Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-04-2018, 21:52   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Erstatning vd streik/aksjoner (EU-dom)

Erstatning ved streik skriver Dagbladet:

Quote:
Flyselskapet Tui-fly, som hvert år frakter titusener av passasjerer til og fra reisemål over store deler av verden, ble rammet av streik og aksjoner blant de ansatte. Da passasjerer krevde erstatning ble kravet avslått. Nå har EU-domstolen i Luxemburg fastslått at flyselskapet er erstatningspliktig.
https://www.dagbladet.no/tema/gjenap...saker/69720491

Har ikke lest hele dommen, men artikkelen peker også på en del aksjoner (som kanskje ikke er strek) som årsak.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2018, 22:02   #2
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Erstatning vd streik/aksjoner (EU-dom)

Merkelig nok føler jeg en slags avsky mot alle disse passasjer-rettighetene. De skal ha alt: erstatning ved tekniske feil (som skjer uansett ved alle tekniske anlegg, altså egentlig ikke noe man kan laste flyselskapet for ergo ikke erstatningsplikt i mine øyne), erstatning ved streik (en vanlig menneskerett som da blir vanskeligere å gjennomføre hvis flyselskapet hiver alle ansatte ut i vikarbyrå for å omgå kravet om erstatning) +++++ OG billetter til 199kr. Luftfartsbransjen blir bare mer og mer råtten på denne måten, tror jeg. Håper jeg tar feil
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2018, 22:38   #3
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,443
Default Re: Erstatning vd streik/aksjoner (EU-dom)

Etter å ha lest dommen, så er det veldig mye smalere enn at streik nå gir rett til erstatning. For å sitere fra dommen: "the ‘wildcat strike’ among the staff of the air carrier concerned has its origins in the carrier’s surprise announcement of a corporate restructuring process"

Utgangspunktet er altså at TUI har kommet med en overraskende beskjed om omorganisering, og da er ikke reaksjoner fra de ansatte en "extraordinary circumstance". Så generelt gjelder fortsatt unntaket for erstatning ved streik.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2018, 01:02   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Erstatning vd streik/aksjoner (EU-dom)

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Merkelig nok føler jeg en slags avsky mot alle disse passasjer-rettighetene. De skal ha alt: erstatning ved tekniske feil (som skjer uansett ved alle tekniske anlegg, altså egentlig ikke noe man kan laste flyselskapet for ergo ikke erstatningsplikt i mine øyne), erstatning ved streik (en vanlig menneskerett som da blir vanskeligere å gjennomføre hvis flyselskapet hiver alle ansatte ut i vikarbyrå for å omgå kravet om erstatning) +++++ OG billetter til 199kr. Luftfartsbransjen blir bare mer og mer råtten på denne måten, tror jeg. Håper jeg tar feil
Her er jeg veldig uenig. Passasjer-rettigheter gir et konkurransefortrinn til selskaper som satser på et god tjenestekvalitet ved forebyggende arbeid og ved å raskt få passasjerer over på alternativ transport når det oppstår problemer.

Mange passasjerer vil selvsagt ha billigst mulig billetter og passasjerrettigheter setter idag begrensninger på hvor lavt man kan gå. Hva tror du egentlig konsekvensene hadde blitt om man begrenset passasjerers rettigheter? Tror du det ville lønnet seg like mye å drive seriøst med høyt servicenivå? Tror du billettprisene hadde blitt høyere? Tror du bransjen hadde blitt mindre råtten? Tror du ansatte ville fått bedre vilkår?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2018, 07:54   #5
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: Erstatning vd streik/aksjoner (EU-dom)

