen. Alle var operative og i drift. Men de var tydeligvis på charteroppdrag i Syden. Det kan jo tyde på at Widerøe har lov av Finnair å sette inn Q400 på denne ruten ved behov, selv om Finnair da må tåle omdømmetap som følge av overbooking.

LN-WDK var kommet litt forsinket i ruten fra Bergen, og vi gikk vel en halvtime forsinket fra HEL. Selv kom vi oss med, men det var litt styr utenfor flyet da vi gikk av bussen. En dame begynte å grine, og venninnen gikk lettere oppøst om bord og gjorde rede for at både hun og hun som gråt hadde stor flyskrekk. Jeg fikk ikke med meg hvordan det endte, annet enn at kabinpersonalet til WF opptrådde omsorgsfullt og profesjonelt.

Så var det to timer på en Q400 med vindusplass like ved motoren. Man blir god og ør i hodet av det. Men stemningen ombord ble god, til tross for alt stresset varsel om overbooking utløser og den påfølgende omrokeringen av enkelte sitteplasser. Men de tre kvinnene i kabinen gjorde susen. De var så blide, forekomne og oppmerksomme på hele reisen at man ikke kunne annet enn å føle seg vel ivaretatt.

Så at vi kom litt forsinket til Bergen gjorde ikke så mye, og da koffertene våre kom blant de første, var egentlig alt perfekt.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2019, 20:54   #7
badsofa
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 133
Default Re: BGO-HEL-SVO og mye styr med Widerøe

Takk for fin rapport, alltid litt ekstra gøy å lese om en reiserute som man bruker flittig selv.
badsofa is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare Someone Flyforum 63 15-06-2023 13:13
Mye styr for en pose nøtter.. kekker Småprat 18 13-02-2015 11:19
Widerøe med mye tull i dag? Tjab Småprat 3 17-09-2014 17:25
Mye Widerøe på BGO erlingjo Småprat 4 10-04-2011 05:03
Widerøe TOS-BGO og BOO-BGO med Fokker 100 Fokker 50 Flyforum 7 07-12-2007 11:26


All times are GMT +2. The time now is 16:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.