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Merkelig nok føler jeg en slags avsky mot alle disse passasjer-rettighetene. De skal ha alt: erstatning ved tekniske feil (som skjer uansett ved alle tekniske anlegg, altså egentlig ikke noe man kan laste flyselskapet for ergo ikke erstatningsplikt i mine øyne), erstatning ved streik (en vanlig menneskerett som da blir vanskeligere å gjennomføre hvis flyselskapet hiver alle ansatte ut i vikarbyrå for å omgå kravet om erstatning) +++++ OG billetter til 199kr. Luftfartsbransjen blir bare mer og mer råtten på denne måten, tror jeg. Håper jeg tar feil
Enig Rart med flypassasjerer igrunnen, bare du løfter mikrofonen å nevner ordet forsinkelse, så kjenner de sulten gnage som om de ikke har fått i seg mat på mange dager. For ikke å snakke om kofferten har fått seg en pittebitteliten strek, da skal de ha ny koffert og gud bedre den er jo helt ødelagt.
Jaja, prøv å stå på ferjekaia eller Asker stasjon og gap etter et matkort ved forsinkelser.
At en skal ivareta kundene, ja, men der burde finnes en edruelig grense
krølle is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2018, 11:06   #6
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 487
Default Re: Erstatning vd streik/aksjoner (EU-dom)

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Enig Rart med flypassasjerer igrunnen, bare du løfter mikrofonen å nevner ordet forsinkelse, så kjenner de sulten gnage som om de ikke har fått i seg mat på mange dager. For ikke å snakke om kofferten har fått seg en pittebitteliten strek, da skal de ha ny koffert og gud bedre den er jo helt ødelagt.

Jaja, prøv å stå på ferjekaia eller Asker stasjon og gap etter et matkort ved forsinkelser.

At en skal ivareta kundene, ja, men der burde finnes en edruelig grense


Ikke glem vann ! Alle skal ha vann! Nå!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2018, 19:30   #7
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Erstatning vd streik/aksjoner (EU-dom)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Her er jeg veldig uenig. Passasjer-rettigheter gir et konkurransefortrinn til selskaper som satser på et god tjenestekvalitet ved forebyggende arbeid og ved å raskt få passasjerer over på alternativ transport når det oppstår problemer.

Mange passasjerer vil selvsagt ha billigst mulig billetter og passasjerrettigheter setter idag begrensninger på hvor lavt man kan gå. Hva tror du egentlig konsekvensene hadde blitt om man begrenset passasjerers rettigheter? Tror du det ville lønnet seg like mye å drive seriøst med høyt servicenivå? Tror du billettprisene hadde blitt høyere? Tror du bransjen hadde blitt mindre råtten? Tror du ansatte ville fått bedre vilkår?
Ad første avsnitt: det gjør jo selskap uansett (ikke uten grunn at det heter "norwegian-strandet" vs. SAS-passer-på / Ryanair-strandet vs. Lufthansa-passer-på).

Ad andre avsnitt. Ja, ja, ja og ja.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2018, 20:12   #8
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Erstatning vd streik/aksjoner (EU-dom)

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Ad andre avsnitt. Ja, ja, ja og ja.
Kan du vennligst forklare hvordan fjerning av passasjerrettigheter vil føre til:
-At det blir minst like lønnsomt å drive seriøst
-Høyere billettpriser
-Mindre råtten flybransje
-Bedre vilkår for ansatte
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2019, 17:41   #9
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: Erstatning vd streik/aksjoner (EU-dom)

Fant ikke den som omhandlet SAS, men passer vel inn her

Quote:
Passagerer vinder over strejkende flyselskab: SAS-kunder i håb

https://ekstrabladet.dk/ferie/passag...i-haab/7860530
krølle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Dom i Danmark: Erstatning iht EU261 ved teknisk feil sk931 Småprat 1 04-04-2016 18:13
Oppsigelser og aksjoner hos Blue1 Someone Flyforum 0 07-09-2011 22:30
Aksjoner på gang....?? LN-FHU Flyforum 2 19-12-2007 10:54
Aksjoner til helgen? rampen Flyforum 11 10-07-2006 20:10
BTS ansatte varsler aksjoner LN-HAT Flyforum 10 06-06-2006 18:51


All times are GMT +2. The time now is 00:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.